Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Daar ik minder ervaren ben met schakelende DC/DC convertertjes, jullie advies gevraagd.

Ik ben op zoek naar een DC/DC converter (IC) waar ik vanuit 2 NiCd batterijen (2.4V) , 9V kan maken.

Dit om een oudere rekenmachine weer aan de praat te krijgen, daar zat een (overleden) TL496C (achtige) in.

Die bestaat volgens mij nog steeds maar er zal vast wel iets moderners zijn, wat een beetje fatsoenlijk te krijgen is (Farnell).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Ik zoek een opbouw bewegingssensor om ca 200W aan ledverlichting in te schakelen. Dat lijkt niet zo moeilijk en ik heb er al 1 besteld. Echter heeft deze ook een lichtmeter ingebouwd. Nu is de verlichting dus continu aan omdat het te donker is. En dat is nu net de bedoeling dat het donker is. Ik zoek dus een opbouw bewegingssensor zonder lichtsensor. Of waar je die tenminste uit kan schakelen. Lijkt voor alsnog onvindbaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Je wil hem liever aan als het licht is? :P

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
RAAF12

Golden Member

Die sensors zijn er ook met twee kleine potmetertjes op de buitenzijde. Daarmee kan je donker/licht instellen van de ingebouwde lichtgevoelige cel wat vaak nog antieke LDR is. Met de andere knop stel je dan de tijd in van de PIR dat de lamp blijft branden.

benleentje

Golden Member

@raaf12 ik wil helemaalgeen lux/ lichtmeter erin. Ook als ik die op zijn donkers zet gaat hij direct aan vanwege te donker. IK wil gewoon puur enkel en alleen een bewegingssensor.

Op 17 oktober 2022 15:59:03 schreef pa3gws:
Bedoel je een aanwezigheids sensor?

Rare namen verzinnen ze ook voor wat voor mij gewoon een bewegingssensor zou moeten zijn.
IS wel een verschrikkelijke website met die kleuren en die opdringerige chatbox. Maar voorlopig lijkt dit een goede te zijn maar er staat in de detail dan wel weer iets me lummen. Ik heb geen idee wat je krijgt.
De informatie van deze site is onbetrouwbaar. Want van een bewegingsmelder waarvan ik zeker weet dat die ook een lichtsensor heeft word dat niet eens vermeld.

Op 17 oktober 2022 15:50:39 schreef Retiredat55:
Je wil hem liever aan als het licht is? :P

Nee ik wil hem enkel aan als er beweging is. Nu staat hij continu aan omdat hij vind dat her donker is. En het zal daar zonder verlichting altijd donker zijn omdat er geen ramen zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 17 oktober 2022 19:36:48 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pa3gws

Golden Member

Op 17 oktober 2022 19:29:31 schreef benleentje:
IS wel een verschrikkelijke website met die kleuren en die opdringerige chatbox. Maar voorlopig lijkt dit een goede te zijn

Die website is mij verder ook onbekent ging eigenlijk meer om de naam die ze zo'n ding vaak geven dat zoekt misschien is makkelijker. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 17 oktober 2022 19:29:31 schreef benleentje:
[...]Nee ik wil hem enkel aan als er beweging is. Nu staat hij continu aan omdat hij vind dat her donker is. En het zal daar zonder verlichting altijd donker zijn omdat er geen ramen zijn.

Meestal is zo'n bewegingssensor met lichtsensor: Licht moet aan als er beweging is EN het donker is. Niet als er beweging is OF het donker is. Dat lijkt me toch de meest zinnige manier om het te interpreteren? Mijn buren hebben allemaal van die dingen die reageren als je midden op straat loopt. Maar volgens mij doen die het inderdaad alleen als het donker is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Die dingen die ik bedoel worden in kantoren toegepast en werken ook gewoon overdag.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
revado

Honourable Member

Als je zelf wat wil maken kan je een alarm pir sensor nemen met een timertje er achter.

