Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Eltec maakt 'model 104' nog steeds... http://www.eltecinstruments.com/Resistors.htm
Die lange weerstanden zullen hoogspanningsweerstanden zijn...

http://www.nicrom-electronic.com/high_voltage_resistors.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 27 januari 2023 16:49:27 (45%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die lange weerstanden zullen hoogspanningsweerstanden zijn...

Dat kan ik me moeilijk voorstellen met weerstanden van 1 Ω en lager.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.
maartenbakker

Golden Member

Klinkt inderdaad minder waarschijnlijk, grotere kans dat het gewoon vermogensweerstanden zijn met een wat andere dan de gebruikelijke constructie, maar opzich zou het nog wel kunnen.

De werkspanning van een weerstand wordt niet alleen bepaald door de overslagspanning tussen de aansluitingen maar ook door de overslagspanning tussen lichaam en omgeving.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 27 januari 2023 16:56:46 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Nicrom heeft dat soort modellen vanaf 1 Ohm... https://www.high-voltage-resistors.com/datasheets/high_voltage_surge_r…
Kan tegen hoge spanning, en een ander voordeel is dat 'ie inductievrij is (niet gewonden maar een rechte draad)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Heb ik ook in diverse smaken, en daarbij behoorlijk groot. Ik heb van iets 20cm gezien. is volgens mij keramisch glazuur of zo iets. En volgens mij zijn ze ook voor HV. (heb ze gezien in een 1200V situatie)
Edit, foutje, deze zijn toch anders. De mijne zijn niet doorzichtig maar groen.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 27 januari 2023 17:28:13 (16%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fatbeard

Honourable Member

... en zodra je er met je vingers aan hebt gezeten zijn ze te vervuild om te gebruiken: dat minuscule beetje huidvet levert zowel een tolerantieprobleem op als een hoogspanningsprobleem...

Ik moet er ergens ook een paar hebben in de GΩ reeks uit een of ander meetapparaat voor hele kleine stromen, iirc waren die voorzien van een soort oranje-rode krimpkous (en eenstyroflex parallel condensatortje).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fred101

Golden Member

Ik heb een weerstand standaard gemaakt voor een calibratie bedrijf. De hoogste waarde was 5 Gohm en 5kV. De leverancier had ze samen in een zakje geduwd. Er zaten zelfs vinger afdrukken op. Toen hen ik Ohmite gecontact en deze vertelde dat ik ze veilig met IPA mocht reinigen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb hier een condensator van SANGAMD. Zouden ze daar een datumcode op gezet hebben? Er staat "658 7124", als dat laatste de datumcode is, dan dateert ie uit 1971 en is ie 5-10 jaar ouder dan ik had verwacht. (ik probeer een foto te maken, morgen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als dat een "O" is dan eet ik me p.... zet de ketchup maar klaar....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hugo Welther

Moderator

Wie kan de NTC van de foto identificeren? Er staat niets op.

Ik ben een buitensensor van een weerstation een het herstellen. Type WT450H

De temperatuur aanduiding is ongeveer verdubbeld. De pootjes zijn dermate verroest dat ik aanneem dat dit ook in de behuizing is getrokken. Bij aanraken brak het al gelijk af. Aansluiten met een draadje gaf geen soelaas.

Als ik de NTC vervang door een instel potje geeft deze 25°C aan bij ±65k ohm.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

Op 14 februari 2023 09:29:18 schreef Hugo Welther:
Wie kan de NTC van de foto identificeren? Er staat niets op.
[bijlage]

Ik ben een buitensensor van een weerstation een het herstellen. Type WT450H
[bijlage]

De temperatuur aanduiding is ongeveer verdubbeld. De pootjes zijn dermate verroest dat ik aanneem dat dit ook in de behuizing is getrokken. Bij aanraken brak het al gelijk af. Aansluiten met een draadje gaf geen soelaas.
[bijlage]
Als ik de NTC vervang door een instel potje geeft deze 25°C aan bij ±65k ohm.

Voor zover ik weet word een NTC waarde gespecificeerd bij 25 graden, en er bestaan 68K NTC's maar het is m.i. wel een heel incourante waarde.
Je zou mbv de datasheet kunnen kijken of de rest van de temperaturen ook een beetje klopt, tot 50 graden of zo.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 14 februari 2023 09:26:52 schreef rew:
Als dat een "O" is dan eet ik me p.... zet de ketchup maar klaar....

[bijlage][bijlage][bijlage]

Wel een aparte waarde voor zo'n oude condensator, dus ook voor mij op het eerste gezicht raar... Als het een datumcode is, dan is dit er een uit 1974: https://www.recycledgoods.com/sangamo-dcm134u025df2b-electrolytic-capa…

Ik denk toch wel aan een datumcode, mogelijk dat je dat met wat meer plaatjes kijken kunt bevestigen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Rew Met mosterd smaakt het misschien ook goed! >:)

Op 14 februari 2023 13:31:34 schreef maartenbakker:
Ik denk toch wel aan een datumcode, mogelijk dat je dat met wat meer plaatjes kijken kunt bevestigen.

Thanks! Ik heb er wat bekeken en dan zou ik 1968 (in de stijl die ik heb), 1971 een aantal uit 1974 en 1988 en 1989 hebben gevonden. Die laatste zien er dan wat moderner uit. Dus het begint er op te lijken dat het inderdaad een datumcode is. Ik heb er ook 1 gezien die "jan" naast de 8802 had staan. Als dat januari is, dan is dat consistent met datumcode 8802....

Dus: Ik heb daar een condensator uit 1974, die op ebay en consorte voor ongever $30 van de hand gaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik heb er ook 1 gezien die "jan" naast de 8802 had staan.

Die JAN betekent waarschijnlijk dat het een versie is met militaire specs (Joint Army Navy specification)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Hugo Welther, :-)

Ik heb even wat zitten zoeken naar NTC's beneden de 100K die jouw waarde aangeven.
Deze heb ik niet kunnen vinden, wel heb ik in een 100K NTC tabel gekeken en dan komtde door jouw gemeten waarde ongeveer overeen met ongeveer 33C.

Weet je zeker dat je de NTC eerst goed hebt laten afkoelen als je hem hebt vastgehouden of gesoldeerd?
Of heb je hem in een vloeistof getest met ene bekende temperatuur?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Soms worden specs (default Ohms waarde) niet gegeven bij 25 graden, maar bij de beoogde bedrijfstemperatuur (ik heb dat al een paar keer meegemaakt...)
Het nut ervan ontgaat me eerlijk gezegd...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 14 februari 2023 20:14:45 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 februari 2023 15:38:20 schreef rew:
[...]Dus: Ik heb daar een condensator uit 1974, die op ebay en consorte voor ongever $30 van de hand gaat.

Je blijft lachen..

Het wil niet zeggen dat ze de condensatoren daar ook voor kwijtraken. Misschien verkopen ze ergens anders en willen ze laten zien dat het dure condensatoren zijn. Marktplaats-praktijken.

Of de bekende audiofools willen ze en dan mag het wat kosten. Met die leeftijd zijn ze wel goed ingespeeld.

revado

Honourable Member

Op 14 februari 2023 21:25:23 schreef Hoeben:
[...]

Of de bekende audiofools willen ze en dan mag het wat kosten. Met die leeftijd zijn ze wel goed ingespeeld.

:)

Hugo Welther

Moderator

Op 14 februari 2023 20:00:15 schreef blackdog:
Hi Hugo Welther, :-)

Ik heb even wat zitten zoeken naar NTC's beneden de 100K die jouw waarde aangeven.
Deze heb ik niet kunnen vinden, wel heb ik in een 100K NTC tabel gekeken en dan komtde door jouw gemeten waarde ongeveer overeen met ongeveer 33C.

Weet je zeker dat je de NTC eerst goed hebt laten afkoelen als je hem hebt vastgehouden of gesoldeerd?
Of heb je hem in een vloeistof getest met ene bekende temperatuur?

Groet,
Bram

Ik heb de ntc zelf niet getest, maar met een instelpotje 25° op het display gezet en de weerstandswaarde gemeten. De draden breken als je er al naar kijkt.
Ik bestel een 100k NTC en kijk hoe ver ik kom. De kosten gaat het niet om.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb hier een aantal 7 segment displays liggen die nogal vreemd zijn.

Het is de MAN6760 wat netjes op de zijkant staat en ik kan alle 7 segmenten + DP aan de praat krijgen.
Echter zit er ook een + (en -) in die ik niet aan krijg (ook geprobeerd de polen om te keren).

Als ik naar de datasheet zoek kan ik deze netjes vinden, maar ra ra, die plus/min zit er volgens de datasheet helemaal niet in !
In de MAN6700 reeks kan ik helemaal niet een 1 digit display vinden met een + er in.

Iemand bekend met deze uitvoering en heeft er toevallig een datasheet van ?
Zou deze graag in z'n volle glorie aan de praat krijgen.

Verder heb ik een LED bar gevonden met onbekende on-PCB chip er op.
Het logo is de oude wave logo van National Semiconductor maar typenummer is mij onbekend. Met de nummers die er op staan kan ik niets vinden op het net (CX-1 10-3 en 43.1003.A 3900).

Maar ja.... er staat dan ook niet voor niets "PRE-PRODUCTION PROTOTYPE" op de PCB ;).

Is er iemand bekend met dit ontwerp ? Misschien een keer in een apparaat zien zitten ?

Ik kan met 2V elk segment netjes aan krijgen (ze lichten groen op) maar dan gebruik ik de lijnen die uit de chip komen.
Zou mooi zijn als ik de werking van de chip weet te achterhalen en daar gebruik van kan maken.

Thevel

Golden Member

Op 20 februari 2023 00:50:52 schreef Eagle666:
Ik heb hier een aantal 7 segment displays liggen die nogal vreemd zijn.

Hetzelfde verhaal met een MAN6740.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2261536#2261536

Herkent iemand dit type drukknop? Of wat het ooit geweest is... Vierkant, net geen 10x10mm. Hoogte ook ongeveer 10mm.
Er zijn pinnen voor een ander type knop (7x10mm), maar het zijn momenteel de binnenste 4 pinnen die gebruikt worden.

Ik dacht zelf aan deze, maar pinnen kloppen helemaal niet: https://be.farnell.com/multicomp/ts0a22/switch-push-button-square-spst…

[Bericht gewijzigd door Memorex op maandag 20 februari 2023 19:02:34 (20%)

Dit topic is gesloten