Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Dan denk ik eerder aan een of andere technische glitch. De verkoper heeft op dat moment zeer waarschijnlijk geen enkele inbreng in het betaalproces.

Neemt niet weg, dat je je dan meer zorgen moet maken om een gecompromitteerde computer of SSL-verbinding, want wat jij beschrijft zou alleen daardoor kunnen komen als het geen technische glitch binnen de burelen van ome Ali is.

P.S. Iets dergelijk vaags gebeurt bij mij in de webshop wel eens met Pleepal. Die schrijft dan (van ideal, misschien ook van native paypal, dat weet ik niet) het bedrag af bij de klant, maar niet bij bij mij. Een paar uur later wordt dan ook de transactie aan de kant van de klant teruggedraaid. Dan stuur ik handmatig een betaalverzoek, dus daar houdt de vergelijking dan weer op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die schuif krijg ik om de week of zo wel eens te zien. Meestal wanneer ik een aantal verschillende schermpjes tegelijk open doen om te kunnen vergelijken. Heb hierbij nog nooit iets verdacht gezien maar zeker goed om te blijven opletten.

Bij een mislukte betaling staat die bestelling in de lijst van de orders als onbetaald. Is me onlangs overkomen.

Van ali zelf krijg ik nooit een bestellingsbevestiging. Wel van paypal. Ik betaal altijd met Paypal. achteraf komt er zelden wel eens een mailtje met dat ze mijn mening willen over een bestelling.

Ali heeft redelijk wat bugs, vooral met talen en vertalen en custom front-end pagina's van verkopers loopt het mis.

Arco

Special Member

Ik vond deze ook wel leuk: https://nl.aliexpress.com/item/1005005217053513.html
Er staat bij de behuizing: stofdicht. (de bovenkant is gewoon open: een gat van 45x45cm... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

't Is even geen electronicavraag, maar naar mijn indruk gaat een internetboeking vanaf mijn bankrekening meteen na het invoeren/uitvoeren van de opdracht bij mij af en bij de ontvanger bij...(binnen nederland in elk geval).

Als je via IDeal een internetbetaling doet vanaf je bankrekening, is het zo te zien aan de saldo's meteen af bij mij, de vraag is dan: na hoeveel tijd komt het op de rekening van de ontvanger te staan?

Gezien de supersnelle boekingen die bij internet-handel op de financiele beurzen mogelijk zijn -aandelenhandel in miliseconden- hoeft het ook bij internetbankieren toch niet met het tempo van de stoomtram te gaan?? (niks tegen een mooie oude stoomtram overigens :) ).

@Arco: bij mij ligt het stof altijd overal op, ik zie het nooit vanaf het plafond neerdalen...

Arco

Special Member

Binnen Nederlnd is een overboeking direct.

Ik zag dat laatst toen ik een spoedoverboeking wilde doen en melding kreeg dat dat geen zin meer heeft, omdat alle overboekingen direct zijn.
(hoe dat naar buitenland gaat weet ik niet.)

Binnen Nederland was tot enkele jaren terug ook 1 of meer dagen tussen de 'transfer' van een bedrag.
(banken deden dat in het verleden hoofdzakelijk om een paar dagen rente op te strijken van dat bedrag... :) )

Postbank spande de kroon daarbij: die wachtte soms wel bijna een week voor het overmaken...

Wat stof betreft: stofjes van 45cm groot heb ik hier niet... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 maart 2023 12:55:13 schreef Swake:

Van ali zelf krijg ik nooit een bestellingsbevestiging.

Ik heb even gekeken:

ik kreeg -van Ali- 4 berichten gerelateerd aan deze bestelling:
'bestelbevestiging', 'in afwachting van betaling' en 'leveringsupdate', alle drie in mijn spambox;
de vierde is 'bestelling is verzonden', in de gewone inbox.

Alle 4 mails afkomstig van hetzelfde adres: "transaction@notice.aliexpress.com".

Waarom sommige als spam gemarkeerd en ingesorteerd worden (zonder dat er 'penisverlenging' in staat) onttrekt zich aan mijn zicht...

Op 8 maart 2023 18:14:12 schreef electronono:
Geldt jullie inschatting van 'onschuldigheid" ook als de slider opkomt net als je op Ali op de knop 'nu betalen' gaat, en er in het pop-up scherm met de slider staat:

Hoewel de meeste van ons die slider op die positie nog nooit gezien hebben, denk ik dat dit door "click gewoonten" kan komen. Die slider is om te voorkomen dat een bot heel vaak "iets" probeert waardoor de kans op inbreken van "astronomisch klein" naar "reeel" verschuift.

Bij een aantal sites, zoals Farnell, ebay en Bol kan je "half" ingelogd zijn. Voor sommige dingen vind ie dat je nog ingelogd bent: "Hallo <voornaam>", maar voor andere dingen weer niet ("log in om uw order geschiedenis te bekijken").

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 maart 2023 08:38:44 schreef rew:
denk ik dat dit door "click gewoonten" kan komen.

Bedoel je mijn click-gewoonten??
Ik kom sporadisch op Aliexpress, omdat ik de site rommelig en onoverzichtelijk vind; mijn aankoop is de tweede of derde die ik doe, dus dat ik daar onaangenaam zou zijn opgevallen lijkt me sterk...

Ik heb ook geen hond of poes die zich -in mijn afwezigheid- door Ali klikt op zoek naar diervoer of speeltjes.

Nee, ik bedoel niet dat jij zo raar doet dat ze je verdacht vinden, ik bedoel gewoon dat jij op de een of andere manier IETS andere gewoontes hebt dan ik. Dus bijvoorbeeld.... Als /ik/ naar aliexpress ga, dan click ik op mijn aliexpress bookmark in de bookmarks-bar. Die gaat direct naar de "mijn orders" pagina. Als ik wat nieuws wil zoeken kan dat net zo goed vanaf daar. En het zou kunnen dat ik vanaf dat moment al voldoende "ingelogd" ben (evt via wachtwoord) dat ie me niet meer om inloggen gaat vragen als ik bij de checkout sta.

Als jij gewoon "aliexpres.com" intikt, dan arriveer jij mischien "niet ingelogd" bij de checkout en moet /dan/ inloggen. Dat soort verschillen bedoel ik.

Daarnaast is het "bij vlagen" zo dat ik die schuif krijg. Soms een tijd niet, soms weer wel vaker. Dat zou kunnen komen doordat er al dan niet verdachte activiteiten op MIJN IP address zijn geweest of "in de buurt" (netwerk-technisch). Dus dat ie het aan jou vraagt is niet omdat ie denkt dat JIJ met rare dingen bezig bent, maar gewoon een algemene maatregel om het op grote schaal gokken/proberen van passwords te voorkomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die groene sliderbar heb ik onlangs ook weer voorbij zien komen. Ik was er een hele tijd van verlost en recent kwam ie weer voorbij.

Er zijn me over de afgelopen 6 maanden wat andere merkwaardige dingen opgevallen aan AliExpress. Ik kon op een gegeven moment niet meer met PayPal betalen : ze verlangen tegenwoordig dat ik rechtstreeks via een bankrekening overboek.
Het andere is dat de prijzen "voorzichtig" omhoog gingen. Waar ik voorheen een 24V DC / 1A adaptertje voor net onder de 2 EUR kon bestellen, ligt het bedrag nu krap onder de 5 EUR. Voor net iets meer ligt het in de schappen bij een bedrijf in de EU (TME). Voordeel is dat de opgegeven waarden (Ampere) een stuk betrouwbaarder zijn. Maar deze prijsverhogingen zie ik over een breder front op AE. Ik vind het apart en vroeg me af dit fenomeen bij meerdere CO'ers speelt.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Een deel is dat het nu ineens allemaal 21% duurder is geworden omdat de prijzen op de site gewoon "inc btw" zijn geworden. (ook voor producten die meer dan 150 euro kosten en je de BTW dus niet aan Ali betaalt maar aan DHL of consorte).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rare chinezen...
In de advertentie werd gezegd 'levering vanuit China' en 'verwacht levermoment 23 maart...'.
Tot ik vanmorgen om 09.15 in mijn mailbox keek en een rond middernacht gepost berichtje van postnl vond: 'levering tussen 09.30 en 11.30 u.'.
Net gedacht 'gelukkig ben ik thuis' en een uur later een nieuwe postduif van postnl: 'levering tussen 14.00 en 16.00 u.'.
En natuurlijk komt die bezorger doodleuk om 11.00 aanzetten, ik was nog net niet in bad...(alleen). |:(

De verpakking heeft een etiket met chinese tekens, maar wel mijn naam, alles overplakt met een sticker met als afzender een postbus in Schiedam...

Al met al een hoog mysterie-gehalte.

Arco

Special Member

Ali pakjes komen meestal via Schiedam...

Met PostNL kloppen de tijden meestal akelig precies hier. (ik heb zeer slechte ervringen met DHL: daar klopt bijna nooit ene moer van...)
Tijden aangeven doen ze volgens mij met 'ezeltje prik' en vaak komen ze pas dagen later... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat heb ik vaak met AE-paketten via postnl.
Eerst staat er wordt morgen bezorgd en later komt er dan weer bezorgtijd onbekend en duurt het een week of langer...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
revado

Honourable Member

DHL behoort wat mij betreft tot de superprutsers.
In de ochtend om 10 uur een jubelmail "Uw pakket wordt vandaag tussen 10.30 en 12.15 bezorgd.
Vooral leuk als je dat 100 kilometer van huis leest en ook de buren niet kan inseinen.
ALS ze het daar al bezorgen, er is ook een grote voorliefde om de pakketten op een afhaal lokatie neer te smijten.
En die is voor mij 6 kilometer verderop...

maartenbakker

Golden Member

DHL, stond dat niet voor Deutsche Huren Laüfer?

