Rigol DS1102E File Save Frustraties

Lucky Luke

Golden Member

Waarde co-circuitsonliners,

Het volgende moet ik even ventileren, in de hoop dat daar misschien nog een goede tip van een van jullie uit voortkomt voor hoe het oplosbaar of omheenwerkbaar is. Of in de hoop dat iemand kan vertellen dat het op een $MerkType oscilloscope wél makkelijker werkt.

Ik merk dat het opslaan van metingen/screenshots op mijn Rigol DS1102E behoorlijk omslachtig is:
Men doet een meting en zet de 'scope op 'stop' (so far so good)

Daarna duwt men op de knop "storage" en kiest men of een waveform, Setup, Bitmap of CSV opgeslagen moet worden, en eventuele instellingen als 'data depth' en 'para(meter) save'. Ook kan gekozen worden voor ' factory' , maar die fabriek kun je alleen laden en niet opslaan.

Daarna kiest men voor 'external' om op een USB stick op te slaan. (internal kan om waveforms of setups intern op te slaan).

(als men niet in de root van de usbstick wil opslaan, moet men hier nog door de menustructuur naar de juiste map bladeren. Daartoe moet eerst van 'bestand' naar 'pad' modus gewisseld worden met een knopdruk, waarna met een rotary-encoder in de mappenboom de juiste map geselecteerd kan worden, waarna weer met een knopdruk terug naar bestand-modus gegaan moet worden).

Daarna kan met een filenaam invoeren met een rotary-encoder, of 'newfile1' als naam accepteren, en op 'Save' duwen.

Vervolgens komt de frustratie: Voor ieder bestand dat opgeslagen moet worden, moet je die stappen vanaf ' external' opnieuw doorlopen! Dus het bladeren door de mappenboom en het invoeren van een bestandsnaam.

Wat gruwelijk omslachtig! Op een luxere 'scope waar ik eens mee werkte (Keysight) kon je gewoon nogmaals op 'save' duwen om eenzelfde type bestand (bv bitmap of csv) met dezelfde instellingen nogmaals op te slaan, waarbij het volgnummer aan het eind van de bestandsnaam indien aangevinkt automatisch werd opgehoogd. Dat werkte een stuk fijner.

Ik heb nu firmware-versie 00.02.02 SP2. Dat is niet de nieuwste versie. Maar de methode zoals ik omschreef is wel gelijk aan hoe het in de handleiding staat. Dus ik vrees dat het in een nieuwere fwversie hetzelfde werkt. Maar ik heb dat nog niet bekeken.

EDIT:
En dan denk je 'ach, ik zie wel aan de bestands-aanmaak-datum wat de meest recente meting was... 1 januari 2006, 00:00. Ook niet eens 'tijd dat de 'scope aanstond alsof je 'm op 1-1-1970 (of '80) aanzette... zodat je nog iets van chronlogische volgorde hebt, waar het tenslote om ging. Neenee. Alles 1-1-2006 00:00.

EDIT2: Firmware geupdate naar 00.04.02 SP1, dat is wèl de nieuwste. File save werkt nog hetzelfde, allee is de achtergrondkleur van de plaatjes nu wit ipv zwart. Dat is op zich een verbetering als je ze zou uitprinten. Nog steeds 1-1-2006 00:00.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik moest een tijdje terug ook met zo'n $%^& scope werken. De oplossing voor mij was gewoon met de telefoon een foto van het scherm maken. Goed genoeg en dan moeten ze anders maar betere spullen aanschaffen.

Thuis heb ik een R&S scope.

fred101

Golden Member

Is dat nog steeds die scoop die je van mij hebt ? Ik vond alles aan dat ding beroerd. Ondertussen ben ik al 11 jaar een tevreden R&S gebruiker. Maar ook daar maak ik screenshots gewoon met mijn telefoon

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Ja, en ik loop er nu pas tegenaan. (eerder had ik geen vergelijking / zo lang je maar 1 ding of minder op wilt slaan is het niet zo erg).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op de mijne (Siglent SDS1104X-E) is het simpel:
- USB inprikken
- 'Print' knopje indrukken.

