Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken 2

maartenbakker

Golden Member

8901 8 valt waarschijnlijk onder AUDIO PRODUCTS - Diversen (dat is 8901 7, verder gaat m'n lijstje niet), dus waarschijnlijk geen projectwerk of one-offs maar heel erg regulier is het niet. Toch was het gezien het serienummer een middelgrote serie van waarschijnlijk meer dan 1000 stuks.

Gezien de 600 ohm ingangen kan het ding in de telecom gebruikt zijn. Maar waarom zitten er BNC-uitgangen op? Het is duidelijk geen traditionele eindversterker, het is ook geen "echt" telecomproduct, het is iets met electro-acoustiek. Bij een vork verwacht je tweerichtingsverkeer aan de 600 ohm kant dus dat zal het ook niet zijn.

EDIT: ringleidingversterker???

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 december 2022 19:41:14 schreef maartenbakker:
NAKI kan ik (nog) niet plaatsen.

Beetje late reactie wellicht.
NAKI is voor de boekhouding.
Het is een afkorting voor een Niet Activeerbare Kapitaals Investering.
Het stond op apparaten met een waarde van (destijds) minder dan 2500 guldens. Het toestel kwam niet op de inventarislijsten voor en was fiscaal meteen afgeschreven.

Op 30 december 2022 13:48:24 schreef maartenbakker:
8901 8 valt waarschijnlijk onder AUDIO PRODUCTS - Diversen (dat is 8901 7, verder gaat m'n lijstje niet), dus waarschijnlijk geen projectwerk of one-offs maar heel erg regulier is het niet. Toch was het gezien het serienummer een middelgrote serie van waarschijnlijk meer dan 1000 stuks.

Gezien de 600 ohm ingangen kan het ding in de telecom gebruikt zijn. Maar waarom zitten er BNC-uitgangen op? Het is duidelijk geen traditionele eindversterker, het is ook geen "echt" telecomproduct, het is iets met electro-acoustiek. Bij een vork verwacht je tweerichtingsverkeer aan de 600 ohm kant dus dat zal het ook niet zijn.

EDIT: ringleidingversterker???

Dat is voor mij een oude bekende. De toestellen werden oorspronkelijk in Oslo gemaakt (en voor zover ik weet ook ontwikkeld) en zijn in de jaren 80 nog in Breda in productie geweest. Ik heb er ook aan gewerkt om ze in Breda te kunnen fabriceren. Ik heb nog wat gegevens uit een catalogus van 1981.

maartenbakker

Golden Member

Dankje! Leuk om de achtergronden er bij te hebben!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Weet toevallig hier iemand meer te vertellen over Philips typenummer 5322 131 10009 a1? Het zijn Nixie buizen in een doosje van Philips original spare parts. Ik ben met name nieuwsgierig naar de leeftijd van deze buizen. Waarschijnlijk verklapt het design van het doosje ook al iets.

Er staan twee verschillende typenummers op, namelijk ZM1040 en Z566M. Deze hebben dezelfde pin-layout dus zijn in principe ook compatibel. Normaal heeft een ZM1040 een ronde bovenkant (hier heb ik er ook een aantal van met Δ symbool afkomstig van Philips Heerlen). Een Z566M buis heeft de nipple voor de gas vulling aan de bovenkant.

Na een beetje research heb ik begrepen dat dit een jongere (mogelijk RTF?) Nixie buis is wat door Philips is gebrand-labelt en als spare part werd verkocht. Maar dit moet dan al zijn in de periode nadat de buizen door Philips zelf werden geproduceerd.

maartenbakker

Golden Member

Het doosje is naar mijn idee van ongeveer midden jaren '80 t/m jaren '90, heb ik nog niet op een rijtje dus zou ik na moeten gaan.

Staat er op de buis verder geen enkele kleine productiecode?

