Dmv dynamo telefoon opladen, alleen mist er theoretisch energie

Arco

Special Member

Parallel heb je 3x de verliezen in de brug, in serie maar een keer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@KlaasZ: ohja, daar heb je gelijk in, je moet dus altijd op één na alle dynamo's isoleren van het frame.

@Arco: je zult ze eerst moeten gelijkrichten en dat in serie zetten, anders zet je ongesynchroniseerde AC bronnen in serie, dat gaat natuurlijk niet goed.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb een samsung tablet aan de labvoeding gehad om te laden.

Ik had er een intelligente laad-chip tussen die tegen de tablet kan roepen: Je mag met X laden hoor. In de uiteindelijke toepassing was 1.5A prima en dat was geloof ik ook het max van de chip en de tablet. Dus daar heb ik het op ingesteld.

In ieder geval... Heel regelmatig constateerde de tablet: Oeps iets te weinig spanning, ik ga minder snel laden! Dan doet ie een stapje terug en gaat nooit meer sneller laden.

Als jullie de boel aansluiten en dan het wiel op snelheid brengen, dan zou het best kunnen dat de telefoon dat ook doet en steeds een stapje terug doet tot 500mA. Dat dan later meer dan 1000mA beschikbaar zou moeten zijn... tja daar komt ie niet meer achter.

Ik heb altijd nog het plan gehad om een keer te kijken of het met een BLDC motor uit de RC vliegwereld gaat om verlichting e.d. op de fiets van energie te voorzien. Ik heb er ooit aan gerekend, en zoals ik het nu zie... heb ik toen een rekenfout gemaakt.

Stel je fietst 20km/u. Dat is 5.5m/s, dat is 330m/min.
Stel ik heb een motor zoals deze. Die heeft een diameter van 50mm, dus die draait 330m/min / 50mm/pi = 2100 RPM. Koop je de 140kV versie, dan zit je aan 2100RPM /140(RPM/V) = 15V. Mwah! Dat zit eigenlijk goed in de richting.

Ik was zojuist met een 45mm motor begonnen die een 750 kV heeft (en minder dan een tientje kost). Dan kom je op 3.1V uit en dat is niet haalbaar om dat gelijk te richten en af te vlakken en te gebruiken....

Ook wegens het eerder genoemde probleem: Overweeg om een schakelaar te monteren zodat je de telefoon als je op snelheid bent ineens van stroom kan voorzien ipv dat ie begint met een beetje terwijl je op snelhied komt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 december 2022 17:41:13 schreef Paulinha_B:
Niks hoor, die B40R dat is een doosje met 4 diodes erin, niet meer, niet minder. Dus gauw een elco erbij (electrolytische condensator, inderdaad), voor minder dan 1000uF kan men al niet gaan, meer kan nooit kwaad. Kies de werkspanning wel hoog genoeg, 16V is het absolute minimum, 25V voelt al wat beter, zelf zou ik 35V nemen.
[/sub]

Dit zijn de elco’s die we op school hebben, neem aan dat de onderste het best is voor ons, gaan we zo dadelijk uit testen.

Ik zou er minstens 2 parallel zetten; ik zie nog zo'n 470uF exemplaar liggen in de hoek.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als de dynamo's in serie worden gezet, dan hebben ze precies een elco voor elks; en bij parallelschakeling is het eigenlijk niet anders, want dan gaan niet alleen de dynamo's maar ook hun elco's parallel.

Maar als er meer ter beschikking zijn dan de twee op de foto, dan inderdaad meerdere parallel zetten! Misschien lukt het zelfs om nog ergens in een onderdelenwinkel binnen te springen en er een paar bij te kopen? Ga dan gelijk voor 2200uF/35V, dat kan best parallel aan de 470-ers.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op woensdag 21 december 2022 10:38:52 (41%)

Ik heb nog zo’n 5 van die 35V/ 470 elco’s

Ga nu eerst serie proberen

[Bericht gewijzigd door Eldiablo op woensdag 21 december 2022 11:15:38 (90%)

"onder elkaar"? dat snap ik niet. In elektriciteit en elektronica kennen we serieschakeling en parallelschakeling, en sommigen kennen ook ster- en driehoekschakeling :) maar "onder elkaar" zegt niet zo veel...

Zet twee elco's parallel aan de ene dynamo en drie aan de andere. Als er tijd overblijft kan het leerrijk zijn om het verschil in gedrag te bekijken. Bij lage stroomafname zou er geen verschil mogen zijn.

Lucky Luke

Golden Member

Op 20 december 2022 23:27:07 schreef Arco:
Parallel heb je 3x de verliezen in de brug, in serie maar een keer...

Mee eens.

Een andere leuke afweging (voor eldiablo) is wat er met de afvlakelco’s gebeurt als 1 dynamo niet draait en de andere wel.

Maargoed. Als je dubbelzijdig gelijkricht (en dat doet Eldiablo)… En Eldiablo tekent even de diodes in de gelijkrichter… dan kan eldiablo zien wat de maximale ‘omgekeerde’ spanning op de elco wordt. (En hij zal er geen datasheet van hebben, dus niet weten bij welke reverse spanningen het nog heel blijft, en eigenlijk wil je de spanning op een elco helemaal nooit omkeren want… Maar het gaat waarschijnlijk wel goed bij die ene incidentele keer dat eens niet beide dynamo’s draaien.)

En eventueel kan het met een diode extra nog iets netter, net zoiets als de antiparalleldiode op een zonnecel in een zonnepaneel.

Maargoed. Premature optimization is the root of all evil, TS is gewoon goed bezig.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zojuist serie getest met 2 elco’s per dynamo en kreeg een stroom die de hele tijd varieerde tussen de 0,2 en 0.5 ampere. Ik begrijp niet waarom er steeds zulke veranderingen zitten in de stroom.

En net parallel getest, per dynamo eerst gelijkrichter, dan 2 elco’s en vervolgens een spanningsregelaar van 6V (l7806cv), dan de twee circuits parallel met elkaar geschakeld en toen kregen we een lagere stroom(0.3A) maar die wel constant was

Op 21 december 2022 11:52:11 schreef Eldiablo:
En net parallel getest, per dynamo eerst gelijkrichter, dan 2 elco’s en vervolgens een spanningsregelaar van 6V (l7806cv), dan de twee circuits parallel met elkaar geschakeld en toen kregen we een lagere stroom(0.3A) maar die wel constant was

Nu met 1 dynamo getest met spanningsregelaar, ook 0.28A constant
1 dynamo zonder spanningsregelaar levert 0.4A constant
Maar zodra we dus 2 dynamo’s doen(serie aangesloten, zonder 7806) wordt het een stroom die de hele tijd varieert tussen 0.2 en 0.5A

Die 7806 is onhandig, want daar verlies je ongeveer 2V in, en zolang je die Buck converter gebruikt is dat ook helemaal niet nodig.

Je kunt de dynamo's gewoon na de gelijkrichters parallel zetten, en dan de Buck converter erachter, mits tenminste één dynamo geïsoleerd is van het frame van de fiets. Controleer even met een multimeter of dat zo is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 21 december 2022 11:56:56 schreef Eldiablo:
[...]

Nu met 1 dynamo getest met spanningsregelaar, ook 0.28A constant
1 dynamo zonder spanningsregelaar levert 0.4A constant
Maar zodra we dus 2 dynamo’s doen(parallel aangesloten, zonder 7806) wordt het een stroom die de hele tijd varieert tussen 0.2 en 0.5A

Check eens de toerentallen van de twee dynamo's? Als die dicht bij elkaar liggen zonder echt gelijk te zijn zou je wel eens een soort van electromechanische mixer kunnen gebouwd hebben... Som- en verschilfrekwenties, weet je wel?

@Sparky: de 7806 is al lang afgeschaft in dit project, er wordt dan ook gesteld "ZONDER 7806")

@topicstarter: vermijd aub een hele resem korte berichtjes achterelkaar. Mits correct citeren is een enkel groot bericht duidelijker en gemakkelijker.

Op 21 december 2022 12:06:27 schreef Paulinha_B:
[...]

Check eens de toerentallen van de twee dynamo's? Als die dicht bij elkaar liggen zonder echt gelijk te zijn zou je wel eens een soort van electromechanische mixer kunnen gebouwd hebben... Som- en verschilfrekwenties, weet je wel?

Dat zou, met voldoende buffercapaciteit, niet uit moeten maken, maar de toerentallen van die dynamo's gaan natuurlijk nooit exact hetzelfde zijn.

@Sparky: de 7806 is al lang afgeschaft in dit project, er wordt dan ook gesteld "ZONDER 7806")

Echt waar?

Op 21 december 2022 11:52:11 schreef Eldiablo:
En net parallel getest, per dynamo eerst gelijkrichter, dan 2 elco’s en vervolgens een spanningsregelaar van 6V (l7806cv), dan de twee circuits parallel met elkaar geschakeld en toen kregen we een lagere stroom(0.3A) maar die wel constant was

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Sorry, @Sparky, daar had ik overheen gekeken. Niks gezegd!

Op 21 december 2022 11:56:56 schreef Eldiablo:
[...]

Nu met 1 dynamo getest met spanningsregelaar, ook 0.28A constant
1 dynamo zonder spanningsregelaar levert 0.4A constant
Maar zodra we dus 2 dynamo’s doen(serie aangesloten, zonder 7806) wordt het een stroom die de hele tijd varieert tussen 0.2 en 0.5A

Dit bericht heb ik zojuist aangepast, was serie ipv parallel

vergeten

Golden Member

Beter de EDITKNOP gebruiken, en niet onnodig quoten, je eigen berichten quoten (zoals hierboven) is best onoverzichtelijk, zinloos en ruimteverspillend. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

probeer eens iets simpel:

neem je dynamos en als ze allemaal gemeenschappelijke massa hebben, om met 1 diode te gelijkrichting (je kan 1 diode gebruiken uit je diodebrug blokjes).

want volgens mij loopt er daar wat fout met die diodebruggen of ergens met 1 van de dynamos.

als dat werkt, kan je makkelijk met een andere diode een 'negatieve' spanning maken. als je de condensator dan tussen de +6V en -6V zet, heb je 12V ter beschikking tussen -6 en +6V lijn. de massa van de fiets (blauw) gebruik je NIET meer dan
beetje zoals dit systeem
http://prosje.be/CO/Schemas/SpanningsVerdubbelaar.png

en nog eens vermelden voor TS: zet ALLES wat foutliep ook in je verslag. je hebt geen fouten gemaakt, je hebt fouten gevonden in je ontwerp en gecorrigeerd. zeker altijd vermelden

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 21 december 2022 13:47:19 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hmm, ik zou 2 elco's in serie zetten en het midden daarvan aan het frame hangen, nu gaat het mis als alle dynamo's tegelijk in het positieve of negatieve deel van hun cyclus zitten

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 21 december 2022 13:39:37 schreef SparkyGSX:
Hmm, ik zou 2 elco's in serie zetten en hey midden daarvan aan het frame hangen, nu gaat het mis als alle dynamo's tegelijk in het positieve of negatieve deel van hun cyclus zitten

hmm, idd, niet aan gedacht. ff tekening aangepassen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het voordeel van die constructie is dat je de diodeverliezen halveert, en de dynamo's hoeven niet geïsoleerd te worden ten opzichte van het frame. De elco's moeten wel wat groter zijn, om een grotere rimpel te voorkomen.

Ik denk eigenlijk dat dit wel de meest optimale constructie is, en je kunt een willekeurig aantal dynamo's gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 21 december 2022 14:18:52 schreef SparkyGSX:
Het voordeel van die constructie is dat je de diodeverliezen halveert, en de dynamo's hoeven niet geïsoleerd te worden ten opzichte van het frame. De elco's moeten wel wat groter zijn, om een grotere rimpel te voorkomen.

Ik denk eigenlijk dat dit wel de meest optimale constructie is, en je kunt een willekeurig aantal dynamo's gebruiken.

Mijn natuurkunde leraar vond het inderdaad een slimme oplossing, zojuist getest en kregen 0.5-0.6A constant wat een nieuw record is!
Met de oscilloscope zagen we alleen een rechte lijn uit het systeem komen, dus wij gaan ervan uit dat de elco’s groot genoeg zijn. ik neem aan dat het enige wat we nu nog kunnen proberen, is nog een dynamo toevoegen(nu 2 in totaal) wat vinden jullie van dit plan? Of zijn er slimmere mogelijkheden?(we willen namelijk nog wel wat dichter in de buurt van 1A komen)

Waar is die 0,6A gemeten? Als het op de 12V is, dan is het logisch dat je niet hoger komt.