Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Ik denk niet dat je dat daar ook makkelijk gaat vinden, omdat bijna niemand dat nodig heeft... (vraag en aanbod... ;) )
Beter kijken bij bijv. Roth of Vero...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@rew: Tsssk. Alweer de vraag in vraag stellen, in plaats van ze te beantwoorden :)

Vooral voor het samenbrengen van Chinese moduletjes lijkt me al dat koper stevige overkill, ik stel meer en meer vast dat ik minstens 70% ongebruikt laat. Dan soldeer ik liever een draadje meer. En ik hoop wat geld en wat milieu te besparen - dat gaat vaak hand in hand! - door geen koper in te kopen dat ik toch niet gebruik.

@Arco: ja, daar zal het wel op neerkomen, ja. ik ga daar eens rondkijken. Alleen vrees ik dat Chinees-met-koper nog steeds minder duur zal zijn dan niet-Chinees-met-geen-koper. Hoe zwaar mijn milieubewustzijn dan nog weegt, dat moet ik nog eens goed bekijken ;)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 19 februari 2023 19:15:58 (25%)

pa3gws

Golden Member

@Paulinha_B
Waarom Ali als het veel dichterbij kan?
Oei even je locatie over het hoofd gezien. :+
https://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronicaonderdelen/print…

[Bericht gewijzigd door pa3gws op zondag 19 februari 2023 19:37:36 (12%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hehe, dat is WEL precies waar ik naar uitkijk (al mochten er wel eens afmetingen hebben bijgestaan :( aan de foto te zien zou het misschien wel eens ongeveer euroformaat 160x100 mm kunnen zijn? ), bedankt!
En het is nog altijd minder ver dan China... maar ik ga er nu toch niet gauw effe een middagje gaan winkelen, dat nu ook weer niet :)
Wel in het achterhoofd houden tegen dat ik nog eens naar de lage landen kom.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op zondag 19 februari 2023 19:47:38 (12%)

pa3gws

Golden Member

Ze zijn inderdaad 10x16 cm en het is maar net de vraag hoeveel haast je ermee hebt.
Wellicht hier iemand die er in de buurt woont en wat voor je kan regelen.
Ik kom er wel eens maar het is voor mij ook niet naast de deur.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Helaas zal het bizarre dan wel weer zijn dat AliExpress Portugal goedkoper is in verzending dan Nederland Portugal 8)7
Het blijft natuurlijk compleet bizar dat een verjaardags kaart vanuit België naar Nederland of andersom (of zelfs binnen België of Nederland) net zo duur is dan bv een zakje standaard onderdeeltjes bestellen vanuit China via AliExpress |:( Of zelfs goedkoper :?
Ja, weten allemaal wel hoe het komt, het gaat ten koste van veel andere zoals milieu en de mensen :(

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 19 februari 2023 21:36:55 (61%)

Op 19 februari 2023 21:25:02 schreef Jinny:
Piet verstuurt ook...

Toch alleen maar op 6 december? Of over wie heb je het dan :) ?

Jinny

Golden Member

Op 19 februari 2023 21:48:55 schreef Paulinha_B:
[...]

Toch alleen maar op 6 december? Of over wie heb je het dan :) ?

Sorry, Piet, eigenaar van de Baco.
Ik kom daar onregelmatig..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Baco, kom er regelmatig. Heerlijk rondsnuffelen en zelfs als ik zonder lijstje kom, heb ik altijd wel wat af te rekenen aan de kassa. Zeer de moeite waard. Grts Eric21

Ja BACO erg leuk om rond te lopen en kom altijd thuis met iets onverwachts.
Vroeger had je in Haarlem Hollander en in Amsterdam op het waterlooplein en Radio lensen en niet te vergeten De elektronica Dump op de molukkenstraat in Amsterdam Helaas allemaal gesloten.
Ben blij dat ik in de buurt nog op 2 plaatsen kan snuffelen Baco IJmuiden en Display in Haarlem.
Een andere plek waar je nog lekker kan snuffelen is Radio Service Twenthe in Den Haag daar heeft de tijd ook nog stil gestaan

Dat soort winkels zijn erg gevaarlijk voor mij :+
Ik zou ook met te veel terug komen ;)
Gelukkig zijn de allemaal ver weg. Geen idee of er ook zo'n soort leuke winkel(s) zijn in het zuiden van Nederland of Vlaanderen.
Je hebt hier in Brugge wel overstock vermeers. Van oorsprong ook een Amerikaanse stock.
Ik ben daar wel eens geweest en ze hebben voor ons knutselaars ook echt enorm veel dingen maar niet specifiek Electronica onderdelen.
Mijn broer is ook heel blij het ontdekt te hebben want hij is veel bezig met hout, modelbouw. En hij was al lang opzoek naar betaalbare kleine spijkertjes, schroefjes en moeren. En je kunt die daar ook prima per stuk kopen in alle soorten en maten :P
Maar om beetje ontopic te blijven, AliExpress is ook "levensgevaarlijk" (in meerdere opzichten :+ ) ook veel leuke dingen voor zeer weinig.
Daarom zorg ik gewoon dat ik altijd maar een beetje geld op mijn PayPal zet als ik iets bestel daar. Ik heb bewust PayPal niet gekoppeld aan een rekening. Voorkomt dat ik veel te veel besteed :P

[Bericht gewijzigd door brains op maandag 20 februari 2023 19:40:15 (65%)

Ik zou bij Aliexpress een electronisch testapparaatje willen kopen, prijs is net geen 15 euro, incl. VAT, het wordt gratis verzonden vanuit China (volgens de advertentie).
Omdat het ongecompliceerd kopen van goedkope chinameuk al een poos niet meer zonder inklaring en de hele rambam daaromheen gaat, maar ik in die tijd nog niets daar gekocht heb, en in de advertentie staat dat er mogelijk 'customs' en andere kosten zijn, is mijn vraag aan de veelkopers:
waar moet ik aan denken qua bijkomende kosten voor dit ding?

(nee, ik heb niet de hele draad doorzocht op wat anderen over dit thema schrijven..).

Sine

Moderator

Daar komt niets bij, riching EU wordt de btw al door ali afgedragen, vandaar ook geen inklaringskosten.

Je hoeft je nergens zorgen over te maken bij Ali op dat vlak. Ali draagt de BTW af en zolang je onder bepaald bedraag blijft is er niets aan de hand. En dat bedrag is meen ik 150 euro of zoiets. Maar meestal bestel je bij Ali voor lage prijzen dingen. Enfin, ik dan toch ;)
De grens van onder 22 euro geen btw is al een tijdje vervallen. Er is een Europese wet voor gekomen.
Bij andere webwinkels buiten EU kan het wel anders zijn. Niet iedereen doet mee aan de regeling dat ze de BTW afdragen aan land waar naar toe gaat. En dan zit je wel met inklaringskosten en BTW.

Op 6 maart 2023 19:24:41 schreef brains:
En dat bedrag is meen ik 150 euro of zoiets.

Dat klopt. Vanaf 0 moet tegenwoordig BTW betaald worden. Maar er is nog steeds een heffing-vrije-voet van 150 euro: Daaronder wordt GEEN importheffingen berekend. Omdat die door de douane vastgesteld dienen te worden en niet vooraf betaald kunnen worden moet boven €150 de BTW NIET door ali geint worden en wordt dat samen met de import heffingen (meestal nul) in 1x geint. (en dan moet je weer kosten betalen. Zucht. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank voor de vriendelijke voorlichtende antwoorden van Sine, brains en rew!
'thumbs up'

Mijn laatste bestelling bij Ali was eind vorig jaar, die werd vanuit een depot in Duitsland geleverd en in een paar dagen aan de deur.
Ook zonder 'fuss', maar was dan ook al in de EU.

Als ik op Aliexpress wil inloggen met email en ww. krijg ik een scherm met een schuif die van links naar rechts zou moeten om verder te kunnen.
Is dit normaal (veilig) of kwalijk?
Eerder was dit niet het geval volgens mij..

Dat is me ook al een paar keer overkomen. Ik denk dat het ervan komt als de vorige login al te lang geleden was - of zo berekend wordt, al dan niet terecht. Ik heb er nog geen nadeel van ondervonden, maar wat er achter de schermen gebeurt, dat weet men natuurlijk niet.

maartenbakker

Golden Member

Het is een van de vele vormen van Captcha-achtige maatregelen. Ali had het een hele tijd geleden al.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar ze doen het "sporadisch". Als een computer aan het schuifje gaat zitten, is het idee" dat die bijvoorbeeld 100% lineair van links naar rechts gaat (dus b.v. steeds: "De muis is 5 pixels verder naar rechts en button nog steeds ingedrukt"). Dat is natuurlijk de simpelste en die halen ze er zo uit. Het algorithme zal wel iets ingewikkelder zijn en dus ook de "5 pixels plus of min random" er uithalen.

De bedoeling is om de "automatische paswoord gokkers" te ontmoedigen. En kennelijk doen ze dan niet "iedereen moet het" maar bepalen ze hoe "verdacht" jou IP adres is.

Ik zit hier achter een shared-IP-internet-van-het-gebouw. Dus als IEMAND in het gebouw een virusje oploopt op z'n windows bak, dan zal ons IP adres wel weer een tijdje op een blacklist komen te staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Geldt jullie inschatting van 'onschuldigheid" ook als de slider opkomt net als je op Ali op de knop 'nu betalen' gaat, en er in het pop-up scherm met de slider staat:
'sorry, we have detected unusual traffic from your network
please slide to verify'

Persoonlijk heb ik -helaas achteraf- sterk het gevoel van fraude en data-omleiding.

Mij is het enkel overkomen bij het aanloggen, een keer of twee-drie misschien, gedurende het laatste jaar of zo.
Als zoiets moest opkomen op het moment van betalen, dan zou ik ook op mijn hoede zijn.

maartenbakker

Golden Member

Op 8 maart 2023 18:14:12 schreef electronono:
Geldt jullie inschatting van 'onschuldigheid" ook als de slider opkomt net als je op Ali op de knop 'nu betalen' gaat, en er in het pop-up scherm met de slider staat:
'sorry, we have detected unusual traffic from your network
please slide to verify'

Persoonlijk heb ik -helaas achteraf- sterk het gevoel van fraude en data-omleiding.

Waarom zou je dat gevoel hebben? Als dat schuifje dat zou doen, heb je een veel groter probleem! Om dat met de door jou gevreesde functionaliteit op het scherm te krijgen, moet óf je verbinding óf je computer gecompromitteerd zijn. En als dat het geval is, waarom zouden ze dat dan met een schuifje duidelijk willen maken? Dan kunnen ze veel beter stil blijven en hopen dat je niet merkt dat je in een botnet zit of je gegevens gejat worden....

Met "your network" bedoelen ze een IP range dat bij jouw provider, datacenter van jouw provider o.i.d. hoort, en "detected" kan ook van alles betekenen. Niet alle blacklists zijn even nauwkeurig en betrouwbaar.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 8 maart 2023 20:07:33 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat gevoel kreeg ik omdat ik betaalde (ideal). een minuut later een mail van Ali blijk te hebben gekregen met 'bevestiging van uw aankoop, ordernummer etc..'
en een uur later weer een mail van Ali met het verzoek om te betalen (want nog niet gedaan) en een betaalknop.
Dit lijkt me niet correct (en dan zeg ik het netjes), ik heb de verkoper aangeschreven via Ali, maar die wacht blijkbaar tot 2 dagen met zijn antwoord op de vraag of de betaling is binnengekomen of niet.
Het kan natuurlijk ook een verkoper zijn die me twee keer voor het artikel wil laten dokken.

edit 09.03.2023 08:34u.
Vannacht blijkt het antwoord van de verkoper gekomen, de betaling is -toch- wel binnengekomen, het artikel wordt verzonden..
Mijn slechte gevoel was dus ongegrond.
Sorry chinaman!

Dit topic is gesloten