Volgens mij werkt het anders... Je ziet aan de tracking dat het soms in "luik" is. Dat is dan op een terrein wat douane-technisch "buiten Europa" is. Partijen als DHL, FedEx, UPS en PostNL hebben een "deal" met de douane (met bijbehorende regels) dat ze pakjes in hun bezit kunnen hebben die officieel nog "buiten Europa" zijn.
Vervolgens wordt het overgedragen aan PostNL en PostNL gaat de aangifte doen:
* Pakje 1: waarde 10 verwachte BTW: 2.10
* Pakje 2: waarde 20 verwachte BTW: 4.20
* Pakje 3: waarde 30 BTW reeds afgedragen door Aliexpress.
Vervolgens zegt de douane: "Prima, kom maar door met 6.30" of "Gaarne willen we een steekproef: Laat pakje 2 en 3 maar eens zien!". In het eerste geval is de status van de container ineens van "buiten EU" naar "Binnen EU" met het bericht van de douane.
Het ZOU aandersom kunnen werken. Dus (zoals jij voorstelt) dat de buitenlandse partij de inklaring doet en dan pas binnen Nederland, binnen EU de boel aan PostNL overdraagt. Een deel van de Aliexpress pakketten volgt die route: Die komen dan uit Schiedam.
Maar dan zou dus Royal Mail (GB) de aangifte moeten doen, en vervolgens bij PostNL moeten gaan zeuren: Kunnen jullie de BTW bij de klant gaan vragen? En ook USPS (USA) moet dat doen, en Canada Post (CAN)_enz enz. Het is toch veel handiger als die het "buiten EU" aan PostNL kunnen overdragen en dat PostNL een uniforme Douane afhandeling heeft, incl het zeuren om geld bij de ontvanger.
In de tracking van PostNL porberen ze deze gang van zaken te verbergen: Ze doen alsof ze je pakje nog niet ontvangen hebben. Misschien is dat formeel ook zo als ze een aparte organisatie hebben opgericht om dit te regelen. Het gaat dan om: "PostNL-internationale-import-BV" of zoeits. Nee, wij PostNL-bezorging-NL hebben nog niets ontvangen!