Dak met helling 7% (5,40 x 2,20 meter) op Z/O 165 graden; helling kan ik aanpassen omdat ik een frame wil lassen zodat het niet vast aan het schuurdak komt (deel is van de woningstichting en heb nog geen toestemming, ik verwacht deze ook niet te krijgen).
Op internet staat dat er verschillende maten zijn, en ik zoek iets van 1 x 2 meter met de hoogst mogelijke WP. Weet iemand iets te vinden of een oplossing om het dak alsnog zo vol mogelijk te krijgen?
Verder moet elk paneel afzonderlijk functioneren i.v.m. schaduw, dus ik ben daarvoor ook weer de materialen nodig, en verder de aansluitingen en beugels.
Ik wil alles los bestellen om de kosten zo ver mogelijk te drukken (geen subsidie regeling meer). Dat de 21% er vanaf is, koop ik mij niets voor, de prijzen zijn gewoon 21% omhoog gegaan heb ik al gezien. Het is een gift van mijn moeder en wil daarom de kosten zo laag mogelijk houden.
Mijn draaimeter draait terug en mag blijven van Enexis (vandaag contact gehad). Ergens de aankomende dagen komt er een energie gast van de gemeente die wellicht nog ergens een stukje subsidie weet te regelen omdat ik een minimum inkomen heb.
Huidige groepenkast:
Kan en wil iemand mij advies geven?
PS: Tweede automaat zit niets op, maar gaat naar de schuur voor de compressor en etc. Mijn verbruik van de afgelopen 10 jaar ligt telkens onder de 1100KW
Misschien deze? https://www.sellectzonnepanelen.nl/Webwinkel-Product-840363285/DMEGC-4…
Prijs is al ex btw. Daarvan kun je er 4 naast elkaar leggen.
En dan 2 omvormers APS DS3. Die kunnen elk 2 panelen verwerken, volledig apart van elkaar.
https://www.sellectzonnepanelen.nl/APS-DS3-880-2-voudig,-1-fase,-20-ja…
Die van deKees lijken me heel mooi passend en volgens mij kun je er zelfs 5 op kwijt.
Mijn klemmen zijn ongeveer 1cm tussen de panelen en 2cm aan de uiteinden.
103,8 x 5 = 519cm
2x eindklem en 4x tussenklem is 2x2cm + 4x1cm = 8cm, blijft ruim onder de 540cm.
Ik ga op mijn dak panelen van 1692x1029 en 1722x1134mm (full black, zelfde merk) combineren om het dak (driehoek) zo vol mogelijk te leggen. Zelfde fabrikant heeft ook 1902x1134mm panelen maar helaas niet in de zelfde uitvoering (black frame maar niet full black) anders zou ik die er ook nog tussen proppen...
De 1902x1134 (3x) en de 1722x1134 (allebei black frame) passen dan weer perfect op mijn schuurdak : dak is 7500mm en de panelen, inclusief klemmen, 7501mm 
Deze zouden bij jou ongeveer 542x232cm beslaan, dus groter dan het schuurdak, maar afhankelijk van hoe je gelaste frame er uit mag ziet is dit misschien prima of juist absoluut niet wenselijk. (1722 dan 1902 dan 1722, en eronder/ernaast nog zo'n rij).
Zou nog iets meer vermogen zijn dan deKees (4x420Wp+2x470Wp=) 2620Wp om 2275Wp
Panelen zijn 195 en 150€. Overigens kan ik het bedrijf van de link niet echt aanraden: 31 december besteld (195€ paneel was toen 212€ incl. 21% BTW) en ik heb nog steeds geen leverdatum.
Ik heb geen verstand van de APS dingen maar ze lijken me voor deze toepassing prima. Solar Edge zou voor 6 panelen zo'n 65€ per paneel kosten (S500B) en een 840€ voor de omvormer. (dan 85ct/Wp, eerste deKees oplossing is 60ct/Wp)
Ander DMEGC paneel. 500Wp voor 188€, met een APS 4 kanaals. Richtprijs 55ct/Wp voor 4 panelen/2000Wp
Die 4-kanaal APS is voor 3-fase, zo te zien heb je een 1-fase groepenkast dus dat gaat niet werken.
Ik heb hier meerdere APS omvormers in gebruik. En dat gaat goed. Die werken hier zonder monitor kastje. Zo een kastje heb je alleen nodig als je de opbrengst wilt monitoren. Ik doe dat met een los kWh tellertje, zoals https://www.elektramat.nl/emat-kwh-meter-45a-1-fase-digitaal-mid-ematk…
als elk paneel los moet, heb je micro inverters nodig.
enphase IQ7+ en dergelijke werken los zonder andere toestellen. maar die werken maar tot 295W. dus nutteloos van dan bv 500Wp panelen aan te hangen
ik heb zo 4 panelen op losse inverters hangen en werkt goed. monitoring met losse kwh meters (1 voor verbruik, 1 voor opbrengst).
app zelf geschreven op raspberry
Houdt er rekening mee dat je op eenfase aansluiting max 5000W mag invoeden.
Kijk naar het rendement van zonnepanelen, niet naar het Wp getalletje. Dat geeft een grove indicatie wat het kan presteren. Huidige rendement van de panelen zijn 21-22%. Een paneel van 400Wp van 1600 x 100 heeft een hoger rendement dan een paneel van 400Wp van 1750 x 115.
Voor dat getal moet je wel de datasheet met een loep bekijken om dat terug te vinden.
APsystem is al genoemd, Solar Edge kan ook (werkt met optimizers), of Tigo voor stringomvormers.
Panelen in Oost-West opstelling, kan je er veel kwijt t.o.v. Zuid opstelling, of ga je een schans maken?
Als je hoofdzekering 35/40A is zou ik voor 5000W voor een B25A installatieautomaat gaan.
in principe kan je bv je omvormers zo kiezen dat die MAX 5000W doen samen, en kan je toch meer panelen kwijt.
in de zomer loop je dan op 5000W te genereren, in de winter heb je meer opbrengst door TEVEEL panelen.
ik heb zo 7200Wp op een 5KW omvormer, en nu in februari loop ik al op 4KW op te wekken.
had ik 5000Wp op 5KW omvormer gezet, zou ik nu maar een 3000-3500W ofzo hebben.
dus als je in de winter veel energie nodig hebt, moet je kleine omvormer nemen en veel panelen
grafiek van gisteren VS de beste zomer dag
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
houd rekening ermee dat je verhuurder wel eisen stelt als installateur moet dit aanleggen en aantoonbaar zijn, en je dient er toestemming voor te krijgen om panelen aan te leggen.
Op 13 februari 2023 23:28:21 schreef deKees:
Die 4-kanaal APS is voor 3-fase, zo te zien heb je een 1-fase groepenkast dus dat gaat niet werken.
Niet gezien
Goed dat ik me had ingedekt door te zeggen dat ik geen verstand heb van APS...
Let bij SolarEdge erg op dat je minimaal 6 panelen nodig hebt (met speciale S500B optimizers of zelfs 8 panelen bij gewone S440 of S500 optimizers).
Waar woont TS? De kleine omvormer, veel panelen oplossing is alleen/vooral voor België nuttig zoals ik begreep (overheid/energiemaatschappij bemoeid zich met hoe groot je omvormer is, hebben we in NL (voorlopig) geen last van).
Ergens is er een sprong van 5,40 x 2,20 meter (is maximaal 2600W bij 1000W/m^2 instraling en 22% rendement) naar 5000W gemaakt. Volgens mij heeft TS daar veel te weinig ruimte voor...
