Op 9 november 2022 11:38:50 schreef rew:
[...]Over het algemeen is het zo dat gebruikers heel vaak zeggen: Dit kan niet kloppen! En als je het in detail gaat bekijken is er toch altijd een oorzaak die gevonden kan worden. Het kost wat moeite en ongemak om het te vinden, maar als je de moeite neemt dan zal de oorzaak achterhaald kunnen worden. Dat van 20 minuten nadat je weggegaan was zakte het vermogen. Was je naar de WC geweest en heb je een naloop ventilator? Heb je een buitenlamp die op jou "rij weg" reageert en 10 minuten aanblijft?Over de piekjes.... Ik heb een keer zitten kijken naar m'n verbruik... Als de magnetron op "halve kracht" draait zie ik OFwel het hoge getal OFWEL het lage getal. Kennelijk is de integratietijd van mijn meter vrij kort voor het getalletje "actueel vermogen". Hoe kort... Tja dat kan ik lastig meten.
Als je inderdaad iets hebt wat 1/1000e van de tijd 1kW trekt. (ongeveer 20ms iedere 19.9 seconden), en de meet-periode is inderdaad 20ms, dan zal je "zo nu en dan" een forse piek zien.
wc heeft geen naloopventilator, buitenlamp is met afstandsbediening aan de autosleutel, die zette ik af als ik vertrok.
enige dat kan, is dat zowel diepvries als frigo toen aan stonden, dat de friga na 20min uitviel en dat de diepvries 40min later uitviel. op zich wel ferm lange tijden.
ik heb geen 'meettijd' van het toestel. ik meet pulsen van een kwh meter. dus de tijd tussen 2 pulsen.
als dat 5sec is, en op die 5sec is er 10ms een piek van 10 000W, dan nog heb je 1800W gemiddeld (400pulsen/kwh komt op 1800W op 5sec tijd) en die zal ik dan zien in mijn meetresultaten. die piek kan er nooit uitkomen.
een toestel van 1000W zal elke 11sec ongeveer een puls genereren.
ben nu thuis om te gaan meten, heb ik een sluipverbruik van 74Watt.... dat haal ik snachts zelf niet.
ik ga iets moeten bedenken dat ik groep per groep metingen kan doen, want zo algemeen, kan ik het nooit vinden
Op 9 november 2022 11:38:50 schreef rew:
Als de magnetron op "halve kracht" draait zie ik OFwel het hoge getal OFWEL het lage getal.
De meeste magnetrons kennen slechts één stand: aan of uit. Bij ingesteld vol vermogen altijd aan, bij een ingesteld lager vermogen periodiek aan, en weer even uit, afhankelijk van de ingestelde vermogensstand. De ventilator en het draaiplateau draaien wel altijd.
Al die goedkope "power meters" zijn nauwelijks geschikt om sluipverbruik te meten. De resolutie voor kleine stromen is daarvoor simpelweg te laag.
Je kunt er vrij eenvoudig een modificeren door de shunt weerstand 10x of 100x zo groot te maken, maar dan is hij niet meer geschikt voor grote stromen.
Die goedkope meters zijn ook erg slecht bij b.v. een magnetron die staat te pendelen.
Volgens Big Clive is de "Hopi" meter ook te koop met een andere shunt:
https://www.youtube.com/watch?v=2HQGXZU2d4I
Een "echte power analyser" is niet echt binnen berijk van hobbyisten (>EUR1000)
Het is wel doenbaar voor een hobbyist om een veel betere meter te maken dan die goedkope standaard dingen voor een bescheiden bedrag aan componenten.
De meest zinvolle toevoegingen zijn dan autoranging door de shunt te verwisselen met een relais of 2 "back to back" Mosfets. USB of WiFi loggen, en snellere metingen voor belastingen die staan te pendelen zoals b.v. die magnetron.
Spog2
Honourable Member
Op 10 november 2022 12:27:30 schreef Kortsluiting_Online:
Je kunt er vrij eenvoudig een modificeren door de shunt weerstand 10x of 100x zo groot te maken, maar dan is hij niet meer geschikt voor grote stromen.....
Het is wel doenbaar voor een hobbyist om een veel betere meter te maken dan die goedkope standaard dingen voor een bescheiden bedrag aan componenten.
De meest zinvolle toevoegingen zijn dan autoranging door de shunt te verwisselen met een relais of 2 "back to back" Mosfets.
Heb ik ook wel eens aan gedacht, maar een shunt van 0,01 Ohm schakelen met een schakelaar die zelf een (slordige) weerstand is. Hoe pak je dat dan aan?
Die schakelaar zit toch niet in het shuntpad?
Je moet dan een dubbelpolige schakelaar gebruiken. De ene pool schakelt de stroom naar de gewenste shunt, en de andere pool schakelt de meetspanning naar dezelfde shunt
[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (65%)]
Spog2
Honourable Member
@KlaasZ
Dan ziet die meetspanning toch weerstand over shunt én die over het schakelcontact van ... Ohm? Lijkt me wat gokwerk als het op nauwkeurigheid/repeteerbaarheid aankomt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb dat ook wel gehad dat het verbruik kort (schijnbaar) onverklaarbaar omhoog schoot (van 150W naar 400W)
Bleek de koel/vries combi te zijn (met 2 compressoren). De slaan soms toevallig tegelijk aan, en dat is 2x 125W...