AM stekker (naam) gezocht Philips radio

Inmiddels nog geen schema (Philips
/ Erres) gevonden. Schijnt zeer zeldzaam te zijn. Op ander fora dezelfde vraag naar schema gezien, ook zonder resultaat. Sta er nog openen voor.

maartenbakker

Golden Member

Het is inderdaad wel een beetje vreemde eend in de bijt. Het exemplaar op rmorg is door Philips Japan in Singapore ingekocht of bij een andere Japanse fabrikant die daar produceerde, dus dat zal wel voor alle uitvoeringen gelden. Het is in elk geval geen oorspronkelijk Philipsontwerp.

Er zijn ongetwijfeld wel service manuals voor uitgegeven, maar misschien was hij oorspronkelijk niet voor de Nederlandse markt bestemd. Wat is het volledige typenummer van jouw toestel, inclusief het deel achter de / ?

Verder lijkt het erop dat hij vooral veel onder andere merknamen verkocht is als SX6691. Geen idee of dat helpt bij de zoektocht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Deze komt in de buurt: http://wj-it.synology.me/web_doc/Philips_doc/Servicemanuals/Philips_22…

Hifi TA serie 6691, 6692, 6693... allemaal bijna gelijk met minder of meer opties.

Made in Singapore, dat kan oa Trio/Kenwood zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 21 december 2022 19:59:06 (11%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Is gelijk aan de SX6691/14 van Erres, maar daar is ook weinig over te vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 juli 2021 15:18:48 schreef Hubie:
https://elektrotanya.com/philips_22ah694-00-22-29_stereo_tuner_sm.pdf/…

Op 30 juli 2021 15:51:24 schreef kris van damme:
de 694 heeft blijkbaar geen ferrietantenne.

In het schema van de 694 op elektrotanya lijkt er wel een ferrietantenne in te zitten.

(S)1011 (blz. 3 schema, links onder) is daar de ferrietstaaf met spoelen.
Zie ook blz. 10, 11 en 14 (tekeningen); en 15 (rechts onder, 'ferroceptor').

e: Oh wacht, maar het was een 691.
Toch - je ziet eigenlijk geen tuners met wel middengolf maar geen ferrietantenne1. Je zou dus denken dat de 691 er ook wel eentje had.
In die van de link van @Henry S. is de ferrietantenne (S)451; zie ook blz. 14 rechts onder.

1Of kleine raamantenne zoals @KGE hieronder laat zien; die mogelijkheid was ik vergeten.
Maar in elk geval; tuners met middengolf hebben eigenlijk altijd (ook) een eigen middengolfantenne.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op vrijdag 23 december 2022 11:28:06 (11%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Op 21 december 2022 19:58:33 schreef Henry S.:
Deze komt in de buurt: http://wj-it.synology.me/web_doc/Philips_doc/Servicemanuals/Philips_22…

Hifi TA serie 6691, 6692, 6693... allemaal bijna gelijk met minder of meer opties.

Made in Singapore, dat kan oa Trio/Kenwood zijn.

Marantz heeft er ook geproduceerd, maar het kan zijn dat dat in de Philipsfabriek was waar ze een hoekje huurden. Dan zou het serienummer eerder met SV beginnen in plaats van FF zoals ik op foto's zie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 30 juli 2021 15:51:24 schreef kris van damme:
de 694 heeft blijkbaar geen ferrietantenne.

TS . je kan hem toch even openmaken om te kijken of er al dan niet een schakelaar aan de AM stekker zit? of, even in het gaatje prikken terwijl je afgestemd bent. als de ferriet onderbroken wordt valt de ontvangst weg.

Meestal werd de interne ferriet antenne niet uitgeschakeld bij aansluiten externe AM antenne.

Als er geen ferriet inzit, dan gewoon een draadje prikken in de antenne ingang, die met het vorkje naar boven.
Dan moet je al wat horen, al is het maar storing.
(draadje is elke soort draad, met isolatie 1 cm erafgehaald, metaal steek je in het gaatje tot je wat hoort).

KGE

Golden Member

Bij de Japanse tuners zag je vaak een externe AM antenne in de vorm van een raampje met een flink aantal windingen geisoleerd draad erop. Die zat dan met een stekkertje, twee vorkjes of zelfs losse draadjes op de AM antenne aansluiting. Ferriet was toen al te duur vermoed ik.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh ja, daar zeg je wat; mijn eigen tuner had ook zo'n raamantennetje. Ik heb gauw mijn bewering hierboven aangepast. :)

Dat de eigen antenne (ferriet of raam) niet wordt uitgeschakeld bij gebruik van een buitenantenne, is omdat die ferriet- of raamantenne tegelijk de spoel van de afgestemde ingangskring vormt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Goedendag , ik ben nog nooit een radio tegengekomen waar een schakelaar op de ant. ingang zat. Ik heb er in de loop van de jaren heel veel hersteld.De AM ant. zit gewoon aan de ferriet aangesloten.
Wat die stekker betreft , de eerste ant. filters voor de CAI waren met ronde pennen , later met platte pennen , om een filter met ronde pennen aan te passen zijn er verloop stekkers , je kan dan stekker voor AM / AARDE aanpassen door deze in een andere positie te plaatsen , ik weet niet of deze nog verkrijgbaar is , heb er zelf no wel 2 voor test / reparatie doel einden , hoewel dat ook steeds minder wordt daar het radio signaal van de CAI is afgehaald. De AM is al heel lang verdwenen.
met vriendelijke groeten,
Jan Hoeve.

Frederick E. Terman

Honourable Member

(off topic, alleen voor het leuk)

Ik zei daarnet dat de eigen antenne niet uitgeschakeld wordt, omdat het tegelijk ook een afstemkring is. Voor alle gewone tuners gaat dat op.

Maar ik bedenk me dat ik zélf een portable heb waarbij de ferrietantenne wél wordt uitgeschakeld als een externe antenne wordt ingeplugd. In die radio is de spoel van de ferrietantenne ook niet afgestemd.
Maar dat is dan ook een draagbaar radiootje, geen tuner.

Kenners zien aan het schema hieronder meteen welke radio het is, maar dat maakt verder niet uit. Rood = HF met externe antenne; groen = HF op ingebouwde antenne; oranje = gelijkspanning/stroom waarmee de transistor van de ferrietantenne aan- en uitgeschakeld wordt.
Zonder ingeplugde buitenantenne krijgt Q6 basisvoeding en geleidt dus stroom voor Q5, de MG- en LG-versterker. Mét plug wordt het contact voor Q6 'opgetild' zodat hij geen basisstroom meer krijgt, zodat Q6 en daardoor ook Q5 uitgeschakeld wordt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Sony had een WaveCatcher, een losse ferrietantenne met één spoel, die je achter op een tuner kon plaatsen.

Op 23 december 2022 18:55:46 schreef jan hoeve:
Goedendag , ik ben nog nooit een radio tegengekomen waar een schakelaar op de ant. ingang zat.

Misschien niet op de antenne ingang, maar Philips had op de 22RH691 wel een keuze mogelijkheid om van ferriet naar buitenantenne te schakelen, evenals de A6X38AT.

Ieder (Mini)Wattje is er een...