Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken 2

Beide hartelijk dank!
De drie applicatie manuals zijn zeer nuttig.
In de tussentijd ook al wat verder.
De Series1 12nc's zijn inderdaad 2722 001 xxxxx.
27 was dan vrijwel zeker ICOMA
22 was Eindhoven coding centre

In het eerste boek in de referenties van 575 staat een lange lijst met mensen die bedankt worden. Die zijn voornamelijk in Eindhoven - waar de ontwikkeling dus vrijwel zeker plaatsvond - maar ook Hoogeveen. Zou dat de producctielocatie geweest kunnen zijn?

In ieder geval dank voor de inputs, ben weer een stuk geholpen.

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Codegroep 27 is géén ICOMA, maar "buiding blocks". Ingekochte samenstellingen vallen er dus ook onder, en in latere jaren is dat zelfs verreweg de meerderheid. Codegroepen onder de 30 horen bij mijn weten niet bij specifieke HIG'en maar bij specifieke productgroepen (kunnen dus ook naar ingekochte producten wijzen), hoewel bijvoorbeeld codegroepen 22 en 23 voor condensatoren en weerstanden met de beschrijving "eigen fabrikaat" wel zo gedefinieerd zijn dat ze alleen maar bij ICOMA/Philips Components of onderaannemers vandaan konden komen. Codegroepen 20 en 21 zijn idem maar dan "vreemd fabrikaat".

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien hoort het hier niet helemaal thuis want het heeft geen 12nc nummer maar misschien toch leuk/nuttig.
Vond deze 2 6volt batterijen gisteren in een batterijen bak. Vond ze een leuk vintage uiterlijk hebben dus meegenomen om ergens als decoratie neer te zetten.
Je komt ze niet zo vaak meer tegen, geen idee waarin ze nog gebruikt worden eigenlijk?
Vandaag toevallig zo'n klassieke platte, metalen zaklamp waarin ze gaan.
Een meet 0v en andere nog 4,5v
Knap als je mij vraagt want tht op bodem vermeld 01-2000. Dat betekend dat hij in de vorige eeuw is gemaakt :P
Geen idee hoeveel jaar ervoor.
En hij is made in Spain. Had Philips daar een batterijen fabriek staan of is het gewoon inkoop?

Hi Maarten, even terug komen dop jouw reactie dat 12nc's die beginnen met 27 niet van ICOMA kwamen maar "ingekochte samenstellingen waren". Hartelijk dank voor die input.
Mag ik hieruit concluderen dat deze modules niet door Philips zelf werden geproduceerd, maar van een toeleverancier? Dan is mijn suggestie dat ze uit Hoogeveen kwamen natuurlijk ook meteen ontkracht. Zonder foto's van modules met daarop een factory-code zullen we waarschijnlijk nooit weten waar ze vandaan kwamen, helaas.
Maar je weet nooit wat er nog voorbij komt, ik blijf me altijd verbazen over hoeveel informatie er alsnog boven komt.

Pieter

maartenbakker

Golden Member

Hoi Pieter. Dat kun je er niet uit concluderen.

Ik schreef "Ingekochte samenstellingen vallen er OOK onder". 27 is een algemene codegroep voor "building blocks" waar geen claim gemaakt wordt over de herkomst of de HIG waar ze onder vallen (*).

Zo'n samenstelling kan dus overal vandaan komen, inclusief ICOMA. Het is zo goed als zeker dat deze modules door Philips zelf ontworpen en gefabriceerd zijn.

(*) Alle codegroepen onder de 30, uitgezonderd 20 t/m 24, doen geen claims over de herkomst of HIG van de producten die erin vallen. Ze wijzen naar specifieke productsoorten. Draad, kantoorartikelen, hang en sluitwerk, chemicalieën, etc. 20 t/m 24 doen claims over de herkomst van het product. Codegroepen vanaf 31 zijn gebonden aan specifieke HIG's, en doen doorgaans ook geen claim over de herkomst van het product.

P.S. Ik vermoed dat Philips zelf tot de grootste afnemers van dit soort modules behoorde, en ze gebruikte in de eigen automatisering van de productie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,

helder!
Ben het met je eens, in dat geval vrijwel zeker productie door Philips intern, ben erg benieuwd waar.
Echter, verkoop was vrijwel zeker voor het grootste deel extern! Een voorbeeld was de firma Friden in Nijmegen, die een computer op basis van deze modules produceerde. Ze zijn ook inderdaad gedurende 30 jaar gebruikt in regel en controlsystemen zoals de Londense metro. Philips interne groepen die bijvoorbeeld verkeersregelsystemen bouwden hebben ze waarschijnlijk ook gebruikt, maar gezien de uitgebreide databoeken zijn ze zeker extern ook veel verkocht.

Nog even geduld, dan komt er een verhaal op mijn site over deze modules en hun vroege computer toepassingen!

Groeten, Pieter

Philips PM5518-TN TV patroongenerator met documentatie.

