Goedkope zonnepaneeltjes China > USB

Goedeavond iedereen.

Kleine schetsing; Ik ben een leek op het vlak van elektronica (en ik ben dan ook nog eens een Belg), dus neem het mij aub niet kwalijk als ik iets doms vraag. Ik heb ook de zoekfunctie gebruikt, maar ik word er niet wijzer van.

Ik heb onlangs 2 kleine (cheap) zonnepaneeltjes gekocht in China. Zie screenshot bijlage. Deze paneeltjes kan je op de binnenzijde van het raam plakken. Achterop het zonnepaneeltje zijn 2 USB aansluitingen, en een kabeltje met vrouwelijk stekkertje.

Dat vrouwelijk stekkertje past op een bijgeleverd kabeltje met klemmen om een (auto)accu op te laden. Er zit een gelijkaardig kabeltje bij met een sigarettenaansteker-aansluiting. Zie foto.

Als ik het goed begrijp geeft de vrouwelijke stekker 12V, en de USB aansluitingen natuurlijk 5V, op zonnige dagen.

Het was een grauwe, grijze, sneeuwachtige dag vandaag. Ik heb mijn GSM laadkabel aangesloten op een USB poort van het paneeltje en mijn GSM gaf aan: "1 uur en 10 minuten tot 100%" (Samsung A12, enkele maanden oud).

Enkele uren later bleek dat diezelfde melding er nog steeds stond en dat er geen enkel percentage bijgekomen was. De GSM laadde niet op. Even vermelden, de GSM laadkabel wordt dagelijks gebruikt, daar scheelt niets mee. Ook het 2e zonnepaneeltje deed identiek hetzelfde gedurende meerdere uren.

Ik ga er van uit dat er dus te weinig zonlicht is om mijn GSM op te laden.

Ik heb het kabeltje met de klemmen (de 12V aansluiting) eens aangesloten op mijn multimeter: Deze gaf net geen 7V aan. Gelijkaardig resultaat op het 2e paneeltje.

In een poging om op grauwe dagen toch mijn GSM te kunnen opladen dacht ik aan volgende scenario's:

  1. Als ik nu eens 2 USB laadkabels kabels parallel met elkaar verbindt, om dus zo de 2 zonnepaneeltjes parallel met elkaar te verbinden, om zo een hogere stroom te krijgen, zou dit werken? De spanning uit de USB poortjes op beide panelen is immers 5V. De spanning van beide panelen wordt dan samengeteld, toch? Misschien dat met een hogere stroom mijn GSM wel oplaadt?
  2. Als ik nu beide 12V aansluitingen in serie (!) met elkaar verbindt, om dan met een stepdown module 6V-24V naar 5V (type OT3668), zou dit werken? In de situatie van vandaag zou ik dan net geen 14V gehaald hebben. Is dit een betere oplossing dan bovenstaande?
  3. Ik zou beide 12V aansluitingen parallel kunnen aansluiten (ervan uitgaande dat dit mogelijk is, aangezien beide panelen nooit identiek dezelfde spanning leveren), om dan op een een stepdown module (type OT3668) aan te sluiten. Indien dit zou werken, welke situatie heeft de voorkeur: Deze of de hierbovenstaande?

Zijn bovenstaande oplossingen een mogelijkheid?

In de advertentie stond ook een "laadregelaar". Is dit een omvormer of zo? Zie foto. Deze heb ik dus NIET. Op deze regelaar staan ook USB-poorten. Doet deze regelaar iets met de stroom van het zonnepaneeltje? Kan ik op de USB poorten van de regelaar wel mijn GSM opladen op grauwe dagen? Indien deze regelaar niets doet met de spanning/stroom, dan is deze eigenlijk overbodig?

Met de oorlog in Oekraïne in mijn achterhoofd ben ik op zoek naar een goedkope manier om mijn GSM/tablet te laden bij stroomuitval.
Ik dacht om goedkope kleine paneeltjes te kopen, zodat ik er altijd reserve zou hebben indien er ééntje defect zou zijn. Het alternatief was om een groter, "zwaarder" paneel te kopen: De prijs zou waarschijnlijk hetzelfde zijn als de som van de prijs van de kleintjes, maar bij een defect paneel had je dus niets meer. Opladen van 12V accu's enz is niet nodig. Het dient echt enkel en alleen voor USB toestellen op te laden.

