Brymen multimeter

Hoi,
Ik sta op het punt een goede (lees veilige) multimeter te kopen en twijfel tussen de BM859s of de BM869s.
Beide zijn ongeveer gelijk geprijsd.
Kan iemand mij de ‘juiste’ kant opsturen? ;-)
Bedankt,

Arco

Special Member

Bremen multimeter

Mag het ook Brymen zijn?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Folders naast elkaar leggen en kiezen wat voor jou belangrijk is. Ik heb de 869S gehad wat een geweldige meter was (is gesneuveld toe hij rond de 40kV moest verwerken maar heeft een heleboel misbruik overleefd. Hij werkt nog min of meer maar wijkt af en ik moet er nog eens naar kijken of ik hem weer goed kan krijgen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 15 maart 2023 15:13:40 schreef Arco:
[...]
Mag het ook Brymen zijn?... :)

...Bemoeizuchtige spellingcontroller... ;-)

Kruimel

Golden Member

Ik neig de BM869S aan te raden. Ik heb de BM859S niet, maar toen ik er naar zocht kwam ik eigenlijk gewoon tot de conclusie dat dit gewoon een oudere generatie van hetzelfde ding was. De 869 bevalt me best goed, hij is goed degelijk en heeft net alle kleine irritaties van de kleinere modellen (in mijn geval de BM235) niet. Afhankelijk van de toepassing zou ik ook de BM789 overwegen. Die heeft Auto-Hold, wat in sommige gevallen makkelijker is als je op een groot aantal nodes achter elkaar de spanning moet bepalen of aan het werk bent op een plek waar je er niet makkelijk bij kan. Deze functie zit niet in de BM869S.

Henk H.

Golden Member

Ik heb alleen een BM231 van Brymen en dus geen BM859 of BM869.

Ik zou denk ik voor de BM869 gaan ivm de dual display, waarmee je tegelijk bijvoorbeeld V DC en V AC kunt zien.

Verder is het vooral denk ik handleidingen nalezen op functies die er wel/niet op zitten, en specificaties, en dan kiezen wat je belangrijk vindt.

Afmetingen zou nog iets kunnen zijn om op te letten, volgens mij is die BM869 nogal een baksteen (al weet ik niet of de BM859 kleiner is)

Zelf heb ik de BM869s.
Ben er tevreden mee.
Het dual diplay is handig.
Je kunt dan dc spanning en ac spanning de rimpel dus tegelijk meten.
De 895 ken ik verder niet.
Het belangrijkste is wat jij belangrijk vind.
Succes met je aankoop.

Ik zal het nog even laten bezinken. De 'look and feel' van de 859 doet me sterk denken aan de 87 van Fluke. Ik zag op YT een uitgebreide review van de 859. De tester was erg te spreken over de degelijkheid en vooral de uitmuntende veiligheidsvoorzieningen.

Mijn jongste zoon heeft een Dynatek 9050 op de kop getikt. Is er iemand die misschien nog een manual in pfd vorm heeft? Ziet er wel degelijk uit ;-) Bedankt!

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb ook een BM869s en ik ben daar tevreden mee.
Verder had ik de specificaties graag vergeleken met de BM859s, maar ik kan van dat type niet direct de goede .pdf vinden,
wel van de andere versies met het BM859xx type nummer.

Als je veel met frequenties meet die in het audio gebied zetten dan lijkt met wat ik gevonden heb de voorkeur naar de BM869s nijgt.
Naar mijn mening of gebruik, gebruik ik de hoge resolutie bijna niet,
vooral omdat het aantal metingen per seconde lager wordt, van 5x naar 1,5x per seconde

Daar is wel wat aan te doen als je veel meet, kies dan een vast bereik dat b.v. ruimer is en
dan heb je met een extra digit toch een snel een stabiele uitlezing, dit omdat je niet meer bij iedere keer prikken in je schakeling er ge-autoranged moet worden.

