brains
Special Member
korte variant
Laatste toen ik bij de action was zag ik toevallig dat hun oplaadbare batterijen van varta waren geworden. De andere van hun huismerk waren levens gevaarlijk, is al ooit eens op topic hier voorbij gekomen. Heeft iemand een idee of dit van acceptabele kwaliteit is? prijs 4e voor aaa en 5e voor aa. Varta zegt ook niet alles meer, kan ook prima van speciaal goedkoop lijntje voor winkels als de Action zijn gerold. Aan de andere kant, durft varta hun gekende naam hiervoor op het spel te zetten?
Gebruik is voor een setje portofoons.
langere variant voor geintresseerde (offtopic en voegt weinig toe)
Door mogelijk besmet met corona toen ik gisteren bij mijn beste vriendin was en blijf ik uit zekerheid voor iedereen in mijn omgeving voorlopig binnen. Binnen als in ik blijf boven in huis, mijn broer en mama onder. Ik voel me gelukkig prima op dit moment prima in tegenstelling tot arme Heleen. Maar is even incubatietijd afwachten of ik ook ziek wordt.
Ik kan nu voorlopig niet in mijn werkhok om daar uitgebreid te gaan werken of spullen/gereedschap.onderdelen te zoeken. Maar gelukkig zal ik me niet vervelen want nog dingen genoeg op stapel die wil doen 
Mijn broer heeft onze oude portofoons weer gevonden en leek ons handig om te communiceren als ik bv iets nodig heb. Zoals in de goede oude tijd toen we jong waren, pre smartphone en gsm
Nu kan ik de oplaadbare batterijen niet meer vinden en dacht om eenvoudig setje nieuwe te laten kopen door mijn broer of mama. De action is niet ver weg en de prijs is ok. Alternatief is lidl als ze er nog zijn uit een eerdere actie.
Geen zin in online bestellen, kost tijd, verzendkosten en gedoe
Dus:
Op 8 december 2022 20:04:50 schreef brains:
korte variant
Laatste toen ik bij de action was zag ik toevallig dat hun oplaadbare batterijen van varta waren geworden. De andere van hun huismerk waren levens gevaarlijk, is al ooit eens op topic hier voorbij gekomen. Heeft iemand een idee of dit van acceptabele kwaliteit is?
Op 8 december 2022 20:47:46 schreef Kilian:
Kort antwoord: Ja
en
prijs 4e voor aaa en 5e voor aa. Varta zegt ook niet alles meer, kan ook prima van speciaal goedkoop lijntje voor winkels als de Action zijn gerold. Aan de andere kant, durft varta hun gekende naam hiervoor op het spel te zetten?
Op 8 december 2022 20:47:46 schreef Kilian:
Langere variant: Jazeker en beterschap.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb ooit Varta's gekocht voor mijn toenmalige digitale camera en die waren r*k. Een inwendige weerstand waar je nog geen vlieg mee dood kon slaan, laat staan een paar foto's van die vlieg maken.
Zal nu wellicht beter zijn, maar toch.
De enige secundaire cellen die het verbazend goed deden in die camera waren van BYD en kwamen uit een Logipech muis. Ik verdenk die er wel van dat dat ondanks de vermelding NiMH toch stiekum ouderwetse NiCd's waren.
HP zelf raadde primaire lithiumcellen aan geloof ik, maar op alkalines werkte het ding ook wel.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
heb onlangs van mn eneloop AA cellen 2 stuks geruimd vanwege de hoge zelfontlading. de overige cellen zijn intussen 13 jaar oud en worden nog steeds gebruikt.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Echt slechte zijn er niet meer denk ik, maar bij mij is eneloop wel nummer een op de lijst. Heb er 16 van in gebruik sedert meer dan 10 jaren lang, en nog allemaal ok.
Ik heb er laatst een paar gekocht van het merk Auchan in frankrijk, en die doen het perfect zonder problemen. Hebben zelfs meer capaciteit dan wat er op staat.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (33%)]
Portofoons geven geen hoge belasting.
Dus de accu hoeft niet hard te werken.
Ik heb bij de beruchte powerbase penlightaccu's vanalles gemeten maar er kwam nooit de 2000mah uit die op de cel stond
Eerder 500 tot max 1000 mah.
Voor het bestuurbare autootje ware ze heel geschikt omdat ze veel lichter waren dan de eneloops en gp en varia van 2000mah 
Of ze goed zijn weet je pas nadat ze getest zijn op capaciteit
Als je ni-mh goed behandeld zijn ze nog redelijk goed na 10 jaar.
Mee eens.
korte variant
Laatste toen ik bij de action was zag ik toevallig dat hun oplaadbare batterijen van varta waren geworden. De andere van hun huismerk waren levens gevaarlijk, is al ooit eens op topic hier voorbij gekomen.
Is dat zo? Link? Nog nooit gehoord van gevaarlijke problemen met Ni-MH zonder er een gat in te hakken om eerlijk te zijn. Als je dan iets van Action vermijdt, laat het dan goedkope powerbanks zijn, lithiumcellen zijn problematischer dan Ni-MH. (Overigens heb ik weleens een 5000mAh van Action getest en geen gevaarlijke dingen gevonden, maar de cel had wel een matige interne weerstand).
Heeft iemand een idee of dit van acceptabele kwaliteit is? prijs 4e voor aaa en 5e voor aa. Varta zegt ook niet alles meer, kan ook prima van speciaal goedkoop lijntje voor winkels als de Action zijn gerold. Aan de andere kant, durft varta hun gekende naam hiervoor op het spel te zetten?
Gebruik is voor een setje portofoons.
Zelf geen ervaring, maar ik kan me niet voorstellen dat er echt merken zijn die voor dit soort gebruik een probleem gaan zijn om eerlijk te zijn. Zelfs al zou Varta nu een matige batch gemaakt hebben zal je je er geen buil aan vallen. Niet te lang over nadenken, want anders val je in de val dat je niets gedaan krijgt zonder iets terug te hebben gekregen voor al het gepeins. Ik zat laatst een filmpje te kijken van Project Farm die een reeks verschillende oplaadbare batterijen test, en vervolgens na een jaar stil te hebben gezeten en een jaar in een tuinlampje te hebben gezeten (link, helaas geen Varta). De conclusie was dat er best verschillen zijn, maar dat er geeneen stuk was. Tja, misschien had je een optimalere keuze kunnen maken, maar als je ook al niet wil bestellen...
Eneloops worden inmiddels ook in China gemaakt.
Er gaat een 'urban legend' rond dat de cellen uit Japan duidelijk beter/alleen goed zijn. En dat er maar één NiMH fabriek in Japan zou zijn.
En laten de Ikea Ladda NiMH's nu uit Japan komen*... Tot 31 december in de aanbieding zijn voor Family leden.
(Overigens waren ze vorig jaar gewoon 5,99 volgens mij, nu 6,29 met korting).
Het zijn wel de versies met 2450mAh, ik zweer bij de 1900mAh omdat dat de enige zijn die 100+ foto's redden in een Pentax SLR camera, waar elke andere oplaadbare batterij de 30 foto's nog niet eens haalt.
* uit Jaoan de vorige keer dat ik ze gekocht heb, geen idee of dat nog steeds zo is. Er zijn ook Duracel 1900mAh's uit Japan die inderdaad OOK die Pentax aan de gang kunnen houden... Dat staaft een beetje de mythe van alles uit Japan komt uit de (voorheen?) Panasonic fabriek.
Op 9 december 2022 12:41:19 schreef Kruimel:
Mee eens.[...]Is dat zo? Link? Nog nooit gehoord van gevaarlijke problemen met Ni-MH zonder er een gat in te hakken om eerlijk te zijn.
Ik heb wel eens een setje gekocht en teruggebracht omdat ze maar een fractie van de geclaimde capaciteit hadden volgens mijn Maha C-9000. Ook aan hun kwaliteitsafdeling laten weten en ze zouden ernaar kijken. Verder geen ervaring mee, vanaf toen alleen nog Japanse NiMH's die het huis inkomen.
[Bericht gewijzigd door r-p op (23%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
EricP
mét CE
Ik ben op zich best 'fan' van de Action, maar... sommige dingen liggen daar prima zeg maar (en die moet je vooral laten liggen).
Niet gebaseerd op meten ofzo: ik zou ze er lekker laten liggen en batterijen in die porto stoppen. Hebben vrijwel altijd meet capaciteit, een lagere zelfontlading en in die week dat jij jezelf opsluit zou een beetje redelijke porto het zomaar op 1 set kunnen doen.
Ik heb nog een (best klassieke) VHF-porto. Daar zitten 6 AA batterijen in. Het ding wordt een maand per jaar gebruikt, vrijwel uitsluitend voor RX. Na 3 edities (2 jaar) worden de batterijen verwijderd (en een jaar later nieuwe gekocht) omdat ik niet het risico wil lopen dat ze gaan lekken. Maar *blijkbaar* draait het ding 2 maanden op 1 set...
Het wordt natuurlijk een ander verhaal voor 'dagelijks gebruik'.
De paar eneloops die ik heb komen inderdaad ook uit Japan.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Mijn ervaringen met Eneloop zijn zo goed dat ik niet meer omijk naar andere merken. De oudste zijn ongeveer 13 jaar oud. Nog nooit een lekkende gehad. Low self-discharge heeft het voordeel dat ze lang hun lading houden.
Op een recente aanschaf van Ladda AAA's staat ook op dat ze uit Japan komen:
Ik hecht er geen waarde aan dat ze uit Japan komen en heb het niet gecontroleerd toen ik ze kocht: ik kijk voornamelijk waar ik dingen koop. Ik vertrouw Ikea in het hebben van een consistente kwaliteit, maar als ik iets bestel bij een dertien in een dozijn webshop moet ik maar hopen dat ik krijg wat er op de site staat. Als een product verandert verandert Ikea vaak de naam of het uiterlijk. In het geval van hun batterijen heb ik getest dat ze goed waren, en er een batch van gekocht.
Op 9 december 2022 12:47:37 schreef r-p:
Ik heb wel eens een setje gekocht en teruggebracht omdat ze maar een fractie van de geclaimde capaciteit hadden volgens mijn Maha C-9000. Ook aan hun kwaliteitsafdeling laten weten en ze zouden ernaar kijken. Verder geen ervaring mee, vanaf toen alleen nog Japanse NiMH's die het huis inkomen.
We gaan nu wel voorbij aan de vraag of de cellen "acceptabel" zou zijn voor licht gebruik gegeven ze niet te willen bestellen en niet mobiel te zijn. Ik zeg van wel, en zou er niet meer tijd aan besteden dan dit. Besteed je tijd liever aan het daadwerkelijk testen van die dingen zodat je de volgende vrager een beter antwoord kan geven.
brains
Special Member
Ja, eneloop zou een betere batterij zijn maar dan moeten we online gaan, waarschijnlijk lokaal niet te koop.
En daar heb ik juist geen zin in 
Powerbase, dat was het "merk" van die batterijen van de action.
Hier op het forum is er al eens over gebabbeld
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1811419#1811419
Inclusief reactie van mij en hoe het zat met de ontploffing 
Maar die was niet de enige met de klacht.
https://be.hardware.info/artikel/8581/4/zestien-oplaadbare-aa-batterij…
Ik gebruik liever oplaadbare batterijen vanuit milieustandpunt. En we gaan de portofoons ook weer meer gebruiken. Een losse panasonic aa kost 0,25 cent. Een oplaadbare van varta 1,25 (plus kosten opladen) dus je hebt hem al snel uit.
Die van de ikea zou ik het liefste halen gezien prijs kwaliteit verhouding. Maar daar ga ik voorlopig niet naar toe en zitten ook niet in de buurt.
Helaas is mijn broer of mama nog niet naar de winkel geweest omdat er andere belangrijkere dingen te doen waren.
Ach, ik red me wel 
Als ik ze heb is een testje misschien wel interessant om te doen.
[Bericht gewijzigd door brains op (18%)]
brains
Special Member
sorry, daar ging wat fout met posten. Dubbelpost.
[Bericht gewijzigd door brains op (96%)]
No problem. 
Op 9 december 2022 17:15:51 schreef brains:
Ja, eneloop zou een betere batterij zijn maar dan moeten we online gaan, waarschijnlijk lokaal niet te koop.
En daar heb ik juist geen zin in
Powerbase, dat was het "merk" van die batterijen van de action.
Hier op het forum is er al eens over gebabbeld
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1811419#1811419
Inclusief reactie van mij en hoe het zat met de ontploffing
Maar die was niet de enige met de klacht.
Exploderen is inderdaad wel een probleem, al betwijfel ik dat het levensgevaarlijk was. Ik heb als kind ook weleens een alkaline batterij opgeladen, maar de resulterende "explosie" was erg slow-motion. De batterij ziet er achteraf geëxplodeerd uit, en je lader zit vol corrosieve zut, maar nergens in het proces was een knal: de druk duwde gewoon de kap open.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 9 december 2022 16:56:36 schreef Kruimel:
Op een recente aanschaf van Ladda AAA's staat ook op dat ze uit Japan komen:
[bijlage]
.[...]We gaan nu wel voorbij aan de vraag of de cellen "acceptabel" zou zijn voor licht gebruik gegeven ze niet te willen bestellen en niet mobiel te zijn. Ik zeg van wel, en zou er niet meer tijd aan besteden dan dit.
Kan bevestigen dat mijn recent aangeschafte IKEA ladda's uit Japan komen, overigens online gekocht / op laten sturen.
En, ja, van de energie die in dit topic is gaan zitten had je een hoop batterijtjes kunnen laden 
(Beterschap en hopen dat je gewoon niks hebt)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Of ze exploderen kunnen hangt van de energiedichtheid af, die is bij Li-Ion veel hoger...
Die Powerbase cellen waren inderdaad nergens goed voor: nieuw maar 45% van de opgegeven capaciteit en dat kakt ook nog snel verder in...
(je kon ze ook zo platknijpen...)
Komen uit China: http://www.powerbasehk.com/product.php?id=129
Zowel de Ladda's, als de Varta's als de Tronic's(Lidl) gebruik ik al jaren in diverse apparaten van fotocamera's tot weerstations. Geen slechte meer gehad.
Ik heb van ieder merk zo'n 10 stuks denk ik.
Vermoed zelfs dat het allemaal zelfde of vergelijkbare productie is, of allemaal Panasonic.
[Bericht gewijzigd door maus0611 op (19%)]
Sjonge jonge. Een simpele.vraag of die Varta batterijen van de Action acceptabel zijn voor een huis-tuin-en keuken-toepassing. Ik gebruik die al jaren voor dat soort toepassingen en ben tevreden. Het kan best zijn dat Eneloops beter zijn, maar die zijn 2 a 3 keer duurder en niet bij de Action verkrijgbaar. Ik zou die ook nooit in een van mijn Siemens dect telefoons toepassen. En een IKEA moet ook maar net in de buurt zitten, los van de vraag of die beter zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Grappig, je zegt dat ze in jouw ervaring geschikt zijn voor htk toepassingen maar je noemt al meteen een htk toepassing waar je ze nooit voor zou gebruiken. Het is net alsof behalve het merk, ook het soort batterij uitmaakt. Mooi toch dat er dan een topic ontstaat waaruit je dat verschil naar voren ziet komen?
Mijn text was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat ik geen dure Eneloops in mijn Siemens dect telefoons zal stoppen.
Die gigaset dingen zijn heel bedreven in het slopen van cellen, dus inderdaad niets duurs in drukken