Kan er mij iemand aub advies/uitleg geven? Alvast ontzettend bedankt voor je tijd. (Gebruik aub geen moeilijke woorden: Mijn skills zijn beperkt. Ik kan solderen en spanning uitmeten met mijn multimeter. Daar eindigt het.)

De geld terug garantie is de belangrijkste nuttige informatie, denk ik (hoop ik voor je).

Wachten op een zonnige dag kan ook nog soelaas bieden.
Parallel schakelen van twee bronnen van 7 volt maakt de spanning niet hoger en het moet waarschijnlijk 12 volt zijn voor het begint te werken.

Wat is de oppervlakte van de panelen? Pakweg 150 tot 200 watt per vierkante meter is de mogelijke opbrengst op een heldere zonnige dag en aan de binnenkant van een raam waarschijnlijk minder. Blijf je bevindingen rapporteren!

------------
https://nl.aliexpress.com/item/1005003658515277.html?spm=a2g0o.product…
is het, zo te zien.

43 bij 20 cm of 0,086 vierkante meter of 17,2 watt piek. En vandaag misschien 3 watt. Heb geen te hoge verwachtingen! Die 200 watt en die 10 tot 60 ampere slaan nergens op!

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op zaterdag 21 januari 2023 22:49:21 (37%)

*Alfred*

Golden Member

Het opgegeven vermogen is vaak bruto, d.w.z. de energie die de zon op het paneel straalt.

[Bericht gewijzigd door *Alfred* op zaterdag 21 januari 2023 23:09:01 (25%)

Op 21 januari 2023 22:43:15 schreef Brightnoise:
De geld terug garantie is de belangrijkste nuttige informatie, denk ik (hoop ik voor je).

Wachten op een zonnige dag kan ook nog soelaas bieden.
Parallel schakelen van twee bronnen van 7 volt maakt de spanning niet hoger en het moet waarschijnlijk 12 volt zijn voor het begint te werken.

Wat is de oppervlakte van de panelen? Pakweg 150 tot 200 watt per vierkante meter is de mogelijke opbrengst op een heldere zonnige dag en aan de binnenkant van een raam waarschijnlijk minder. Blijf je bevindingen rapporteren!

------------
https://nl.aliexpress.com/item/1005003658515277.html?spm=a2g0o.product…
is het, zo te zien.

43 bij 20 cm of 0,086 vierkante meter of 17,2 watt piek. En vandaag misschien 3 watt. Heb geen te hoge verwachtingen! Die 200 watt en die 10 tot 60 ampere slaan nergens op!

Bedankt voor je antwoord. Die geld terug garantie dat gaan we niet doen. Dat is de moeite niet. ;)

Parallel aansluiten gaat idd de spanning niet verhogen. De vraag is of parallel aansluiten de stroom gaat verhogen? Ik meen gelezen te hebben dat als je bv. 2 batterijen van 9V met 1000mAh parallel aansluit, je 9V met 2000mAh krijgt?

Heb je een suggestie over een paneel (of afmetingen van paneel) waarmee ik wel mijn GSM/tablet kan opladen op een zonloze dag? Nogmaals bedankt.

Een heel goed zonnepaneel doet een 400 Watt. Als jij dit midden in de zomer in de zon zet haal je denk ik hier misschien wel 10 a 15 Watt uit. Als het ding het doet.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zaterdag 21 januari 2023 23:19:45 (65%)

Op 21 januari 2023 22:46:54 schreef *Alfred*:
Het opgegeven vermogen is vaak bruto, d.w.z. de energie die de zon op het paneel straalt.

Bedankt voor je antwoord.

Wat ik me dan afvraag, afgaande op de advertentie, is of zo'n klein paneeltje met laadregelaar op een hele zonnige dag (de ideale omstandigheden) effectief een 12V autoaccu kan opladen?

Waarom verkoopt men zulke "setups" als ze niet doen wat ze moeten doen?

Op 21 januari 2023 23:18:14 schreef Hoeben:
Een heel goed zonnepaneel doet een 400 Watt. Als jij dit midden in de zomer in de zon zet haal je denk ik hier misschien wel 10 a 15 Watt uit. Als het ding het doet.

Sorry maar ik ben niet zo mee met het "Watt" verhaal.

