Ik ben bezig een Hombli smart 2 videodeurbel bedraad te installeren. Hiervoor heeft de bel een transformator nodig die tussen de 16V en 24V levert. Mijn huidige beltransformator gaat tot 8V. Te weinig dus. Dus ik heb een nieuwe aangeschaft: de Emat betrafo (EMB16-8) die instelbaar is op 8, 12 of 24 V.
Als ik het voltage meet van de Emat als ik de bel aansluit op 12 V dan meet ik echter 15 V. secundair
Als ik het voltage meet van de Emat als ik de bel aansluit op 24 V dan meet ik echter 27 V. secundair.
Tja, dat roept de vraag op hoe kwaad het kan dat ik de bel op 24V aansluit of dat ik toch beter op 12V kan aansluiten.
Graag advies.

wil de beldrukker DC of AC spanning hebben of beiden? dan maakt 27V niet uit, in de beldrukker zit een converter. let wel op of de beldrukker direct op de voeding mag of dat er een bel tussen moet zitten, de huidige is ook 8V en trekt erg veel stroom op 24V, en gaat stuk. ook de beldrukker kan daar niet tegen..

Als een trafo hebt met de spanningen van 8-12-24Vac dan kun je toch de 8 en 12 volt wikkeling in serie zetten ?
dan blijf je waarschijnlijk onder de 24Vac.

de 8 en 12 volt wikkeling in serie

Helaas, dát gaat niet. :)

Maar je kunt de boel aansluiten tussen '24' en '8' (en dus de '0' niet gebruiken). Dan krijg je een 'stuk trafo' van nominaal 16 V, en kom je waarschijnlijk op ca. 19 V uit.

Juist ja.
Wist niet dat de secundaire zijde er zo uit zag.

Een 25% (of meer) hogere spanning onbelast/weinig belast is niet echt bijzonder...

@ frederik. Het is gelukt. 8 en 25 levert 16V. Het werkt. De App van de bel geeft aan dat batterij wordt opgeladen. Opladen gaat wel traag.

@ Allen. Dank voor jullie info.

Ja, dat het opladen traag gaat betekent dat er over nagedacht is.

Bij een telefoon heb je vaak dat je je telefoonpakt als je bijna wegmoet en... bijna leeg. Dan wil je hem in dat kwartiertje (of halfuurtje, of uurtje) dat je nog hebt, graag even snel nog iets opladen.

Maar hier is de situatie anders. Als je hem eenmaal aangesloten hebt op een geschikte trafo, dan zal ie hooguit zo nu en dan een keertje een uurtje moeten overbruggen. Kans dat dit binnen een week direct moet... nihil.

Het is dus veel beter om voor de levensduur van de acccu heel rustig te laden dan om dat ding "ASAP" vol te hebben.

@rew. Bedankt voor je info. Traag laden is voor mij geen probleem. Zoveel verbruikt die bel nu ook weer niet.