Auto dynamo via Zonnepanelen omvormer op het net laten leveren

Gebruik al jaren zo een micro tie inverter om batterijen terug leeg te trekken .

Inderdaad, dat is het soort motor waar ik het over heb. Kortsluitankermotor is de technische benaming, voor de leek is het gewoon een "elektromotor".

Lekker 2dehands kopen! Bv. https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m19005563… 3kW voor 75 EUR

Das hartstikke duur, 567 euries, komt nog btw bij. Ga naar een oudijzerboer, en zoek daar iets geschikts uit. Ben je hooguit 80 euri kwijt, ze slaan er een merkje in, mocht het ding defect zijn kan je em omruilen.
Een kapotte motor ruik je zo.
Tis wel jammer dat je niet wil zeggen wat de aandrijving is, genoeg toeren zegt niet zoveel. Houden die toeren als je gaat belasten?
Een diesel op frituurolie zal het wel doen, bij een waterrad heb je echt héél veel water nodig, en een flinke val.

Subsonik heeft tussendoor iets gedropt.
Je gaat het best voor een 4polige, 1500 toeren motor
Edit:
Die van Subsonik is zelfs beter, 920 toeren.
Hoeft de boel niet zo te razen.

Op 22 oktober 2022 21:30:41 schreef Willem63:
Het gaat niet om een windturbine. Hoe de dynamo wordt aangedreven doet er nu even niet toe omdat ik bang ben dat de discussie daarover zal gaan. Ik heb een redelijk stabiel toerental, continu.
Verder moet ik nog een omvormer en een alternator/dynamo uitzoeken.

Ik hoop niet dat je het perpetuum mobile aan het uitvinden bent.

Op 22 oktober 2022 23:37:47 schreef buzzy:
[...]Ik hoop niet dat je het perpetuum mobile aan het uitvinden bent.

Frituurolie of water, veel andere opties zijn er niet...

De meeste solar omvormers die ik heb gezien doen max ongeveer 15A per string. Op 14V krijg je dus nooit meer dan 210 Watt.

En dan ga je ervan uit dat ze al werken bij 14V. En ook dat is een uitdaging.

De Micro-omvormer die ik gebruik (APS-DS3) doet max 18A en heeft een MPPT bereik van 25 tot 55V, bedoeld voor een enkel paneel.

Dus je hoeft niet bang te zijn voor overbelasting van de generator. :)

Ik wil een 12V of 24V auto dynamo aansluiten op een zonnepanelen omvormer en die aansluiten op het net.

Ik denk niet dat een zonnepanelen omvormer de juiste keuze is voor dit project. Je wilt niet vertellen wat jouw dynamo aandrijft. Maar als we aannemen dat om een windmolen gaat zul je merken dat een windmolen een heel andere electrichiteitsbron is dan een zonnepaneel. Hetzelfde verhaal heb je eigenlijk voor een watermolen of vier koeien in een tredmolen. Whatever je dan ook gebruikt.

De z.g. mppt regelaars zijn specifiek bedacht voor zonnepanelen. Zonnepanelen als spanningsbron kunnen heel snel veranderen. Een klein wolkje en de inwendige weerstand, kortsluitstromen en openspanning zijn meteen anders. En dat in seconden. Voor een windmolen is wel een vergelijkbaar systeem mogelijk maar dat zal helaas wel anders moeten zijn dan een zonnepaneel. Je zult iets moeten kopen of maken dat specifiek voor jouw energiebron is of wordt ontwikkeld. Eigenlijk zijn de vier koeien in een tredmolen wel het makkelijkst. Dat is waarschijnlijk een redelijk constante draaisnelheid en trekkracht.

Als alles zo makkelijk op te lossen was hadden we geen energie problemen.

Als je een auto-dynamo gaat gebruiken dan is een (dikke) accu plus speciale lader/omvormer voor accustroom misschien een beter idee. o.a. Victron heeft daar diverse modellen in modulaire opbouw voor. Je kan daar ook diverse soorten beveiliging uitzoeken.

Op 22 oktober 2022 22:08:28 schreef subsonik:
Als je toch wil terugleveren en nog een alternator moet kopen, waarom neem je dan geen kortsluitankermotor? Gewoon direct aan het lichtnet hangen, vervolgens probeer je die vanuit je aandrijving harder te doen draaien dan zijn nominale toerental. Je voegt vermogen toe, dat moet ergens heen: in het lichtnet.

De efficiëntie zal niet formidabel zijn, maar die van een auto-alternator is dat ook niet. Werk bij voorkeur met een 3-fasenmotor ipv. een enkelfase condensatormotor.

