Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

fatbeard

Honourable Member

Sinds een paar dagen kan ik niet meer inloggen op Aliexpress: het scherm wordt gedimd, maar verder gebeurt er nix, de contact link rechtsonder levert hetzelfde resultaat...
Ze mogen pop-ups doen maar alleen de noodzakelijke cookies plaatsen.

Ben ik weer de enige die daar last van heeft?
Iets (lees: veel) belangrijker: hoe krijg ik het weer aan de praat?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

Ze hebben me zeker horen mopperen: geheel plotseloos werkt het weer...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 10 januari 2023 11:01:05 schreef fatbeard:
Ze hebben me zeker horen mopperen: geheel plotseloos werkt het weer...

Zal wel een cookie probleem zijn. Ik had zoiets gisteren met farnell. Ik kon geen filters meer instellen. Werkte helemaal niet meer. Cookies verwijderd (die je altijd weer opnieuw moet accepteren, ook idioot) en het werkte weer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Voor deze stunt moet je toch echt wel chinees zijn:

Ik vroeg me af waarom ik geen updates over de leverdatum heb gehad. Al een jaar niet.

Ze hebben het product gewoon compleet uit de database gehaald. Niet van "niet leverbaar", gewoon bestaat niet. Je mag op de ordercode zoeken, maar dan krijg je "pagina bestaat niet".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor het eerst heb ik dit: pakket is lang onderweg, na 2 maanden krijg ik een verzoek van PostNL om inklaringskosten te betalen. Maar de webshop (Banggood in dit geval) heeft een Invoice afgegeven waarop VAT vermeld staat en op de homepage van Banggood staat dat er geen additionele kosten of TAX betaald hoeft te worden voor leveringen binnen de EU.

Klacht indienen betreffende de dubbele betaling van kosten kan bij PostNL achteraf; de instructies zijn duidelijk. Een juffrouw zegt al in de eerste zin dat de fout niet bij PostNL ligt en dat ik elders moet klagen. Dat zou kunnen, maar de instructies zijn anders.

Waarschijnlijk vermelden de Chinese webshops de belastingen wel op de rekening en dragen de webshops deze inhoudingen niet altijd af aan Nederland.
Omdat het om kleine bedragen gaat "komen ze er vaak mee weg" (ja, ik ben hier inderdaad wantrouwend).

Wordt vervolgd (klacht loopt nog).

Sinds mid 2021 (of 2022?) moet vanaf nul BTW afgedragen worden op ingeklaarde spullen, daarvoor pas vanaf 22 euro (product+verzendkosten). Samen met die maatregel zijn ook grote wederverkopers als Ebay, Aliexpress en kennelijk ook Amazon en Banggood aangemerkt als "degene die de belasting moet afdragen". Als het goed is, dan is er een manier waarop de invoerende partij, postnl in dit geval kan zien dat de BTW al betaald is en dan moet ie via het groene gangetje langs de douane: "BTW al betaald".

Ik weet niet hoe PostNL kan weten of die BTW al betaald is of niet. Ik zie geen "BTW REEDS BETAALD" in caps op m'n zendingen staan.

De fout kan dus bij PostNL liggen, die gemist heeft dat het er op stond, of bij Banggood die vergeten is het er op te zetten.

In het verleden heeft iemand hier gemeld dat ie van banggood de betaalde inklaringskosten heeft teruggekregen. Gewoon declareren bij banggood dus is mijn advies.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Banggood en inklaringskosten:
na melding van dit probleem bij Banggood komt er eerst een "stroef" antwoord dat de klant verantwoordelijk is voor de extra kosten.

Als bewijs van het probleem toen een printscreen van hun eigen website verklaring opgestuurd (the customer does not need to pay additional costs for transport, delivery and taxes) en een bewijs van betaling van de inklaringskosten aan PostNL, plus een kopie van hun eigen factuur en binnen een dag het antwoord "we will pay your additional costs".

Dus inderdaad, wat @rew ook al heeft gemeld: je krijgt het terug. Maar het wordt steeds lastiger gemaakt om dat te bereiken.

rob040

Golden Member

Op 17 januari 2023 15:45:08 schreef rew:
Ik weet niet hoe PostNL kan weten of die BTW al betaald is of niet. Ik zie geen "BTW REEDS BETAALD" in caps op m'n zendingen staan.

Voordat het naar PostNL gaat heeft de douane al gekeken. Die zullen moeten aangeven of er nog BTW en eventueel invoerrechten geïncasseerd moeten worden en hoeveel.

Volgens mij werkt het anders... Je ziet aan de tracking dat het soms in "luik" is. Dat is dan op een terrein wat douane-technisch "buiten Europa" is. Partijen als DHL, FedEx, UPS en PostNL hebben een "deal" met de douane (met bijbehorende regels) dat ze pakjes in hun bezit kunnen hebben die officieel nog "buiten Europa" zijn.

Vervolgens wordt het overgedragen aan PostNL en PostNL gaat de aangifte doen:

* Pakje 1: waarde 10 verwachte BTW: 2.10
* Pakje 2: waarde 20 verwachte BTW: 4.20
* Pakje 3: waarde 30 BTW reeds afgedragen door Aliexpress.

Vervolgens zegt de douane: "Prima, kom maar door met 6.30" of "Gaarne willen we een steekproef: Laat pakje 2 en 3 maar eens zien!". In het eerste geval is de status van de container ineens van "buiten EU" naar "Binnen EU" met het bericht van de douane.

Het ZOU aandersom kunnen werken. Dus (zoals jij voorstelt) dat de buitenlandse partij de inklaring doet en dan pas binnen Nederland, binnen EU de boel aan PostNL overdraagt. Een deel van de Aliexpress pakketten volgt die route: Die komen dan uit Schiedam.

Maar dan zou dus Royal Mail (GB) de aangifte moeten doen, en vervolgens bij PostNL moeten gaan zeuren: Kunnen jullie de BTW bij de klant gaan vragen? En ook USPS (USA) moet dat doen, en Canada Post (CAN)_enz enz. Het is toch veel handiger als die het "buiten EU" aan PostNL kunnen overdragen en dat PostNL een uniforme Douane afhandeling heeft, incl het zeuren om geld bij de ontvanger.

In de tracking van PostNL porberen ze deze gang van zaken te verbergen: Ze doen alsof ze je pakje nog niet ontvangen hebben. Misschien is dat formeel ook zo als ze een aparte organisatie hebben opgericht om dit te regelen. Het gaat dan om: "PostNL-internationale-import-BV" of zoeits. Nee, wij PostNL-bezorging-NL hebben nog niets ontvangen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 januari 2023 12:30:56 schreef Brightnoise:
Voor het eerst heb ik dit: pakket is lang onderweg, na 2 maanden krijg ik een verzoek van PostNL om inklaringskosten te betalen. Maar de webshop (Banggood in dit geval) heeft een Invoice afgegeven waarop VAT vermeld staat en op de homepage van Banggood staat dat er geen additionele kosten of TAX betaald hoeft te worden voor leveringen binnen de EU.

Klacht indienen betreffende de dubbele betaling van kosten kan bij PostNL achteraf; de instructies zijn duidelijk. Een juffrouw zegt al in de eerste zin dat de fout niet bij PostNL ligt en dat ik elders moet klagen. Dat zou kunnen, maar de instructies zijn anders.

Waarschijnlijk vermelden de Chinese webshops de belastingen wel op de rekening en dragen de webshops deze inhoudingen niet altijd af aan Nederland.
Omdat het om kleine bedragen gaat "komen ze er vaak mee weg" (ja, ik ben hier inderdaad wantrouwend).

Wordt vervolgd (klacht loopt nog).

Voor leveringen in Europa is de TAX inbegrepen bij de meeste shops (ALI, BG,...). Wat nooit inbegrepen is, zijn de import (invoer) kosten. Deze worden afgerekend bij aankomst en dien je dan te betalen.

Het Internet is een encyclopedie van gegevens, gebruik Google om deze encyclopedie te openen

Import kosten zijn nul als er geen BTW of andere inklaring betaald hoeft te worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Niet gemeld, maar die extra kosten kreeg ik binnen 48 uur terug.

Het totale bedrag dat ik heb betaald aan PostNL was meer dan de BTW op de originele factuur. PostNL heeft geen specificatie gegeven. Banggood betaalde het totale bedrag (de in rekening gebrachte kosten) zonder verdere vragen.

Een klacht bij Banggood indienen wordt steeds moeilijker gemaakt.

laatst ook zo een pakket gehad, krijg ineens van bpost een mail dat ik inklaringskosten moet betalen. ze wilden niet zeggen welk pakket, dus ik wou niet betalen.

uiteindelijk ging het over een kleinigheid dat 1,9€ kost. daar btw boven, daar verzending bij en het totaal was 4€ dat ik betaald had.
Bpost wou dat er 19€ betaald werd aan hen om het pakje te leveren. dat heb ik ferm geweigerd. ik diende een klacht in dat de BTW reeds betaald werd aan aliexpress en stuurde de invoice mee.
bpost weigerde de claim en zei dat ze geen garantie hadden dat aliexpress die BTW ging doorbetalen naar belgie, dus ik moest 19€ betalen.

heb de hele boel geweigerd, ze hebben het pakket terug naar china gestuurd en ik heb bij ali een claim ingediend en men 4€ teruggekregen.
heb hetzelfde dan opnieuw besteld bij een andere verkoper op ali.

bpost is van mening dat zij ALTIJD 15€ moeten betaald hebben voor hun administratie, en daar kwam dan de btw en invoerrechten ook bij.
nu hebben ze dus voor 0€ dat pakket nog mogen terugsturen ook :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 1 februari 2023 14:12:10 (11%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 februari 2023 14:10:48 schreef fcapri:
bpost weigerde de claim en zei dat ze geen garantie hadden dat aliexpress die BTW ging doorbetalen naar belgie, dus ik moest 19€ betalen.

Dat is iets wat de douane zou moeten controleren. Maar op de een of andere manier, ik weet nog niet hoe, moeten dus pakjes die met "btw reeds betaald" het land(EU) in komen gemarkeerd zijn dat er geen BTW geind hoeft te worden.

Maar hoe dat werkt weet ik niet. Ik verkoop op Ebay en California heeft ook zo'n "ebay import moet BTW (sales tax) betalen" Dus dan heeft de klant 53.50 betaald terwijl m'n product dus maar 50 kost. En dan duw ik het gewoon op de post. Hoe dat goed gaat: ik weet het niet. EU in kan ik niet testen, want ik zit in de EU....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jeroen

Moderator

Laatst een 12 V DC 10 A voeding besteld. Ja, ik had het kunnen weten... Het Chinese idee van een IEC kabel:

De voeding voelt erg licht aan en kan ook bij lange na geen 10 A leveren. Boven ongeveer ~ 6,5 A zakt de output in elkaar. Gelukkig wel een refund gekregen.

Arco

Special Member

Ik kreeg bij een 10A voeding een heel dun IEC kabeltje (C13 -> Schuko) waarop stond ' 3x0.5 mm2 '
Griezelig dun...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Op 16 februari 2023 14:37:10 schreef Arco:
Ik kreeg bij een 10A voeding een heel dun IEC kabeltje (C13 -> Schuko) waarop stond ' 3x0.5 mm2 '
Griezelig dun...

En als er dan nog echt koper in zit, maar vaak is dat van dat vaag gekleurde spul wat zich al bijna niet laat solderen door het ijzergehalte.
En dan 0,5... dan is het kabeltje zelf al (linke) een zekering.

Waarschijnlijk zit er aluminium in wat verkoperd is. Net als in de luidsprekersnoeren van Action.

Of het is gemaakt van schroot, niet gereinigd en met ijzer en nikkel. Een magneet bewijst het wel.

Ik bestelde twee stuks van deze https://www.aliexpress.com/item/4000547242796.html, 2 stuks @ 100W, op 7 februari, en ze werden netjes geleverd heden 16 feb., helemaal niet slecht naar ali-normen, ik had er dan ook op gelet dat ze vanuit Polen konden geleverd worden.

In de beste Portugese traditie gebeurde de levering door een anonieme bestelwagen, luid toeterend van honderd meter tevoren, met een zeer jong maar best beleefd kereltje aan het stuur, voor handtekeningen of andere beleefdheden was er geen tijd.

Nu vraag ik me wel af: wat is de bedoeling van dat aansluitkastje, en de diodes daarin? Mijn bedoeling is om de panelen in serie aan te sluiten om via een mppt-regelaar een set 13700 LiPo's te laden, aanvankelijk 6S1P, later misschien 8S5P of zoiets.

(ik was niet zeker of dit nu in een aparte draad hoorde of net niet. Mag gerust verplaatst worden naar inzicht en voorkeur der moderatoren)

Het paneel heeft twee helften. Als 1 helft minder stroom kan leveren dan de andere, dan voorkomt deze diode dat de rest van de panelen energie naar het deels-bedekte paneel gaat leveren, en in plaats daarvan kan je die energie gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Huh, dat zou zinnig kunnen klinken... als die middenste klem, waar de beide diodes elkaar ontmoeten, nu ook nog aangesloten was, hetzij intern of extern... quad non.

Zou het kunnen dat mevrouw/meneer Chinees een standaarddoosje heeft toegepast, dat misschien toevallig beschikbaar was voor een zacht prijsje, in de gewenste aantallen, zonder er de volle capaciteit of functionaliteit van te benutten?

Dan geldt dit voor de hele panelen, dus zoals de TS er twee in serie wil zetten als de ene deels bedekt is, dan kan je die andere tenminste nog volledig benutten.

Twee diodes in serie heeft dan geen zin, maar goed.

Edit: Oh, je kan de fastons verzetten. Of 1 van de diodes korstluiten.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 17 februari 2023 10:30:41 (15%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Stomme vraag, vind ik zelf, maar ik zoek me te pletter: met welke zoekterm vindt men bij Ali &co gaatjesprint zonder koper? Ik probeerde reeds "veroboard", "perfboard", "prototype" &c maar vond enkel epoxy of pertinax met koper erover, in eilandjes of in strips...

Wat kan je met een bord zonder koper wat met een bord met allemaal eilandjes niet kan?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten