Goedkope zonnepaneeltjes China > USB

Goedeavond iedereen.

Kleine schetsing; Ik ben een leek op het vlak van elektronica (en ik ben dan ook nog eens een Belg), dus neem het mij aub niet kwalijk als ik iets doms vraag. Ik heb ook de zoekfunctie gebruikt, maar ik word er niet wijzer van.

Ik heb onlangs 2 kleine (cheap) zonnepaneeltjes gekocht in China. Zie screenshot bijlage. Deze paneeltjes kan je op de binnenzijde van het raam plakken. Achterop het zonnepaneeltje zijn 2 USB aansluitingen, en een kabeltje met vrouwelijk stekkertje.

Dat vrouwelijk stekkertje past op een bijgeleverd kabeltje met klemmen om een (auto)accu op te laden. Er zit een gelijkaardig kabeltje bij met een sigarettenaansteker-aansluiting. Zie foto.

Als ik het goed begrijp geeft de vrouwelijke stekker 12V, en de USB aansluitingen natuurlijk 5V, op zonnige dagen.

Het was een grauwe, grijze, sneeuwachtige dag vandaag. Ik heb mijn GSM laadkabel aangesloten op een USB poort van het paneeltje en mijn GSM gaf aan: "1 uur en 10 minuten tot 100%" (Samsung A12, enkele maanden oud).

Enkele uren later bleek dat diezelfde melding er nog steeds stond en dat er geen enkel percentage bijgekomen was. De GSM laadde niet op. Even vermelden, de GSM laadkabel wordt dagelijks gebruikt, daar scheelt niets mee. Ook het 2e zonnepaneeltje deed identiek hetzelfde gedurende meerdere uren.

Ik ga er van uit dat er dus te weinig zonlicht is om mijn GSM op te laden.

Ik heb het kabeltje met de klemmen (de 12V aansluiting) eens aangesloten op mijn multimeter: Deze gaf net geen 7V aan. Gelijkaardig resultaat op het 2e paneeltje.

In een poging om op grauwe dagen toch mijn GSM te kunnen opladen dacht ik aan volgende scenario's: