Ik ken jouw toestel niet maar het klinkt alsof je ergens een maximum lengte voor het label hebt opgegeven en dat het toestel dat maximum absoluut wilt aanhouden en zo nodig een kleiner lettertype kiest.

Zelf gebruik ik een Dymo LabelPoint 350. De tekst is ingesteld als gealiëneerd naar links. Op deze manier is de afstand van de rand het kleinst en de tekst veranderd niet. De labels hebben zo allemaal een andere lengte natuurlijk. Ik zie het niet graag maar heb er mee leren leven 8)7

Mijn wens gaat naar een label netjes OP MAAT zodat ik NIET moet bijknippen. Liefst in kleur. Zelfklevend, maar dan geen papier want die krijg je er niet gemakkelijk af, of niet maakt me eigenlijk niet uit als het maar OP MAAT is. Zelfklevend moet die maat zelfs niet perfect 51x10 zijn, iets kleiner mag ook. Als ik ze maar per stuk kan printen ZONDER dat er moet geknipt worden. Maar dat bestaat gewoon niet...

Ik print het gewoon met een normale printer, een A4 vel vol, en knip ze dan los, en schuif ze zo in de laatjes.

Op 1 maart 2023 08:16:39 schreef Swake:

Mijn wens gaat naar een label netjes OP MAAT zodat ik NIET moet bijknippen. Liefst in kleur. Zelfklevend, maar dan geen papier want die krijg je er niet gemakkelijk af, of niet maakt me eigenlijk niet uit als het maar OP MAAT is. Zelfklevend moet die maat zelfs niet perfect 51x10 zijn, iets kleiner mag ook. Als ik ze maar per stuk kan printen ZONDER dat er moet geknipt worden. Maar dat bestaat gewoon niet...

Een Brother E-550W kan dat prima hoor.
Daar kan 9, 12, en 24mm tape in die je op een vaste lengte kunt printen.
Al mijn bakjes hebben de zelfde maat label en bijna ook de zelfde maat tekst

Als de lettergrootte wisselt, zal de label lengte niet op 'automatisch' staan. (bij een vaste lengte gaat hij proberen toch alles erop te prakken met kleinere letters)

Op 1 maart 2023 00:24:45 schreef Bavelt:
Het lukt me niet om het juiste lettertype te krijgen.

Ik voer bij AAA de grootste letters in. Er is een functie 'voorbeeld'. Daar lijkt het goed te gaan, maar pas bij het printen van het labeltje ervaar je dat hij het lettertype naar klein omzet.
Ik krijg dat niet uitgeschakeld. En dan is het iedere keer afwachten en een verrassing wat er uit komt..

Zo wordt 'weerstand 10K-100K' superklein afgedrukt, maar 'weerst. 10K-100K' gaat met dezelfde instelling wel goed.

Dit is eigenlijk onwerkbaar.

Zelf heb ik al met verschillende type labelprinters gewerkt. Het is 9 van de 10 keer altijd 1 van de 2. Of je stelt de maximale lengte in en de lettergrootte wordt kleiner als het er niet op past, of je stelt de lettergrootte in en de label wordt langer als er meer ruimte nodig is.

Voor mensen die ook een labelprinter (een allrounder) overwegen:
Zelf heb ik een PT-2730VP (momenteel te koop als PT-D460BTVP). Deze geeft bijvoorbeeld wel een melding als er iets onjuist is ingesteld (zie foto van een groot lettertype, kort label, lange tekst). Even investeren, maar dan heb je ook een labelprinter. Wordt tevens door de computer gezien als echte printer, dus printen vanuit een Office programma zoals Excel gaat ook perfect. Maar ook de bijgeleverde software kan met databases overweg. Ideaal voor etiketten bij magazijnbeheer (met of zonder tel-functies of achterliggende formules). Aangeschaft o.a. voor hetzelfde doel: Raaco kastjes labelen :)

Op 28 februari 2023 20:30:17 schreef fred101:
Ik heb een P-touch 900, al ik weet niet hoelang, maar ik heb nog nooit problemen met plakken gehad. Ik gebruik de gelamineerde cassettes. Enige nadeel is dat er 6 batterijen in gaan en geen aansluiting voor een adapter. Hij denkt namelijk al heel snel dat de batterijen op zijn (alle 6 nog boven 1,35V maar hij wil toch weer nieuwe) Ik ga er maar eens een DC connector in knutselen en hem dan met een labvoeding voeden.

Dat is dan een vooruitgang bij de PT-E550. Lithium batterij en oplaad adapter meegeleverd.

Met een Dymo wel hetzelfde probleem gehad. Deze had ook 4 batterijen en wel een DC connector (negatief aan de centrale pen dus opletten). Met een labvoeding op 6V lukte het niet. 7V dan weer wel.

Op 1 maart 2023 11:21:38 schreef Arco:
Als de lettergrootte wisselt, zal de label lengte niet op 'automatisch' staan. (bij een vaste lengte gaat hij proberen toch alles erop te prakken met kleinere letters)

Dat klopt heb ik al gemerkt. Maar zet ik hem op automatisch dan moet ik wel zelf het lettertype in de gaten houden, anders komt er een joekel van een label uit.

Zet ik hem op automatisch en kies een kleinere letter, dan laat hij wel de maat van de label zien die hij gaat maken. Omdat er links en rechts een blanco ruimte zit, kan ik met een schaar zodanig knippen dat ik een juist label overhoud.
Maar fraai is het niet echt vind ik. Het is hiermee gewoon bewerkelijk.
En er komt nog een ander probleem bij (ik grossier daar blijkbaar in): de tekst loopt niet helemaal recht, maar iets schuin omhoog. Ik gebruik een 9mm tape.

Dit valt niet in te stellen vrees ik...

Ik heb dus 2 labelprinters, bij geen van beiden ooit last gehad van al die problemen... :)

Op 1 maart 2023 15:19:24 schreef Bavelt:
[...]
Dat klopt heb ik al gemerkt. Maar zet ik hem op automatisch dan moet ik wel zelf het lettertype in de gaten houden, anders komt er een joekel van een label uit.

Zet ik hem op automatisch en kies een kleinere letter, dan laat hij wel de maat van de label zien die hij gaat maken. Omdat er links en rechts een blanco ruimte zit, kan ik met een schaar zodanig knippen dat ik een juist label overhoud.
Maar fraai is het niet echt vind ik. Het is hiermee gewoon bewerkelijk.
En er komt nog een ander probleem bij (ik grossier daar blijkbaar in): de tekst loopt biet helemaal recht maar ook iets schuin omhoog. Ik gebruik een 9mm tape.

[bijlage]

Dit valt niet in te stellen vrees ik...

Zit je cassette er wel goed strak in ?

Ik heb gekeken of de cassete er strak in zit. Standaard zit er een 12mm tape (introductie) tape in. Ik heb een 9mm erbij gekocht omdat dat de maat is voor de Raaco laatjes.

De cassette zit wel 'vastgeklikt', zij het dat er wel een hoop speling in zit. Als je hem beetpakt kun je hem makkelijk iets bewegen.
een beetje 'rammelen' dus.

Ik vermoed dat het bij deze Brother label printer hoort. En gezien de relatief lage prijs dus wellicht een kwaliteits-issue.

Op 1 maart 2023 15:29:42 schreef Arco:
Ik heb dus 2 labelprinters, bij geen van beiden ooit last gehad van al die problemen... :)

Daarom zei ik al dat ik in dit soort problemen grossier... :/

Op 1 maart 2023 14:49:50 schreef buckfast_beekeeper:
[...]Met een Dymo [knip] Met een labvoeding op 6V lukte het niet. 7V dan weer wel.

De originele externe voeding van mijn Dymo LabelPoint 350 heeft een optionele voeding van 9V. Heb er natuurlijk zelf één aangeprutst.

De wereld kan soms simpel zijn. ;)

Ik heb een Excel blad gemaakt waar ik met gemak 68 labeltjes op één A4-vel kwijt kan.

Precies op maat, 51mm lang, 10mm hoog.

Afgedrukt op vandaag bij de Action gehaald fotopapier (210 gr Glossy papier). Kost niks.
Deze met mijn Brother laserprint afgedrukt. Ziet er fraai uit.
Met een snijder horizontaal en verticaal over de lijntjes snijden en voilá, in één klap 68 labels.

De labeltjes schuif ik in de label-gleufjes, geborgd door een tweede blanco er achter. Dan zit het goed klem.
Dus niks geen geplak.

Het ziet er veel netter uit dan de Brother labels uit de labelprinter/tape...

Enig twijfelpunt is hoe goed houdt de toner zich. Maar een tweede vel is zó afgedrukt.

Tip: Heb je een hefboomsnijder: Snij dan eerst naar keuze horizontaal of verticaal door tot in de wit-rand, maar niet zover dat je allemaal losse stroken krijgt. Laat alles 'aan elkaar hangen'. Snij vervolgens de andere lijnen helemaal door. Als je eerst (deels) verticaal en vervolgens horizontaal snijd, bespaart je dat 3 stroken apart snijwerk (22x knippen vs 77x).

Goede tip. Ik heb inderdaad een papiersnijder.
De labelprinter kan ik ondertussen ook wel gebruiken voor andere zaken dan de laatjes.

Op 3 maart 2023 12:18:38 schreef Bavelt:
Goede tip. Ik heb inderdaad een papiersnijder.
De labelprinter kan ik ondertussen ook wel gebruiken voor andere zaken dan de laatjes.

Door de jaren heb ook ik meerdere vormen van labelen gebruikt.

Plastiekspray eroverheen is een afrader. Vuil werkje, stinkt en de spray hecht wel op het papier, maar wordt vaak (elektrostatisch?) afgestoten op de letters waardoor het resultaat niet is wat je wil.
Zeker de wrijfletters en sommige inktsoorten hebben daar last van

Die labelprinter heb ik ook en dit gaat prima.

Een gewone A4 print gaat ook prima. omdat je niet maatgebonden bent, ook voor grotere roomijs-dozen met onderdelen geschikt. Daar staat zo'n smal labeltje lullig en is minder goed leesbaar.

Soms print ik dan een tekst en kleef deze met doorzichtige bureau plakband op de doos waarbij het ganse label bedekt is. dat geeft tevens bescherming tegen vuile vingers,vocht, en andere degradatie. En kan na een tijd nog redelijk gemakkelijk verwijderd worden.

Omdat sommige onderdelenrekjes met schuifjes labelhoudertjes hebben maak ik ook wel makkelijk verwisselbare labeltjes met de printer en steviger papier.. je kleeft er een stukje doorzichtige plakband op, aan de kopse kanten snij je die af en de langskanten die iets breder zijn dan het label plooi je over. Dan heb je een redelijk stevig en beschermd labeltje dat makkelijk verwisselbaar is en desnoods met een tweede strookje plakband kan vastgeplakt worden.

zelfklevende plastiek labels gemaakt met een labelprinter zijn vaak na langere tijd erg moeilijk verwijderbaar.

Labels vastkleven gaat goed op de betere glasheldere hardplastieken schuifjes, maar de huidige geheel plastieken low-cost kastjes zijn tegenwoordig van een zachtere half transparante plastieksoort waar lijm niet altijd goed op houdt.
Ik wil nog even waarschuwen, hou dergelijke goedkope aldilidlactionkastjes uit direct zonlicht, dus weg van het raam.
Ik had er enkele gekocht en na een jaar brokkelden de schuifjes uit elkaar. De kastjes of delen ervan waar de zon niet direct op schijnt blijven goed.

De oudere dure (Raaco)kastjes met harde doorzichtige schuifjes zijn nauwelijks gevoelig voor zonlicht binnenshuis.
Ik vermoed dat het materiaal daar glasachtig polystyreen is.

Op 5 maart 2023 14:22:59 schreef grotedikken:
Labels vastkleven gaat goed op de betere glasheldere hardplastieken schuifjes, maar de huidige geheel plastieken low-cost kastjes zijn tegenwoordig van een zachtere half transparante plastieksoort waar lijm niet altijd goed op houdt.

Ik en een aantal anderen hier met mij vinden die low-cost plasticsoort eigenlijk prettiger. (dat is PE: PolyEtheen. Verwant aan teflon waar de waterstof atomen door fluor vervangen zijn. )

Jep, doe mij ook maar de PE variant in plaats van PS of waar die oude dan ook van gemaakt zijn.

Die breken niet als je er een keer wat op laat vallen. (ja, lomp is lastig) ;)

Op 5 maart 2023 18:52:35 schreef rew:
[...]Ik en een aantal anderen hier met mij vinden die low-cost plasticsoort eigenlijk prettiger. (dat is PE: PolyEtheen. Verwant aan teflon waar de waterstof atomen door fluor vervangen zijn. )

En je krijgt geen kippevel als die laadjes "piepend" opengaan (de harde plastic).

@bprosman, als mijn vrouw klaagt over kippevel, zeg ik 'dat is je ware aard die bovenkomt.' :-)

Akkoord dat die zachtplastieken kastjes wat prettiger zijn in gebruik en minder kwetsbaar.

Nadeel is dat ze niet doorzichtig zijn, sterk statische lading opbouwen wat niet zo goed is voor halfgeleiders en labels er niet goed op kleven.Sommigen hebben wel op hun frontje een profielrand waar je de labels kunt inschuiven.

Die Raacokastjes hadden geen last van statische elektriciteit bij het uitnemen van een schuifje omdat het frame van metaal was.
En de schuifjes degradeerden niet bij felle lichtinval.

Ik wilde enkel waarschuwen dat als die aldilidlactionkastjes in de zon achter een raam staan, de blootgestelde schuifjes na een jaar al helemaal verbrokkelen.
Beetje korte levensduur als je daar niet op let. Want ik heb hier enkele stevige voorraaddozen in glashelder polystyreen nog uit de winkel van mn ouders, en die zijn zo'n 55 jaar oud en nog steeds in perfecte staat. Maar ze zijn idd enigzins breekbaar.

Dat niet kleven van labels op die zachte bakjes met Brother nog nooit last van gehad, Dymo wel, die vallen (vielen) er bij mij regelmatig af, zeker met tapes die al wat ouder waren.

Op 1 maart 2023 23:40:43 schreef Bavelt:

Enig twijfelpunt is hoe goed houdt de toner zich. Maar een tweede vel is zó afgedrukt.

Met "boeklon" het hele A4 blaadje in een keer beplakken, daarna snijden en het slijt nooit meer.

Op 6 maart 2023 08:22:56 schreef revado:
[...]

Met "boeklon" het hele A4 blaadje in een keer beplakken, daarna snijden en het slijt nooit meer.

Er bestaan ook A4 vellen "vinyl" (stickers) die zo in de laserprinter kunnen.