EricP
mét CE
Waar iedereen gemakshalve maar even aan voorbij gaat... een ALS is bedoeld als aanvullende beveiliging. Feitelijk min of meer de 3de laag.
Het idee is dat de boel geïsoleerd is. Als dat altijd en perfect zou werken, dan is het klaar.
De ervaring leert dat dat dus niet zo is. Ofwel het wordt nat, ofwel de isolatie wordt zo nu en dan beschadigd. Aan de ene kant wordt dat 'opgelost' door wat we noemen 'dubbel geïsoleerd'. Daarmee is 1 probleem nog steeds niet 'naar'. Het alternatief is 'huis geleidend en dat aan aarde verbinden'. Dat bereikt min of meer hetzelfde doel: bij 1 probleem is het nog steeds niet naar.
Blijkbaar vindt 'men' dat nog niet genoeg - het aantal 'oopsen' wat daarbij ontstaat wordt blijkbaar te hoog geacht (of er zijn mensen die in totale veiligheid geloven, die wereldvreemden heb je ook).
Echter... iets wat 'dubbel geïsoleerd' is zou nat kunnen zijn. De behuizing is zelden waterdicht.
Iets wat geaard is, zou ook onbedoeld wel eens niet geaard kunnen zijn. Zie het geknoei met een verlengsnoer zonder aarde of een botweg ontbrekende aardverbinding (waar was dat ook al weer... wasmachines in een natte ruimte moesten 2 aard draden hebben...).
In de niet aflatende ijver om 'verstand van zaken hebben' te vervangen door 'het moet idiot-proof zijn', is de ALS ontstaan. Ofwel: als de dubbele isolatie het niet redt of de aarding doet het om enige reden ook niet, dan is er nog een soort van 'last resort'. Dat speelt voor de 30mA en 10mA ALSen (de 100, 300 en 500mA zijn meer om te voorkomen dat de aardelectrode opgevreten wordt).
Welnu, het is geen goed idee om blind te vertrouwen op een 'last resort' omdat je iets anders dan maar gewoon niet doet. Een beetje het idee van 'de remmen van mijn auto doen het niet, maar ik kan toch rijden want er zitten airbags in'.
De totale stroom waarbij iemand het loodje legt is veel minder relevant. Het zou zomaar kunnen dat er mensen zijn die 100mA zonder probleem overleefd hebben, terwijl er anderen bij 20mA gestopt zijn met roken.
Er zijn tenslotte ook mensen die een blikseminslag overleefd hebben - al zijn dat er niet veel. Iets zegt me dat er dan meer dan 30mA loopt 
Met 2 handen vol de fase en nul draad vast te pakken.
De aardlek komt er gewoon uit.
Toch vind ik dat best knap. Een lamp doet dat ook. En dan blijft de ALS er gewoon in. Ik mag toch hopen dat je fase en aarde (in enige vorm) bedoelt...
Toch vind ik dat best knap. Een lamp doet dat ook. En dan blijft de ALS er gewoon in. Ik mag toch hopen dat je fase en aarde (in enige vorm) bedoelt...
Nee want zijn kamer heeft geen aarde.
Een lichaam zal waarschijnlijk meer "Lekstroom" opleveren dan een lamp, dat is het enige wat ik kan bedenken.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 9 november 2022 16:02:02 schreef bprosman:
[...]
Nee want zijn kamer heeft geen aarde.
Een lichaam zal waarschijnlijk meer "Lekstroom" opleveren dan een lamp, dat is het enige wat ik kan bedenken.
Die lekstroom zal dan toch ergens naar toe moeten en dat kan niet als hij niet op één of andere manier, direct of indirect contact met aarde heeft gemaakt in aanvulling op het contact met fase en nul. Is er een CV radiator aanwezig in die kamer?
EricP
mét CE
Zoiets. Wellicht heel vaag nog iets met een capacteit naar vloerverwarming of wapeningsijzer, al vind ik beiden nogal ver gezocht...
Anoniem
Op 9 november 2022 13:31:59 schreef mvdk:
[...]
Wat mogen die mensen dan nog wel?
[...]
In elk geval anderen niet in gevaar brengen.
Het is een mooie gedachte dat om wie tussen de mazen van de maatschappij valt te motiveren met nuttige activiteiten. Onder toezicht.
Maar de eindcontrole qua functionaliteit en veiligheid zou moeten gebeuren door iemand met grondige kennis van zaken. En dat lijkt hier niet het geval.
Stel er wordt een nieuw snoer aan een strijkijzer gezet en de fase maakt per ongeluk contact met de zool.
Met een test via een ongeaard snoer zal dit niet opgemerkt worden als de tester schoenen met rubber zolen draagt. Met mogelijk gevaar voor de eigenaar.
Enerzijds is de werkplaats hier in gebreke.
Maar anderzijds ook de tester. Gelukkig vraagt hij zich dit af, maar eigenlijk had hij al moeten weten dat dit een gevaar inhoudt en een geaard verlengsnoer moeten eisen. Wat een kleine kost is.
Anoniem
Op 9 november 2022 16:30:21 schreef EricP:
Zoiets. Wellicht heel vaak nog iets met een capacteit naar vloerverwarming of wapeningsijzer, al vind ik beiden nogal ver gezocht...
Tegen beter weten in toch maar een vergezochte uitleg proberen te vinden om vooral de uitkramer van onzin niet voor het hoofd te stoten.
Maar wellicht is dit ironisch bedoeld.
EricP
mét CE
Een snoer aan een strijkijzer zetten... Tsja, daar moet je natuurlijk wel een gedegen opleiding voor hebben. Met een stel deelcertificaten ofzo. Want anders kan het nooit goed aflopen...
Ik denk dat je met een lamp om goed licht te hebben en nauwkeurig werken een eind komt - verder dan nodig.
Voor de eindgebruiker zou het ook wel mee moeten vallen. Die heeft tenslotte de aarde en de ALS nog - van de 3 'lagen' is alleen de isolatie omgevallen. Daarbij wel de aanname dat het strijkijzer 'thuis' gebruikt wordt uiteraard. 'Elders' is een ALS minder vanzelfsprekend - dan houd je alleen aarde over.
[edit]Tsja... Uitkramer van onzin... Daarvan hebben we er hier genoeg. bprosman lijkt een redelijk denkend mens te zijn met ook nog wel het nodige inzicht in de materie. Wat geen garantie is voor het niet-uitkramen van onzin, maar er wel voor zorgt dat hij het zelf zal herkennen als je hem er op wijst... Een volharding van die kant zou dan een andere verklaring noodzakelijk maken - of iets om 'onzin' alsnog aannemelijk te maken...
[Bericht gewijzigd door EricP op (27%)]
Anoniem
twas maar een voorbeeld om aan te tonen, als je geaarde apparaten wil testen na herstelling dat je dan een geaard snoer moet gebruiken, omdat een aardlek
wat potentieel gevaarlijk kan zijn anders niet opgemerkt wordt.
Tenzij je het geheel eerst nog eens uitmeggert Maar dat is alweer een stap verder.
EricP
mét CE
Ik ga daar nog wat verder in: als er iets met randaarde aan zit DAN gebruik je die ook. En niet alleen bij testen. De gebrekkige isolatie... dat zal wel loslopen (al geef ik direct toe dat je het nooit 100% kunt uitsluiten).
Een potentieel netfilter is veel vervelender - al zal de stroomsterkte wel weer mee vallen. Echter, ik heb er wel audio apparatuur op zien overlijden. Deel geaard. Deel niet (gewoon omdat het een ongeaarde verdeelslof was). Netfilter zet 'aarde' van de TV op 115V, versterker hangt wel op 'aarde'. En de tulp maakt eerst met de 'pin' contact...
OK, geen veiligheids probleem. Wel stuk.
Wat geen garantie is voor het niet-uitkramen van onzin, maar er wel voor zorgt dat hij het zelf zal herkennen als je hem er op wijst... Een volharding van die kant zou dan een andere verklaring noodzakelijk maken - of iets om 'onzin' alsnog aannemelijk te maken...
Tja je mag mij betichten van het uitkramen van onzin, mijn reactie is dan : DILLIGAF. Ik kan alleen vertellen wat er hier in huis gebeurt is en wat de gevolgen waren, de aardlek ging er uit met alle (4) de groepen er achter. Er is geen kortsluiting geweest want de 16A automaat op die groep bleef er in. Wat ik al eerder zei, ik heb er geen verklaring voor, heb er (gelukkig) ook niet naast gestaan maar in die (zolder) kamer zit geen aarde. Ergens geen verklaring voor hebben en mij dan voor "Fantast" uit maken , so be it dan.
(Overigens is iedereen welkom hier om te bewijzen dat het niet kan, de draden zitten er nog).
De kans dat dit goed opgeleide vakmensen zijn die zo'n reparatie op een veilige manier met de juiste tools tot een goed einde brengen is niet erg waarschijnlijk.
Overigens zijn het echt niet allemaal "koekwausen" hoor die in een sociale werkplaats werken. Hier in Den Bosch doen ze ook een postdienst met een accuratesse waar postnl nog niet aan kan tippen, door weer en wind.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (18%)]
Dus als je per ongeluk aan de fase komt mag de aardlek er wel uitgaan maar als je de fase en nul vastpakt mag dat niet 
Vreemde redenatie.
Gr.F_S
EricP
mét CE
Dus als je per ongeluk aan de fase komt mag de aardlek er wel uitgaan
Eh... neen. Pas als er stroom door jou gaat lopen. Als je alleen een fase vast hebt (even uit gaande van een 1-fase systeem), dan kan dat niet anders dan naar aarde zijn als een ALS tript... Nou ja, strikt genomen zou het ook nog de 0 van voor de ALS of achter een andere ALS kunnen zijn...
maar als je de fase en nul vastpakt mag dat niet
Vreemde redenatie.
Volgens mij snap je het concept niet...
Anoniem
@F_S, lees eerst eens iets over hoe een ALS werkt vooraleer te reageren
@bprosman, met alle respect, je lijkt geërgerd omdat we je niet geloven, maar een ALS gaat er alleen uit als er een verschilstroom is tussen Fase en nul.
Dus je bewering dat de ALS reageerde door fase en nul beet te pakken slaat gewoon nergens op.
Je bent toch technisch genoeg onderlegd om dat te snappen.
Anderzijds is er misschien toch sprake van een mirakel.
Zo zijn al heel wat bedevaartsoorden ontstaan.
Dus in jullie ogen gaat de stroom van de fase naar de nul via je lichaam maar onderweg gaat er niets via je lichaam naar aarde?
Dat is wel zo als je geheel geisoleerd van de aarde bent maar dat is meestal niet zo.
Gr.F_S
Op 9 november 2022 19:08:56 schreef F_S:
Dus in jullie ogen gaat de stroom van de fase naar de nul via je lichaam maar onderweg gaat er niets naar aarde?
Dat is wel zo als je geheel geisoleerd van aarde bent maar dat is meestal niet zo.Gr.F_S
Als je isolerende rubberen zolen hebt (wat aangeraden wordt) dan is dat wel zo. Eigenlijk een argument om dat niet te doen, het helpt de ASL te reageren... ik hoor de voor en tegenstanders van scheidingstrafo's (waar je hetzelfde issue kan hebben ) hun messen al slijpen om in discussie te gaan 
mvdk
Golden Member
Ik geloof bprosman wel. Er zijn hier al zo veel nuisance tripping topics voorbijgekomen, waarbij de community allerlei verklaringen daarvoor bedacht.
Es gibt alles was es nicht gibt. Ik zeg het maar weer.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Als je fase en nul beetpakt met de linker en de rechterhand lijkt het mij erg sterk dat de stroom in de fase en nul gelijk is.
Het lichaam is tenslotte geen gloeilamp en maakt ook contact met de grond.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 9 november 2022 19:46:07 schreef pa3gws:
Als je fase en nul beetpakt met de linker en de rechterhand lijkt het mij erg sterk dat de stroom in de fase en nul gelijk is.
Op een zolderkamer waar geen aarde aanwezig is?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Durf jij het dan aan om op een zolderkamer de fase vast te pakken.
Volgens jou krijg je dan geen oplazer maar ik kan je uit de droom helpen ik heb zat opneukers gehad toen ik op mijn zolderkamertje aan het knutselen was.
mvdk
Golden Member
Ach, ik had vroeger een collega, die kon voelen oftie te maken had met 3x400 of oud 220.
Toch nog oud geworden.
Maar dat testapparaat, wat ik aan ts aanbevolen heb, is dat wat?
Op 9 november 2022 19:50:49 schreef Roetzen:
[...]
Op een zolderkamer waar geen aarde aanwezig is?
En was 's-nachts, op blote voeten.
Op 9 november 2022 20:18:59 schreef mvdk:
Maar dat testapparaat, wat ik aan ts aanbevolen heb, is dat wat?
We weten natuurlijk niet wat TS onder testen verstaat maar hij moet gewoon een verlengkabel met randaarde pakken.
Gr.F_S
mvdk
Golden Member
Alstie een verlengkabel met randaarde gebruikt, zit met regelmaat de ruimte van de dagbesteding in het donker. Dat is in een eerder topic, (weet niet of dat over hetzelfde ging) aan de orde geweest.
De apparaten die hersteld zijn moeten gewoon eerst op een andere manier op aardlek getest worden.
Beter is natuurlijk op een andere groep, met een andere ALS.
Op 9 november 2022 19:46:07 schreef pa3gws:
Mee eens.
En hoe groot is de kans dat je de fase en nul exact op het zelfde moment beetpakt?
Daar zal altijd een fractie van een seconde tussen zitten en dan tript de aardlek al.
Er zal best wel een beetje afleiding zijn via de voeten en de vloer iod.
Op 9 november 2022 20:38:39 schreef mvdk:
Alstie een verlengkabel met randaarde gebruikt, zit met regelmaat de ruimte van de dagbesteding in het donker. Dat is in een eerder topic, (weet niet of dat over hetzelfde ging) aan de orde geweest.
De apparaten die hersteld zijn moeten gewoon eerst op een andere manier op aardlek getest worden.
Beter is natuurlijk op een andere groep, met een andere ALS.
Ik weet niet waar jij dat gelezen hebt maar ik zie het nergens.
Gr.F_S