Op 26 februari 2023 15:45:49 schreef Arco:
@marcob: Is het nog mogelijk om de printgeleiders aan de bovenzijde onder 45 graden te maken?
(ik denk dat het printen dan makkelijker gaat omdat er dan niets zonder ondersteuning 'in de lucht hangt')
Heb er een paar dingen aan veranderd...

Zal vanavond de schuine randen toevoegen.

Het printen gaat nu goed, maar om de een of andere reden zijn de zijwanden aan de y-axis (links/rechts) erg grof:

Die van de x-axis (voor/achter) niet:

Dit was toen ik anderhalf jaar geleden printte niet zo, toen was alles wel glad.
Kan dit een instelling in de Cura slicer zijn? (de interface is nogal veranderd sindsdien). Is de stepsize in Y richting instelbaar?

Printer is een Anet A6.

Op 27 februari 2023 02:42:53 schreef Arco:
Het printen gaat nu goed, maar om de een of andere reden zijn de zijwanden aan de y-axis (links/rechts) erg grof:

[bijlage]

Die van de x-axis (voor/achter) niet:

[bijlage]

Dit was toen ik anderhalf jaar geleden printte niet zo, toen was alles wel glad.
Kan dit een instelling in de Cura slicer zijn? (de interface is nogal veranderd sindsdien). Is de stepsize in Y richting instelbaar?

Printer is een Anet A6.

[bijlage]

Misschien iets met de infill en de ingestelde dikte van de wanden ?

Inmiddels ben ik zo ver dat ik de laagdikte op 0.1mm zet en de infill 100%. Word het wel rete traag maar wel mooie prints.

Laagdikte had ik al op 0.1mm staan, fill op 20%...
Nu met fill op 100% geen verschil, alleen duurt langer uiteraard...
Lijkt wel of de printkop 'doorschiet' bij breedte (x) verplaatsingen, alleen vreemd dan dat het in een golfpatroon van ongeveer 1mm gebeurt...

Heeft iemand misschien een 'known good' Anet A6 gcode file van een (liefst klein! ;) ) voorwerpje met rechte zijden, dan weet ik of het aan de printer of aan de Cura settings ligt...

Op 27 februari 2023 02:42:53 schreef Arco:

Je printer neemt de bocht met een te hoge snelheid. Dit kan je voorkomen door de versnellingen lager te zetten. Stuur even met de hand een M503 en kijk waar het op staat.

Het zijn mechanische trillingen in je printer. De motor staat stil maar het bed blijft nog heen en weer veren.

edit: Hmm. Misschien toch niet: dan wordt het minder naarmate je verder van de bocht af bent. Mijn printer deed dat trillen niet maar printte verdomd langzaam, dus ik heb de versnelling wat omhoog gezet en toen kreeg ik dus die trillingen. Ik vind het acceptabel en hou het zo.

[Bericht gewijzigd door rew op (22%)]

Als de 'rillen' veroorzaakt zouden worden door natrillen van het bed is het niet verklaarbaar waarom dat in golven van 1mm gebeurt...
(je zou dan een continu te groot/klein object verwachten, of random veranderingen.)
Ik ga de snelheid eens lager proberen.

Geen idee waar dit "ruwe" aan ligt. Maar ik heb sinds een week de Creality Ender 5 S1 en heb daar geen last van. Ik gebruik BASF Ultrafuse als PLA filament.

Ik denk dat je veel instellingen hebt veranderd in de Slicer, maar zeker weten doe ik dit uiteraard niet.

Hierbij een voorbeeld model met de standaard instellingen van de Slicer. Ik heb alleen de wanddiktes aangepast en de temperatuur voor het BASF filament.

Btw, dit 3d printen is geheel nieuw voor mij.

https://youtu.be/L9yZLLLo_e8

CE5S1_002.3mf

Op lagere snelheid gaat het hier ook prima nu... (ik gebruik altijd ABS, omdat PLA niet 'watervast' is...)

Op 27 februari 2023 14:28:02 schreef Arco:
Als de 'rillen' veroorzaakt zouden worden door natrillen van het bed is het niet verklaarbaar waarom dat in golven van 1mm gebeurt...
(je zou dan een continu te groot/klein object verwachten, of random veranderingen.)

Omdat die bocht iedere keer op dezelfde plek genomen wordt, en de tril-frequentie gewoon afhangt van de veerconstante van de riem die het bed heen-en-weer sleurt tezamen met het gewicht van het bed, gebeurt het gewoon iedere laag precies hetzelfde. Ik had gisteren wat geprint wat het mooi liet zien. Maar ik heb hem uitgeleend voordat ik een foto voor je heb gemaakt.

Op 28 februari 2023 20:15:27 schreef Arco:
Op lagere snelheid gaat het hier ook prima nu... (ik gebruik altijd ABS, omdat PLA niet 'watervast' is...)

Vraagje: Waarom gebruik je geen PETG ? Bij mijn weten komen er giftige dampen vrij met printen van ABS.

Ik zal eens een rol PETG meebestellen, nooit gebruikt nog...

Is er trouwens nog steeds geen simpele ruler (meetlat) voor Openscad?
(iedere keer in een extern programma via een stl file opmeten gaat je al gauw de keel uithangen...)

Waarom zou je willen meten, door de exacte coördinaten van alle figuren weet je toch de afstanden? Of bedoel je iets anders?

Op 1 maart 2023 17:24:55 schreef Arco:
Ik zal eens een rol PETG meebestellen, nooit gebruikt nog...

Dat kan ik van harte aanbevelen, ik gebruik nix anders meer.

Is er trouwens nog steeds geen simpele ruler (meetlat) voor Openscad?
(iedere keer in een extern programma via een stl file opmeten gaat je al gauw de keel uithangen...)

Die vraag snap ik niet: er zit toch een perfecte meetlat op elk van de drie assen in de preview van OpenScad? Zie bv. het prentje dat @marcob postte, 25-feb 15:43:59

Maar in uw eigen prentje staat er die meetlat inderdaad niet, misschien gedesactiveerd in de openscad-instellingen? Er zijn er zoveel, en een ongeluk zit in een klein hoekje :)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (14%)]

De standaard aanduiding op de XYZ assen is veel te grof (per 10mm) om wat zinnig mee te kunnen doen.
Ik bedoel een soort rolmaat (die meeste grafische programma's wel hebben), waarmee je nauwkeurig van punt A naar B kunt meten.

Ik weet dat je de coordinaten zelf opgeeft, maar daar is een fout ook snel gemaakt. Iedere keer een paar uur wachten op een 3d print schiet ook niet erg op...

Aha, op die manier.
Daarom doe ik de belangrijkste calculaties altijd aan het begin van de file.
Ook het commando 'echo' is hierin handig, die laat de waarden in de console zien.

Als een object uit vele kubussen, rechthoeken en wanddiktes bestaat raak je al snel het overzicht kwijt tussen de diverse onderdelen, dan is opmeten handig...
Ik las trouwens dat PETG veel lastiger is met nabewerken (alles netjes maken) i.t.t. ABS? (ABS kun je ook delen aaneen lijmen met ABS juice, PETG niet)

Op 1 maart 2023 18:49:37 schreef Arco:
Als een object uit vele kubussen, rechthoeken en wanddiktes bestaat raak je al snel het overzicht kwijt tussen de diverse onderdelen, dan is opmeten handig...
Ik las trouwens dat PETG veel lastiger is met nabewerken (alles netjes maken) i.t.t. ABS? (ABS kun je ook delen aaneen lijmen met ABS juice, PETG niet)

De modelbouwclub waar ik lid van ben daar lijmen ze Petg met ZAP Cyano Acrylaat lijm (een goede kwaliteit "secondenlijm").

goeie tip, @bram, ik vroeg me dat al een hele poos af!

Op 1 maart 2023 19:40:14 schreef bprosman:
... lijmen ze Petg met ZAP Cyano Acrylaat lijm

Cyanoacrylaat is na uitharden Stijf en bros. Als er enige flexabiliteit van het object verwacht wordt (bijvoorbeeld bij een vleugel) dan werkt het een tijdje totdat het loslaat...

Cyanoacrylaat breekt inderdaad snel los bij bewegingen. Er zijn wel oplosmiddelen, maar die zijn meestal minder gezond...

" Dichloromethane, methyl ethyl ketone (MEK), toluene, and cyclohexanone have all been proven to dissolve PETG as well.
Yet they are all potentially harmful and should only be used with the proper precautions."

Als er enige flexabiliteit van het object verwacht wordt

Ik weet eigenlijk niet hoe flexibel een duikboot moet zijn.

Dat hangt van de duikdiepte af... (bij een echte duikboot zou 't zeker niet werken... :) )

Bij het werken met Openscad viel me iets op.
Als je een file laadt, kun je dat object netjes om xyz 0,0,0 roteren in alle richtingen.

