Parallel fiber links

Hallo goedendag ik ben op zoek naar iemand die ervaring heeft met het maken van digitale Viber linkjes ik wil er meerdere naast elkaar hebben voor een parallelle bus overdracht in plaats van een flat kabel dit om een flexibele kabel te hebben en om storing te voorkomen wie heeft daar Een goede oplossing voor hier enkele voorbeelden in de afbeeldingen van de transceivers die ik heb

Arco

Special Member

Ik neem aan dat je fiber bedoelt? (Viber bestaat ook, maar da's een software gebeuren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoeveel data wil je versturen? Die trancievers zijn redelijk duur, dus om een IDE kabel te vervangen (40 aders) stuur je veel liever de data over 1 fiber (of 2, 1 voor iedere richting) dan over een stuk of 20 (van die 40 zijn er een hoop GND).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
help

Golden Member

Je hebt op de foto's ook nogal een variatie aan 'fiber' opties.
Ik zie een SFP module, Toslink modules voor een PCB en een PCB module met ST connector.

Welke richting moet de data op? de getoonde Toslink en ST module lijken mij eenrichtingsverkeer.

Het ding links op de eerste foto werd in mijn jonge dagen een GBic genoemd, spreek uit "DjieBiek", en was duur, en nogal sletig, ze moesten regelmatig vervangen worden, pakweg om de twee-drie jaar.

En daar ging dan een kabeltje in zoals het lichtblauwe op de tweede foto.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 13 januari 2023 16:19:47 (18%)

Sine

Moderator

Dan had je crappy modules, ik weet er enkele zitten die langzaam richting de 15 jaar gaan ondertussen. In Gbit.
GBIC'S zijn breder, in deze specifieke bouwvorm sprekt men van SFP's (Small Form-factor Pluggable) voor Gbit en SFP+ voor 10Gbit

Iedereen bedankt voor de reacties ik zal even wat toelichting geven het is namelijk zo dat ik heb een backpanel met connectors 96 Pins word voor een groot gedeelte als bus gebruikt zal worden be directioneel dus op een of andere manier moet ik dat naar mijn bedieningspaneel krijgen nou kan ik dat met twee flatkabels doen maar ik vind dat de storingsgevoelig en: ik heb liever een verbinding over glas alle wel ik dan wel hele snelle schuifregister moet hebben om de data ook serieel parallel op de bus te krijgen tenzij er een goedkope oplossing is waardoor ik dus het liefst allemaal glasvezelkabeltjes laten lopen dat is natuurlijk het mooiste 10 Mb per buslijn moet minimaal haalbaar zijn ik zou ook bijvoorbeeld 30 glasvezelkabeltjes kunnen gebruiken van multiplex die dan Ieder een deel van de bus voor zich nemen

Arco

Special Member

Heb je nu dan problemen?
Ik zou liever afgeschermde bandkabel gebruiken als het om analoge signalen gaat. Bij digitale signalen denk ik eerder aan verkeerde afsluiting van de bus...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco Goede avond de optie van de band kabel is natuurlijk voor de hand liggend die kan ik wel toepassen maar mijn voorkeur gaat uit naar glasvezel als dat binnen de mogelijkheid valt als dat haalbaar is zo niet dan blijft de band kabel over gaan alleen maar digitale signalen over

Arco

Special Member

Ja maar zijn er dan problemen nu? ("if it ain't broke don't fix it"...)
Met allerlei extra omzetters en drivers wordt de kans op problemen alleen maar groter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik weet al wat er gaat gebeuren als de band kabel flat kabel te lang is ik kan geen risico nemen met wat ik ga doen dat de data beschadigd wordt, vele euro kaarten in het rek wat je in de foto ziet onderling zal het goed gaan over die bus alleen dat hoeft niet allemaal per se over de band kapot te gaan tenzij het glas is dan maakt toch niet uit heb daar meer vertrouwen in moet alleen snelle schuifregister hebben met Latch met een synchroon Reflash clock maare dat komt wel goed als ik maar de glas verbingding goed heb

Sine

Moderator

Leuk fototje, geen idee wat het is of wat het moet doen.

Als een lange flatcable een probleem is dan lijkt de logische oplossing hem kort houden.
Als die bus bidirectionele signalen heeft (als in ... een databus) dan wordt het nog een stukje spannender.

Goede avond sine
Als ik deze dubbel uitvoeren naar een euro kaart en daarop deze multiplex kan ik de ene voor de serieel data gebruiken de andere voor de synchroon klok en de sync alleen ik heb geen idee wat voor type Chip Hier aangekoppeld zou moeten worden kan het niet vinden

Heb al een router uit elkaar gesloopt maar daar weet ik ook niet echt wijzer uit

Ik heb de datasheet geprobeerd te zoeken niet kunnen vinden de connector had ik wel uit de router gesloopt 3 stuks Er zou een chip moeten zijn die rechtstreeks op de connector zit met data sync klok enzovoort in en uit ik hoop dat hier iemand is die er ervaring mee heeft en weet hoe het zit

Welke bussen lopen er over dat backplane?
Hoe zit het met dat bedieningspaneel?
Kan je niet iets simpelers dan een highspeed link proberen te maken?

