Meeste Topics hierover zijn alweer verouderd. Dus dan even een nieuwe.

Voor mijn Raaco ladenkastjes wil ik een eenvoudige labelprinter aanschaffen. Tot nu tot deed ik dat met zelfgemaakte labels op een A4 mbv MS-Word.

Uitprinten, knippen en voor het laatje schuiven.

Maar de printerinkt verdwijnt snel, mede door het aanraken als je de laatjes open doet. De labeltjes gaan daarbij krommen. Zeker bij normaal papier.
Kortom, niet fijn.

Ik kom dan uit op een Brother PT-M95. Wat ik echter niet snap is dat bij de mee te bestellen tape cartidges, ze het steeds over niet-gelamineerde tapes hebben.

De vraag is dan: is het feit dat je gelamineerde tape gebruikt afhankelijk van het apparaat? M.a.w. dat de PT-M95 dat überhaupt niet aankan?
Bij 123-inkt konden ze dat aan de telefoon niet met zekerheid zeggen.

Of wordt gelamineerde tape niet zo veel gebruikt? Mij lijkt dat het mooier is omdat de labeltjes dan mooier blijven bij veelvuldig aanraken.

Die printer gebruikt M-tape. Als je gelamineerde labels wilt maken moet je er eentje met TZe-tape gebruiken.

Bijvoorbeeld deze: https://www.alternate.nl/html/product/1220094

of deze: https://www.reichelt.nl/nl/nl/labelprinter-tafelmodel-qwertz-toetsenbo…

Ik heb zelf een D200 zoals de laatste link, echter een andere uitvoering. Erg goedkoop bij Reichelt maar het is wel een duitste QWERZU uitvoering.

Dit is de mijne: https://www.bol.com/nl/nl/p/brother-pt-d200-thermo-transfer-180-x-180d…

Vreemd dat ze bij 123-inkt dit niet wisten.

Ik heb een Brother M65 (m-tape, niet gelamineerd) en een Brother 1230pc (tz tape, gelamineerd).
De TZ tape blijft goed leesbaar, de M tape verschiet als een dolle, is soms (afhankelijk van omstandigheden) na 5 jaar al bijna niet meer leesbaar...

Inkjetinkt blijft een stuk langer leesbaar... :)

TZe gaat tot nu toe al 15 jaar mee op 't werk zonder verkleuring. Het is wel erg duur.
Ik heb één keer een goedkopere aftermarket cartridge gebruikt, maar die werkte onbetrouwbaar (verkeerd afknippen, asymmetrisch tegenover de tekst bijvoorbeeld, korte tekst doorknippen met veel witruimte er achter etc)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (56%)]

Dan zou ik dus ook deze kunnen overwegen:

https://www.123inkt.nl/Labelprinters/Belettering-systemen/Beletterings…

Die werkt wel met tze-tapes (is tze altijd gelamineerd?)

Edit: link was niet goed, is nu gecorrigeerd

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (10%)]

Op 27 februari 2023 16:19:57 schreef flash2b:

Vreemd dat ze bij 123-inkt dit niet wisten.

Ik kreeg ook de indruk dat ik iemand aan de lijn kreeg die alleen de telefoon opnam...

TZe is altijd gelamineerd. Hierdoor kan je ook andere kleuren text printen, bijvoorbeeld witte letters op zwarte achtergrond. Bij M-tape is de text altijd zwart.

Welk model je bedoelt is in je link niet duidelijk.

Bij M-tape is de text altijd zwart.

Dacht ik toch niet, ik gebruik vaak blauw... :)
https://www.123inkt.nl/Labels-en-tapes/Brother/Tape-nummer/M-K-tapes/M…

Op 27 februari 2023 16:11:21 schreef Bavelt:
Maar de printerinkt verdwijnt snel, mede door het aanraken als je de laatjes open doet. De labeltjes gaan daarbij krommen. Zeker bij normaal papier.
Kortom, niet fijn.

Een stuk beter, maar misschien niet goed genoeg voor jou:
Dikker papier gebruiken (of foto-papier). Na afdrukken twee dunne laagjes transparante lak er overheen (spuitbus). Daarna strookjes knippen.

Zelf gebruik ik 3 printers.
In de werkplaaats een Dymo voor de standaard labels.
In de auto een Dymo voor het labelen van UTP outlets en patchkasten en kabels etc.
Deze gebruiken vinyl tape.
Dat is prima voor plaatsen waar je niet veel aan komt en het tape iss mooi soepel.
Ik heb ook een Brother die met TZe tape werkt, dat tape is hard en er zit inderdaad een stevige laag op.
Deze labels slijten niet zolang ze niet in de felle zon zitten.
Ik maak er ook bv naambordjes voor brievenbussen etc mee.
TZe is dus een prima oplossing.
In mijn raco kastjes heb ik de TZe labels op een stukje dik papier ( 300 grams) geplakt, dan ik ze nog veranderen of wisselen.

Zelf heb ik de Brother PT-E550WVP. Print ook op krimpkous en gelamineerd tot 24mm.