[Bericht gewijzigd door revado op dinsdag 18 oktober 2022 21:34:22 (75%)

Er waren toch ook lampen of sensors die werkte met radar ipv ir?
Ik dacht dat bigclive een keertje een filmpje daarover had. Is dat niet iets voor jou? Die reageren op beweging, niet op licht. En je hebt ze ook in retrofit variant die je zo in een fitting draait.

benleentje

Golden Member

Licht moet aan als er beweging is EN het donker is.

Deze gaat al direct aan als het donker is. Ook zonder beweging.

Die dingen die ik bedoel worden in kantoren toegepast en werken ook gewoon overdag.

Die van mijn werk ook goed als er (dag)licht is van een ander bron. Maar ik wil gewoon dat hij niet aangaat omdat het te donker is. Het zou toch makkelijk te vinden moeten zijn?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Onderbreken van de lichtsensor of afplakken? Ik heb hier een in de kast liggen die alleen een PIR heeft en geen lichtsensor en met een relais uitgang. En die is ook nog tweedehands te koop
https://www.ebay.com/itm/224911248907

Op 19 oktober 2022 00:56:16 schreef RAAF12:
Onderbreken van de lichtsensor of afplakken?

dan denkt ie altijd dat het donker is en gaat ie altijd aan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hobby luke

Honourable Member

Op 18 oktober 2022 23:34:51 schreef benleentje:
[...]Deze gaat al direct aan als het donker is. Ook zonder beweging.

Ik heb zoiets eens geïnstalleerd bij een iemand, deze ging aan als de spanning aangesloten werd om dan na een tijd uit te gaan en zijn normale werking te doen.
Was er een met twee instellingen onderaan:
Een voor de tijd dat hij moet blijven branden nadat er geen beweging meer is.
De andere was om in te stellen bij welk omgevingslicht hij moest beginnen werken.
Deze werkt nu enkel als het donker is.
Het was zoiets wat je in elke bouwmarkt kan kopen.

rob040

Golden Member

Ik heb een Hameg HM103-1 gekocht en er ontbreken twee kapjes van de Y-ampl. en Timebase, de blauwe en rode. Foto is van internet, niet van mijn apparaat. :+

Iemand een idee welk merk knoppen Hameg gebruikte? Kan Rittal zijn, maar ben daar niet zeker van.

RAAF12

Golden Member

Op 19 oktober 2022 08:15:04 schreef rew:
[...]dan denkt ie altijd dat het donker is en gaat ie altijd aan.

Ja is zo blijkbaar had ik nu zelf een black-out :-)

RAAF12

Golden Member

Op 19 oktober 2022 15:01:55 schreef rob040:
Ik heb een Hameg HM103-1 gekocht en er ontbreken twee kapjes van de Y-ampl. en Timebase, de blauwe en rode. Foto is van internet, niet van mijn apparaat. :+
[bijlage]
Iemand een idee welk merk knoppen Hameg gebruikte? Kan Rittal zijn, maar ben daar niet zeker van.

Haha, ja je hebt pijlnopjes en knopjes met een streep. Deze scope is ook niet origineel. Die pijlknopjes zijn er in diverse kleuren maar wel in dezelfde kleur voor de de tijdbasis en de Y versterker. Ik had laatst een adres van een Hameg reparateur in Duitsland gevonden die onderdelen heeft. De zoekfunctie gebruiken dan kom je hem wel tegen.
Of iemand moet toevallig die originele knopjes hebben liggen. Maar het is uiterst zeldzaam spul....

Origineel

rob040

Golden Member

@Raaf: Bij de HM103-1 zijn ze verschillend van kleur, HM103-2 en -3 waarschijnlijk dezelfde kleur. Tenminste wat ik op internet terug kon vinden. Op de foto van jou is een -2 of -3...

Bedoel je Sky Messtechnik van Michael Leichum?

[Bericht gewijzigd door rob040 op woensdag 19 oktober 2022 18:56:49 (36%)

RAAF12

Golden Member

Yep dat klopt! Ik had al eens daar gesnuffeld voor wat parts.

103-1 is echt uitgevoerd in de kleurstelling kijk maar bij

https://www.radiomuseum.org/r/hameg_oscilloscope_hm103.html

HM103-2 is een BVM
https://www.radiomuseum.org/r/hameg_roehrenvoltmeter_hm103_2.html

en hier de avonturen van Miedema met de HM103-3 ook dezelfde knoppen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144795

Fabrikant van de knoppen heb ik helaas niet kunnen vinden. Je zoekt dus het smalle gedeelte van de knop en de rode pijl?

rob040

Golden Member

Op 19 oktober 2022 19:41:50 schreef RAAF12:
Yep dat klopt! Ik had al eens daar gesnuffeld voor wat parts.

103-1 is echt uitgevoerd in de kleurstelling kijk maar bij

https://www.radiomuseum.org/r/hameg_oscilloscope_hm103.html

Dat is een -2 of -3. Hoe ik dat weet? Let op de graticule, die is bij de -1 6x6 en bij de -2 en -3 8x10. Beeldbuis is een ander type. Van de -1 en -2 is een manual te vinden met schema's.

HM103-2 is een BVM
https://www.radiomuseum.org/r/hameg_roehrenvoltmeter_hm103_2.html

Oei, een doodzonde om typenummers dubbel te gebruiken (bij Philips althans).
Er bestaat ook een oscilloscoop HM103-2.

Fabrikant van de knoppen heb ik helaas niet kunnen vinden. Je zoekt dus het smalle gedeelte van de knop en de rode pijl?

Inmiddels weet ik dat de naam niet Rittal, maar Ritel kan zijn. Die maken knoppen.

Inderdaad kapjes met pijl in rood of blauw en rood. Voor een 10mm knop.

benleentje

Golden Member

Op 19 oktober 2022 00:56:16 schreef RAAF12:
Onderbreken van de lichtsensor of afplakken?
https://www.ebay.com/itm/224911248907

Ik had de lichtgeveolige led al vervangen voor een gewoon diode zodat hij altijd veel licht meet maar dat werkt ook niet.
Ik heb ondetussen al iets gevonden
https://www.bol.com/nl/nl/p/v-tac-vt-8022-losse-infrarood-bewegingssen…

Ik had die ondertussen ook al gevonden en besteld en die kwam vandaag binnen. Deze doet het wel. Van deze is den lichtintensiteit niet instelbaar maar wel in en uit te schakelen.
De bewegingssensor reageert fijn en ook als je stil staat en er aan het werk bent dan blijft de verlichting ingeschakeld. Iets wat je met veel lampen waar een pir sensor zit ingebouwd niet hebt. Dan zit je lekker op de WC je ding te doen en zit je steeds in het donker.
Het enige nadeel is dat en nog wel in een doosje moet inbouwen maar het past wel makkelijk in een wat grotere lasdoos.
@Raaf12 bedank voor het mee zoeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Geen dank, dat Tandy PIR kastje wat ik heb liggen werd als onderdeel verkocht voor een indoor inbraakalarm en draait op 12V en een relais op de output. Maar mooi dat het nu goed werkt.

benleentje

Golden Member

Ja werk erg goed. Ik zei eerder dat de pir sensor me ook zag als ik stil stond maar dat klopt niet. Ik heb hem nu ingesteld op 5 minuten en als ik regelmatig beweeg blijft hij veel langer dan 5 minuten aan. Dus blijkbaar reset hij gewoon de timer elke keer als er beweging is.Ik was nog van plan er nog een extra lichtschakelaar bij te maken als ik er langer dan 5 minuten wil werken maar dat hoeft nu niet meer.

Het eigen verbruik van de sensor is niet zo belangrijk als ik de kelder verlaat dan gaat de hoofdverlichting en dan ook de spanning naar deze sensor uit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ben op zoek naar volgende relais RP420034
iemand nog een idee waar te koop

deze is voor een wasautomaat Olympia 1001

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op maandag 24 oktober 2022 10:27:02 (23%)

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Dit topic is gesloten