RFT is geen fabrikant maar een merknaam, maar het zou ook gezien de typenummering heel goed kunnen dat de buis dan inderdaad in Oost-Duitsland is gefabriceerd. De naam van de fabriek ben ik even kwijt, maar er waren 1 of 2 goed lopende neonfabrieken.

P.S. Dit is een serviceartikel voor professionele elektronica, waarschijnlijk waren er nog een paar grote klanten die wat oude meters/tellers in bedrijf hadden zodat Philips daar nog onderdelen voor leverde. Ik heb wel eerder buizen uit de jaren '80 in de gewone gele Philipsdoosjes gezien van vreemde fabrikaten. Een Oost-Duitse EL34 en een Joegoslavische DY802.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 18 januari 2023 13:18:49 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

Op 18 januari 2023 12:59:25 schreef Girrekes:
Weet toevallig hier iemand meer te vertellen over Philips typenummer 5322 131 10009 a1? Het zijn Nixie buizen in een doosje van Philips original spare parts. Ik ben met name nieuwsgierig naar de leeftijd van deze buizen. Waarschijnlijk verklapt het design van het doosje ook al iets.[bijlage]

Er staan twee verschillende typenummers op, namelijk ZM1040 en Z566M. Deze hebben dezelfde pin-layout dus zijn in principe ook compatibel. Normaal heeft een ZM1040 een ronde bovenkant (hier heb ik er ook een aantal van met Δ symbool afkomstig van Philips Heerlen). Een Z566M buis heeft de nipple voor de gas vulling aan de bovenkant. [bijlage]

Na een beetje research heb ik begrepen dat dit een jongere (mogelijk RTF?) Nixie buis is wat door Philips is gebrand-labelt en als spare part werd verkocht. Maar dit moet dan al zijn in de periode nadat de buizen door Philips zelf werden geproduceerd. [bijlage]

Oeh, NOS in originele verpakking ook nog :9~

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 18 januari 2023 13:09:43 schreef maartenbakker:
Staat er op de buis verder geen enkele kleine productiecode?

Nee, verder staat er helemaal niets op. Wel heb ik deze nummers nog op de omdoos gevonden. Dit lijkt mij meer iets van in het magazijn o.i.d.

Op 18 januari 2023 22:42:35 schreef Lucky Luke:
[...]
Oeh, NOS in originele verpakking ook nog :9~

Het aantal wat op de omdoos staat heb ik helaas niet in mijn bezit, was dat maar zo :P

fripster

Golden Member

@Girrekes: Hoeveel heb je er dan, en zou je ze aan me willen verkopen?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 19 januari 2023 10:58:34 schreef fripster:
@Girrekes: Hoeveel heb je er dan, en zou je ze aan me willen verkopen?

Ik verkoop er helaas geen, ze eten geen brood en kunnen nog wel eventjes blijven liggen. Hopelijk stijg de waarde nog iets de komende jaren.

Hi Maarten,

weer een tuner vraagje.
Ik heb een tuner combinatie van een AT7639 VHF buizentuner uit Krefeld en een UHF tuner AT6380. Die laatste heeft productiecode PT5120. Ook qua modellen suggereert dat productie 1965 (week 12?). De Krefeld tuner heeft trouwens als productiecode KR6071 (1966 week 7?)
Nu staat in jouw overzicht PT voor Turnhout met een vraagteken. Ze zouden TV modules hebben gemaakt.
Dat lijkt me niet correct. Turnhout was een 100% Licht-fabriek, ik kan me niet voorstellen dat ze daar TV modules maakten.
In 1965 was er maar 1 fabriek in België waar tuners werden geproduceerd en dat was het toenmalige CBRT in Brugge, wat later door Philips werd overgenomen en de grote TV fabriek Brugge werd.
In 1965/66 was CBRT in ieder geval nog zelfstandig met een aandeel Philips, en produceerde voor de externe markt van Philips.

Dus .... mijn voorzichtige conclusie dat PT voor CBRT-Brugge staat.
Mee eens?

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Hi Pieter,

Blijft altijd leuk, het tunergebeuren.

Voor CBRT Brugge werd al AG gebruikt, dus dat is niet persé voordehandliggend.

Een andere aanwijzing dat het niet om CBRT Brugge zal zijn gegaan, is dat er bij PT ook trafo's en andere samenstellingen voor radio's vandaan kwamen.

Maar eerlijk gezegd weet ik niet waarom er in mijn lijst nog een vraagtekentje bij staat. Turnhout is bevestigd als een productievestiging van Volt, voordat de fabriek pas jaren later volledig naar Licht ging. Volt maakte ook in de hoofdvestiging naast trafo's ook niet-gewikkelde samenstellingen, dus het past goed in het plaatje.

P.S. Ik vermoed dat je uitleg van de datering klopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,

kijk, daar verras je me toch weer, blij dat ik de vraag gesteld heb.
Dus tuner productie in Turnhout, dat is echt nieuw voor mij.
Maar als Turnhout initieel een Volt vestiging was wordt het al logischer,
Volt ging vanaf 1966 ook tuners maken.
Ik denk dat Turnhout uiteindelijk niet erg lang tuners heeft gebouwd, ik schat van 1965 tot 1966 of 67. Daarna zat het in Tilburg.

In ieder geval weer hartelijk dank!

Groeten, Pieter

maartenbakker

Golden Member

Nog een kleinigheidje, ik vermoed dat Turnhout ergens in 1965 van de enkele letter T naar de lettercombinatie PT is overgestapt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

P.S. Dit is een serviceartikel voor professionele elektronica, waarschijnlijk waren er nog een paar grote klanten die wat oude meters/tellers in bedrijf hadden zodat Philips daar nog onderdelen voor leverde.

Il meen ooit gehoord te hebben van iemand die benzinepompen repareerde dat nixie's daarin veel gebruikt zijn. En dat hij er veel vervangen had en veel van die buizen zijn weg gekiepert |:(
Maar ik kende die persoon toch niet helaas.
En ik kan me voorstellen dat dat in de jaren 80 bv nog best een aantal met nixie's in gebruik waren. Voor die markt kan het bv nog best een markt geweest zijn lijkt me.

revado

Honourable Member

Op 7 februari 2023 22:17:19 schreef brains:
[...]
Il meen ooit gehoord te hebben van iemand die benzinepompen repareerde dat nixie's daarin veel gebruikt zijn. En dat hij er veel vervangen had en veel van die buizen zijn weg gekiepert |:(
Maar ik kende die persoon toch niet helaas.
En ik kan me voorstellen dat dat in de jaren 80 bv nog best een aantal met nixie's in gebruik waren. Voor die markt kan het bv nog best een markt geweest zijn lijkt me.

In de bedientoestellen van onder andere de UH200 telefooncentrales ( van Philips), die de toenmalige PTT verkocht, zaten 5 stuks ZM1020 nixie buisjes.
Daar zullen er ook wel de nodige vervangen zijn in de vele jaren dat deze centrales in gebruik waren.

Er is inderdaad veel te veel van dat mooie spul afgedankt...

maartenbakker

Golden Member

Deze buisjes waren niet voor benzinepompen, aangezien die voor zover ik weet niet door Philips gemaakt werden. Als Philips ze aan de benzinepompfabrikant leverde, gebeurde dat in standaard buizenverpakkingen of bulkverpakkingen, in plaats van serviceverpakkingen.

Ik weet niet zeker of telefooncentraleonderdelen in het centrale service-systeem opgenomen waren, maar dat is misschien wel een mogelijkheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ik heb in het verleden een paar weken benzinepomptelwerken gerepareerd bij Schlumberger in Ridderkerk.Die waren mechanisch of met led display.Nooit geen nixibuisjes gezien daar.

revado

Honourable Member

Op 8 februari 2023 01:48:31 schreef maartenbakker:
Deze buisjes waren niet voor benzinepompen, aangezien die voor zover ik weet niet door Philips gemaakt werden. Als Philips ze aan de benzinepompfabrikant leverde, gebeurde dat in standaard buizenverpakkingen of bulkverpakkingen, in plaats van serviceverpakkingen.

Ik weet niet zeker of telefooncentraleonderdelen in het centrale service-systeem opgenomen waren, maar dat is misschien wel een mogelijkheid.

Ik heb nog het nodige liggen van Philips telecom spul.
Printen van de TBX 50 / 1000 en UH spul, ik zal eens wat foto's maken van de serienummers.

Turbokeu

Golden Member

Met zekerheid tot 2019 kwam ik in Frankrijk, Spanje en Corsica nog regelmatig benzinepompen tegen met nixiebuizen of numitrons.
Dat was altijd bij kleine benzinestations (soms maar één benzinepomp langs het voetpad) in kleine dorpjes langs nationale en departementale wegen.

Spijtig genoeg dacht ik er nooit aan om foto's te nemen (ik maakte Cindy er wel attent op, zij kent ondertussen al het verschil tussen LCD, LED, numitron, nixie en 7-segment flip displays :) ).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Lucky Luke

Golden Member

MaartenBakker,
Ooit heb je een Philips radiorecorder van me overgenomen, ik kom daar nu de handleiding van tegen.
Hier wat foto’s voor de nummertjes, indien gewenst kan ik ‘m in een envelop naar je opsturen.

Hij zat in een cassettebandjesdoos geplakt, bijgevolg is de voorkant wat beschadigd… (prittstift blijkt na 40 jaar nog best aardig goed los te krijgen van nepleer/vinyl. Pva en pvc, I guess)

Voorkant, met reflectie van lamp. Nummer 22RR332

Binnenkant. Niet alle talen en niet alle afbeeldingen, maar het geeft een idee welk apparaat het om gaat.

Nummertjes achterkant: 3122.105.38991 printed in the Netherlands 730515

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
revado

Honourable Member

Vandaag bij uitzoeken van onderdelen twee stuks van deze ouwetjes gevonden.
@maarten weet misschien er misschien wel wat over te vertellen.
Ze gaan zaterdag in ieder geval mee richting Ermelo!

maartenbakker

Golden Member

Een papiercondensator in olie in blik, redelijke kans dat ze zelfs nog bruikbaar zijn... Die blikken zitten vaak vrij hermetisch dicht en de gebruikte materialen en de hoeveelheid olie zijn mogelijk ook beter dan bij de rolbloktypes (teerknollen).

Ik vermoed bouwjaar 1951, maar 1941 of 1961 kunnen waarschijnlijk ook.

48 344 10 is de reeks en V2M is de waarde, ik vermoed spanning-capaciteit-tolerantie. Dat zou dan 1000V 2uF 20% zijn (de capaciteit zou je voor de grap eens na kunnen meten).

Heeft iemand een idee wat de letters PRA betekenen?

Op 11 april 2023 14:10:39 schreef Lucky Luke:
MaartenBakker,
Ooit heb je een Philips radiorecorder van me overgenomen, ik kom daar nu de handleiding van tegen.
Hier wat foto’s voor de nummertjes, indien gewenst kan ik ‘m in een envelop naar je opsturen.

Ah leuk! Het radiorecordertje staat hier nog te wachten om hem ooit nog een keer aan te vullen/mooi te maken, of om een andere mee op te knappen. Ik mail je m'n adres wel even, "boekkiebij" is altijd wel leuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

Ik zal er straks een uit de doos halen en meten, ben er ook wel benieuwd naar.

revado

Honourable Member

Deze had ik nog beloofd @Maarten.
Op de markt in Ermelo nog even snel de tester er op gezet.
Na zoveel jaren nog prima!
Ze zijn niet verkocht overigens.