Dat geeft dan een .png afbeelding van het scherm, met een automatisch gegenereerde bestand-naam (SDS00001.png). Voor mij goed genoeg.

Andere formats kan ook maar dan moet je dieper in de menu's. Daar heb ik nog geen behoefte aan gehad.

benleentje

Golden Member

Mijn Rigol DS1074 heeft ook een print knopje

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
miedema

Golden Member

Is er geen PC progje te vinden om screenshots mee te maken, zodat je het gedoe op je scope kunt omzeilen?

Rigol bildschirmkopie zou dat prima moeten doen.
Ik ben er erg blij mee voor m'n DSA815. Ik heb hier wat op CO geschreven over m'n ervaring.

Het lijkt of de website momenteel down is. Stuur me een mailtje als het niet lukt om een versie van het web te halen, dan stuur ik je m'n laatste versie.

Groet, Gertjan

[Bericht gewijzigd door miedema op zaterdag 21 januari 2023 08:13:14 (62%)

Op mijn oude Rigol DS1042C is het: Storage - External - NewFile - Save - (menu).

De eerste keer moet men nog voor bitmap kiezen. Ik heb een apart, gewoonlijk leeg, USB drive'je voor de scope, en save altijd in met de gesuggereerde naam in root.
Het is omslachtiger dan een enkele knopdruk, maar echt bezwaarlijk vind ik het niet, het gaat zonder nadenken. Ik gebruik de functie voornamelijk voor hier op Co. Iets van de telefoon moet ook weer nabewerkt worden.

Mijn Siglent heeft ook een Lan interface. Daarmee krijg je de beelden op de PC en kun je dus ook met printscreen werken.

Lucky Luke

Golden Member

De DS1102E heeft geen LAN (alleen USB en RS232), maar voor anderen die dit topic vinden is onderstaande misschien interessant:

(Overgenomen van https://hackaday.io/project/6857-master-your-rigol-from-command-line want je weet het maar nooit met linkrot)

DESCRIPTION

Does any of your oscilloscope(s), power supplie(s), signal generator(s), etc. have LXI capability? If yes, then you can remotely control your instruments from a computer.

LXI is a communication standard. LXI can send and receive SCPI commands. SCPI commands are text commands that can control or interrogate your lab instruments.

Because LXI standard is using normal TCP/IP packets, it will work with any OS, and without any special drivers for your laboratory instruments. All you need is an LXI instrument and it's programming manual.

To send SCPI commands straight from the command line, over LAN, you can use 'NetCat' (AKA 'nc'). NetCat is a standard command line tool that can talk TCP/IP. Usually, NetCat is used for network debugging. Here, NetCat will be used to control lab instruments.

What commands can be sent?
Many, but each instrument know it's own commands. RTFM.

A Rigol DS1104Z Oscilloscope and a Rigol DP832 Power Supply were used here as an example.
DETAILS

How to control an LXI instrument without any drivers:

Connect your instrument to your LAN
Ping the instrument IP to check the network.
Open a command line and fire a NetCat instance (type 'nc'). If you are on Linux, 'netcat' or 'nc' is already installed with all the other network tools. On Windows, you need to download NetCat for Windows.
Type 'nc 192.168.1.3 5555', where 5555 or 5566 is the port number for any Rigol LXI instrument. '192.168.1.3' is the IP of my oscilloscope. You should use the IP of your instrument, not this one.
In the NetCat, type: '*IDN?'. The instrument will respond with it's IDentification Name.
You are now connected with your instrument. Send any commands you like.
Have more then one instrument? Open another NetCat in another command line, one for each instrument.
To see a list with all the available commands, open the programming manual of your instruments.
Example:

To take a screenshot from a Rigol oscilloscope (e.g. DS1054Z) and save it to the PC, connect the oscilloscope and the PC to the same LAN, open a Linux terminal and just type this:

echo ":DISPLAY:DATA? ON,OFF,PNG" | nc -w1 192.168.32.208 5555 | dd bs=1 skip=11 of=image.png
Don't forget to replace "192.168.32.208" with the IP of your own oscilloscope. A PNG file named 'image.png' will be saved on the PC. If you open the saved PNG file, you will see a capture from the oscilloscope's screen.

