Goedeavond iedereen.
Kleine schetsing; Ik ben een leek op het vlak van elektronica (en ik ben dan ook nog eens een Belg), dus neem het mij aub niet kwalijk als ik iets doms vraag. Ik heb ook de zoekfunctie gebruikt, maar ik word er niet wijzer van.
Ik heb onlangs 2 kleine (cheap) zonnepaneeltjes gekocht in China. Zie screenshot bijlage. Deze paneeltjes kan je op de binnenzijde van het raam plakken. Achterop het zonnepaneeltje zijn 2 USB aansluitingen, en een kabeltje met vrouwelijk stekkertje.
Dat vrouwelijk stekkertje past op een bijgeleverd kabeltje met klemmen om een (auto)accu op te laden. Er zit een gelijkaardig kabeltje bij met een sigarettenaansteker-aansluiting. Zie foto.
Als ik het goed begrijp geeft de vrouwelijke stekker 12V, en de USB aansluitingen natuurlijk 5V, op zonnige dagen.
Het was een grauwe, grijze, sneeuwachtige dag vandaag. Ik heb mijn GSM laadkabel aangesloten op een USB poort van het paneeltje en mijn GSM gaf aan: "1 uur en 10 minuten tot 100%" (Samsung A12, enkele maanden oud).
Enkele uren later bleek dat diezelfde melding er nog steeds stond en dat er geen enkel percentage bijgekomen was. De GSM laadde niet op. Even vermelden, de GSM laadkabel wordt dagelijks gebruikt, daar scheelt niets mee. Ook het 2e zonnepaneeltje deed identiek hetzelfde gedurende meerdere uren.
Ik ga er van uit dat er dus te weinig zonlicht is om mijn GSM op te laden.
Ik heb het kabeltje met de klemmen (de 12V aansluiting) eens aangesloten op mijn multimeter: Deze gaf net geen 7V aan. Gelijkaardig resultaat op het 2e paneeltje.
In een poging om op grauwe dagen toch mijn GSM te kunnen opladen dacht ik aan volgende scenario's:
- Als ik nu eens 2 USB laadkabels kabels parallel met elkaar verbindt, om dus zo de 2 zonnepaneeltjes parallel met elkaar te verbinden, om zo een hogere stroom te krijgen, zou dit werken? De spanning uit de USB poortjes op beide panelen is immers 5V. De spanning van beide panelen wordt dan samengeteld, toch? Misschien dat met een hogere stroom mijn GSM wel oplaadt?
- Als ik nu beide 12V aansluitingen in serie (!) met elkaar verbindt, om dan met een stepdown module 6V-24V naar 5V (type OT3668), zou dit werken? In de situatie van vandaag zou ik dan net geen 14V gehaald hebben. Is dit een betere oplossing dan bovenstaande?
- Ik zou beide 12V aansluitingen parallel kunnen aansluiten (ervan uitgaande dat dit mogelijk is, aangezien beide panelen nooit identiek dezelfde spanning leveren), om dan op een een stepdown module (type OT3668) aan te sluiten. Indien dit zou werken, welke situatie heeft de voorkeur: Deze of de hierbovenstaande?
Zijn bovenstaande oplossingen een mogelijkheid?
In de advertentie stond ook een "laadregelaar". Is dit een omvormer of zo? Zie foto. Deze heb ik dus NIET. Op deze regelaar staan ook USB-poorten. Doet deze regelaar iets met de stroom van het zonnepaneeltje? Kan ik op de USB poorten van de regelaar wel mijn GSM opladen op grauwe dagen? Indien deze regelaar niets doet met de spanning/stroom, dan is deze eigenlijk overbodig?
Met de oorlog in Oekraïne in mijn achterhoofd ben ik op zoek naar een goedkope manier om mijn GSM/tablet te laden bij stroomuitval.
Ik dacht om goedkope kleine paneeltjes te kopen, zodat ik er altijd reserve zou hebben indien er ééntje defect zou zijn. Het alternatief was om een groter, "zwaarder" paneel te kopen: De prijs zou waarschijnlijk hetzelfde zijn als de som van de prijs van de kleintjes, maar bij een defect paneel had je dus niets meer. Opladen van 12V accu's enz is niet nodig. Het dient echt enkel en alleen voor USB toestellen op te laden.
Kan er mij iemand aub advies/uitleg geven? Alvast ontzettend bedankt voor je tijd. (Gebruik aub geen moeilijke woorden: Mijn skills zijn beperkt. Ik kan solderen en spanning uitmeten met mijn multimeter. Daar eindigt het.)