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 13 februari 2023 20:42:10 schreef Overlander:
[...]omdat ik een frame wil lassen zodat het niet vast aan het schuurdak komt
Ik heb datzelfde. We zitten in een hoek tussen huizen waar het waait. Anderen leggen ze met tegels als verzwaring op het dak. Maar vroeg of laat komt er toch een sterkere storm voorbij. En gaten in het dak voor paaltjes is ook al zoiets. Ik ben het nu ook aan het uitzoeken.
Wat ga je bouwen? Heb je al wat tekeningen? En waar maak je het van? Aluminium, RVS?
Ik heb in mijn 20º bitumendak door het bitumen heengeschroefd in de balken eronder (en extra pogingen gedaan dit weer netjes waterdicht te maken). Ik kon destijds (2017) geen betere oplossing bedenken. Inmiddels zijn er moeren die in een 30cm ronde plaat zitten die je wederom met bitumen op het bitumen dak vast smelt en waar je dus een draadeind in kunt zetten voor de montage-rails.
Op mijn (asbest?) golfplatendak op de schuur heb in de bestaande schroeven, voor zover niet zo verroest dat ik ze niet meer eruit kon draaien..., vervangen door stokschroeven en daar de rails aan gemaakt. Omdat ze allemaal onder de panelen zitten (en op de 'berg' van de golfplaten) werkt dat ook prima.
Krijg ik vandaag een brief van de woningstichting met een aanbod van 6 panelen 395 Watt piek op Oost 900 en liggend op een helling van 50. Ik zou volgens hun dan 50 euro per maand besparen aan stroom met een prijsplafond van 40ct per kWh. Voor dit moet ik dan 13 euro per maand aan extra huur betalen. Optimizer zou Solar edge zijn en de omvormer nog onbekend. Om 13:30 heb ik al geen zonnelicht meer op het dak.
Wel voor 2 maart tekenen omdat het een eenmalig aanbod is.
Ik moest het twee keer lezen omdat ik nog een keer extra wou lachen 
---
Rest reageer ik later even op omdat ik aan het rekenen ben met diverse opties nu jullie mij interessante ideeën geven. Ik heb nog wat vragen waar ik wellicht op terug ga komen.
Hartelijk dank voor deze super snelle info allemaal.
testman
Op 14 februari 2023 21:55:54 schreef Overlander:
Krijg ik vandaag een brief van de woningstichting met een aanbod van 6 panelen 395 Watt piek op Oost 900 en liggend op een helling van 50. Ik zou volgens hun dan 50 euro per maand besparen aan stroom met een prijsplafond van 40ct per kWh. Voor dit moet ik dan 13 euro per maand aan extra huur betalen. Optimizer zou Solar edge zijn en de omvormer nog onbekend. Om 13:30 heb ik al geen zonnelicht meer op het dak.Wel voor 2 maart tekenen omdat het een eenmalig aanbod is.
Ik moest het twee keer lezen omdat ik nog een keer extra wou lachen
---
Rest reageer ik later even op omdat ik aan het rekenen ben met diverse opties nu jullie mij interessante ideeën geven. Ik heb nog wat vragen waar ik wellicht op terug ga komen.
Hartelijk dank voor deze super snelle info allemaal.
plus dat die 13€ jaarlijks meestijgt met de huur, je gaat dan meer betalen voor een systeem wat alleen maar minder teruglevert.
Ik heb de akkoordbrief al verscheurt tot wc-papier formaat. 
Het is te idioot voor woorden te denken dat mij dit 50 euro per maand gaat opleveren, met grove berekeningen kost het mij 72 euro extra per jaar bij elkaar en heb dus net niets. En dan nog te bedenken dat de saldering vroeg of laat gaat veranderen. Maar voor 72 euro per jaar kan ik wel zeggen dat ik aan het milieu denk.
Even kijken of mijn berekeningen kloppen tot nu toe:
6x 395 Watt piek.
Rendement 20%
Oost 20%
50 7%
Vervuiling 10% (smerige plakbomen voor de deur)
Totaal is 37% rendement.
Opbrengst op 280 zondagen is dan 876 kW.
876 x 0,4 = 350 euro - 12x13 extra huur (zonder indexering) is 194 euro opbrengst.
Ik verbruik nu (maar gaat veel meer worden) 1050 over de afgelopen 10 jaar gemiddeld. ik moet dus nog voor 70 euro bijkopen. Dat maakt mijn totaal winst op alles 124 euro per jaar.
Elk jaar komt er een indexering van 3.3% of meer in de toekomst.
156
161
166
171
en etc.
Uiteindelijk betaal ik tegen de 3500 euro uitgaande van 20 jaar en dan is nog steeds niets van mij en leveren de panelen slechts 80% van het piek vermogen op dat moment.
---
Pas als de energie man is langs geweest weet ik of er nog een potje voor mij is omdat ik een minimum inkomen heb. Daarnaast mag mijn draaimeter blijven zitten totdat de wet het definitief gaat veranderen en zit dus niet met lastige regels voor saldering tot nu toe (hoewel dat niet ingewikkeld is). Verder is hier de optie genoemd om ervoor te zorgen dat je in de winter meer vermogen kunt halen, dat is voor mij juist enorm interessant omdat ik nu regelmatig bij verwarm met een 500 of 1000W kacheltje wat alles goed warm kan houden. Mijn maandlast is dan ook slechts 120 euro per maand ongeveer met een zeer slecht geisoleerde woning.
Los van regels en het aanbod, denk ik dat ik voor 3500 euro wel iets beters kan krijgen. En als ik dan wel verhuis en weer een woning koop kan ik het meenemen.
Het schuurtje verhaal; er is mij vandaag verteld dat ik niets mag plaatsen op het schuurtje zelf, omdat de constructie volgens inspectie niet goedgekeurd was daarvoor. Erg knap, want er is nooit iemand bij mij geweest en je kunt niet achter mijn huis komen zonder over een schutting te klimmen (heb geen deur).
Wanneer ik panelen plaats, is de woningbouw verplicht om de meterkast zo te herstellen dat alles blijft functioneren zoals het was. Maar laat ik iets door hun plaatsen mag ik daarna niets meer veranderen.
Vervolgens blijkt dat mijn woning wellicht pas ergens in 2024 aan de beurt is voor renovatie omdat oudere woningen voorgaan. Dus ik zit nog lang zonder panelen dan en na tekenen kan ik er niet meer vanaf. De grootste grap is dat ze alsnog wel panelen gaan plaatsen, maar domweg niet aansluiten.
Ik krijg het gevoel dat ze er alles aan willen doen dat ikzelf geen panelen ga regelen.
PS: Ik heb het bedrijf gebelt die de panelen plaatsen en de boel voorgelegd, het duurde even maar uiteindelijk kwam het eerlijk antwoord dat het waarschijnlijk niets oplevert over een paar jaar en juist geld gaat kosten. Ook kwam de bevestiging dat het lang gaat duren voordat mijn woning aan de beurt is en dat de brieven wel erg politiek correct geschreven zijn met woorden als: We gaan in oktober beginnen, maar wel zeggen dat het project een paar jaar in beslag gaat nemen en ik dus wel eens heel lang moet kunnen wachten.
[Bericht gewijzigd door Overlander op (23%)]
6 x 395 Wp is 2370Wp.
Onder ideale omstandigheden levert dat zeker 2200 kWh per jaar op.
Ik heb hier 8 x 315Wp = 2520 Wp. Dus tamelijk vergelijkbaar.
Mijn opbrengst ligt rond 1800 kWh per jaar doordat ik veel last heb van schaduw. De panelen liggen plat op de carport en dus heb ik schaduw van het huis. Op het dak kan niet bij mij want mijn dak gaat richting noord.
Mijn opbrengst in de winter is erg slecht vanwege de ligging van de panelen. Tamelijk plat (10 graden) en de zon komt in december/januari hier niet boven de huizen uit.