Groeten, Ron.

pietplof

Golden Member

Maarten; in mijn werkplaats staat al jaren een groot apparaat van het fabrikaat Philips.
Er staat geen code op, geen enkel plaatje.
Wel een foto waarmee jij heel misschien de weg weet waar dit ding ooit is gemaakt/gebrukt.

Het is een grote kast met daarin een beest van een transformator.
Tevens een even stevige variac.
Aan de voorzijde een netschakelaar, een heuse porceleionen zekering houder en de knop van de variac.
Verder een paneeltje met aansluitklemmen.
Het apparaat kan , al naar gelang je keuze van de klem 0-1000 Volt, 0-100 Volt, 0-10 Volt en 0-1 volt leveren. Wisselspanning.
Bij de laagste spanning een beschikbare stroom van meer dan 100 A bij de hoogste spanning vermoedelijk enkele mA ; dat heb ik echter nog niet getest.

festina lente

ik denk niet dat het een philips gebouwd toestel is, wel onderdelen van philips apparaten die hergebruikt zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik zie er ook niet onmiddelijk Philips in, maar kan het ook niet weerleggen. Mogelijk dat de herkomst en het binnenwerk nog aanknopingspunten kunnen bieden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Maarten; Zojuist de kast ponder mijn werkblad uitgewurmd en geopend.
Simpele inhoud.
Ook in de kast geen codenummers of type-aanduidingen.
De verkoper ( jaaaren geleden ) vertelde dat het ding uit Hilversum kwam van Philips PTI.

In de kast staat een forse trafo 0,5 KVA
Primair 260 V sec: 1-10, 10-100, 100-1000.
bij behorende stromen aangegeven als 50 A, 10A,5A en 0,5 A

Op de transformator staat Philips E4258230
En op de voorkant van de kast staat ook nog NAKI.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

De trafo is gezien het nummer wel duidelijk Philips (eerste helft jaren '60 of ouder).

NAKI kan ik (nog) niet plaatsen.

Het geheel kan natuurlijk toch wel bij PTI door voor inwendig gebruik gebouwd zijn, maar gezien het verder ontbreken van aanduidingen verwacht ik niet dat dat via de geeigende formelen wegen (EBM afdeling) gebeurd is.

Trafo's die met E4 beginnen kwamen waarschijnlijk wel uit de reguliere productie, dus geen "one off" met een schetsnummer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 7 december 2022 19:49:29 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de normale bouwkwaliteit van philips uit die tijd heeft deze iig niet. netsnoer direct op de schakelaar, interne draad amper vastgezet. lijkt meer op een zelfbouw van iemand die daar werkte miss. poolklemmen die niet geschikt zijn voor 1000V..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
PE9SMS

Special Member

Wat een bonte verzameling aan documenten in die directory...

This signature is intentionally left blank.

een documentje uit de gloriedagen bij philips, 1977. nu is er van die 370.000 man personeel bij philips niet veel meer over.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Ja Philips is door de zogenaamde mannen met "visie" proffessioneel omzeep geholpen.

Niets meer aan te doen...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

tja, frits philips zn voormalig kantoorpand op vredeoord staat op het punt om enige honderden flatjes te worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob040

Golden Member

Op 17 december 2022 23:39:21 schreef testman:
een documentje uit de gloriedagen bij philips, 1977. nu is er van die 370.000 man personeel bij philips niet veel meer over.

Toen lag de macht nog bij de landen. Halverwege de jaren '80 is dat opgelost door "de matrix te kantelen".
Daarna hadden de HIG's het voor het zeggen en zo hoort dat ook.

maartenbakker

Golden Member

Eigenlijk is geen van beide ideaal, en veranderen van het ene niet ideale systeem naar het andere niet ideale systeem kan wel een klap verkopen aan het concern. Zo kunnen bijvoorbeeld de verkopen behoorlijk inzakken op het moment dat je dingen weghaalt bij de nationale organisaties. Toch denk ik dat de teloorgang er ook weer niet lijmvast mee verbonden is. Er speelde véél meer, een deel daarvan toevallig ook halverwege jaren '80. Sommige goede dingen zoals het consolideren van (o.a. televisie-)productie, maar ook slechte dingen of het fundament daarvan. "Levenslang Philips" van Wisse Dekker geeft enig inzicht, maar ik vermoed dat Marcel Metze er ook wel een bruikbare analyse van heeft kunnen maken (tot mijn schaamte liggen zijn boeken nog steeds te wachten op consumptie).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

Heb je deze nog meegekregen Maarten? Misschien leuk voor tussendoor.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/159944

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

Half meegekregen, niks meer mee gedaan... Toch van de week even voor gaan zitten.

Wat betreft wat ik hier boven schreef: geen van beide ideaal = ze hebben allebei specifieke sterke punten, maar met een nette matrix benut je naar keuze of de sterke punten van de ene strutuur of de sterke punten van de andere structuur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 december 2022 07:53:57 schreef Peter112:
[afbeelding]

staat op mp
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/versterkers-en-receivers…

is iets speciaal gebouwd zo te zien. de symbolen en aansluitingen zijn nogal exotisch voor een versterker. 75W opgenomen is ook niet veel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer