Simpele vraag:Kan ik een sketch in een Nano uploaden als er al toeters en bellen aanhangen?
Of mss eerst de Nano eruit trekken, sketch uploaden en dan weer terugplaatsen in de socket? Of maakt het niets uit?

dat hangt een beetje af van de toeters en de bellen, maar over het algemeen is het geen probleem.

Je moet zorgen dat de RX lijn vrij is. Ik zet er meestal een jumpertje tussen dat ik eraf haal als ik wil programmeren.

Hi Hubie, :-)

De meeste keren hangt bij mij van alles aan de Nano, zoals altijd kunnen er uitzonderingen zijn.

Belangrijk als je begint met ene Nano, is om te weten dat er ook "Oude" Nano's zijn.
In de Arduino IDE kan je daar voor kiezen onder "Hulpmiddelen => Processor => ATmega328P of de ATmega328P (Old Bootloader)

Het heeft bij wel even geduurd voor ik daar achter kwam toen ik met de Nano ging stoeien.

Groet,
Bram

Ja dat is wel de bedoeling dat je het ding gewoon in circuit kan programmeren. De enige uitzondering zijn de RX en TX pinnen die zijn nodig voor het programmeren. Als je die wilt gebruiken voor IO moet je even opzoeken hoe je dat het beste kan doen of zoals hierboven is gezegd er een jumper of connector oid te gebruiken zodat je die connector tijden het programmeren even loskoppelt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (49%)]

Iedereen bedankt voor de snelle antwoorden.
@blackdog,het is een Nano V3,ik had hem al geselecteerd in de IDE lijst en "Blink" geupload dus de communicatie met de Nano is ok.@iedereen:
RX1 is niet aangesloten (d.w.z. in de schakeling dan) dus dat gaat helemaal goedkomen.
Nogmaals bedankt voor de antwoorden.

RX en TX worden gebruikt. TX wordt tijdens het programmeren een output om "OK, klaar! " berichten naar de PC te sturen. Als jij hem in je circuit als input gebruikt en je schakeling heeft een sterkere driver dan de atmega328, dan lukt dat niet. Dus ook de TX zou ik vrijhouden totdat het echt niet anders kan.

Als al je pinnen op zijn en je moet er wat aanhangen... Dingen als een status-ledje kan je ongestraft er aan hangen. Die gaan dan tijdens het programmeren leuk knipperen. Dingen als "hakker-aan" kan je beter aan andere pins hangen.

Bovenstaand is wel voor een Arduino (Nano) die via de bootloader (seriele poort) geprogrammeerd word. Je kunt hem ook via de ICSP poort programmeren dan geld wel het zelfde advies, houd die pinnen zo lang mogelijk vrij.

Simpele vraag:Kan ik een sketch in een Nano uploaden als er al toeters en bellen aanhangen?

Houd wel rekening dat tijdens het programmeren poorten "hoog" (kunnen) worden, als daar een relais aan hangt met een motor oid is dat niet handig. Of doe iets met een pull down of zo.

@Hubie
Ik ben met hetzelfde projectje aan het stoeien maar krijg een foutmelding met compileren namelijk de volgende is dat een library probleemje?
class rotary' has no member named 'process'

Allemaal goede raad hierboven. Mocht je de Nano via een seriele poort over USB benaderen (bijvoorbeeld via de ingebouwde monitor in Arduino IDE): hou er dan rekening mee dat de Nano standaard gereset wordt op het moment dat je op de PC een seriele poort opent.

Dus niet alleen bij power up of USB kabel inprikken.

Op 31 oktober 2022 15:13:57 schreef pa3gws:
@Hubie
Ik ben met hetzelfde projectje aan het stoeien maar krijg een foutmelding met compileren namelijk de volgende is dat een library probleemje?

Hoi pa3gws,ik heb de sketch nog niet geupload,dat doe ik als de VFO klaar is.Btw,wat ik aan het bouwen ben is versie 2.0
Hier wat meer info:https://create.arduino.cc/projecthub/CesarSound/10khz-to-225mhz-vfo-rf…

Die had ik ook gevonden maar nog niet afgebouwd.
Ik probeer vaak eerst de sketch meer uit nieuwsgierigheid of de arduino het wil slikken. :-p
En toen liep ik tegen deze foutmelding aan en gezien mijn programmeer skils nogal ondermaats zijn.
Loop ik met dergelijke foutmeldingen al snel vast. :+

Hier hetzelfde verhaal,het is mijn eerste Arduino project(je).Ik ga morgen de VFO afmaken klaarmaken en een poging wagen om die sketch er in te proppen. ;-)

Ik ben benieuwd vind het bijna jammer dat ik morgen voor twee dagen in een hotel op de Veluwe zit. ;-)

Op 31 oktober 2022 15:13:57 schreef pa3gws:

Dat klinkt als een probleem met het programma.

Hoogst waarschijnlijk een verschil in de versie van een library. (diegene waar de class "rotary" in zit).

'class rotary' has no member named 'process'

In die sketch staat welke libraries je nodig hebt:

//Libraries
#include <Wire.h>                 //IDE Standard
#include <Rotary.h>               //Ben Buxton https://github.com/brianlow/Rotary
#include <si5351.h>               //Etherkit https://github.com/etherkit/Si5351Arduino
#include <Adafruit_GFX.h>         //Adafruit GFX https://github.com/adafruit/Adafruit-GFX-Library
#include <Adafruit_SSD1306.h>     //Adafruit SSD1306 https://github.com/adafruit/Adafruit_SSD1306

Heb je die al wel geinstalleerd?

Op 31 oktober 2022 16:49:10 schreef rew:
[...]
Hoogst waarschijnlijk een verschil in de versie van een library. (diegene waar de class "rotary" in zit).

Dat denk ik ook als ik op de foutmelding zoek kom ik iets tegen met library versie.
@kojazz
Ik heb die labrarys inderdaad geïnstalleerd maar of ik de juiste heb is maar de vraag.

Op 31 oktober 2022 16:56:10 schreef pa3gws:
[...]
Dat denk ik ook als ik op de foutmelding zoek kom ik iets tegen met library versie.
@kojazz
Ik heb die labrarys inderdaad geïnstalleerd maar of ik de juiste heb is maar de vraag.

Ah okay. Dan heb je via de Arduino IDE / Tools / Manage libraries wellicht wat geinstalleerd. Dat is inderdaad niet de juiste denk ik.
Volg de link uit het commentaar en installeer die .cpp en .h files.
Hoe? Zie hier bij 'manual installation':
https://docs.arduino.cc/software/ide-v1/tutorials/installing-libraries

Ik zie het even niet meer in de manual installatie heeft men het over een zip file en die kan ik effe niet vinden.
Gaat vast nog wel lukken maar ik ben even de weg kwijt. :(

Ah, snap ik. Probeer anders hier eens die zip file te downloaden:
https://github.com/brianlow/Rotary/zipball/master/

Zo weer terug van weggeweest maar helaas volgens de tutorial de zip file geïnstalleerd maar nog steeds dezelfde foutmelding.
De regel #include <Rotary.h> staat er nu twee maal in. ;-)
@Hubie de sketch al geupload?

Op 2 november 2022 18:17:30 schreef pa3gws:
Zo weer terug van weggeweest maar helaas volgens de tutorial de zip file geïnstalleerd maar nog steeds dezelfde foutmelding.
De regel #include <Rotary.h> staat er nu twee maal in. ;-)
@Hubie de sketch al geupload?

Heb je geen 2 versies van de LIB geinstalleerd staan nu ?

@pa3gws,helaas dat gaat morgen worden,ik hou je op de hoogte.

Op 2 november 2022 18:21:13 schreef bprosman:
[...]
Heb je geen 2 versies van de LIB geinstalleerd staan nu ?

Voor de zekerheid heb ik alle arduino zaken verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Maar nog steeds dezelfde foutmelding ik ben benieuwd of het @Hubie wel lukt.

Hi,

Als je de Arduino de-instaleerd onder het Windows OS, laat hij vrijwel zeker een "Arduino" folder staan in je profiel onder je "Mijn Documenten" folder.
Daarin staat onder Windows ook je Library folder.

Als je alles de-instaleerd onder Windows, verplaats dan de Arduino naar een andere plek en dan kan je "schoon" je Arduino software installeren.

Ik hoop dat dit helpt als je Windows als OS gebruikt.
Misschien kunen de Linux gebruikers vertellen of het onder dat OS het zelfde is.

Groet,
Bram