[Bericht gewijzigd door kojazz op zaterdag 14 januari 2023 01:44:49 (19%)

Kojazz goedenavond

Er loopt een 64 bit buslijn overheen die de euro kaarten met elkaar kan laten communiceren het is een project voor datacompressie is een experiment is een eigen ontwerp en de kloksnelheid kan variabel zijn ligt eraan in welke procesfase ik zit maar het komt erop neer dat ik hem langzaam kan zetten maar ik kan hem ook op hoge snelheid zetten als ik bijvoorbeeld een bepaald geheugen naar een ander geheugen wel verplaatsen zou ik hem op hoge snelheid kunnen gebruiken maar het hoeft niet per se maar is natuurlijk wel handig qua tijd vandaar ik ervoor wilde kiezen om glasfiber link te nemen mijn bedieningspaneel wordt uitgevoerd met uiteraard dezelfde bus zodat alles identiek is aan beide kanten bedieningspaneel gaat dienen Om bepaalde Kaarten in het rek aan te kunnen sturen met bepaalde opdrachten dit is even in het kort uitgelegd wat ik ongeveer ga doen

Gezien de opschriften een stukje "revalidatietechniek" (?) gemaakt door Het Dorp in Arnhem (?) in de jaren '90. Op de gok een 80C32 boardje of soortgelijks met i/o en een 8-bit bus.

Het is in een eenvoudige toepassing met een paar snelle Arduino's / Teensy's vast te doen om zo een bus bus te "verlengen" over glasvezel, maar het lijkt een beetje het paard achter de wagen spannen. In de afgelopen 30 jaar stond de elektronica niet stil.
De vraag is of TS hiermee geholpen is, ik begrijp dat wie zo een project kan dat meestal niet hoeft te vragen.

Hier om enige reden op voort te willen bouwen vereist altijd documentatie. Ontbrekende documentatie hoeft niet superspannend te zijn, dit soort systemen volgt gewoonlijk de standaard applicaties en dus signalen, en mogelijk zelfs aansluitingen op de bus. Maar dat moet dan wel bekend zijn.

[edit]
Ik zie intussen dat Het Dorp nog bestaat in de vorm van RTD: https://rtdarnhem.nl
Het lijkt zinnig daar eens uw licht op te steken, allicht hebben ze documentatie of inmiddels vervangende hardware.
Hoewel het een goede zaak is om mensen met behoeften te helpen betwijfel ik of het in stand houden van antieke hardware een verstandige, kosteneffectieve oplossing is.

Sine

Moderator

En ik zie PTT, en een datumcode in de late jaren 80

Dat zal zeker geen 64bit bus zijn.

revado

Honourable Member

Lijkt mij iets van een lijnmulitiplexer uit een oude openbare telefooncentrale of tussenstation.
Die trafo 2 x 600 ohm ( lijnimpedantie) heb ik wel vaker in ptt apparaten gezien.

Mocht je (SPF) Gbic's gaan gebruiken let er dan op dat er 2 types zijn.
SX ( 850 nm) en LX ( 1310 nm)
SX is voor kortere afstanden tot ong 500 meter, LX kan tot wel 10 kilometer.
Beide kan je niet combineren, altijd een set voor SX of LX combineren en de juiste kabels gebruiken, due zijn ook in veel types te koop.
Dat heeft mij een keer veel zoekwerk opgeleverd door een fout geleverde module.
Wij hadden de glasvezel getrokken en afgewerkt en getest maar het werkte niet.

En ook een keer gezocht toen iemand een multimode glasvezel patchkabel op de aansluiting uit de straat had gepached, dat moet een singemode zijn ( meestal geel).

Tussen de modules de RX en TX glasvezel ook kruisen.

Een werkende gbic geeft licht aan de zendkant, dat kan je controleren met je telefoon camera. NIET direct in kijken, is een laserled!

joopv

Golden Member

Wat ik er van maak is een stuk electronica om iets - een fikse hoeveelheid sensoren bv. - op afstand te monitoren / besturen.

Ik zie namlijk een telefoonmodem - telefoontrafo / modem, waarvan de modemchip, uart, cpu verwijderd zijn.

Dat combineren met 1Gb/ 10Gb SFP's uit de netwerkwereld tot een werkend geheel lijkt mij verdomd lastig. 2 decennia EN een compleet vakgebied verschil.

Stop ze in een bijpassende switch, hang er via netwerk een Arduino aan en men is een heel eind, moest dat werkelijk de vraag zijn.
Het is imo echter flauw daar de nadruk op te leggen. Het zegt velen hier allicht terecht iets over de kennispositie van TS, maar het helpt hem niet.