Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

Op 5 december 2022 21:44:00 schreef maartenbakker:
met oud Amersfoorts telefoonnummer 033-693114.

Dat nummer is voor 1995.
De scoop werd vanaf de jaren 80 (1985?) verkocht.

Met de regelmaat van de klok krijg ik iedere dinsdag een mail van Farnell dat m'n twee "raspberry pi zero 2W" toch nog even op zich laten wachten. "over een jaar en een paar dagen".

Nadat ik die mail 12x heb gehad, kreeg ik vorige week: "Nu komen ze 5 juni". Dus ik denk: Kennelijk is er een batch gealloceerd en afgesproken met de leverancier en zo.

Deze week gewoon weer: terug naar "over een jaar en een paar dagen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een algemene waarschuwing voor degenen die goedkope naald-probes wil bestellen bij AliExpress. Spoiler-alert : ze zijn waardeloos.

Zaterdag kwamen ze binnen en merkte dat de rode meetprobes allemaal net iets te krap op een banaan-plugje pasten. Vandaag ging ik een contactmeting doen en bleek dat de multimeter niet ging piepen op een stuk printbaan die niet onderbroken was. Vandaar dat ik de probes zelf maar eens onder de loep nam. Bleek de rode een variable weerstand te hebben. Dat varieerde van minimaal 100 Ohm to enorm hoge waarden en zelfs soms totaal geen meting. Een reden om het plastic tipje eens te verwijderen. Blijkt dat de naald ingeklemd is in de hals van banaan-connector, maar dat het volledig geoxideerd is. Toen geprobeerd om het alsnog schoon te krassen en te solderen. Wil met geen mogelijkheid vanwege het gebruikte metaal van de meettip.
Vervolgens wou ik de zwarte connector uit elkaar halen. Zonder al te veel kracht brak het krimpgedeelte af. Bij nadere inspectie bleek er al een breuk in de hals te zitten. Tenminste, het metal glom niet, wat duidt op al een bestaande diepe breuk, die al geoxideerd is.

En tot slot, wie goed kijkt, ziet dat beide banaanconnectoren van verschillend materiaal zijn.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Ik heb deze. Goede scherpe punt, en goed betrouwbaar. Wel als je de krokodingen wil gebruiken goed inpluggen, je kan het kapot krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 december 2022 23:03:18 schreef oxurane:
Een algemene waarschuwing voor degenen die goedkope naald-probes wil bestellen bij AliExpress. Spoiler-alert : ze zijn waardeloos.
[bijlage]
Zaterdag kwamen ze binnen en merkte dat de rode meetprobes allemaal net iets te krap op een banaan-plugje pasten. Vandaag ging ik een contactmeting doen en bleek dat de multimeter niet ging piepen op een stuk printbaan die niet onderbroken was. Vandaar dat ik de probes zelf maar eens onder de loep nam. Bleek de rode een variable weerstand te hebben. Dat varieerde van minimaal 100 Ohm to enorm hoge waarden en zelfs soms totaal geen meting. Een reden om het plastic tipje eens te verwijderen. Blijkt dat de naald ingeklemd is in de hals van banaan-connector, maar dat het volledig geoxideerd is. Toen geprobeerd om het alsnog schoon te krassen en te solderen. Wil met geen mogelijkheid vanwege het gebruikte metaal van de meettip.
Vervolgens wou ik de zwarte connector uit elkaar halen. Zonder al te veel kracht brak het krimpgedeelte af. Bij nadere inspectie bleek er al een breuk in de hals te zitten. Tenminste, het metal glom niet, wat duidt op al een bestaande diepe breuk, die reeds geoxideerd was.
[bijlage]
En tot slot, wie goed kijkt, ziet dat beide banaanconnectoren van verschillend materiaal zijn.

Denk dat het een kwestie van pech is @oxurane ik heb er hier ook een partijtje liggen ook op het werk die ik bij het storing zoeken gebruik nog niet gehad dat ze afbraken.

Wel heb ik er pas geleden eentje gefrituurt was mijn eigen schuld >:)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fatbeard

Honourable Member

Tot een paar dagen geleden kon ik prima overweg met Aliexpress in het Engels (want dat had ik zo ingesteld om de meest kromme vertalingen kwijt te zijn).
Probeer ik het vandaag: een deel in het Nederlands, de rest in het Engels 8)7
Lijstje met te kiezen talen is op zijn vriendelijkst gezegd gehandicapped:

De keuze "kies een taal" (die zich niet laat vangen in een screenshot) bevat een whopping 120 talen, maar geen Engels :? 8)7

Kennelijk weer een APLAIO* bezig geweest zonder toezicht...
Of de site is (al dan niet met medeweten van het centraal comite) gehacked door rusland...

*Aankomend Plaatsvervangend Leerling Assistent In Opleiding

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit is al lang zo. Truuk: Ga naar je eigen "homepage" of "orders" en dan staat er rechtsboven: Go to global site (English).

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 22 december 2022 18:58:00 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Ik begon op de global website...
Om niet nader te verklaren redenen kwam ik dus op een portugese(?) website (aliexpress.com/p/....) waar ik niet meer vanaf kwam; dat linkje naar de global site schitterde door afwezigheid.

Het lijkt opgelost te zijn inmiddels.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@Rew : Interessante link. Ik ga het overwegen.

@DaanDC : Het is mogeljik dat ik er net toevallig tegen aan gelopen ben. Het zijn in totaal 10 meetprobes, maar allemaal met hetzelfde probleem. In eerste instantie had ik het ook niet door. Standaard test ik een paar even snel en dat zag er prima uit, op het eerste gezicht. Het geheel veranderde toen ik een printje voorzien had van componenten en er een spanningsregelaar spontaan uitfikte. Moest een kortsluiting zijn en tijdens het opsporen merkte ik opeens vreemde waarden. Toen een ononderbroken printspoor 100 Ohm aangaf op de meter, begon ik opeens argwaan te krijgen. Nou ja, en de rest laat zich raden (bij alle 10 meetpinnen).
Vervolgens gereclameerd met foto's ter ondersteuning, met het verzoek om geld te retourneren. Verkoper wuift het weg en negeert het verder. Dat vind ik "minder charmant". Dan kun je van mij een follow-up feedback verwachten incl. foto's op AE en laat ik een dispuut dooretteren totdat AE in gaat grijpen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 22 december 2022 21:57:34 schreef fatbeard:
Om niet nader te verklaren redenen kwam ik dus op een portugese(?) website (aliexpress.com/p/....)

Ja. Doet ie wel eens.... :-(

IK denk dat het iets is dat ze "crosslinks" tussen hun verschillende sites willen hebben. Dat schijnt te helpen met de Google rating. Dus van zeg 2% van de "search results" linken ze naar een "andere site" ipv de site waar je op dat moment op zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 23 december 2022 04:04:35 schreef oxurane:
@Rew : Interessante link. Ik ga het overwegen.

@DaanDC : Het is mogeljik dat ik er net toevallig tegen aan gelopen ben. Het zijn in totaal 10 meetprobes, maar allemaal met hetzelfde probleem. In eerste instantie had ik het ook niet door. Standaard test ik een paar even snel en dat zag er prima uit, op het eerste gezicht. Het geheel veranderde toen ik een printje voorzien had van componenten en er een spanningsregelaar spontaan uitfikte. Moest een kortsluiting zijn en tijdens het opsporen merkte ik opeens vreemde waarden. Toen een ononderbroken printspoor 100 Ohm aangaf op de meter, begon ik opeens argwaan te krijgen. Nou ja, en de rest laat zich raden (bij alle 10 meetpinnen).
Vervolgens gereclameerd met foto's ter ondersteuning, met het verzoek om geld te retourneren. Verkoper wuift het weg en negeert het verder. Dat vind ik "minder charmant". Dan kun je van mij een follow-up feedback verwachten incl. foto's op AE en laat ik een dispuut dooretteren totdat AE in gaat grijpen.

Meetsnoeren en probes bestel ik liever bij Hirchmann, misschien wel een beetje duurder, maar wel betrouwbaar.Ik heb nergens zo een hekel aan als aan onbetrouwbaar gereedschap.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 december 2022 04:04:35 schreef oxurane:
@Rew : Interessante link. Ik ga het overwegen.

@DaanDC : Het is mogeljik dat ik er net toevallig tegen aan gelopen ben. Het zijn in totaal 10 meetprobes, maar allemaal met hetzelfde probleem. In eerste instantie had ik het ook niet door. Standaard test ik een paar even snel en dat zag er prima uit, op het eerste gezicht. Het geheel veranderde toen ik een printje voorzien had van componenten en er een spanningsregelaar spontaan uitfikte. Moest een kortsluiting zijn en tijdens het opsporen merkte ik opeens vreemde waarden. Toen een ononderbroken printspoor 100 Ohm aangaf op de meter, begon ik opeens argwaan te krijgen. Nou ja, en de rest laat zich raden (bij alle 10 meetpinnen).
Vervolgens gereclameerd met foto's ter ondersteuning, met het verzoek om geld te retourneren. Verkoper wuift het weg en negeert het verder. Dat vind ik "minder charmant". Dan kun je van mij een follow-up feedback verwachten incl. foto's op AE en laat ik een dispuut dooretteren totdat AE in gaat grijpen.

Op zijn minst mag ie het geld terugstorten als deze zo slecht zijn foto liegt niet.

Jammer dat je er pech mee hebt.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ arco

De meetpennen die jij daar hebt zijn niet geschikt voor automotive die oxurane heeft die kun je tussen de draad en de seal steken om een belaste meting te doen.

Zien er wel wat degelijker uit dat wel.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
mel

Golden Member

Reichelt is tegenwoordig razendsnel.. 2 keer een bestelling gedaan, volgende dag was het er al....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 december 2022 23:03:18 schreef oxurane:
Een algemene waarschuwing voor degenen die goedkope naald-probes wil bestellen bij AliExpress. Spoiler-alert : ze zijn waardeloos.
[bijlage]
Zaterdag kwamen ze binnen en merkte dat de rode meetprobes allemaal net iets te krap op een banaan-plugje pasten. Vandaag ging ik een contactmeting doen
[bijlage]
En tot slot, wie goed kijkt, ziet dat beide banaanconnectoren van verschillend materiaal zijn.

Recent dit setje besteld, meetpinnen erg scherp (en verend) en kwalitatief goed!
https://www.eleshop.nl/miniatuur-testset-voor-smd-componenten.html

zonder prutsen kom je nergens!

Zo, ik zat met een vaag ideetje in mijn hoofd en was eens aan kijken hoe je zoiets noemde. Ik wil van een ronde motorbeweging naar een op en neer gaande beweging. Zoiets zoals je vind in bv een trimmer, scheermachine of tandenborstel. Blijkt zoiets een linear motor of linear actuator te heten. Kijk ik voor wat inspiratie op aliexpress en schijnt dat die dingen ook voor bepaalde diy dingen gebruikt word waar ik niet aan gedacht had :+
In omschrijving waarvoor bv kan gebruiken kwam ik bv quirtmachine tegen of sexmachine :P
https://www.aliexpress.com/item/1005002662091438.html?spm=a2g0o.produc…
Nog een serieuze vraag. Nu met die enorme problemen met zeer veel coronagevallen in China, hoeveel invloed heeft dat eigenlijk op bestellen bij winkels al aliexpress? Komen pakketjes nog enigszins door?
Wat is jullie ervaring? Ik wil eigenlijk 3 dingen bestellen maar is dat "verstanding" Een daarvan is niet gemakkelijk betaalbaar hier te krijgen, een rubberen riem voor een vintage naaimachine van een vriendin die ze graag zou repareren.

bprosman

Golden Member

kan gebruiken kwam ik bv quirtmachine tegen of sexmachine

Die heb je in NL sneller bij EasyToys (hoorde ik van een vriend :+)

Pakjes komen best wel regelmatig hoor, wat wel vaak gebeurt is dat ze verzending combineren dus pas na een week echt verzonden worden.
Meestal ronde de 2 weken onderweg dan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik woon tegenwoordig in Hongarije, ook daar worden de pakketjes van Ali probleemloos bezorgd. Wel grappig dat het schijnbaar nog steeds via NL en PostNl gaat, met het retouradres in Schiedam.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Als je nog wat wil bestellen, bestel het dan nu en niet net voor of net na chinees nieuwjaar (22 januari). Ik vrees vooral dat het opstarten na chinees nieuwjaar gepaard zal gaan met heel veel ziektegevallen, en dus ook vertraging.
Normaal ligt alles tijdens CNY al plat, dus nu zal het nog wel wat erger worden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 1 januari 2023 21:14:12 schreef bprosman:
Pakjes komen best wel regelmatig hoor, wat wel vaak gebeurt is dat ze verzending combineren dus pas na een week echt verzonden worden.
Meestal ronde de 2 weken onderweg dan.

right, maar als er gecombineerd wordt, dan heeft het combipak dus binnen 15 dagen garantie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Goede tip van chinees nieuwjaar. Dan is het inderdaad een miserie. Ik ga morgen proberen te bestellen, anders donderdag.
Combineren probeer ik altijd te doen, ik heb gemerkt dat het inderdaad een best groot verschil kan zijn in levertijd.

Arco

Special Member

Sommige Chinezen overdrijven lichtelijk, lichtopbrengst lijkt me wat veel... :)
https://nl.aliexpress.com/item/1005004473527140.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Voor 999000000 Lumen heb je ongeveer 1 Mega Watt aan energie nodig.
Best knap van die Chinees om dat uit een klein accuutje te persen :)

Thevel

Golden Member

Deze Chinees is wel erg duur met zijn radar sensor.
3000 stuks beschikbaar, zal ook wel zo blijven....
Kost normaal ongeveer 4 euro bij Alie.

Dit topic is gesloten