Op 27 februari 2023 16:33:06 schreef Ledlover:
TZe gaat tot nu toe al 15 jaar mee op 't werk zonder verkleuring. Het is wel erg duur.
Ik heb één keer een goedkopere aftermarket cartridge gebruikt, maar die werkte onbetrouwbaar (verkeerd afknippen, asymmetrisch tegenover de tekst bijvoorbeeld, korte tekst doorknippen met veel witruimte er achter etc)

Tot nu geen problemen met de 123 cartridges.

Ik heb inmiddels de HP-107B gekocht en al in huis. Dat gaat heel snel bij 123Inkt.
Wel even prutsen; een handleiding is bij Brother een ondergeschoven kindje merk ik wel. een klein papiertje met wat kleine afbeeldingen is wat er wordt verstrekt.

Zo lukt het wel om labeltjes te maken, maar er komt toch weer knipwerk aan te pas. Ik wil gewoon labeltjes van 51mm lang, zodat ze op mijn Racoo laatjes passen. (ik heb 9mm tape).
Nu komt er een strook uit, waarbij je het op maat moet knippen met een schaar.

Misschien wat spelen met spaties, maar het is wel lastig. Of ik doe iets verkeerd.

Op 28 februari 2023 15:49:04 schreef Bavelt:
Ik heb inmiddels de HP-107B gekocht en al in huis. Dat gaat heel snel bij 123Inkt.
Wel even prutsen; een handleiding is bij Brother een ondergeschoven kindje merk ik wel. een klein papiertje met wat kleine afbeeldingen is wat er wordt verstrekt.

Zo lukt het wel om labeltjes te maken, maar er komt toch weer knipwerk aan te pas. Ik wil gewoon labeltjes van 51mm lang, zodat ze op mijn Racoo laatjes passen. (ik heb 9mm tape).
Nu komt er een strook uit, waarbij je het op maat moet knippen met een schaar.

Misschien wat spelen met spaties, maar het is wel lastig. Of ik doe iets verkeerd.

Bij mijn Brother software (P-Touch) kun je op de mm nauwkeurig ingeven op welke lengte de labels af- of ingesneden moeten worden.

Dit is ook een P-Touch.
Ik heb de labellengte op 50mm ingesteld.

Maar bij het printen komt er eerst een blanco stukje van 25mm uit, pas dan volgt de label van 50mm. Er staan 2 punten onder elkaar zodat je weet waar je moet knippen. Maar zo raak ik snel door mijn tape heen..

Dit kan ik ook niet verklaren: ik krijg steeds wisselende lettergroottes:

Je kan hierbij goed het eerste blanco stukje zien met de 2 puntjes.

[Bericht gewijzigd door Bavelt op (27%)]

Ik heb dat ook. Wat ik meestal doe:
Als ik meerdere labels nodig heb, alles in 1 keer printen met spaties ertussen. Dan heb je alleen 'uitval' aan het begin, verder niet. (gewoon met de schaar doorknippen)

Dat is een aardige.
En de labellengte dan wel aanpassen met het aantal keren * 50mm?

Dus stel ik wil 3 labels, dan opgeven 150 mm of toch gewoon die 50mm aanhouden?

De mijne kun je op automatisch zetten, dan wordt de lengte aangepast.
Kleine letters zal wel komen doordat je per ongeluk een ander lettertype hebt gekozen (bovenin display)

Nee, ik heb gemerkt dat het ding automatisch overschakelt op een ander lettertype als het er niet helemaal op past.
In mijn voorbeeld "weerstand 10K-100K"

Dat is natuurlijk niet de bedoeling (ik heb sowieso een hekel aan programma's die dingen 'automatisch' gaan bedenken).
Dan had ik liever een boodschap gehad dat het er niet op past. Dan kan ik de tekst wijzigen zodat het er wél op past...

Bij dit apparaat kan ik de label inderdaad op automatisch zetten.
Maar dan past hij wel meteen 'automatisch' de lettergrootte aan.

Dit is wel heel irritant... ;(

Boven = automatische lengte; onder = 50mm lengte

Zo krijg ik dus precies wat ik niet wil..

Ik wilde gewoon de gemiddelde lettergrootte.

Waarom niet de standaard afkorting gebruiken? R 1k-10k

Een voordeel van de PT-E550, je kan die als WiFi printer gebruiken en alles ontwerpen op je PC.

edit: Voor de grote 10k-100k heb je daar geen O gebruikt ipv 0?

Is Dymo niet veel goedkoper met zijn tape?
Ik geloof ook dat het assortiment uitgbreider is.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (38%)]

Tjonge, ik heb me wel wat op de hals gehaald met die labelprinter...

Ik wilde netjes labels op mijn laatjes.

Het oppervlak van de laatjes is glad, maar wanneer ik het label er op plak, ontstaan er 'ribbeltjes', net of er luchtbelletjes onder zitten. Dat is niet glad te strijken en is gewoon een lelijk gezicht.

Op de foto misschien niet zo goed te zien (m.n onderkant label onder 'weerstand')

Grootte kun je toch instellen met de linker 'AAA' toets?
Dymo tapes waren een stuk duurder als die van Brother, en zijn ook korter (7m i.p.v. 8m)

Ik heb nog nooit 'luchtbellen' gezien, dus iets gaat er fout...

[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]

Je doet iets fout. Die ongelijkheden nog nooit meegemaakt.

Schutpapier er af. Aan 1 zijde correct plaatsen en met je vinger in 1 beweging naar de andere zijde strijken.