Dit kan prima werken, en het rendement zal ook vrij hoog zijn. Wel enkele belangrijke kanttekeningen :
De motor moet eerst via het net opgestart worden, zodat je zeker bent dat deze "synchroon" met het net draait. Het toerental zal dan een beetje lager zijn, vb 1480 toeren voor een 4 pool motor. Dan ga je de motor aandrijven zodat je toerental 1550 wordt. De motor gaat nu stroom leveren aan het net. Opgelet, als je toerental nog hoger wordt (vb 1600 toeren), loopt het mis : de motor gaat ogenblikkelijk veel te veel stroom trekken en zal verbranden.
Ook moet het systeem dadelijk uitschakelen indien de netspanning wegvalt, of als de spanning te hoog oploopt (253 VAC nul-fase).

Op 22 oktober 2022 22:38:20 schreef Willem63:

Is dit een optie?

Het klinkt misschien cru maar volgens mij ben je nog niet klaar voor dit soort experimenten.

Ik denk ook dat je niet beseft hoeveel vermogen nodig hebt om die te laten draaien, zowel de alternator als een motor.

Ook een alternator heeft koolborstels en zal slijten.

Daar gaat niet zoals bij een dynamo het volledige vermogen doorheen, maar wel een stroom om de veldspanning op te wekken.

En zoals al eerder gezegd heb je een accu nodig om op te starten en zooitje stabiel te houden. Je kunt vanaf hier dus 2 wegen gaan bewandelen.

Optie 1. De gewikkelde rotor vervangen door een permanent magneet rotor. Voordeel is dat je van het hele batterij en koolborstel etc af bent. Nadeel is dat je ook de uitgangsspanning niet meer kunt regelen.

Optie 2. Het hele zooitje laten zitten met de eerder genoemde nadelen. Je zult dan echter de alternator en accu combi van de omvormer los moeten koppelen als er geen vermogen opgewekt wordt. Dat kan door de stroomrichting te meten of gewoon het laadlampje te gebruiken. Let wel op dat de energie van dit circuit uit de accu moet komen en derhalve dus ook de accu leeg trekt. Zal lang duren, maar toch. Er zal een accu bewaking bij moeten komen en evt zelfs een externe lader indien de accu leeg raakt. De accu zelf slijt ook, net als de koolborstels. Technisch is dit in basis simpeler dan optie 1.

Echter de randvoorwaarden maken het lastig.

Het geen controle hebben over de uitgangsspanning is imo veel lastiger

Er is inmiddels ook uitgekomen dat de TS er dus accu's mee wil laden.

Dat maakt het allemaal wéér een andere energiebron. Al zal een windmolenomvormer daar waarschijnlijk wel mee overweg kunnen, tenzij de windmolenomvormer AC eist.

Daarnaast is het laadrendement van een auto-accu (aanname, want auto-alternator, de TS zwijgt in alle talen over wat hij nu precies wil bereiken) ontzettend slecht.

Als je ook maar iets van je mechanisch vermogen over wil houden, dan moet je toch echt even wat bij gaan leren over rendementen van systemen.
Vergeet ook niet dat riemaandrijving zoals het in de auto zit, ook een energievreter is. Je wil de assen direct koppelen met een trillingsdemperblok er tussen.

Voor een middelbareschool eindexameprojectje is het allemaal helemaal prima om het automaterialen van de sloop te doen, bonuspunten voor de scholier die zelf uitvindt op welke manier het beter had gekund.
Maar voor iets waar je ogenschijnlijk geld mee wil verdienen... Als het zo simpel was, zou iedereen het doen ;)

Als je het geheel op een groepsfiets in een werkhuis installeert en paupers laat trappen voor hun kommetje watergruwel, dan maakt het rendement niet uit. Is TS meester van een werkhuis? :+

Op 23 oktober 2022 09:59:52 schreef Ledlover:
Er is inmiddels ook uitgekomen dat de TS er dus accu's mee wil laden.

:+

Dank voor de reacties

Er is geen dubbele agenda hoor.
Ik vertelde dat ik een alternator/dynomo (of elektromotor/permanent magneetmotor) wil laten leveren op het net.
Dus geen accu's laden etc. En mijn bron is geen windmolen, wat wel kom ik nog wel mee.

Als iemand mij tips kan geven wat voor opwekker ik het beste kan gebruiken om aan het net te hangen met niet te veel regelingen etc. graag.
Ik ben een leek op dit gebied dat begrijpen jullie inmiddels.

Het duizelt me inmiddels van de soorten.

Een kleine windturbine levert toch ook bij lagere toeren en gaat ook wel eens erg snel. Wat gebruiken die voor opwekker en hoe zit die aan het net? (of zitten die nooit aan het net?)
Het mooiste is natuurlijk dat ik kan net-leveren bij welk toerental dan ook.

Gr. Wim

Op 23 oktober 2022 13:05:48 schreef Willem63:
[...]

Een kleine windturbine levert toch ook bij lagere toeren en gaat ook wel eens erg snel. Wat gebruiken die voor opwekker en hoe zit die aan het net? (of zitten die nooit aan het net?)
Het mooiste is natuurlijk dat ik kan net-leveren bij welk toerental dan ook.

Gr. Wim

Daar kan natuurlijk een "variomatic tussen zitten, maar er kunnen ook gelijkstoommachines in zitten die de gelijkspanning omzetten in wisselspanning. Evenwel draaien die dingen hoofdzakelijk op subsidie, dus wat het kost betaal jij, maar als je het zelf wil kopen krijg jij geen subsidie en kun je het ook niet betalen..........
Misschien moet je eens beginnen met het lezen van artikelen over de materie, zoals deze bijv.
https://www.windcentrale.nl/blog/hoe-werkt-een-windmolen/

Aan het net leveren moet aan een aantal voorwaarden voldoen om betrouwbaar en voorspelbaar te werken en brand en andere ongelukken te voorkomen. Dat maakt dat het nog niet zo simpel is.

En er is natuurlijk de talrijke natuurwetten rond de diverse vormen van energieopwekking. Neem bijvoorbeeld je autodynamo. Als die niets anders hoeft te leveren dan alleen de paar milliampères om die 14 volt op te wekken, kan je die heel eenvoudig ronddraaien met weinig fysieke weerstand.

Als deze autodynamo echter 100 ampère moet leveren dan zal hij zéér stroef ronddraaien. Dat effect veroorzaakt ook het gieren wat je soms hoort als in een auto de snaar die de dynamo aandrijft versleten is of niet strak genoeg gespannen staat. De autodynamo zal net na het starten veel vermogen gaan leveren omdat de startaccu dat vraagt om weer op zijn niveau van opgeladen te komen. De accu is hierin tevens één van de stabiliserende onderdelen die te hoge spanningspieken tijdens het laden voorkomt.

Bij een wind of water aandrijving bepaalt het oppervlak van de bladen hoeveel energie uit de wind of het water te halen is, wat het te leveren maximale vermogen is. Heb je dus kleine bladen in verhouding met de energie die je autodynamo kán leveren én zou je de autodynamo op zijn volle vermogen willen laten leveren, dan staat hij stil en kost energie i.p.v. leveren.

Ook een autodynamo zal een Maximaal Power Punt (MPP) hebben, waar hij bij een bepaald toerental maximaal effectief is qua leveren. Echter is dat een andere MPP dan van zonnecellen. Dus heb je voor een autodynamo een andere MPP-Tracker (MPPT) nodig dan voor een zonnecel.

Op 22 oktober 2022 21:30:41 schreef Willem63:
Het gaat niet om een windturbine. Hoe de dynamo wordt aangedreven doet er nu even niet toe omdat ik bang ben dat de discussie daarover zal gaan. Ik heb een redelijk stabiel toerental, continu.
Verder moet ik nog een omvormer en een alternator/dynamo uitzoeken.

Dat het soort aandrijving voor sommige mensen een punt van discussie zal zijn dat valt amper te voorkomen.
De informatie over het soort aandrijving speelt wel een aardig belang in het brainstormen omtrent de oplossing deze mechanische energie om te zetten in elektriciteit.

Wat hoe dan ook een belangrijk gegeven is wat het toerental is en op welke manier de mechanische energie overgebracht gaat worden (As, poelie etc). Als je bv 500 toeren hebt dan heeft een 3000rpm generator bijvoorbeeld geen nut.

En wat als ik een permanent magneet generator gebruik? (die heb ik nog niet kunnen vinden trouwens) Gaat die bij verschillende toeren gewoon minder en meer leveren? Hoe hang je die aan het net?

Ik zou eens kijken naar BLDC motoren. De opbouw daarvan is zeer vergelijkbaar met een permanent magneet generator. Het grootste verschil is dat een BLDC motor nog een setje hall sensoren heeft ivm positie terugkoppeling naar de motor controller.

Ik heb zelfs gezien dat iemand 2 oude elektrische fietsen gesloopt had en de naaf motoren met velg en al tot een hydro elektrische generator omgebouwd had (groot schoepenwiel in een beekje).

De 3 fase draden van beide motoren waren aangesloten op 2 stuks 3 fase gelijkrichters en daarachter weer een mppt charge controller voor de accu op te laden.

Zelf heb ik mij een beetje ingelezen rondom een windmolen van tesup en binnen ons bedrijf was er interesse omtrent deze materie dus eentje besteld ivm metingen van de opbrengst etc. Mogelijk ook interessant voor bij mij thuis.

Deze windmolen zit een gelijkrichter met een laag Ohmige dump load bij (voor storm weer) en aan de uitgang van de gelijkrichter wordt een growatt MIC 3K omvormer aangesloten (tesup heeft deze omgelabeld naar hun eigen merk).

Tesup heeft een slechte naam, zowel wat product als service betreft als ik zo eens Google.

Nog even rondgekeken met jullie tips (dank daarvoor)

DC generator met een net-gekoppelde DC-AC omvormer
lijkt het eenvoudigst.
Voor de rest van de oplossingen moet ik veel te veel zelf bouwen
en dat kan ik niet.
bij deze oplossing geen problemen met wisselende toeren.

De generator is wel te vinden.
De omvormer heb ik hulp bij nodig.
Wie o wie helpt me op weg?

@EL83 : Een BLDC motor KAN hall sensors hebben om de positie door te geven maar dat hoeft niet. Bijvoorbeeld hier: De eerste twee die ik te zien krijg zijn met sensors, maar het overgrote deel heeft dat niet. (click links op motor features en je ziet: 198 sensorless en 18 sensored).

@TS: Je begint met een vraagstelling: "Kan ik de energie van een auto-generator met een gewone zonne-omvormer het net op krijgen?". Het antwoord daarop is simpel: "nee".

Dus nu blijken een aantal originele randvoorwaarden te vervallen en andere weer niet.

Als je "bestaande bouwblokken" wil gebruiken, zou ik zoeken naar bijvoorbeeld een installatie die bedoeld is om vanuit een accu, netgekoppeld (meestal zonne-)energie het net op te krijgen.

Dit lijkt zo'n ding te zijn:
https://www.aliexpress.com/item/1005001961642286.html

Dus dan moet je nog een accupack zien te vinden wat hierbij past. Hij hoeft niet groot te zijn, maar zou wel fijn zijn als ie de max-stroom van generator en inverter makkelijk aankan. Hmm. Loodaccus komen dan op 6kWh: Toch best veel. Lithium accus kan ook, Als je dan een 1C (laden) accu vind dan heb je aan 1.5kWh genoeg en dat kan voor rond de 300 euro (richtprijs: Zal wel niet zomaar lukken). Loodaccu prijzen weet ik niet.

Ik zeg niet dat je hem op aliexpress MOET kopen. Maar daar vond ik een ding wat in de eerste instantie lijkt te doen wat je wil. Ik zie dat je hem kan "beperken", maar ik zag in de gauwigheid niet hoe dat moet. Ik zou dan iets maken om hem de accu spanning constant te laten houden. van 53 tot 54V van 0% tot 100%.

ook aan de generator kant maak je zoiets. Ook die stel je in om van 53 naar 54V accuspanning van 100% naar 0% te gaan. Valt de generator uit, zakt de spanning tot 53V en stopt de grid-levering. Valt de grid-inverter uit, dan laad de generator naar 54V en stopt het laden. Wacht! Als ze het beiden doen, dan wordt er een compromis gevonden tussen 53 en 54 waarbij geen van de twee op max draait. Dat wil je niet. Je moet de ranges dus iets uit mekaar trekken zodat je "steady state" ergens is waar 1 van de twee op 100% draait.

@Sine: Ongeveer 1.5kW.

Overigens, als je energie uit het niets wil halen, dan vind ik wel dat het hele systeem acculoos moet zijn om misleiding van goedgelovig volk te voorkomen, als dat ziet dat je systeem een tijdje op de accu kan draaien terwijl het geheel meer energie kost dan dan dat het oplevert.
Hooguit een klein setje niet-oplaadbare D-cellen om je alternator van veldstroom te voorzien totdat ie zichzelf kan voorzien.

@rew,
Dat was wat de TS dacht dat een auto dynamo kan doen.

Mijn vraagstelling was ietwat anders ;)

Dank, Ik ga me er morgen in vastbijten.

Het vermogen dat ik beschikbaar heb zal naar verwachting ergens tussen de 1500W en 3500W liggen.
Onder de 1500W moet ik mijn ontwerp aanpassen.
Boven de 3500W moet ik overgaan op een krachtstroom aansluiting.
Die heb ik in huis maar (nog) niet op de plek waar ik experimenteer.

Mijn verbruik is nu 15.000 kWh./jaar (elektrische auto, spa etc.)
Mocht het me lukken 24/7 1.700 kWh te gaan opwekken zou ik blij zijn.
En zolang we nog mogen salderen is het ook leuk meegenomen.
Maar ik doe het niet voor het geld maar voor de uitdaging.
Na het salderen zullen de accu's betaalbaarder worden verwacht ik.

Velen hebben het geprobeerd en niemand slaagde. Als het lukt zal menig natuurkundig boek herzien moeten worden! Wat denk je van met zuinige hoogrendement led verlichting de zonnepanelen te gaan verlichten. Wie weet houdt dit stand :-).