Zo te zien zitten er 2 anti-parallel op elk kanaal. (1 positief, 1 negatief)
Zo te zien zitten er 2 anti-parallel op elk kanaal. (1 positief, 1 negatief)
zo had ik vroeger ook veel dingen uit TV's gehaald dat ik niet begreep
hier een foto met de werking snel uit gelegd
Special Member
Als hij uit een video komt, hoeft hij ook niet precies 64us te zijn, ik zou het moeten opzoeken maar meen dat daar (ook) nog een andere timing nodig was.
Op 24 mei 2023 18:22:51 schreef RAAF12:
Deze kwam ook voor in oude KTV's maar de piezo modellen in het chromacircuit vond ik wel interessanter om te zien. [bijlage]
Was ook iets van een delay line geloof ik, maar voor een paar ns.
Wel eens geweten waar die hele korte tijd voor diende maar ben het weer vergeten.
Die 64 us delay line wordt gebruikt om het chroma signaal wat "Phase" "Alternerend" is bij elkaar op te tellen om de phase shift te compenseren die bij NTSC heel berucht is.
Vandaar dat het PAL heet: Phase Alternating Line.
In een K8 zaten trouwen hele grote glasblokken van wel 8 cm lang, zo groot als een halve sigarendoos.
Die radio displays zijn meestal custom made displays. Aansturing hangt af van het aantal segmenten en het ic onder de 'blob'
Zijn meestal segment displays en geen grafische, omdat dat veel goedkoper is...
Komt uit een compleet radio kitje: https://hz.ru.aliexpress.com/i/1005002365057541.html
En zoals arco zegt, alleen segmenten.
Onder die blob zit ook de cpu voor de aansturing van de radio zelf denk ik. Dus die pinnen zijn dan alleen outputs om een shiftertje oid aan te sturen voor de tuning?
Golden Member
Op 26 mei 2023 19:21:35 schreef henri62:
[...] Was ook iets van een delay line geloof ik, maar voor een paar ns.
Wel eens geweten waar die hele korte tijd voor diende maar ben het weer vergeten.
Kan je nakijken in het schema van een Philips K7 chassis.
Vandaar dat het PAL heet: Phase Alternating Line.
Het heeft ook met de werking van het oog te maken.
Een NL verhandeling staat zeer uitgbreid beschreven in onderstaand boek.
Dr. Walter Bruch van Telefunken heeft het in elkaar gesleuteld.
Het is een lang verhaal en iedereen kan het opzoeken. Of dit boek lezen...
Video handboek Ir. R van Wezel ISBN 909 6082 130 0 De Muiderkring BV boek kostte destijds 65 gulden en ik kon het wel dromen.
Golden Member
Met dit zou je hem moeten kunnen repareren, veel meer zit er niet op
Golden Member
Allright, dan zal het wel lukken, die lader doet zowel NiCd als NiMH. Laden met zo'n ding is nieuw voor mij maar het apparaat werkt dus kan die in de opslag en dan t.z.t. dienst gaan doen. Bedankt.
Ik krijg hoofdpijn, bij het zien van die zekering.
Daardoor heb ik ooit een hele vervelende brom in de studio gehad, waar ik destijds (ongeveer 25 jaar geleden) werkte.
Golden Member
Ja ook ooit zoiets gehad, een zekering die 5 keer meer weerstand had dan normaal. Dat hoort bij foutzoeken. Een keer een KTV met een hoogohmig printspoor. Tja troubleshooters maken wat mee
Ik had dat gisteren nog. uart data komt niet over. Aan de ene kant van het spoor 3.1V rond de 50 microampere lekstroom. Dan een spoor en aan de andere kant 2.8V. 0.3V over het spoortje! Blijkt dat ik aan de CPU kant 0.5mm verkeerd had geprikt: Het pootje er naast....
Het probleem bleek te zijn: Software: De UART geeft 1 byte "loze" data als je hem opstart. Hierdoor werd het eerste commando wat je stuurt genegeerd. ("command byte unrecognized"). Dus nu zuig ik de UART leeg nadat ie aangezet is en voordat we in "normal mode" gaan.
Golden Member
Bij mij was het koperspoor zelf de boosdoener, de solderingen waren intact. Ik meen dat het een K30 chassis was. Het koper zat onder een groen soldeermasker. Een draad over het spoor gesoldeerd en toen was het ok. Dacht eerst dat er een breuk in het spoor zat maar daar was niets van de zien of te meten. Het was ook niet weggefikt ofzo, zag er verder normaal uit.
Golden Member
Vergeten de buis te documenteren en kan niet lezen wat er op de voet staat. Iemand een idee wat voor type?
Een 814? (staat er op... )
Golden Member
VT2(3?)4 of VT2(3?)41 ?
Ik krijg geen hits, maar heb de vraag doorgespeeld
Golden Member
Hier de datasheet.
Is een zendbuis
Golden Member
Op 10 juni 2023 10:35:58 schreef Arco:
Een 814? (staat er op...)
Idd met een andere glass bulb en met CG op de voet.
Is duidelijk aan allen, bedankt!
Golden Member
Hier de juiste info:
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_814.html
Golden Member
Mooi gepimpt!!
Golden Member
Op 10 juni 2023 11:46:12 schreef Arco:
Er staat ook VT-154 op, is gelijk aan een 814...[bijlage]
Yep I see Was wat bevangen door de warmte...