400 Watt, is dit dan voor hele binneninstallaties of zo?
Ik wil enkel een GSM laden op niet zonnige dagen. Moet ik dan echt een paneel van 1m+ aanschaffen? Bedankt.

harry64

Golden Member

Er wordt 30 watt aan 12 volt per paneel opgegeven. Dat zijn chinese watts. Als er 12 watt afkomt mag je al blij zijn. In een aantal recencies van andere aanbieders op de alie express wordt gesproken over 8 watt.

Afhankelijk wat voor converter er achter op je paneel zit voor die 5 volt, levert deze bij 12 volt 1 ampere in, dat is 12 watt, óf 5 volt 1 ampere en mogelijk veel warmte. Of bij een wat 'luxere' omvormer die met behoud van de vermogensverhouding 5 volt aan 2 ampere.

Als het i.d.d. een 8 watt paneel in vol zonlicht is, dan is dat 5 volt aan 1,3 ampere hooguit.

Op wat jij meet 7 volt, is de stroom uit het paneeltje ook nagenoeg niets.

De stroom bepaalt hoe snel je telefoon oplaadt. Op een grauwe dag is dat niets. Op een gewoon bewolkte dag waarschijnlijk enkele tientalen milli-amperes (mA), dat is een duizendste deel van een ampere zoals een millimeter een duizendste van een meter is.

Een telefoon laadt meestal met 5 volt 1 of 2 ampere. Met bijvoorbeeld 100 milli-ampere laadt de telefoon nauwelijks en helemaal niet als de telefoon aan staat, de telefoon gebruikt dan meer als die 100 milli-amperes.

Je telefoon-software die de laadtijd berekent gaat waarschijnlijk van een vooraf geprogrameerde laagste stroom uit en zegt i.d.d. die een uur en nog wat aan laadtijd. Echter is dat niet de daadwerkelijke actuele laadstroom, die is veel lager.

Ergo, je kan je telefoon alleen opladen bij vol zonlicht en onder de juiste invalshoek van het zonlicht. En heel misschien heel erg langzaam opladen op een gewoon bewolkte dag met je telefoon helemaal uit.

fred101

Golden Member

Ik denk een typefout, zal wel 1000 mW zijn. Ik heb een goed zonnepaneel ongeveer 4x tot 6x de maat van de jouwe en 200W. De connectors en kabel waren al duurder dan jou China crap van Ali. Je bent gewoon opgelicht. Aan de andere kant voor 25 euro kun je natuurlijk wel verwachten dat het nooit veel kan zijn.

Van de week scheen hier de zon en toen haalde ik rond 12:00 een tijdje 5W. (laadt via een Victron MPPT regelaar)

In de zomer had het er geen enkele moeite mee de accu vol te houden (verlichting, waterpomp, koelkast, radio). 's-winters moet ik toch steeds om de dag weer een tijdje de walstroom gevoede lader aanzetten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 21 januari 2023 23:36:46 schreef harry64:
Er wordt 30 watt aan 12 volt per paneel opgegeven. Dat zijn chinese watts. Als er 12 watt afkomt mag je al blij zijn. In een aantal recencies van andere aanbieders op de alie express wordt gesproken over 8 watt.

Afhankelijk wat voor converter er achter op je paneel zit voor die 5 volt, levert deze bij 12 volt 1 ampere in, dat is 12 watt, óf 5 volt 1 ampere en mogelijk veel warmte. Of bij een wat 'luxere' omvormer die met behoud van de vermogensverhouding 5 volt aan 2 ampere.

Als het i.d.d. een 8 watt paneel in vol zonlicht is, dan is dat 5 volt aan 1,3 ampere hooguit.

Op wat jij meet 7 volt, is de stroom uit het paneeltje ook nagenoeg niets.

De stroom bepaalt hoe snel je telefoon oplaadt. Op een grauwe dag is dat niets. Op een gewoon bewolkte dag waarschijnlijk enkele tientalen milli-amperes (mA), dat is een duizendste deel van een ampere zoals een millimeter een duizendste van een meter is.

Een telefoon laadt meestal met 5 volt 1 of 2 ampere. Met bijvoorbeeld 100 milli-ampere laadt de telefoon nauwelijks en helemaal niet als de telefoon aan staat, de telefoon gebruikt dan meer als die 100 milli-amperes.

Je telefoon-software die de laadtijd berekent gaat waarschijnlijk van een vooraf geprogrameerde laagste stroom uit en zegt i.d.d. die een uur en nog wat aan laadtijd. Echter is dat niet de daadwerkelijke actuele laadstroom, die is veel lager.

Ergo, je kan je telefoon alleen opladen bij vol zonlicht en onder de juiste invalshoek van het zonlicht. En heel misschien heel erg langzaam opladen op een gewoon bewolkte dag met je telefoon helemaal uit.

Bedankt voor je uitleg. Ik word er iets wijzer van. Op de behuizing van van die USB aansluitingen staat: 5V 3Ah (MAX)

revado

Honourable Member

Op 21 januari 2023 23:19:57 schreef QuinnMallory:
[...]

Waarom verkoopt men zulke "setups" als ze niet doen wat ze moeten doen?

Omdat chinese webshops alles schromelijk overdrijven?
Daar is de prijs dan ook naar.

Nog een puntje:
Als de stroom echt zou uitvallen zoals je suggereert wat wil je dan nog doen met een telefoon of tablet?
Internet en GSM zal net zo goed uitvallen!

Op 21 januari 2023 23:36:55 schreef fred101:
Ik denk een typefout, zal wel 1000 mW zijn. Ik heb een goed zonnepaneel ongeveer 4x tot 6x de maat van de jouwe en 200W. De connectors en kabel waren al duurder dan jou China crap van Ali. Je bent gewoon opgelicht. Aan de andere kant voor 25 euro kun je natuurlijk wel verwachten dat het nooit veel kan zijn.

Van de week scheen hier de zon en toen haalde ik rond 12:00 een tijdje 5W. (laadt via een Victron MPPT regelaar)

In de zomer had het er geen enkele moeite mee de accu vol te houden (verlichting, waterpomp, koelkast, radio). 's-winters moet ik toch steeds om de dag weer een tijdje de walstroom gevoede lader aanzetten.

Bwa opgelicht is een groot woord natuurlijk. Ik had er niet heel veel van verwacht. Ik moet wel toegeven dat ik gehoopt had om bijvoorbeeld een opgeladen GSM te krijgen op vb 6-8 uur (daglicht periode).

Ik meen te begrijpen dat jij 1 paneel hebt met batterij voor verlichting, waterpomp, koelkast, radio. Dat is heel leuk natuurlijk, maar voor een GSM te laden is dat dan toch overkill, of begrijp ik het verkeerd?

Bedankt voor jullie antwoorden btw ;)

Op 21 januari 2023 23:43:41 schreef revado:
[...]

Omdat chinese webshops alles schromelijk overdrijven?
Daar is de prijs dan ook naar.

Nog een puntje:
Als de stroom echt zou uitvallen zoals je suggereert wat wil je dan nog doen met een telefoon of tablet?
Internet en GSM zal net zo goed uitvallen!

Mja, in China is alles goedkoop natuurlijk. Maar dat neemt mijn uiteindelijke vraag niet weg: Wat heb ik dan wél nodig?

Ik heb een jaar of 5 geleden voor de Belgische tegenhanger van KPN gewerkt (PXM). Ik weet ook niet of de situatie veel veranderd is, maar de straatkasten waren uitgerust met batterijen van 48V. Deze houden het minstens 48-72 uur vol. Dit ter ondersteuning van nooddiensten, ziekenhuizen etc. Dat zal in Nederland ook zo zijn denk ik?

Ik heb uit die periode nog enkele batterijen die ik gebruikte om mijn DSL modem te kunnen gebruiken. Dit om metingen uit te voeren aan de kasten, of bijvoorbeeld in kelders zonder stroomvoorziening. Je raadt het al, 12V accu's.

Zelf zit ik nog aangesloten op de lokale DSL centrale. Je weet wel, het grote gebouw. Deze heeft nog steeds werkende aggregaten voor noodgevallen.

Ook de GSM masten hier in de regio zijn voorzien van aggregaten. Al durf ik hiervan niet te zeggen of ze allemaal voorzien zijn; Deze uitleg kwam van collega's daar ikzelf nooit aan de installaties van de masten gewerkt heb. Ik deed enkel DSL.

Dus ja. 5V en 12V.

fred101

Golden Member

Een paneel wat in werkelijkheid de 10W nog niet haalt adverteren als 1000W is gewoon pure oplichting. Als jij 1 liter frisdank koopt en je krijgt een flessendopje vol, of een bak friet en je krijgt maar 1 frietje, zeg je dan ook Bwa ?

200W overkill, waarom bestel je dan een 1000W ? Ik kan er rond deze tijd van het jaar hooguit een telefoon langzaam mee laden ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Deze paneeltjes kan je op de binnenzijde van het raam plakken.

Afhankelijke van het type glas of de coating die erop zit kan dat ook nog zonlicht tegenhouden. Voor zonnepanelen geld het vermogen voor een zonnedag in de zomer en ook als de hoek to de zon ideaal is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 januari 2023 23:58:01 schreef fred101:
Een paneel wat in werkelijkheid de 10W nog niet haalt adverteren als 1000W is gewoon pure oplichting. Als jij 1 liter frisdank koopt en je krijgt een flessendopje vol, of een bak friet en je krijgt maar 1 frietje, zeg je dan ook Bwa ?

200W overkill, waarom bestel je dan een 1000W ? Ik kan er rond deze tijd van het jaar hooguit een telefoon langzaam mee laden ;-)

Nou nou.. Zoals hierboven al aangegeven, het is spul uit China. Sometimes you win, sometimes you lose. Het is oprecht jammer, maar ik ga echt niet moeilijk doen over 2x 21 euro. Ik probeer nu vooral een oplossing te vinden om mijn GSM op te laden.

En om eerlijk te zijn, zoals hierboven ook al aangegeven, ik heb niet naar de Watts gekeken. Ik heb gewoon een paneel gekocht waarvan ik dacht dat het het wel zou doen. Ik lig er niet wakker van. Jammer vind ik het wel voor de vele Oekraïners die net zoals ik die fout gemaakt hebben. Als je kijkt bij de reviews zie je dat er veel Oekraïners tussenzitten.

Dus jij kan wel een GSM laden (nog net)? Kan je me vertellen wat voor paneel je hebt? Merk, type, fabrikant? Bedankt voor je inbreng ;)

Op 22 januari 2023 00:07:08 schreef benleentje:
[...]Afhankelijke van het type glas of de coating die erop zit kan dat ook nog zonlicht tegenhouden. Voor zonnepanelen geld het vermogen voor een zonnedag in de zomer en ook als de hoek to de zon ideaal is.

Morgen eens proberen. Bedankt :)

Ter vergelijking: Ik had vandaag een top moment (14:00) van 680 Watt totaal, met 17 m2 aan panelen (10 stuks, elk 100 x 170 cm).
Dus ongeveer 70 Watt per paneel.

Gisteren kwam ik niet verder dan 288W, heel kort. (13:00).
Totale opbrengst gisteren over heel de dag was 355 Wh.

harry64

Golden Member

Op 21 januari 2023 23:19:57 schreef QuinnMallory:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Wat ik me dan afvraag, afgaande op de advertentie, is of zo'n klein paneeltje met laadregelaar op een hele zonnige dag (de ideale omstandigheden) effectief een 12V autoaccu kan opladen?

Onder ideale omstandigheden niet erg effectief, hooguit druppelladen.

Waarom verkoopt men zulke "setups" als ze niet doen wat ze moeten doen?

Omdat er altijd mensen zijn die er niet al te veel van af weten ze toch kopen. Dit is reklamestijl zoals van de 'witter dan wit', 'verwijdert écht alle vlekken' en 'uw kleuren weer als nieuw' wasmiddelen.

Het is 80% overdrijven, 18% niet vertellen en 2% halve leugen.

Het niet-vertellen is in dit geval dat je met 15 van die paneeltjes én zo'n losse controller onder de meest ideale omstandigheden net wel aan die 12 volt 10 ampere (120 watt) komt. Wat weer niks zegt over de 5 volt sectie omdat die 10 ampere bedoeld is om die 12 volt accu te laden.

Op 22 januari 2023 00:11:16 schreef deKees:
Ter vergelijking: Ik had vandaag een top moment (14:00) van 680 Watt totaal, met 17 m2 aan panelen (10 stuks, elk 100 x 170 cm).
Dus ongeveer 70 Watt per paneel.