Als je vervolgens een paar keer inzoomt en weer terug gaat naar de originele afbeelding, dan klopt het niet meer (De rotatie-as is op de een of andere manier verschoven)
Vooral bij rond de z-as roteren valt erg op. Is dit een instelling of zo? (kun je die rotatie om 0,0,0 vastzetten?)

Het viel me op, omdat het object bij roteren steed groter en kleiner werd... :)

Probleem met de 'ribbels' in mijn 3d prints kwam weer lichtelijk terug.

Na de printer een paar maal uit en in elkaar te hebben gezet niets gevonden, alles deed wat het moest doen.
Toch bleef het probleem. Na bestuderen van alles bleek dat het veroorzaakt wordt door de heated bed ondersteuning (links op foto) die iets te licht is.

Als je de hoogte instelling te ver indraait, gaan de 3mm dikke aluminium strips een héél klein beetje (bijna niet te zien) krom staan.
Helaas zitten de lineaire lagers ook op die strips, en die vonden dat niet leuk. (ze konden niet soepel meer heen en weer bewegen oven de assen)

Met de standaard rollagers (die redelijk veel speling hebben) zou dat misschien goed zijn gegaan, maar ik heb er Igus Drylin glijlagers in zitten. Die zijn veel preciezer. (rechts op foto)

Probleem is bekend, er is een nieuwe ondersteuning voor het bed (midden op foto)
Wellicht handig om te weten voor andere Anet 6 of 8 gebruikers...

Ik vond het trouwens wel grappig hoe Ali 'heated bed' vertaalt: 'Broeinest'... :)

Op 4 maart 2023 13:41:20 schreef Arco:
Vooral bij rond de z-as roteren valt erg op. Is dit een instelling of zo? (kun je die rotatie om 0,0,0 vastzetten?)

Het viel me op, omdat het object bij roteren steed groter en kleiner werd... :)

Je kan met een andere muisknop ook transleren(*). Er is dus gewoon een camera positie en kijkrichting. Als je de camera op 10,10,10 zet en dan een object op 8,8,8 en gaat roteren om de Z as dan varieert ie van 2 units afstand naar 18 units.

Om details die niet op de oorsprong te kunnen bekijken transleer je het "kijk-naar" punt naar het midden van het scherm. Dat moet in 3D, maar het transleren is 2D. Je schuift dus het interessante deel naar het midden van het scherm, draait de boel 90 graden en doet dat nog een keer. Nu zit ie echt in het midden en kan je zoomen en de boel van dichtbij bekijken en roteren.

Zoomen zeg ik, maar dat is het niet. Het is "de camera dichterbij bewegen".

Dat gezegd zijnde: Om de previews met een redelijk temp te laten gaan, heeft ie geen zin om uit te gaan rekenen waar zeg je kubus een bol snijdt. (denk even aan: cube (10);sphere (8);) Wat ie doet, is hij tekent alle vlakjes, alles wat van je afwijst, dat tekent ie "transparant": Doet niets (drie van de 6 kubusvlakken). Daarnaast houdt ie bij hoe VER van de camera ieder getekende pixel was toen ie getekend werd. Komt iets dichterbij dan krijgt de pixel de huidige kleur, is een pixel verderweg dan een eerder getekende pixel dan wordt weer helemaal niets gedaan voor die pixel: oude kleur blijft.

Op deze manier kan je modellen redelijk vlot op het scherm krijgen.

Een nadeel is dat als je camera IN een object zit dat "negatief" is, dan werkt eea niet meer. Dus doe je bijvoorbeeld difference () { sphere (10); cube (100);} dan kan je de camera IN de kubus krijgen en zie je de hap uit de shpere niet meer. Met "cube (11)" in dat voorbeeld wordt het al veel lastiger om daar last van te hebben.

Ohja. Nog 1 dingetje over "view". Ik krijg het soms voor mekaar dat alle viewpoint veranderingen niet goed meer werken. Ik weet niet wat ik verkeerd doe. Ik heb de indruk dat het een bug in een bepaalde versie is. Dan is "reset view" uit het view menu een oplossing. (en als ik er last van heb, dan werkt het weer even).

Dank voor je uitzoekwerk van de ribbels in de ANET A[68].

(*) Ik weet niet uit m'n hoofd welke, probeer maar. Het zijn er niet zo veel.