Ik heb wat problemen met Nefit Smartline, storing 3C gehad en 6A.
(Voor wie hier ook tegenaan loopt: de storing negeren kan je een hoop nutteloos vervangen onderdelen en uiteindelijk je trafo kosten.)
Ketel is goed onderhouden, maar bij sanitair water duurt het lang voordat het definitief warm wordt, warm/koud oscilleert in het begin.
Alsof meerdere ontsteekpogingen moeten worden gedaan (of dat succesvolle ontstekingen als onveilig afgekapt worden).

Ik heb de weerstand ionisatiepen gemeten. Die moet nagenoeg 0 ohm zijn, maar was hoog, er zit een tamelijk hard isolerend laagje op.
Ik heb de pen opgeschuurd en dat lijkt te hebben geholpen.

MAAR...: heb ik nu een goedbedoelde coating weggeschuurd??? (Dan moet ik toch maar een nieuwe in huis halen.)
Of is het allemaal corrosie/aanslag geweest en mag/moet je dat er af schuren?

[@vergeten (hieronder): het is een pure meetsonde, geen vonk-ontsteker.]

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (11%)]

Een isolerend laagje (aanslag) op een soort bougie is niet bevorderlijk voor de ontstekingsvonk, dus het lijkt mij prima!

Ik heb ook wel eens een ionisatiepen opgeschuurd.

Bij Nefit dient die pen toch niet voor de ontstekingsvonk? Daar zit apart en gloeiplug voor.

Gloeiplug??? het is toch geen diesel!
Alle beestjes (lees onderdelen) hebben een naam, laten we a.u.b. de juiste naam gebruiken :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (11%)]

Er zijn ook CV's die een gloeiplug gebruiken in plaats van een vonk. Welke CV ketel welk type ontsteking gebruikt weet ik niet

Opschuren is prima!! bij de vorige ketel altijd pen in ben beginjaren vernieuwd, later altijd opgeschuurd zodra error geen ionisatie kwam en dan voor zeker 2 jaar weg..

Op 18 november 2022 17:20:13 schreef vergeten:
Gloeiplug??? het is toch geen diesel!
Alle beestjes (lees onderdelen) hebben een naam, laten we a.u.b. de juiste naam gebruiken :)

Ik gebruik de goede naam. Ik heb ook een Nefit ketel (wel een ander type) en in de handleiding staat dat de ontsteking met een gloeiplug werkt.

als ontsteken niet lukt, kan de ontsteking ook krom zijn. de vonkafstand is dan te groot en wil zodoende niet ontsteken. als het nu weg is dan was het de ionisatiepen iig.

heeel lang geleden ook eens grote problemen gehad met een NEFIT-ketel. Storing 6a. Meerdere ontsteekpogingen nodig vaak. Soms ging ontsteken niet, en dan kreeg je 6a.

Ik meende me te herinneren dat ik toen de hoogspanningskabel voor de vonk met plastic spacers op afstand heb gebracht van de metalen delen van de ketel.
Vroeger bij Philips ook met ontstekingen gewerkt voor gasontladingslampen.
Vandaar.

Dit heeft mijn probleem destijds geheel opgelost.
Ook heb ik toen de electronica aangepast, omdat die op EMC gebied veel fouten had. BEIDE aanpassingen hebben in ieder geval mijn probleem van een dikke 6 storingen per dag teruggebracht naar 2 storingen per jaar..........

bij een vorig werkgever hingen tig van die nefit turbo ketels, je kon daar geen ketelhuis inlopen of er lag wel zo'n ding op storing. A. vaak in display. zolang er nog 1 ketel uit de cascade van meestal 2 werkte klaagde er niemand dus kon maanden al die fout geven.

Op 18 november 2022 21:37:15 schreef testman:
als ontsteken niet lukt, kan de ontsteking ook krom zijn. de vonkafstand is dan te groot en wil zodoende niet ontsteken. als het nu weg is dan was het de ionisatiepen iig.

Is niet van toepassing. De ionisatiepen dient uitsluitend voor de vlambewaking. Ontsteken gaat met een gloeiplug, volgens de installatieinstructie.

Ik heb inmiddels een nieuwe ionisatiepen.
Het oppervlak ziet er dof glanzend uit, het lijkt een 'gewoon' RVS staafje, niet gecoat.
De weerstand tussen aansluitstekker en penoppervlak is hooguit 0,05 ohm hoger dan bij kortgesloten meetpennen.

Hiermee vergeleken was de oude ionisatiepen er beroerd slecht aan toe.
Die heb ik alsnog helemaal mooi blank geschuurd en hou ik als reserve.

Op 18 november 2022 12:19:54 schreef Spog2:
Ik heb de weerstand ionisatiepen gemeten. Die moet nagenoeg 0 ohm zijn, maar was hoog

Hoe hoog was hij eigenlijk? 1 Ohm? 10 Ohm? 100 Ohm?

Op 19 november 2022 16:12:39 schreef Roland11:
[...]
Hoe hoog was hij eigenlijk? 1 Ohm? 10 Ohm? 100 Ohm?

Ik weet niet precies hoe hoog, maar denk eerder richting oneindig, in ieder geval vele kΩ's of MΩ's.

@smd (hieronder):
De vraag van Roland11 (citaat uit openingstopic) ging over de ongeschuurde toestand.
Na het helemaal blank schuren (het vieze/oude harde oppervlak was zwart) is de weerstand van de oude even laag als van de nieuwe: <0,05 Ω.

EDIT P.S.:
Als ik zoek op Youtube "flame sensor cleaning" vind ik 10-tallen tips.
Men maant om voorzichtig schoon te maken met scotch=brite of staalwol.
Deze man zegt dat silicium van schuurpapier aanslagbevorderend werkt.
Ik heb zéér fijn schuurpapier gebruikt omdat ik de pen anders echt niet schoon kreeg. Het resultaat is bijna spiegelglad.

of intern gebroken of nog meer schuren??

Update.
Ik zocht mijn topic even terug om te melden dat de prachtig schoongepoetste ionisatiepen binnen 1 jaar al weer zodanig vervuild was dat de Smartline opnieuw moeilijk op gang komt. Omdat de ionisatiepen geen vlam voelt doet hij meerdere ontsteekpogingen, dan ga je de trafo/electronica ruiken; kost kennelijk een hoop stroom.

Ik heb er vandaag een nieuwe in gezet, samen met een compleet nieuwe branderset.

Ik heb in al die 20 jaar eigenlijk nooit problemen gehad met die ionisatiepen.
Ik vraag me nu af waarom die ionnisatiepen, na zeer fijn opschuren, al binnen 1 jaar zo snel weer vuil was.
1. Heb ik een onzichtbare coating weggeschuurd?
2. Was het silicium uit schuurpapier de boosdoener?(Advies was: gebruik geen schuurpapier, maar scotch-brite of staalwol...)
3. Is de mengverhouding gas-lucht misschien verlopen, waardoor je aanslag kan krijgen? Bij CVonderhoud hoort tegenwoordig een meting en eventuele herafstelling geloof ik. Maar vroeger deden ze dat nooit en het is bij mijn ketel ook nooit gecheck vzv ik weet.
4. Hebben we vies vervuilend gas?

EDIT 13 sept 2023:
Ik heb nog steeds het idee had dat Smartline traag warm water geeft en ik ruik nog oververhitte electronica. Die geur lijkt uit de UBA3(versie 3.6) te komen, hij voelt ook iets te warm aan. Is nu vervangen door een reserve die ik al 6 jaar klaar had liggen.
EDIT 16 sept 2023:
De geur van oververhitte electronica bleef lang hangen, waardoor ik twijfelde of die wel echt uit UBA3 kwam. Het kon ook wel uit de BC10 komen. Maar nu 3 dagen later ruik ik er toch niets meer van. De oude UBA3 durf ik nu wel te slopen voor onderzoek. :)
Het openen kostte mij de kap... ik wist niet dat er snappers op de korte kant zitten:

De snappers op de contactrijen van de beide printen moest ik van binnen uit loswerken, en dan kan je de printen uitnemen.
Ik kan weinig verdachts vinden, er is enkel een relais "G2RL-14" (links naast het bruine ronde ding onderaan) welke een donkerder opdruk heeft. Of dat het zo hoort of dat ie verkleurd is door hitte, wie zal het zeggen?
Er zit wat (rest-)geur in die hoek, het kan ook het buisje van de zekeringhouder zijn...
Ik denk nu dat het maar "electronische zweetlucht" is, en dat deze UBA3 aan werken niet ten onder is gegaan. 8)7