Gisteren kwam ik niet verder dan 288W, heel kort. (13:00).
Totale opbrengst gisteren over heel de dag was 355 Wh.

Het spijt me echt maarik ben echt echt niet mee in het hele verhaal over Watt.
W = V x A aldus Google.

Als ik 5V 1A nodig heb om mijn GSM te laden dan heb ik dan genoeg aan een 5W paneel voor in de ideale omstandigheden (wat dus nu zeker NIET het geval is).

Edited, had fout gelezen.
Een enkel paneel van jou van 100*170 haalde maximum 28,8W; Dus als ik de berekening volg 28,8W/5V = 5,76A.

Mag ik dan stellen dat 1 paneel zoals het jouwe, met de juiste omvormer, mijn GSM kan opladen op zonloze dagen als deze?

Op 22 januari 2023 00:14:14 schreef harry64:
[...]
Onder ideale omstandigheden niet erg effectief, hooguit druppelladen.
[...]

Omdat er altijd mensen zijn die er niet al te veel van af weten ze toch kopen. Dit is reklamestijl zoals van de 'witter dan wit', 'verwijdert écht alle vlekken' en 'uw kleuren weer als nieuw' wasmiddelen.

Het is 80% overdrijven, 18% niet vertellen en 2% halve leugen.

Het niet-vertellen is in dit geval dat je met 15 van die paneeltjes én zo'n losse controller onder de meest ideale omstandigheden net wel aan die 12 volt 10 ampere (120 watt) komt. Wat weer niks zegt over de 5 volt sectie omdat die 10 ampere bedoeld is om die 12 volt accu te laden.

Ik snap het. |:(

*Alfred*

Golden Member

Zonlicht is maximaal 1360W /m² (Wikipedia).
Het paneeltje uit de advertentie is 43x20 cm, ofwel 0,086 m²

De energie van het zonlicht op het paneeltje is maximaal 0,086 x 1360 = 117 W.
Uitgaande van een rendement van 5-10% zal dit ongeveer 6 tot 12W max zijn. En dat is dan buiten in de brandende zon onder de juiste hoek.
Van dit 'resultaat' moet nog wat energieverlies worden afgeteld voor omvormers om de juiste spanning te krijgen.

In de winter met bewolking blijft hier bijna niets meer van over.

Op 22 januari 2023 00:17:06 schreef QuinnMallory:
[...]

Het spijt me echt maarik ben echt echt niet mee in het hele verhaal over Watt.
W = V x A aldus Google.

Als ik 5V 1A nodig heb om mijn GSM te laden dan heb ik dan genoeg aan een 5W paneel voor in de ideale omstandigheden (wat dus nu zeker NIET het geval is).

Jouw paneel van 100*170 haalt momenteel 70W zeg je; Dus als ik de berekening volg kom ik aan 5V x 14A = 70W.

Mag ik dan stellen dat 1 paneel zoals het jouwe, met de juiste omvormer, mijn GSM kan opladen op zonloze dagen als deze?

Met de juiste elektronica die van de ca 40V een nette 5V maakt. Maar zo'n paneel is wel groot.

Op 22 januari 2023 00:20:47 schreef Hoeben:
[...]

Met de juiste elektronica die van de ca 40V een nette 5V maakt. Maar zo'n paneel is wel groot.

Ik had mij vergist, mijn excuses. Ik heb mijn post aangepast.

Ja zo'n paneel is inderdaad groot.. en duur. Maar het kan dus wel.

Op 22 januari 2023 00:19:55 schreef *Alfred*:
Zonlicht is maximaal 1360W /m² (Wikipedia).
Het paneeltje uit de advertentie is 43x20 cm, ofwel 0,086 m²

De energie van het zonlicht op het paneeltje is maximaal 0,086 x 1360 = 117 W.
Uitgaande van een rendement van 5-10% zal dit ongeveer 6 tot 12W max zijn. En dat is dan buiten in de brandende zon onder de juiste hoek.
Van dit 'resultaat' moet nog wat energieverlies worden afgeteld voor omvormers om de juiste spanning te krijgen.

In de winter met bewolking blijft hier bijna niets meer van over.

Ja dat is inderdaad gene vette zoals we dat zeggen.

Dus zelfs met 2 of 3 panelen parallel aangesloten zal het nooit voldoende zijn.