Om meer opbrengst te krijgen in de winter moet je de panelen in een grotere hoek naar de zon richten. Ideaal voor de winter zou 60 graden zijn of meer, dus bijna vertikaal. Maar dat is voor de zomer weer minder gunstig. Het doel is om zoveel mogelijk paneel oppervlakte te krijgen in de richting van de zon.
PS:
2200 kWh was vroeger à 22ct = 480 Euro
Nu tegen 40ct = 880 Euro. Dat zou dan 73 euro per maand zijn.
Maar je weet niet wat de prijs volgend jaar wordt.
En als de saldering stopt (wordt afgebouwd vanaf 1 jan 2025) dan kun je nog ongeveer 30 % wegstrepen tegen vol tarief omdat je dat direct verbruikt, en de rest wordt dan verrekend tegen een terugleververgoeding.
Dus tegen 40 cent plafond en 5 ct terugleververgoeding levert het dan nog 264 euro korting en 77 euro teruglevering. Ofwel 28 Euro per maand gemiddeld. (huidige tarieven Energiedirect).
Maar ik denk niet dat de prijs altijd zo hoog blijft.
De kale stroomprijs ligt momenteel rond 15 ct/kWh (ex belasting).
Zie https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
testman
ik weet dat een 11 panelen 400Wp op een platdak met 1 omvormer rond de 7400€ doen momenteel incl aanleg. die prijzen zijn ook meermaals gestegen afgelopen jaar.
maar als ze panelen leggen op elke woning als straks alles ineens gerenoveerd word, zodat evt nieuwe huurders wel PV kunnen krijgen zonder dakwerk dan is het toch een kwestie van zelf omvormer regelen en eraan knopen, de panelen liggen er toch en je betaalt niks per maand.
het kan ook zijn dat ze panelen leggen omdat er ook een gasloze wijk aan zit te komen daar, gaat je gasketel eruit en krijg je zo'n doos tegen de gevel waar alles inzit. herriedingen zijn dat, gelukkig zijn de regels mbt warmtepompen en geluid veranderd in 2021 en mogen die buitenunits niet meer als 40dB maken in de nacht bij de erfscheiding..
Op 15 februari 2023 00:09:03 schreef testman:
maar als ze panelen leggen op elke woning als straks alles ineens gerenoveerd word, zodat evt nieuwe huurders wel PV kunnen krijgen zonder dakwerk dan is het toch een kwestie van zelf omvormer regelen en eraan knopen, de panelen liggen er toch en je betaalt niks per maand.
Was stiekem ook al mijn idee. Maar ik pleur er alsnog zelf ook een aantal op de kast. Het is slechts een kwestie van zoeken wat gunstig is voor mij qua opstelling, opbrengst en kijken of ik niet iets meer kwijt kan. Ik wil van gas af voor in de toekomst en een dynamisch contract.
De prijzen zijn inderdaad flink gestegen vorig jaar, maar nu gaan ze weer omlaag.
6 panelen met omvormer kun je nu aanschaffen voor 1200 euro. Dan heb je nog een frame nodig en moet je alles zelf installeren.
Panelen https://www.sellectzonnepanelen.nl/Webwinkel-Product-845368236/Jinko-S…
Omvormer https://www.sellectzonnepanelen.nl/Webwinkel-Product-250793744/Growatt…
Even een open boekje van mijn financiën:
Mijn uitkering is nu 1440 en krijg 297 toeslag, de gemeente blijft vasthouden aan het minimum en niet de 120 procent maximum volgens richtlijn en krijg dus geen compensatie voor iets. Mijn woning is indicatie F. en heb mijn energie last bewust op 120 gehouden terwijl ik weet dat het te laag is. Ik doe dit omdat ik zelf een flink deel van mijn medicatie moet betalen (maakt niet uit wat).
Het bedrag van mijn moeder valt onder "schenking" maar wil terugbetalen binnen een paar jaar omdat ook zij al vroeg is afgekeurd (veel erger dan mij) en niet haar spaargeld wil benutten omdat ze dan offering doet voor hulpmiddelen die zij nodig is. Ik weet dat ik voor verduurzaming een gunstige lening kan krijgen met een rente van iets minder dan 4 procent en kan veel sneller terug betalen dan de looptijd van 7 jaar.
Ik leef deze afgelopen winter vrijwel altijd op 16,5 graden en heb de ketel met wat hulp tot het maximale uitgeperst in voordeel. Ik ben iets te ver gegaan omdat zelfs mijn wc schimmelvorming krijgt door de kou en vocht, ik heb mijn gang dus amper nog verwarmt en trek warmte uit de keuken met een project waar ik hier eerder om vroeg.
Ik probeer dus heel doelbewust alles te zoeken wat ik kan om de aanschaf kosten laag te houden met maximale opbrengst. Ik kan deze investering maar 1 keer doen nu en het moet in 1 keer goed.
Op 14 februari 2023 21:55:54 schreef Overlander:
Krijg ik vandaag een brief van de woningstichting met een aanbod van 6 panelen 395 Watt piek op Oost 900 en liggend op een helling van 50. Ik zou volgens hun dan 50 euro per maand besparen aan stroom met een prijsplafond van 40ct per kWh. Voor dit moet ik dan 13 euro per maand aan extra huur betalen. Optimizer zou Solar edge zijn en de omvormer nog onbekend. Om 13:30 heb ik al geen zonnelicht meer op het dak.
Het 20% rendement zit al in de 395Wp (STC, StandardTestConditions) verwerkt.
Een realistischer waarde is de NOCT, de NormalOperationCellTemperature), grofweg een kwart minder dan de STC. Van een zonnepaneel van 400Wp hou je zo'n 300Wp over.
Een Solar Edge optimizer werkt alleen met een SolarEdge omvormer. Die sprken dezelfde "taal".
Als er na 13.30u geen zon meer op je dak is, is dat een redelijke kansloze missie. Je kan dan beter in je gemeente informeren naar een Postcoderoos-regeling.
Je neemt dan deel in een gezamelijk zonnepanelenproject bij jou in de buurt (je postcode met de omliggende postcodes, de postcoderoos, genoemd naar de blaadjes van een roos, met je postcode als middelpunt.)
Edit: Blij gemaakt met een dode mus. Heet nu SCE. Is voor Vve....
Sorry.
Tja, los van mijn berekeningen dat het mij uiteindelijk per jaar geld gaat kosten gemiddeld op termijn zou het met 300Wp al helemaal absurd zijn.
De volgende opgave gaat dan zijn of het echt wel uit kan om zonnepanelen te nemen. Als ik nu kijk naar wat ik per maand spaar, dan is dat per jaar 2500 euro (soms iets meer), en kan een deel vakantie geld gebruiken. Daarom zou een tijdelijke lening voor mij meer interessant zijn, en heb dan nog 100 euro over voor hobby gerelateerde zaken.
Ik ga aankomende weken (wanneer ik tijd heb) eerst maar eens mijn schuurtje bouwen (al het materiaal is al aanwezig), en kijken hoe ik de dakgoot een stukje kan verplaatsen voor net een 20cm meer ruimte.
Verder moet ik maar eens gegevens van diverse panelen doornemen op rendement zoals hier al eerder beschreven is, en dan kijken welk merk en of micro-omvormers of optimizers in welk pakket het beste passen. Ook het idee dat je met de juiste combinatie in de winter meer kunt opwekken met en kleinere omvormer behoort tot een degelijke optie. Het is mij in elk geval allemaal een stuk duidelijker geworden allemaal en heb al wat extra vragen beantwoord gekregen die ik nog niet had gesteld.
Hartelijk dank allemaal