Ik verstuurde voorheen vaak met DHL en dat ging redelijk maar ben nu bijna exclusief over op DPD (normale pakjes) en PotsNL (brievenbuspakjes binnen Nederland).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 13 maart 2023 22:39:46 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Vorige week kreeg ik een pakje van DHL.

Zou tussen 18.30 en 21.30 worden bezorgd (is al een wat vreemd tijdstip, maar goed...)
Er kwam uiteraard niemand, wel een email dat het pakje succesvol was afgeleverd om 21.50 uur...

Volgende dag kwam een goedwillige buurman van een straat verder (met hetzelfde huisnummer), daar had de DHL 'bezorger' het pakje zonder aan te bellen op de stoep gekwakt.
Op de afleveremail stond zelfs een handtekening (waarschijnlijk van de bezorger zelf... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 maart 2023 22:37:12 schreef maartenbakker:
DHL, stond dat niet voor Deutsche Huren Laüfer?

Mwah... dan zou je hun bezorging sterk kunnen verbeteren door een rode lamp achter je voorraam te plaatsen!! :)

Soms zeggen ze dat ze 's avonds langs willen komen. Meestal roepen ze dan dat ik gesloten was (zonder aan te bellen), terwijl als ze aan bellen ik dan open doe zodat ze het pakje binnen kunnen zetten.

Tegenwoordig zet ik een alarm op halfuur voor het window. Zodra dat afgaat dan geef ik online door dat ik het liever morgen heb.

Het is dan te laat om het nog uit de levering van die avond te halen. Een heel enkele keer wordt het dan alsnog die avond geleverd. En zo heb ik "vooraf" doorgegeven dat het window niet uitkomt en moeten ze nog een afleverpoging doen, ipv dat ze het direct naar een pakketpunt brengen.

Op 13 maart 2023 21:28:04 schreef Roches:
Dat heb ik vaak met AE-paketten via postnl.
Eerst staat er wordt morgen bezorgd en later komt er dan weer bezorgtijd onbekend en duurt het een week of langer...

PostNL gaat er van uit dat mensen die een pakketje aanmelden, dat dezelfde dag nog bij hun aanleveren, zodat ze het "morgen" kunnen bezorgen. In plaats van gewoon eerlijk zeggen waar het op staat verzinnen ze dan: "bezorging morgen". Je kan ook gewoon zeggen: "Pakket is nog niet ontvangen door PostNL. Als het vandaag aangeleverd wordt, dan proberen we het morgen bij u langs te brengen.". DHL parcel maakt er van "Planning wordt gemaakt". Al iets beter, maar ook dat is niet juist.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Wie hier iets van begrijpt mag het zeggen.
Zondag besteld, voor 12 uur is de andere dag bezorgd.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zondag ophalen.... Hebben ze jou stiekum niet verteld dat dat niet gebeurt. Voor 12 op maandag heb je gehaald.

Iemand is pessimistisch en "voor de zekerheid" zeggen ze (uiterlijk) wo 15 aan, maar hij ligt nu al in een busje om vandaag geleverd te worden.

Da's wat ik denk FWIW.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Kijk nog eens naar de tijden?

Alkmaar (NL) Arrival at HUB 14-03-2023 06:29
Enschede (NL) Depot Scan 14-03-2023 07:00
Alkmaar (NL) Out for delivery 14-03-2023 08:09

In anderhalf uur van Alkmaar naar Enschede en retour.
Ik geloof een hoop, maar dit.......

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Zijn dat dan die razende busjes op de snelweg?

Jinny

Golden Member

Godgloeiende godverdommese klootzakken, je geeft op dat je het op een afwijkend adres wilt afleveren, wat doen ze, afleveren op het bedrijfsadres.
Daar zit ik bijna 2 uur sturen vandaan, en daar is de komende week niemand.
Kunnen die lullos nu helemaal niks?

Morgen bellen naar de toko die het heeft verstuurd en daar eens flink uitvallen.

Heb het onderdeel nodig om mijn generator weer op gang te brengen, dus het is niet voor niets dat ik het hier op de werf wil hebben.

Stelletje idioten.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ah. Die! :-)

Het is raar dat die scan niet op de juiste plek in de historie staat.

Mogelijk iets met timezones? Dus dat ie misschien rond 03:00 in enschede was? Of gewoon een scan-ding wiens tijd verkeerd liep?

FedEx heeft daar ook een handje van. Wat ze zouden MOETEN doen is allen scans met de UTC tijd in de database zetten. Dan kan je bij presentatie weer kiezen welke timezone je laat zien. Bij FedEx gaat alles in locale tijd in de databawse, met als gevolg dat het een puinhoop wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten