Op 31 oktober 2022 18:50:47 schreef pa3gws:
Ik zie het even niet meer in de manual installatie heeft men het over een zip file en die kan ik effe niet vinden.
Gaat vast nog wel lukken maar ik ben even de weg kwijt. :(

Vroeger ging het installeren van een library via een zipfile. Dat doet de library manager nu voor je. Maar het feit dat een handleiding (van je sketch?) het over zip heeft, is een hint dat je mogelijk een oudere versie van de lib nodig hebt.

Op 2 november 2022 19:18:13 schreef pa3gws:
[...]
Voor de zekerheid heb ik alle arduino zaken verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Maar nog steeds dezelfde foutmelding ik ben benieuwd of het @Hubie wel lukt.

Welke sketch probeer je te compileren.
Deze ?

https://create.arduino.cc/projecthub/CesarSound/10khz-to-225mhz-vfo-rf…

Die rotary.h is opgelost, nu deze nog :
si5351.h

ResolveLibrary(si5351.h)PA3GWS:10:10: fatal error: si5351.h: No such file or directory

Hoe is de rotary opgelost?
Ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding.
Ik ben overigens een ouwe l.. van 66 en een geweldige leek op het gebied van programmeren. :+

Overigens heb ik de librarys si5351.h, ssd1306.h en gfx.h wel geinstalleerd.
Daar heb ik nog geen foutmelding van gekregen maar wat niet is kan nog komen. ;-)

[Bericht gewijzigd door pa3gws op (33%)]

Op 3 november 2022 10:06:15 schreef pa3gws:
Hoe is de rotary opgelost?
Ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding.
Ik ben overigens een ouwe l.. van 66 en een geweldige leek op het gebied van programmeren. :+

Overigens heb ik de librarys si5351.h, ssd1306.h en gfx.h wel geinstalleerd.
Daar heb ik nog geen foutmelding van gekregen maar wat niet is kan nog komen. ;-)

Ik ook niet omdat hij al stuk liep op de rotary.h.
//Update.

Ok , done.

De libraries :

#include <Adafruit_GFX.h> //Adafruit GFX https://github.com/adafruit/Adafruit-GFX-Library
#include <Adafruit_SSD1306.h> //Adafruit SSD1306 https://github.com/adafruit/Adafruit_SSD1306

Die kun je installeren via de Library manager. Via <Tools><Manage libraries>, zoek op de namen in bold , en voeg ze toe.
Neem ook de "Dependant" library "Adafruit BusIO library" mee, de library manager zal er om vragen of je dit wil, anders los er bij installeren.
(Dat had je waarschijnlijk al gedaan)

De library si5351 heb ik geinstalleerd door de .ZIP file te downloaden en toe te voegen via <Sketch><Include libraries><Add .zip file> en dan de .ZIP file selecteren, kan misschien zelfs ook via de Library manager, heb ik niet geprobeerd.

#include <si5351.h> //Etherkit https://github.com/etherkit/Si5351Arduino

En dan last-but-not-least , rotary.h , ik heb de lib handmatig gedownload
(Attached)
Onder C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr\libraries , maak daar een subdirectory <rotary> en unzip daar de files in van de Rotary-master.zip lib.
(Zie plaatje).

Arduino IDE even herstarten en dan compileert hij:

De rotary lib:

Rotary-master.zip

De gecompileerde file (zit de .HEX file in die je in de microcontroller kunt programmeren).

arduino_build_325165.zip

Vanmiddag even een poging gedaan om de sketch te uploaden maar het zelfde probleem als pa3gws.
Edit\Toen had ik de info hierboven @bprosman nog niet gelezen.
Morgen ga ik die lib's installeren.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (35%)]

Ik krijg nog steeds de foutmelding.
"class rotary' has no member named 'process"
Het gaar fout op het volgende stukje code.

ISR(PCINT2_vect) {
//  char result = r.process();
//  if (result == DIR_CW) set_frequency(1);
//  else if (result == DIR_CCW) set_frequency(-1);
}

Die // heb ik ervoor gezet dan werkt het behalve dat de rotary encoder dan niet werkt. ;-)

Probeer anders deze eens. Die compileert bij mij :

PA3GWS.ino

Nope dezelfde foutmelding.
Ik heb al het nodige op het net zitten zoeken en is de locatie van de library soms anders bij jou?
Hij staat bij mij in ProgramFiles (x86) > arduino >librarys

Nee, zie mijn screenshot en beschrijving :

Onder C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr\libraries , maak daar een subdirectory <rotary> en unzip daar de files in van de Rotary-master.zip lib.
(Zie plaatje).