Hum. Misschien valt er wel via USB of RS232 tegenaan te kletsen om er data uit te krijgen… dat is het proberen waard…

Dat is vast ook wat ‘bildschermkopie’ doet. Site is inderdaad down, maar: https://web.archive.org/web/20210927020748/https://peter.dreisiebner.a…

De Zadig usb driver deed mij denken aan Sigrok, en jawel: https://sigrok.org/wiki/Rigol_DS1000_series
Sigrok ondersteund ook deze Rigol. Dat moet ik nog even gaan testen, maar het is dezelfde software als voor m’n usb logic analysertje.

Het zou dus mogelijk moeten zijn er via usb of rs232 SCPI commando’s heen te sturen en zo ‘van alles’ te kunnen.

Op 21 januari 2023 08:50:40 schreef Aart:
Op mijn oude Rigol DS1042C is het: Storage - External - NewFile - Save - (menu).

De eerste keer moet men nog voor bitmap kiezen. Ik heb een apart, gewoonlijk leeg, USB drive'je voor de scope, en save altijd in met de gesuggereerde naam in root.
Het is omslachtiger dan een enkele knopdruk, maar echt bezwaarlijk vind ik het niet, het gaat zonder nadenken. Ik gebruik de functie voornamelijk voor hier op Co. Iets van de telefoon moet ook weer nabewerkt worden.

Ja, zo lang ik in de root van de USBstick opsla en geen filename wil kiezen wordt het een stuk makkelijker.
(Ik zet graag in de filename wat ongeveer de context van de meting was - zegmaar ‘C3 nu 10nF’ ofzo. Op een kladblaadje kan ook, dan kan ik veel meer info kwijt en met een veel fijnere user interface bovendien. Toch ga ik ff kijken of het met sigrok een beetje leuk werkt)

EDIT:

Drat. Er is een mooie kant-en-klare DMG voor, maar die werkt niet. Dat wordt dus of zelf bouwen, of iets met brew proberen, of... Even een linuxmachine aansluiten op de 'scope want daar op werkte sigrok wel.

EDIT2:
Op een linux machientje werkt sigrok:

Dit is met mijn vinger op de probetip van ch2 de 50 Hz brom, gewoon als testje.

Wat losse gedachtes daarover:

De 'scope is niet meer lokaal te bedienen tijdens gebruik van sigrok. Dus ook de 'measure' menu functies niet.

Sigrok blijft 'frames' maken als je op 'run' klikt. Als je een signaal zoekt waar lastig op te triggeren is, is dat misschien handig, dan kun je achteraf dat specifieke frame er uit pakken. AFAIK zit er niks in dat alle frames achter elkaar plakt (Dan zou je een soort datalogger hebben maar dan voor wat hogere frequenties geschikt).

Ik vind een screenshot van de 'scope eigenlijk mooier.

(en, pulseview verbind met 1 device tegelijk, dus de USB LA synchroon met de 'scope laten samplen gaat niet. Wel als je achteraf synchroniseert natuurlijk)

Dank voor het duwtje in deze richting, anders was ik er misschien niet achter gekomen dat sigrok op m'n 'scope werkte, en het komt vast een keer van pas.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 21 januari 2023 06:22:29 schreef miedema:
Is er geen PC progje te vinden om screenshots mee te maken, zodat je het gedoe op je scope kunt omzeilen?

Ik laad tegenwoordig de webinterface van m'n siglent in m'n browser en maak dan een screenshot op de PC.

Maar dan nog. Wat ik vind is dat ik gewoon de "34Mpts" sample buffer moet kunnen exporteren. Alles wat ik tot nu toe heb gevonden is dat je eigenlijk een screenshot maakt. Als je de data wilt gebruiken of anders wil analyseren mag je de pixels op het scherm gaan reverse-engineeren. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Met de scopes waarmee ik werk kun je allemaal de dat gewoon opslaan. Dat doe ik wel vaker, en kan er dan Excel op loslaten. Mcad zou beter zijn maar te duur.