Hi,
Hierbij nog. zoals beloofd, mijn conclusies/aanbevelingen als opvolging van een een eerdere (lange) discussie over het " Idiot Proof maken een Conrad PS 2403D dubbele lineaire labvoeding : 2 X 40V 3 Ampere.
zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/160884/last
Conclusies:
1)
De specs van deze PS-2403D "Labvoeding" zijn tamelijk overdreven:
Over een lange duur is slechts maximaal 2 ampere continu mogelijk.
(zie grafiek 1 Temperatuur koellichaam versus de tijd, voor 1, 1.5, 2 en 3 ampere stroomsterkten.
2)
Alleen max 2 ampere is continu mogelijk waarbij het koellichaam al behoorlijk heet wordt : 65 graden C.
Het gebied 2-3 ampere kan slechts gedurende korte tijd gebruikt worden (ca 8 minuten).
De temperatuur bleef hierbij monotoon oplopen en mijn vrees was dat de voeding zichzelf spontaan zou gaan opblazen.
3)
De opgebouwde thermische switch op de koelplaat (figuren 2-5) heeft een afschakeltemperatuur van een uiterst hoge 95 graden C !!
Hij is bovendien tamelijk gammel gemonteerd (met badkamer siliconenkit), met een vloeitje mica als isolatie met het koellichaam
95 Graden C is IMHO veel te hoog voor een veilig gebruik
- voor het apparaat zelf
- en ook voor de gebruiker (risico van brandwonden!)
4)
Ik heb een verbeterde thermoswitch van Conrad op beide koelplaten gemonteerd: (nominaal 60 graden C , maar schakelde bij 63 graden C)
https://www.conrad.nl/nl/p/thermorex-tk24-t02-mg08-oe60-s45-bimetaalsc…
5)
Aanbeveling is dus de oude thermische schakelaar snel te vervangen .
De rest van mogelijke updates (beveiliging tegen verkeerd aansluiten van een accu, beveiliging tegen hoge tegenspanning van een gebruiker) is al in de eerdere thread besproken.
6) Het operating regime van deze voeding kan verbeterd worden door
+ geforceerde koeling in te bouwen (PC koelers)
+ een veel groter koellichaam te monteren (minimaal 2 a 3 X zo groot)
+ Door 2 extra 2N3773 power torren (dus totaal 3) op het vergrote koellichaam te monteren.
Hierbij moet de stroomsterkte dmv 0.22 Ohm 10W keramische weerstanden gelijkelijk over de torren verdeeld worden.
Voor de rest is het een fijne lineaire voeding met weinig ruis (1 mV max; geen oscillaties zichtbaar op een 100 Mc scoop (TEK 465B).
Aangezien de printplaten in verschillende varianten van deze voeding wordt gebruikt (bv 1 kanaals, lagere spanningen/stroomsterkten), zijn de bovenstaande conclusies (mn. de ondeugdelijke Thermal switch) ook op die voedingen van toepassing.
Ik hoop dat iemand hiervan nog profijt heeft!
Groeten, Mart
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die 95 graden is niets abnormaals, wel de in de specs kijken wat je torren aankunnen, enige marge tussen tor en koelprofiel mag zeker wel. in mn zelfbouw labovoeding zit ook een maximaal beveiliging op 95 graden, bij 50 graden schakelt de fan in. echter heeft die voeding 3 schakelpunten van trafotabs waardoor de dissipatie een stuk minder is. daardoor was 0-65V bij 0-6A mogelijk en ook continu 5V bij 6A.
benleentje
Golden Member
95 Graden C is IMHO veel te hoog voor een veilig gebruik
- voor het apparaat zelf
- en ook voor de gebruiker (risico van brandwonden!)
Is erg sterk overdreven, ja je kan je vingers eraan branden maar meer ook niet.
Ergens is in deze voeding 95 graden wel een logische keuze. Een tor mag intern 175 graden worden en omdat de koelplaat veel te klein is en om de claim 3A toch waar te maken ga je zo hoog mogelijk in temperatuur maar nog niet zo hoog dat er iets kan branden en of het gevaarlijk en dat ook zelfs de torren die temperatuur aankan.
Dat 95 graden gevaarlijk is voor het apparaat zelf is ook niet waar. Ja er is kans dat door het kleiner worden van de SOA karakteristiek op hoge temperatuur de tor eerder defect kan gaan, maar dat noem ik niet gevaarlijk maar het is wel onwenselijk.
@ Testman, BenLeentje
Die Maximum Temperatuur Norm is niet mijn inschatting/verzinsel, maar wordt gedicteerd door normen:
"Design Considerations
for Maximum Allowable Temperature
as per Safety Standards IEC 60601-1, IEC 60950-1 and IEC 61010-1
AN-G012" ,
zie PDF bijgevoegd.
Dit Conrad apparaat zou nu geen CE keuring meer krijgen, o.a. op dit punt.
Het zou dan gederate moeten worden tot een 2 Ampere voeding en als zodanig intern begrensd moeten worden.
Ook de temperatuurbegrenzing zou verlaagd moeten worden.
Just my 2 cents,
benleentje
Golden Member
Het zou dan gederate moeten worden tot een 2 Ampere voeding en als zodanig intern begrensd moeten worden.
Ook de temperatuurbegrenzing zou verlaagd moeten worden.
Maar ik ben het toch niet eens met je conclusies als er een ventilator op het koelprofiel erbij komt dan kan je gewoon die 3A halen zonder hoge temperaturen, en dat nu een lagere temperatuur is toegestaan zegt niet over een voeding die daarvoor is gebouwd.
Ik vind een temperatuur van 95 niet gevaarlijk dat was jouw uitspraak maar het is wel onwenselijk dat is wat de nieuwe regels zeggen. Maar dan vind ik 55 graden voor een knop die je beet mag pakken wel weer hoog, rare regels zo.
Hoi Benleentje,
1) Koeling van de koelplaat dmv ventilatoren (temperatuur reductie, hogere stromen langdurig mogelijk), had ik al genoemd.
2) De maximum maximum aanraaktemperaturen staan in de Arbo wet en NEN.
De contractor/fabrikant heeft zich hieraan te houden.
3) 15% van brandwonden bij kinderen wordt veroorzaakt door aanraking van hete objecten.
Daarom speel ik liever safe; (Ik heb me zelf te vaak verbrand aan een heet voorwerp).
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Het is een PS-2403D niet een 2430. De TS heeft dat in beide topics fout. Ik denk dat hij een jaar of 20-25 oud is.
Goed gezien, dat had ik gemist inderdaad... Het ontwerp komt uit 1996 als ik het schema uit het vorige topic mag geloven. Wanneer dit exemplaar van de band is gerold weet ik niet. TO-3 transistoren impliceren een relatief oud ontwerp.
@redguuz: Waarom ben je hier eigenlijk een nieuw topic over begonnen? 
Ik sta achter testman en benleentje dat een hogere temperatuur dan 60°C wat betreft veiligheid waarschijnlijk niet echt een issue is, al wist ik niet dat er een toepasselijke norm voor was. Dit koellichaam zit wel achter een best substantieel apparaat. Ik denk dat als je kinderen achterop je werktafel klimmen (en de soldeerbout missen) ze het misschien wel verdienen om zich te branden. 
De transistor zal je waarschijnlijk wel dankbaar zijn voor een lagere afschakeltemperatuur dan 95°C, want dat is wel te veel, zeker als je beveiliging niet direct op de transistor zit. Met een 60°C beveiliging halveer je wel de maximale ΔT van je koelblok op TA=25°C tot 35°C en daarmee het vermogen tot ongeveer 40W. Geen vermenigvuldiging van transistoren zal dit veranderen!
Op 27 februari 2023 18:03:12 schreef redguuz:
6) Het operating regime van deze voeding kan verbeterd worden door
+ geforceerde koeling in te bouwen (PC koelers)
+ een veel groter koellichaam te monteren (minimaal 2 a 3 X zo groot)
+ Door 2 extra 2N3773 power torren (dus totaal 3) op het vergrote koellichaam te monteren.
Hierbij moet de stroomsterkte dmv 0.22 Ohm 10W keramische weerstanden gelijkelijk over de torren verdeeld worden.
Hoe kom je er op dat het koellichaam 2 a 3x zo groot moet en je 3 transistoren nodig hebt en dat die 0,22Ω weerstanden nodig hebben? Volgens mij zijn geen van deze getallen juist, maar gewoon een kwantificering van "meer is beter". Wat mij betreft zijn deze interventies niet allemaal cumulatief (als in: afhankelijk van wat je aanpast hoef je de andere opties niet meer na te jagen).
Wat ben je nu eigenlijk van plan te doen met dit ding?
Hoi,
Ik heb deze Conrad PS-2430D Lab Voeding tweede- (of misschien derdehands? ) op MarkPlaats gekocht, dus ik weet de precieze leeftijd niet.
Ik schat dat hij van laat 1990's is (de gebruiksaanwijzing werd in 1995 gepubliceerd en er wordt verwezen naar EC normen van 1992).
Ik wilde graag de limieten van dit apparaat weten, vandaar de (lange ) thread.
Ik had nl opgemerkt dat een koellichaam wel wat "aangebrand" uitzag (koperkleurige vlekken op het zwarte metaal).
To be fair to Conrad:
+ Er wordt erop gewezen dat het apparaat niet voor oneigenlijk toepassingen (bv akkulader) gebruikt mag worden
+ Ook wordt erop gewezen dat het apparaat op grote belasting (2X 40 V 3A ) erg heet kan worden
+ Er wordt gewezen op het risiko van brandwonden.
+ Ook wordt erop gewezen, dat het apparaat uit de buurt van kinderen gehouden moet worden.
Maar nergens wordt gespecificeerd dat het koellichaam wel bijna 100 graden C kan worden.
Er wordt ook geen max temperatuur van de thermische beveiliging in de specificaties genoemd
Mijn perceptie van hoge temperaturen en die van de gebruiksaanwijzing is duidelijk heel anders.
In de nieuwste EC/NEN/Arbo normen is dit duidelijk gedefinieerd/aangescherpt.
Voor mij is de situatie mbt het werken met deze voeding nu duidelijk;
- Normaliter niet gebruiken voor meer dan 2 Ampere
- Voor korte termijn tests bruikbaar voor hogere stromen
8 minuten voor 3 Ampere (7'50" @ 64.7 graden C),
10 minuten voor 2.5 Ampere (9'45" @ 63.3 graden C)
- Het inbouwen van een veel betere Thermoswitch van Conrad (60 graden C nominale temperatuur) , maakt deze voeding voldoende Idiot proof voor voorkomen van hoge temperaturen.
NB
Deze thermoswitch wordt met een M4 draadeind op de koelplaat geschroefd).
(wel een 3.5 mm gat boren en M4 schroefdraad tappen), want het draadeind is te kort voor een M4 moertje.
zie ook:
https://www.conrad.nl/nl/p/thermorex-tk24-t02-mg08-oe60-s45-bimetaalsc…
Je kunt ook een clixon nemen; die is ook leverbaar in 65 Graden en 70 graden C, wat nog een acceptabele uiterst maximum temperatuur zou zijn, volgens mij.
https://www.conrad.nl/nl/p/eska-261-oe65-s50-h-bimetaalschakelaar-250-…
Al met al ben ik erg happy met deze voeding (na het vervangen van de twee thermo switches (Links en Rechts)).
(Ombouwen met grotere koelplaten, meerdere power torren (ipv 1x 2N3773) en het gebruik van ventilatoren) was niet mijn bedoeling.
Je kunt m.i. deze voeding nooit zelf voor de prijs bouwen, die ik ervoor betaald heb.
(Je moet al een zware trafo met veel aftakkingen hebben (of een variac), een mooie kast, de meters en de blowers).
En je moet handig/kundig zijn en goed gereedschap hebben.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoi kruimel,
Wat ben je nu eigenlijk van plan te doen met dit ding?
Mijn mail had zich gekruist met die van jou, en Fred 101
1)
Ik ben gewoon van plan deze Conrad PS-2403D hobby voeding sporadisch te gebruiken waar hij voor bedoeld was i.e voor hobbyprojecten en reparaties, anders had ik hem niet gekocht.
(En nu, na het vervangen van de thermo switches (deglijker type, lagere 60 graden temperatuur), schakelt hij uit op een temperatuur (63-64 graden C max), waar ikzelf mee kan leven.)
2)
Hij krijgt een plaatsje naast een nog veel oudere Delta 30V, 0.5V voeding, een Velleman 30V 2A lineaire voeding (ca. 10 jaar oud) en (hopelijk) de gerepareerde Elektuur Precisie Voeding (1980),20V 2 A die in de 2000's spontaan op de zolder is stukgegaan (blijkt nu een lekkende/ kortgesloten FRAKO main voedings elko te zijn: volgende project!)
3) Ik zal een linkje aan de oude thread toevoegen, dan kunnen geïnteresseerde lezers het hele verhaal lezen.
Sorry voor de hardnekkige typo, maar ik heb PS-2403D wel tig keer wel correct getyped!
Iedereen hartelijk dank voor jullie hulp.
Veel geleerd mbt koelvin berekeningen; tegenwoordig wordt dat veel met FEM gedaan.
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Ik heb deze Conrad PS-2430D Lab Voeding tweede- (of misschien derdehands? ) op MarkPlaats gekocht, dus ik weet de precieze leeftijd niet.
Ik schat dat hij van laat 1990's is (de gebruiksaanwijzing werd in 1995 gepubliceerd en er wordt verwezen naar EC normen van 1992).
Is het fair om zo'n oude voeding aan de eisen van nu te toetsen qua veiligheid? Of zijn die nooit veranderd?
Mijn oldtimer auto voldoet ook niet aan heel veel huidige eisen.
fred101
Golden Member
Het komt er op neer dat de TS vindt dat het koelblok te heet wordt onder langdurige volle load. Dat is zijn goed recht.
Persoonlijk zie ik het probleem niet. Het koelblok zit aan de achterkant, al zou ik het willen dan kan ik er in mijn opzet niet bij. Voor de onderdelen is die 90 graden geen probleem. Daarnaast komt het zelden voor dat ik lang grote stromen nodig heb. Het komt zowiezo maar zelden voor dat zo'n voeding lang achter elkaar aan staat (voor mij, voor de TS kan dat anders zijn)
Wat ik bij een paar voedingen heb gedaan is een diode in sper tussen plus en min. Niet voor verkeerd om aansluiten maar dit omdat ik vaak meerdere voedingen tegelijk gebruik (waaronder negatieve) en omdat ik nogal eens relais test.
Als ik een voeding bouw voeg ik meestal wel de nodige extras toe zoals filtering, TVS, MOV en diodes (voor als er kans is dat er te hoge externe spanning op de uitgang komt van een andere rail) en soms een crowbar
benleentje
Golden Member
2) De maximum maximum aanraaktemperaturen staan in de Arbo wet en NEN.
De contractor/fabrikant heeft zich hieraan te houden.3) 15% van brandwonden bij kinderen wordt veroorzaakt door aanraking van hete objecten.
J ik heb als kind ook wel eens mijn vingers gebrand maar kom op zeg gevaarlijk, nee totaal niet. IK bedoel gewoon dat je de hele tijd sterk overdrijft. Ja het is onwenselijk en onverstandig maar niet gevaarlijk. En in de tijd dat die voeding op de markt kwam mocht het gewoon.
Als de voeding nu op de markt komt dan moet de fabrikant zich aan de eisen van nu houden maar in 1990 mocht dit gewoon allemaal.
@ Fred 101,
1)
De parallel diode over de +/- uitgangen tegen verkeerd aansluiten van een spanningsbron (bv. een akku) zat er al in, zie schema.
Ook de toepassingen die jij noemt (voedingen : linker en rechter voeding) parallel schakelen en het voorkomen van piekspanningen door induktieve loads werden al door anderen genoemd
.
(Er zat dus al een diode in (een 4A variant in (D110 LT403) ) maar ik heb deze door een zwaardere variant (10A) vervangen op advies van "BlackDog".
2)
Ik wilde ook een Transil diode ca. 45V of MOV over de uitgang hangen,
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=491722
maar anderen vonden dit niet nodig.
Jij doet dit blijkbaar wel.
+ Kun jij details noemen (linkje?).
+ Kun jij svp ook de Crowbar uittekenen?
Dank!
fred101
Golden Member
Crowbar hang ik niet aan een labvoeding. Ik had het over voedingen in het algemeen wat ik zelf doe (muv die diode, die heb ik wel in lab-voedingen gezet). Ik bouw tegenwoordig alleen nog maar SMPS, ik heb genoeg labvoedingen en een SMPS is veel makkelijker dan een trafo met precies de juiste wikkelingen.
Beide kan wel bij een labvoeding maar is wat overkill, ik heb een keer gehad dat de regeltor short ging en toen stond er 45V op de uitgang. Dan is het wel zo handig als de output gelijk wordt afgekoppeld.
Hi Fred101.
Ik heb deze Crowbar schema's gevonden.
https://axotron.se/index_en.php?page=26
Ik ga op een regenachtige dag hier eens mee experimenteren
Op 2 maart 2023 17:00:41 schreef redguuz:
Hi Fred101.Ik heb deze Crowbar schema's gevonden.
https://axotron.se/index_en.php?page=26
Ik ga op een regenachtige dag hier eens mee experimenteren
Mans (Schimanski) heeft ooit een 13.8V voeding gemaakt met een mooie crowbar.
https://www.uploadarchief.net/files/download/pa2hgj-powersupply-13%2C8…
Op een voeding met een vaste uitgangsspanning heeft dat zin, bij een labvoeding (de zeldzame die een crowbar heeft) draai ik die altijd helemaal rechtsom.