Kwaliteit Osram LED lamp

Gisteren een LED lamp kapot, merk Osram wat goed hoort te zijn. Hier sttaat de lamp: https://www.lampdirect.nl/osram-parathom-led-spot-gu10-par16-9w-575lm-…

25.000 uren? Je moet blij zijn met 1 jaar. Hij zit in een Ikea lampfitting, horizontaal opgesteld, waar de lucht er goed genoeg uit moet kunnen.

Dus ik probeer de lamp

eruit te halen en wat gebeurt er: dekseltje gaat er zo af.

Je kunt zo bij de netspanning. Dat was wel even opletten bij het uit de fitting halen. Zover de kwaliteit die Osram hoort te zijn.

Het enige dat ons van de netspanning scheidt zijn de drie lipjes die het glaasje vasthouden?
Dat is wel mager ja.

Arco

Special Member

Ik gebruik deze van Action altijd: https://www.action.com/nl-nl/p/lsc-reflector-ledlamp3/
Heb er aardig wat, in 5 jaar nog nooit een kapotte... (en ze zitten dicht met siliconenkit... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op Osram ledlampen is 3 jaar garantie

Dat kapje zou je liever beter vast zien zitten, ook na een paar jaar gebruik. Mee eens. Is misschien bros geworden door hitte en/of uv.
Maar is dit niet gewoon even veilig als een gloeilamp met gesprongen glas?

kan altijd gebeuren, pas een osram staafled geplaatst die een halve week heeft gehaald. brand wel een uur of 10 per dag. ook bij floodlampen gehad, 3 van 6 stuks kapot in 2 jaar. blijkt de ledprint duidelijk sporen van vocht te vertonen. de lamp zuigt na afkoelen water binnen wat bovenop de rand komt te staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 oktober 2022 17:29:12 schreef NordRack2:
Het enige dat ons van de netspanning scheidt zijn de drie lipjes die het glaasje vasthouden?
Dat is wel mager ja.

Ja, en dat frontje ging er bijna vanzelf af. Gewoon door het draaien in het voetje om hem eruit te krijgen.

McAwesome

Golden Member

Het is een algemeen bekend verschijnsel dat LED-lampen op het randje gedimensioneerd worden. Daardoor worden de LEDs warmer dan nodig wat nefast is voor het rendement én de levensduur. Planned obsolescence dus.

Dat kan beter met de zogenaamde Dubai-lampen van Philips die helaas hier niet te koop zijn. Er is nu heel recent wel een Master Ultra Efficiency serie van Philips die vermoedelijk gelijkaardig is. Helaas alleen via de professionele groothandel te krijgen...

Als Osram 3 jaar garantie geeft, kun je hem na 1 jaar en 'stuk' toch terugbrengen???

benleentje

Golden Member

Gisteren een LED lamp kapot,

1 lamp zegt toch niets over de hele serie? Met verlichtings elektronica mag er een kleine 1% al binnen 1 maand uitvallen. En ook een deel binnen een jaar.

Het is een algemeen bekend verschijnsel dat LED-lampen op het randje gedimensioneerd worden. Daardoor worden de LEDs warmer dan nodig wat nefast is voor het rendement én de levensduur. Planned obsolescence dus.

Wat is niet zo ontworpen geld voor heel erg veel consumenten spul.
Laats een docu op de televisie over de gloeilampen giganten in europa zoals oa Philips. Die hebben met elkaar afspraken gemaakt dat ze lampen te lang vonden meegaan en dat het volgen hun ca 3 jaar moest zijn. En vervolgens ging lampen gemiddeld een stuk korter mee maar waren ze ook een stuk goedkoper op zo de consument weer tevreden te houden.
Vrijwel alles en zeker consumenten spul word zo gemaakt dat het net de garantie periode door komt.
Dus wat dat betreft zegt de garantie periode heel veel over hoe slecht een product is.

Op Osram ledlampen is 3 jaar garantie

Wat wil zeggen hoe slecht het is. ze hebben er blijkbaar ook erg weinig vertrouwen en durven 3 jaar te bieden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoeveel mensen bewaren het bonnetje van een led lamp en hoeveel van die bonnetjes zijn na een jaar nog leesbaar? Ik ben een keer na een jaar met kapotte lamp en bonnetje teruggegaan naar de bouwmarkt. Ze keken me aan alsof ze water zagen branden. Ik kreeg een nieuwe lamp, maar ik kreeg niet de indruk dat ze dit vaak meemaakten.

Op 22 oktober 2022 21:26:42 schreef Kilian:
Hoeveel mensen bewaren het bonnetje van een led lamp en hoeveel van die bonnetjes zijn na een jaar nog leesbaar? Ik ben een keer na een jaar met kapotte lamp en bonnetje teruggegaan naar de bouwmarkt. Ze keken me aan alsof ze water zagen branden. Ik kreeg een nieuwe lamp, maar ik kreeg niet de indruk dat ze dit vaak meemaakten.

