Hallo forumleden,
Ik probeer de aansturing te repareren van een elektrisch Sparta fiets. Er is kortsluiting geweest door waterschade. Als ik het pcb onderzoek zie ik een doorgebrande onderdeel wat op een weerstand lijkt, maar de kleurcode is heel vaag. Aan de ene kant zie ik een zwarte baan, in het midden lijkt er een witte baan te zijn en aan de andere kant vermoed ik een gouden baan. Als ik daarop ga zoeken kan ik niet echt iets vinden. Hebben jullie misschien een idee? Zie bijgaande foto.
Thanks
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een dikke TH weerstand? Wat voor type fiets is dat? Zeker geen ION, ik denk een type met een Chinese motorregelaar?
In de geval is een nieuwe regelaar voor een paar tientjes wellicht verstandiger, want die weerstand is dan waarschijnlijk voor de stroommeting geweest, en als die verbrand is er waarschijnlijk nog wel meer stuk.
De fiets betreft een Sparta Amazone e-bike. Het pcb is van ananda drive techniques. Verder zie ik mbx.082 staan op het pcb. Zal daar nog is verder op zoeken. Hij gaat nog steeds aan en werkt ook nog alleen harder en zachter knoppen werken niet meer.
brains
Special Member
Gaat het om het kastje in de foto? Sorry, kreeg de foto niet zo snel opgeslagen dus zie link.
https://www.mantel.com/be/sparta-amazone-4-life-smart-f7e
Die krengen gaan veel kapot omdat die folie op de toetsen snel kapot gaan en er dan water in sijpelt. Bij mij en mijn broer al eens vervangen binnen garantie.
De regelaar zin volgens mij niet in dit kastje maar in de motor.
Die kastjes zijn ook los te koop, vroeger dan toch voor meen 30-40 euro.
Dus dat kan ook een optie zijn als om dit kastje gaat.
Ik zou ook de fysieke knoppen meteen vervangen want die gaan ook vaak slecht worden na een tijdje. Of er kruipt ook vocht in.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
> "ananda drive techniques"
Die zitten in Shanghai. Valt onder "chinese controller" zoals Sparky het noemt.
Sparky heeft gelijk. De meest voorkomende fout is dat de mosfets kapot gaan. Als er 1 gaat, dan wordt ie een kortsluiting en z'n broertje gaat dan enkele tientallen milliseconden later ook kapot. Op dat moment is er volle sluiting tussen "voeding en aarde".
Een manier om de stroom te meten is door alle mosfet-paartjes samen op 1 weerstand te zetten. Dat zou hier dus best het geval kunnen zijn.
Ik kom dit toevallig als eerste tegen in mijn zoektocht naar een nieuwe printplaat en waarschijnlijk is dit inmiddels al niet meer relevant, maar voor wat het nu nog waard is, hieronder een foto van die van mij.
Succes!
Goedemiddag,
ik heb hetzelfde probleem met mijn Sparta fiets, toen ik de controller open schroefde kwamen de druppels eruit.
Nu ben ik opzoek naar een vervangend exemplaar, maar kan deze nergens vinden, heeft iemand hier een adres voor?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Lijkt wel dezelfde weerstand, maar dan is ie niet voor stroommeting door de motor. Ik denk te zien dat ie 360Ω is, dat is veel te groot voor de verwachte motorstroom.
Dit ziet er ook meer uit als een stuur-unit. De dikke mosfets zitten bij/in de motor en iig niet in dit gedeelte.
Goedenavond,
Eigenlijk opzoek naar een nieuwe controller, want gezien de schade bij mij, denk ik niet dat dit te fixen is.
Zie foto
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Jij hebt dus een heel ander probleem als waar dit topic over gaat.
Dat beetje oxidatie/kalk? Schoonmaken met IPA. Maar ik zie ook een zwarte plek om een soldering dus de echte schade zal aan de andere kant zitten. Geen idee mbt wie ze verkoopt, ik neem aan Sparta.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit ook al vaker gehad, men laat zo'n fiets buiten in de regen staan, maar de bediening met een scheur in de toetsfolie is dan zo gehemeld..
Ja de scheur in het folie klopt, ik zie zelfs dat er vervangende stickers verkrijgbaar zijn om hem weer waterdicht te krijgen, maar dat is te laat bij mij
brains
Special Member
Is er online op aliexpress of dergelijke geen vervanger te koop? Indien je geen kan vinden is mogelijk is de controller nog te repareren. De print schoonmaken met ipa, de componenten testen en vervangen.
Ligt ook aan je kennis wat je zelf kan doen.
Zelf zou ik de print schoonmaken en bepaalde onderdelen die vaak kapot gaan preventief vervangen. Maar ik heb de kennis en kunde omdat te doen.
Gemakkelijkste optie waarvan je zeker weet dat werkt is natuurlijk vervangen.