Zijn de oplaadbare batterijen van varta van acceptabele kwaliteit

brains

Special Member

sorry, daar ging wat fout met posten. Dubbelpost.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 9 december 2022 17:31:42 (96%)

Kruimel

Golden Member

No problem. :)

Op 9 december 2022 17:15:51 schreef brains:
Ja, eneloop zou een betere batterij zijn maar dan moeten we online gaan, waarschijnlijk lokaal niet te koop.
En daar heb ik juist geen zin in ;)
Powerbase, dat was het "merk" van die batterijen van de action.
Hier op het forum is er al eens over gebabbeld
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1811419#1811419
Inclusief reactie van mij en hoe het zat met de ontploffing :)
Maar die was niet de enige met de klacht.

Exploderen is inderdaad wel een probleem, al betwijfel ik dat het levensgevaarlijk was. Ik heb als kind ook weleens een alkaline batterij opgeladen, maar de resulterende "explosie" was erg slow-motion. De batterij ziet er achteraf geëxplodeerd uit, en je lader zit vol corrosieve zut, maar nergens in het proces was een knal: de druk duwde gewoon de kap open.

Lucky Luke

Golden Member

Op 9 december 2022 16:56:36 schreef Kruimel:
Op een recente aanschaf van Ladda AAA's staat ook op dat ze uit Japan komen:
[bijlage]
.[...]We gaan nu wel voorbij aan de vraag of de cellen "acceptabel" zou zijn voor licht gebruik gegeven ze niet te willen bestellen en niet mobiel te zijn. Ik zeg van wel, en zou er niet meer tijd aan besteden dan dit.

Kan bevestigen dat mijn recent aangeschafte IKEA ladda's uit Japan komen, overigens online gekocht / op laten sturen.

En, ja, van de energie die in dit topic is gaan zitten had je een hoop batterijtjes kunnen laden :P

(Beterschap en hopen dat je gewoon niks hebt)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Of ze exploderen kunnen hangt van de energiedichtheid af, die is bij Li-Ion veel hoger...
Die Powerbase cellen waren inderdaad nergens goed voor: nieuw maar 45% van de opgegeven capaciteit en dat kakt ook nog snel verder in...
(je kon ze ook zo platknijpen...)

Komen uit China: http://www.powerbasehk.com/product.php?id=129

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zowel de Ladda's, als de Varta's als de Tronic's(Lidl) gebruik ik al jaren in diverse apparaten van fotocamera's tot weerstations. Geen slechte meer gehad.
Ik heb van ieder merk zo'n 10 stuks denk ik.

Vermoed zelfs dat het allemaal zelfde of vergelijkbare productie is, of allemaal Panasonic.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op vrijdag 9 december 2022 22:38:31 (19%)

Sjonge jonge. Een simpele.vraag of die Varta batterijen van de Action acceptabel zijn voor een huis-tuin-en keuken-toepassing. Ik gebruik die al jaren voor dat soort toepassingen en ben tevreden. Het kan best zijn dat Eneloops beter zijn, maar die zijn 2 a 3 keer duurder en niet bij de Action verkrijgbaar. Ik zou die ook nooit in een van mijn Siemens dect telefoons toepassen. En een IKEA moet ook maar net in de buurt zitten, los van de vraag of die beter zijn.

maartenbakker

Golden Member

Grappig, je zegt dat ze in jouw ervaring geschikt zijn voor htk toepassingen maar je noemt al meteen een htk toepassing waar je ze nooit voor zou gebruiken. Het is net alsof behalve het merk, ook het soort batterij uitmaakt. Mooi toch dat er dan een topic ontstaat waaruit je dat verschil naar voren ziet komen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mijn text was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat ik geen dure Eneloops in mijn Siemens dect telefoons zal stoppen.

Lucky Luke

Golden Member

Ach, duur… dat ligt er ook maar net aan waar je ze koopt en per hoeveel.
(En voor dect telefoons kun je beter de ‘lite’ variant nemen. Die heeft minder capaciteit maar kan meer laadcycli aan. En is iets goedkoper)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Die gigaset dingen zijn heel bedreven in het slopen van cellen, dus inderdaad niets duurs in drukken ;)

Arco

Special Member

Ik heb 4 gigasets met Topcarft (Aldi) erin, zitten er echt al heel lang in zonder problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De ene Gigaset zal de andere niet zijn, en het gebruik kan ook verschillen, maar mijn Gigasets slopen AAA cellen binnen negen maanden als je de handset na elk gesprek terug op het basisstation/de lader zet.

Arco

Special Member

Mijne zijn de Gigaset C470 met AAA's, al heel lang dus zonder enig probleem...
(staat continu in de lader in rust)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 11 december 2022 19:44:18 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 10 december 2022 18:39:21 schreef Kilian:
Mijn text was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat ik geen dure Eneloops in mijn Siemens dect telefoons zal stoppen.

Mijn fout, ik had inderdaad begrepen dat het over Varta's ging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 8 december 2022 20:04:50 schreef brains:
korte variant
Laatste toen ik bij de action was zag ik toevallig dat hun oplaadbare batterijen van varta waren geworden. De andere van hun huismerk waren levens gevaarlijk, is al ooit eens op topic hier voorbij gekomen. Heeft iemand een idee of dit van acceptabele kwaliteit is? prijs 4e voor aaa en 5e voor aa. Varta zegt ook niet alles meer, kan ook prima van speciaal goedkoop lijntje voor winkels als de Action zijn gerold. Aan de andere kant, durft varta hun gekende naam hiervoor op het spel te zetten?
Gebruik is voor een setje portofoons.

langere variant voor geintresseerde (offtopic en voegt weinig toe)
Door mogelijk besmet met corona toen ik gisteren bij mijn beste vriendin was en blijf ik uit zekerheid voor iedereen in mijn omgeving voorlopig binnen. Binnen als in ik blijf boven in huis, mijn broer en mama onder. Ik voel me gelukkig prima op dit moment prima in tegenstelling tot arme Heleen. Maar is even incubatietijd afwachten of ik ook ziek wordt.
Ik kan nu voorlopig niet in mijn werkhok om daar uitgebreid te gaan werken of spullen/gereedschap.onderdelen te zoeken. Maar gelukkig zal ik me niet vervelen want nog dingen genoeg op stapel die wil doen ;)
Mijn broer heeft onze oude portofoons weer gevonden en leek ons handig om te communiceren als ik bv iets nodig heb. Zoals in de goede oude tijd toen we jong waren, pre smartphone en gsm :P Nu kan ik de oplaadbare batterijen niet meer vinden en dacht om eenvoudig setje nieuwe te laten kopen door mijn broer of mama. De action is niet ver weg en de prijs is ok. Alternatief is lidl als ze er nog zijn uit een eerdere actie.
Geen zin in online bestellen, kost tijd, verzendkosten en gedoe

Ik kwam ze vandaag ook tegen bij de Action.2 setjes meegenomen.
In de kleine lettertjes lees ik: Varta GmbH - made in China.
Even stickeren met de datum en kijken hoe lang ze meegaan.
Ik heb pas mijn setje Hema AA en AAA Ni-Mh's na 10 jaar afgevoerd,die waren echt op.

Lucky Luke

Golden Member

In de recentste consumentenbond test (Dec 2022) (jan 2023) komen die Varta's er best goed uit (4e plek):

Voor het hele artikel allemaal even vriendjes worden van iemand met een consumentenbonabonnement en daar op de koffie gaan en het artikel lezen. Of zelf lid worden. Ze testen ook AAA's.

(ze testen de levensduur met 200x herladen. Maar vermelden wel dat je het verschil tussen batterijen met een hogere en een lagere capaciteit pas bij een hoger aantal laadcycli gaat merken: batterijen met een lagere capaciteit slijten minder snel en kunnen meer laadcycli aan - dat kun je eigenlijk ook al aan de datasheet afleiden, maar het is leuk het nog eens bevestigd te zien)

(Edit: ik heb even de andere batterijen in het tabelletje ‘gecensureerd’, het was niet mijn idee het werk van de consumentenbond gratis weg te geven, daarom ook had ik de AAA’s niet gepost. Nuja.)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
vergeten

Golden Member

Op 22 december 2022 14:50:39 schreef Lucky Luke:
In de recentste consumentenbond test (Dec 2022) komen die Varta's er best goed uit (4e plek):

Nou moet ik je toch even corrigeren, dat lijstje komt uit nr 1 van jan-2023.
(verschenen in dec 2022 dat wel) :)

Here are the results voor het kleinere broertje/zusje/LHBTIQ+er(ster) :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hubie

Special Member

Ik had hier nog een paar pakjes van die Varta's nieuw in de voorraad.
Uitgepakt en in de lader.De zelfde lader,de zelfde laadtijd als de vorige setjes Varta's.Na een paar uur zag ik het reetketelsteen al uit de onderkanten van de batterijen komen.Toevallig een slecht setje?

Hubie

Special Member

WTF,heb ze in de zelfde lade geflikkerd als de oplaadbare.Ik ga nu met een rood hoofd in de hoek staan. 8)7 8)7

Maar ze lijken wel op de oplaadbare hoor (slap excuus,i know)

Kruimel

Golden Member

Daar had ik ook in kunnen trappen, dat zijn wel booby trap cellen... :X

Je hebt ook pech dat je een "old skool" lader hebt gebruikt, want veel nieuwere hebben een microcontroller en die weigeren een alkaline op te laden.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op zondag 13 augustus 2023 14:14:39 (52%)

Hubie

Special Member

Dan ga ik toch maar is uitzien naar een 'slimme' lader.

maartenbakker

Golden Member

Op 13 augustus 2023 14:06:54 schreef Hubie:
WTF,heb ze in de zelfde lade geflikkerd als de oplaadbare.Ik ga nu met een rood hoofd in de hoek staan. 8)7 8)7

Maar ze lijken wel op de oplaadbare hoor (slap excuus,i know)

"RECHARGE ACCU" klinkt als een vervalste blister. Zelfs een Duitser schrijft beter Engels.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Stond dat ook op de blister waar deze uit kwamen? De blister zal op de tekst na wel gelijk zijn geweest, een beetje zoals de cellen zelf.

Op 13 augustus 2023 14:23:39 schreef Hubie:
Dan ga ik toch maar is uitzien naar een 'slimme' lader.

Ik heb zelf geen bezwaren met die van de Ikea:

Link: Ikea Stenkol

Voor €6,29 heb je een semi-slimme lader met een zinvolle laadsnelheid (350mA bij 3 of 4 cellen, 700mA bij 1 of 2 stuks) en detectie van alkaline cellen en het volgeladen zijn. Hij is niet supersnel en erg minimalistisch, maar wat mij betreft totaal probleemloos en erg goedkoop. Er is ook een goede review van DiodeGoneWild: What's inside IKEA Stenkol charger.

Hubie

Special Member

Heb hier ook nog een lader,n.b.van Varta maar die heeft te weinig stroom/laad-capaciteit vermoed ik want het ledje "Ready" heb ik nog nooit zien oplichten.Ook niet na 24 uur laden.