Ik heb dat bonnetje allang niet meer. Dan kun je alles wel bewaren. En de datecode ken ik niet. Ik zet er gewoon een andere in.

Tidak Ada

Golden Member

Heb ik ooit ook gedaan met 1-e generatie PL-lampen bij V&D. Kreeg altijd een nieuwe.
Helaas gingen die (niet door mijn lampen) failliet…..

OT:
Ik zoek momenteel een LED alternatief voor een 24V 100W (2200 lm; 3000K; GY6,35) halogeenlamp.
Mag geen grotere diameter hebben dan 22mm.
Lampje hangt in een oude TV beeldbuis boven de tafel, is dus hoofdverlichting.
Ik wil die lamp in stand houden.
Heb al gekeken naar COB LED-stips, maar ik ben bang dat die onvoldoende koeling krijgen (verband met dit topic!).
Foto’s op aanvraag.

Mag voortgezet worden in een nieuw topic….

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 22 oktober 2022 21:03:38 schreef benleentje:
[...]1 lamp zegt toch niets over de hele serie? Met verlichtings elektronica mag er een kleine 1% al binnen 1 maand uitvallen. En ook een deel binnen een jaar.
[...]Wat wil zeggen hoe slecht het is. ze hebben er blijkbaar ook erg weinig vertrouwen en durven 3 jaar te bieden.

als ik 40 ledlampen hang, geheid dat er 1 al niet werkt of stukgaat in de eerste week. pas bij philips gu10 ledspots, 5 dozen weggezet en 2 knipperden. bleek de welbekende pl-s kwaal, de draden in de pennen niet goed aangeperst. ik herstel dat spul geregeld op t werk, want garantie is vaak een gedoe, of levertijden lang. een andere driver erin of draad los is zo gemaakt en meer is het vaak niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij de door de fabrikant opgegeven 25000 uren:
Laten we zeggen dat we de lampen elke dag van 18:00 tot 24:00 uur aanhebben, 6 uren, ik weet zeker dat we dit niet halen.

Dan gaan ze mee 25000/6 = 4166 dagen, ofwel meer dan 11 jaar.

Ik heb nog nooit een LED-lamp zijn door de fabrikant opgegeven branduren zien halen. En ik heb er al heel wat vervangen. Alhoewel er tegenwoordig wel een stuk betere LED-lampen zijn. Maar hoe weet je als koper nou welke de goede zijn?

Dit topic ging me vooral over het gevaar.

benleentje

Golden Member

Ik heb nog nooit een LED-lamp zijn door de fabrikant opgegeven branduren zien halen.

Ik heb 4x een lidle GU11 ledlamp in gebruik en die branden toch denk al meer dan 3 jaar af en toe in de gang of badkamer. Ik houd dat nooit zo precies bij.
LED-batten of led panelen halen de opgeven waarde wel makkelijk en dan komt omdat die leds daar lang niet zo warm worden en ook lang niet op hun maximum worden gebruikt.

Een halogeenlamp mag zo warm dat je je handen eraan kan branden. Leds moeten onder de 60 graden blijven. Een led proppen in een behuizing die ooit voor een halogeenlamp was is dan ook vragen om problemen.

Om diezelfde reden gaan vervang led-TL buizen korter mee dan een led-bat die er voor gemaakt is en een beter koeling heeft voor de leds.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Die is maar 200lumen (moet 2200 zijn...)
Zo'n led filmzon ga je niet vinden in zo'n kleine behuizing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Laats een docu op de televisie over de gloeilampen giganten in europa zoals oa Philips. Die hebben met elkaar afspraken gemaakt dat ze lampen te lang vonden meegaan en dat het volgen hun ca 3 jaar moest zijn. En vervolgens ging lampen gemiddeld een stuk korter mee maar waren ze ook een stuk goedkoper op zo de consument weer tevreden te houden.

Dit riekt een beetje naar conspiracy theorieen. Ik geloof het ook niet zo erg. Ik ben wel van mening dat het aantal branduren dat ledlampen halen erg tegenvalt. De leds zelf doen het overigens meestal wel. Waarschijnlijk zetten ze die branduren op de doos van de lamp. De erbij ingebouwde electronica nemen ze voor het gemak niet mee in die branduren denk ik ofzo.

Ik denk overigens dat alle merken dat hebben om de lamp zo goedkoop mogelijk te maken. Dat goedkope is denk ik de drijfveer voor alles en geen geheime afspraken.

RAAF12

Golden Member

Op 22 oktober 2022 21:03:38 schreef benleentje:

Laats een docu op de televisie over de gloeilampen giganten in europa zoals oa Philips. Die hebben met elkaar afspraken gemaakt dat ze lampen te lang vonden meegaan en dat het volgen hun ca 3 jaar moest zijn.

Philips maakte ook versterkte lampen voor gebruik in looplampen, trillende omgevingen ect. Ik zag ze nooit in winkels en dit exemplaar zat al >30 jaar in een gang.

Op 23 oktober 2022 02:44:42 schreef RAAF12:
[...]

Philips maakte ook versterkte lampen voor gebruik in looplampen, trillende omgevingen ect. Ik zag ze nooit in winkels en dit exemplaar zat al >30 jaar in een gang.

[bijlage]

die heb ik een stel, zitten in mn werkbank serielamp dacht ik. zaten destijds in een lichtblauw doosje van philips. heb deze ook eens toegepast op een plek waar je slecht bijkon en anders 2x per jaar de lampen moest vervangen. deze lampen hebben ook 3000 branduren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat gloeilampen betreft is het heel erg een afweging tussen lichtopbrengst en levensduur.
Je kan inderdaad gloeilampen maken die vele duizenden uren meegaan. Maar dan gaat de efficiëntie achteruit. Als je om dat te compenseren voor een lamp van groter vermogen kiest, dan spendeer je dus mogelijk meer geld aan energie, dan dat je kwijt was aan het af en toe vervangen van het peertje...

Ik heb hier een aardig tijdje een versterkte-constructielamp van de Action in m'n plafond gehad. Die was merkbaar minder fel dan een conventionele lamp van gelijk vermogen.
Mijn gloeipeertjes zijn overigens niet meer in gebruik, en het voorraadje blijft donker. Dat is omdat ik ze graag gebruik voor gloeilamp limiters...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
PE9SMS

Special Member

Op 22 oktober 2022 23:35:17 schreef Hoeben:
Bij de door de fabrikant opgegeven 25000 uren:
Laten we zeggen dat we de lampen elke dag van 18:00 tot 24:00 uur aanhebben, 6 uren, ik weet zeker dat we dit niet halen.

Dan gaan ze mee 25000/6 = 4166 dagen, ofwel meer dan 11 jaar.

Ik heb nog nooit een LED-lamp zijn door de fabrikant opgegeven branduren zien halen.

Ik heb hier een Philips LED lamp in een buitenlamp zitten. Deze wordt met een schemerschakelaar geschakeld, die brandt dus meer dan 6 uur per dag. Die lamp zit er sinds we hier wonen, en dat is nu precies 11 jaar. Het kàn dus wel.

This signature is intentionally left blank.
Tidak Ada

Golden Member

Op 23 oktober 2022 10:34:40 schreef Ledlover:
Wat gloeilampen betreft is het heel erg een afweging tussen lichtopbrengst en levensduur.
Je kan inderdaad gloeilampen maken die vele duizenden uren meegaan. Maar dan gaat de efficiëntie achteruit.
[....]

Denk maar aan dat beroemde peertje in die brandweerkazerne in Livermore, CA in de VS. Dat brandt al vele decennia achtereen (v.a. 1901).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 23 oktober 2022 02:16:41 schreef Ex-fietser:
[...]

Dit riekt een beetje naar conspiracy theorieen. Ik geloof het ook niet zo erg. Ik ben wel van mening dat het aantal branduren dat ledlampen halen erg tegenvalt. De leds zelf doen het overigens meestal wel. Waarschijnlijk zetten ze die branduren op de doos van de lamp. De erbij ingebouwde electronica nemen ze voor het gemak niet mee in die branduren denk ik ofzo.

Ik denk overigens dat alle merken dat hebben om de lamp zo goedkoop mogelijk te maken. Dat goedkope is denk ik de drijfveer voor alles en geen geheime afspraken.

Dat gloeilampenverhaal is een van de hardnekkigste en populairste conspiracy's die opzich wel grotendeels waar zijn maar zoals jij en Ledlover al opmerken, door het grote publiek vaak verkeerd geïnterpreteerd worden. Het is zonder meer mogelijk om een lamp enkele duizenden uren mee te laten gaan, maar vroeger was dat commercieel niet interessant, en nu zou je er letters bij moeten maken voor de milieuclassificering.

Het verhaal ging in de tijd van het oorspronkelijke kartel vooral om een afweging tussen de verkoopprijs en de hoeveelheid verkochte lampen. Men ging ervan uit dat 1000 uur of 1 jaar optimaal zou zijn. Een eeuwigdurende lamp zou niemand kopen omdat hij te duur en/of te weinig zuinig was, dus was naar mijn idee niet echt het probleem. Echter een lamp die qua licht en verbruik acceptabel presteerde maar 2000 of 3000 uur meeging was commercieel niet zo handig, vond men.

Mijn vader heeft ook wel eens lampen uit Oost-Europa in de winkel gehad die volgens zeggen wel wat langer dan 1000 uur meegingen (helaas nooit aan gemeten, mocht ik ergens een achtergebleven exemplaar tegenkomen dan kan ik daar eens over denken), maar die hadden dan weer te vaak kleinere en grotere fabricagefoutjes. Zoals een dode spin in de lamp, of gewoon een luchttrekker.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."