Reparatie aansturing elektrisch sparta fiets

Hallo forumleden,

Ik probeer de aansturing te repareren van een elektrisch Sparta fiets. Er is kortsluiting geweest door waterschade. Als ik het pcb onderzoek zie ik een doorgebrande onderdeel wat op een weerstand lijkt, maar de kleurcode is heel vaag. Aan de ene kant zie ik een zwarte baan, in het midden lijkt er een witte baan te zijn en aan de andere kant vermoed ik een gouden baan. Als ik daarop ga zoeken kan ik niet echt iets vinden. Hebben jullie misschien een idee? Zie bijgaande foto.

Thanks

Een dikke TH weerstand? Wat voor type fiets is dat? Zeker geen ION, ik denk een type met een Chinese motorregelaar?

In de geval is een nieuwe regelaar voor een paar tientjes wellicht verstandiger, want die weerstand is dan waarschijnlijk voor de stroommeting geweest, en als die verbrand is er waarschijnlijk nog wel meer stuk.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De fiets betreft een Sparta Amazone e-bike. Het pcb is van ananda drive techniques. Verder zie ik mbx.082 staan op het pcb. Zal daar nog is verder op zoeken. Hij gaat nog steeds aan en werkt ook nog alleen harder en zachter knoppen werken niet meer.

Gaat het om het kastje in de foto? Sorry, kreeg de foto niet zo snel opgeslagen dus zie link.
https://www.mantel.com/be/sparta-amazone-4-life-smart-f7e
Die krengen gaan veel kapot omdat die folie op de toetsen snel kapot gaan en er dan water in sijpelt. Bij mij en mijn broer al eens vervangen binnen garantie.
De regelaar zin volgens mij niet in dit kastje maar in de motor.
Die kastjes zijn ook los te koop, vroeger dan toch voor meen 30-40 euro.
Dus dat kan ook een optie zijn als om dit kastje gaat.
Ik zou ook de fysieke knoppen meteen vervangen want die gaan ook vaak slecht worden na een tijdje. Of er kruipt ook vocht in.

> "ananda drive techniques"

Die zitten in Shanghai. Valt onder "chinese controller" zoals Sparky het noemt.

Sparky heeft gelijk. De meest voorkomende fout is dat de mosfets kapot gaan. Als er 1 gaat, dan wordt ie een kortsluiting en z'n broertje gaat dan enkele tientallen milliseconden later ook kapot. Op dat moment is er volle sluiting tussen "voeding en aarde".

Een manier om de stroom te meten is door alle mosfet-paartjes samen op 1 weerstand te zetten. Dat zou hier dus best het geval kunnen zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/