De locatie die jij noemt staan de standaard (meegeleverde) libraries.
Ik ben bang dat je misschien een verkeerde library hebt.

Bij mij in c:\program files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr\libraries\rotary
Staat de library : rotary.h, rotary.cpp

En die heeft een "Process"

unsigned char Rotary::process() {
  // Grab state of input pins.
  unsigned char pinstate = ((inverter ^ digitalRead(pin2)) << 1) | (inverter ^ digitalRead(pin1));
  // Determine new state from the pins and state table.
  state = ttable[state & 0xf][pinstate];
  // Return emit bits, ie the generated event.
  return state & 0x30;
}

Heb je wel de zelfde versie libraries als ik ?
IDE is ook 1.8.19

[Bericht gewijzigd door bprosman op (51%)]

Helaas geen verbetering welke versie ide heb je staan?
Ik heb hier 1.8.19 staan

Hij staat bij mij in ProgramFiles (x86) > arduino >librarys

LibrarIEs hoop ik :-)
De juiste library had ik als attachment er bij gedaan
Als het goed is worden ze met de build meegenomen.
Wat zegt je log tijdens het compileren ?
(Bprosman is uiteraard jouw gebruikersnaam)

Mijn log :

BuildLog.txt

@bprosman.
U is geweldig. _/-\o_
Bij mij staat het onder.
Gebruikers > albert > onedrive > documenten > arduino > libraries.
Dat was even zoeken maar dankzij jou laatste jpg file heb ik het kunnen vinden.
Daar staat de lib rotary die heb ik leeg gemaakt en de files van de rotary-master zip file er in uitgepakt en zowaar het werkt. :-)
Nogmaals veel dank want zonder jou hulp was ik er nooit uitgekomen.

Op 4 november 2022 19:34:29 schreef pa3gws:
@bprosman.
U is geweldig. _/-\o_
Bij mij staat het onder.
Gebruikers > albert > onedrive > documenten > arduino > libraries.
Dat was even zoeken maar dankzij jou laatste jpg file heb ik het kunnen vinden.
Daar staat de lib rotary die heb ik leeg gemaakt en de files van de rotary-master zip file er in uitgepakt en zowaar het werkt. :-)
Nogmaals veel dank want zonder jou hulp was ik er nooit uitgekomen.

TOP !!

Ook bedankt namens mij Brammen ;-)
Heb het hele stuk meegelezen en ga er ook mee aan de gang.(maar dat gaat zondagmiddag worden)

Succes en hou ons op de hoogte overigens een leuk project morgen eens aan de frequentie teller hangen.

Is idd een leuk project en ik had de onderdelen al in huis voor de Bitx rx/tx dus die heb ik nog maar een keer besteld bij Ali.

Hi,

Ik hoop dat deze Bram ook bedankt wordt door het path aan te geven waar de Library folder staat onder Windows! :+

Groet,
Bram

[Bericht gewijzigd door blackdog op (19%)]

Ik gebruik de Arduino IDE in de zogenaamde 'portable' mode.
Hierdoor kun je meerdere Arduino IDE omgevingen op je PC hebben.
Elke Arduino omgeving heeft nu een eigen 'portable' map waarin de sketches, libraries en aanvullende cores komen te staan. Zo kun je meerdere versies van libaries gebruiken en ook wijzigingen maken zonder dat deze van invloed zijn op andere projecten.

https://docs.arduino.cc/software/ide-v1/tutorials/PortableIDE

Ook andere Bram natuurlijk bedankt. ;-)

"class rotary' has no member named 'process"

Er zijn heel veel rotary libraries beschikbaar op internet, en die werken allemaal net een beetje anders.

Als je dan verschillende versies uitprobeert dan kan het gebeuren dat je meerdere rotary libraries op je systeem hebt staan.

In dit geval staat de interface gedefiniëerd in een bestand "rotary.h" maar dat is een nogal voor de hand liggende naam voor een interface bestand dus die kan zomaar in meerdere libraries gebruikt worden. Dus dan kan het zomaar gebeuren dat je het verkeerde "rotary.h" bestand gebruikt van een library die geen process funktie heeft.

@deKees.
Zoals je kan zien een enkele eerdere posts van mij is het probleem opgelost. :)

Ja dat zag ik. Ik wilde alleen wat achtergrond info geven zodat je ook weet hoe het mis kan gaan. :)