Bobine, ik snap 'm niet.

Even een paar antwoorden: de getoonde Bosch bougies zijn niet hergebruikt, dus ook niet de vonkafstand daarop aangepast. De NGK bougies die schoonpapa had bijgeleverd als zijnde nieuw waren duidelijk gebruikt en zaten in de Bosch doosjes van de bougies die in het motorblok zaten. Deze NGK bougies hebben een dubbele massa en dat heb ik niet nagemeten en ook niet aan gezeten. Ik heb de warmtegraad "7" Bosch bougies dus eruit gehaald en vervangen door eveneens tweedehandse warmtegraad "6" NGK bougies.

Ik heb vorige maand de bobines omgeruild om te zien of de fout mee zou verhuizen. Of dit is gebeurt, weet ik niet omdat er geen fout meer door de auto gegenereerd werd terwijl het wel duidelijk was dat de motor nog steeds niet goed liep. Ik heb er wel mee gereden bij iedere test, maar steeds maar 10 minuten of zo, en wel met flinke belasting na een paar minuten (resultaat: nog steeds niet vooruit te branden).

Geen LPG.

De bobine(s) is inderdaad zoals hier getoond: link ebay of het plaatje van fcapri. Drie-draads aansluiting op het motormanagement systeem en twee aansluitingen voor bougies. Je schroeft hem bovenop een bougie waar hij contact mee maakt via een veertje(a) en een tweede aansluiting via een kort kabeltje(b) (van de bobine op 2e bougie naar de 3e bougie) of een wat langer kabeltje(c) (bobine op bougie 4 naar bougie 1).

(a) veertje bestaat uit 2 delen met een ceramisch ding ertussen, vandaar de weerstand van 1k.
(b) weerstand 700ohm
(c) weerstand 1k6

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 7 januari 2023 22:34:07 (18%)

Op 7 januari 2023 20:58:06 schreef daandc:
Of het nu pen bobines zijn of dis bobines of de combinatie hierboven deze zal ter alle tijden aan gestuurd moeten worden doormiddel van een contactpunt / ecu / elektronische ontsteking whatever.

De bobine zal niet uit zijn eigen ontsteken.

Waarom zit anders de connector er aan de zijkant op?

Of jij moet mij nog wat kunnen uitleggen over dit systeem.

Dat het een bobine betreft met 2 secundaire uitgangen dat begrijp ik ook wel.

En dat er een vonk plaats vindt op 2 momenten ook want dit deed mijn eerste auto destijds ook.

ik haal gewoon een onduidelijkheid weg. ts had het over een draad van de bobine naar de 2de bougie.
jij vertaalde dit als zijnde een draad van bobine naar bobine en dat stond er niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

2e hands bougies is altijd een slecht plan.....
Ik snap dat u wellicht krap bij kas zit, maar zie mijn vorige post: nieuwe bougies bij nieuwe bobine.

Ter voorkoming van ellende wellicht even de compressie test.. kunt u vast wel ergens lenen en gaat in gat waar bougie uitkomt...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pa3gws

Golden Member

Op 6 januari 2023 17:34:08 schreef r-p:
auto moet de deur uit want hij mag helaas niet meer rijden

@TS moet het blik verkopen en zal dus zo weinig als mogelijk kosten willen maken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
High met Henk

Special Member

Inleveren bij de demontage, ben je er ook vanaf.

Heb ik zelfs met goed rijdende auto's gedaan...
Gewoon om geen gezeik te hebben van kopers. Dan levert een auto 500€ op en je krijgt maanden gezeur...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Twee nieuwe bobines (1) en (2). Auto start niet.
Zet oude bobine terug op bougie 2&3, auto start.

Simpel, nieuwe bobine (1) is stuk.

Schoonpapa wil dat ik defecte nieuwe bobine (1) op 1&4 probeer, lijkt me zinloos, maar doe het braaf. Oude blijft op 2&3.
Auto start weer wel! Dus bobine (1) is NIET stuk. :?
Nieuwe bobine (2) die dus werkte op 1&4 nu op 2&3 gemonteerd: auto start weer niet.

Nieuwe bobines weigeren dus op 2&3 te werken.
Stekkers zitten erg strak op nieuwe bobines maar lijken toch (met wat kracht) evenver op de bobine geschoven te kunnen worden.

Ik ben het spoor bijster...

PS:
Nieuwe bougies zijn geplaatst maar staan hier denk ik los van, alle bovengenoemde situaties waren al met de nieuwe bougies.
Heb ook nieuwe kabels maar daarmee kan ik naar hartenlust wisselen tussen oud en nieuw maar dat verandert niets.

PPS: Per bobine worden twee bougies aangestuurd.
O is oude bobine, N is nieuwe bobine

N(1) + N(2) auto start niet
O(1) + N(2) auto start wel (maar klinkt een beetje als een boxer motor, niet helemaal lekker dus)
O(1) + N(1) auto start wel
N(2) + N(1) auto start niet
O(2) + N(1) auto start wel en loopt soepeler dan O(1) + (N2)

[Bericht gewijzigd door r-p op woensdag 1 februari 2023 23:15:06 (16%)