Maar goed, als iemand de goede BM859S pdf, heeft dan zie ik die graag hier verschijnen om een goede vergelijking te kunnen doen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi pa3hfu, :-)

Dank voor de link, ik heb de specs doorgenomen, er zijn kleine verschillen, niets waar ik me druk om zou maken.
Als je de vormfactor van de nieuwere BM859s aantrekkelijk vind, dan zou ik zeker dat model kiezen.
Het AC bereik is vrijwel gelijk, dus vergeet mijn vorige opmerking.

Ook heeft de BM859s net als de BM869s een dual en verschil temperatuur meting, wat ik een handige functie vind.
Daar kan je dus ook niet op selecteren als het belangrijk zou zijn voor je.

Ik hoor ook graag wat anderen er van denken. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Op 15 maart 2023 19:37:01 schreef pa3hfu:
Mijn jongste zoon heeft een Dynatek 9050 op de kop getikt. Is er iemand die misschien nog een manual in pfd vorm heeft? Ziet er wel degelijk uit ;-) Bedankt!

Zie bijlage, ik heb toevallig deze multimeter in doos met boekje. Daarvoor moest ik eerst mijn scanner repareren (rotte elco's) 8)7.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Prijs/kwaliteit/prestaties ben ik zeer te spreken over de 869S. Het is geen Fluke maar komt er wel zeer dicht bij in de buurt. Heb een paar kleinere frustraties over de gebruiksvriendelijkheid zoals:

- De hold functie waar je zelf op het knopje moet drukken om te 'holden'. Als ik dan al 2 meetpennen vast heb blijft nog enkel mijn neus over om op dat knopje te duwen.

- Het gebiep dat gigantisch hard staat en niet permanent kan afgezet worden.

- Dat ding meet eigenlijk traag en al zeker als het dubbel display aan staat. De eerste waarde op het scherm is vaak ook niet de goede waarde maar iets 'tussendoor'. Iets in het genre van je meet een 5v voeding en hij laat eerst iets in de trend van 3.578V zien en dan pas de echte 5.148V. Als er redelijk veel meetpunten zijn en het moet een beetje vooruit gaan dan grijp ik naar een Fluke ook al moet ik die in een andere kamer gaan halen. Waarschijnlijk ben ik gewoon verwend.

- 'biepen' en diode meting zijn 2 verschillende dingen op die meter. Blijkbaar zijn er personen dat dit verkiezen. Ik duidelijk niet. Een diode wordt ook niet akoestisch specifiek aangegeven zoals een Fluke dat doet. Ik vind dat storend bij herstellingswerken als ik alle diodes en transistoren gauw wil nameten. Telkens moeten opkijken naar het display is onprettig en traag.

Daartegen zijn er een pak goede punten, die er voor zorgen dat hij hier nog altijd ligt, waaronder zeker het grote scherm valt. Dat is echt goed, super contrast, super verlichting. Let wel dat scherm is nog fragieler dan bij een Fluke dus zeker een beschermfolie opplakken want je kijkt er naar en er zit meteen een kras op.

Niet onbelangrijk is dat ik de metingen meer en meer ga vertrouwen. In het begin was ik een beetje terughoudend, maar de laatste maanden heb ik goed kunnen vergelijken met andere toestellen (HP's en Fluke's) en die Brymen is telkens 'spot on' zoals ze aan de overkant van de plas zeggen.

Op gebied van veiligheid heb ik er vertrouwen in en durf er zonder over na te denken ook op draaistroom mee aan het werk. Dat zou ik niet durven met bvb een Aneng 8009 van 25€ dat anders wel een goede meter is.

fred101

Golden Member

Ik vond hem veel sneller en prettiger dan mijn Flukes. Hij is ook sneller dan mijn Keysight. Ik zou zo een nieuwe kopen als ik mijn Keysight niet had. Die heeft een paar voor mij heel handige functies. Al mijn dagelijks gebruik meters hebben nu kleurenschermen wat ik veel beter afleesbaar vind.

Joe Smith heeft een video channel waar hij multimeters test op electronische robuustheid en de 869S is nog steeds de winnaar, scoorde zelfs beter dan de fluke (ik weet het model niet meer, ik dacht de 187, in ieder geval een topmodel) Fluke mechanisch sterker is. Dave Jones heeft er een keer een zwaar mishandeld (mee zwemmen, uit auto gooien, overheen rijden, pas toen hij hem van een 40 meter hoge positie gooide ging het fout)

Autohold gebruik ik nooit bij mijn Flukes dus ook nooit gemist. De 869 kan het wel als ik goed onthouden heb. Het heeft alleen een vreemde naam. Ik dacht crestmode ofzo. Net even getest, idd de crest knop.

Edit, vreemd, ik heb hem net even gepakt en alles lijkt gewoon te werken. Knap want dat ding heeft extreem op zijn donder gehad +40kV uit een condensator bank. De knal was zo hard dat mijnoren 2 dagen piepte) . Ik heb daarna de MOV en PTC vervangen. Maar hij was niet stabiel meer. Nu wel. Ga hem van de week eens aan mijn calibrator hangen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
HarmP

Golden Member

Ik heb ook de 869s en ben daar tevreden mee (vooral laagspanning electronica gebruik). De meter heeft een paar bekende kleine eigenaardigheden zoals wat raar auto-range op sommige bereiken. Mijn exemplaar is gevoelig voor pickup bij het meten van hoge weerstanden (als ik mijn hand er langs beweeg wordt de meting kort instabiel). Ik ben niet helemaal zeker of mijn meter (6 jaar oud) nog net zo nauwkeurig is als op dag 1 (hij wijkt iets af ten opzichte van een paar goedkopere meters), maar ik heb nog niet vergeleken met een betere meter. De DC waarde in AC+DC stand wijkt soms enigzins af van de pure DC meting, maar dat is waarschijnlijk gewoon binnen spec.

Als je de meter regelmatig gebruikt voor elektra werk zou je ook kunnen kijken naar de 789, deze heeft Lo-Z (en mogelijk een echte autohold?).

https://www.eleshop.nl/brymen-bm789-multimeter.html

Kruimel

Golden Member

Voor elektrawerk zou ik een veel simpeler toestel gebruiken om eerlijk te zijn, de BM235 is wat mij betreft goed zat en is beide goedkoper en kleiner.

Op 16 maart 2023 19:02:20 schreef fred101:
Autohold gebruik ik nooit bij mijn Flukes dus ook nooit gemist. De 869 kan het wel als ik goed onthouden heb. Het heeft alleen een vreemde naam. Ik dacht crestmode ofzo. Net even getest, idd de crest knop.

Dan hebben we een verschillend idee over wat een AutoHold moet doen denk ik. De crest meet en onthoudt IMO de piek- en dalspanningen die zich in het signaal voordoen, deze kan je dan "na de daad" terugzien. Mocht er ergens een piekje optreden zelfs al is die korter is dan het meetinterval dan zal hij dat toch proberen te tonen (ik geloof dat de 869s die tijd in µs meet). De autohold zou IMO een spanning van niet 0V die zich op de meetpennen presenteert en daar meer dan een korte tijd blijft moeten tonen en vasthouden tot je opnieuw een spanning aanbiedt zodat je met twee handen kan meten zonder de knoppen op het apparaat te bedienen.

Edit, vreemd, ik heb hem net even gepakt en alles lijkt gewoon te werken. Knap want dat ding heeft extreem op zijn donder gehad +40kV uit een condensator bank. De knal was zo hard dat mijnoren 2 dagen piepte) . Ik heb daarna de MOV en PTC vervangen. Maar hij was niet stabiel meer. Nu wel. Ga hem van de week eens aan mijn calibrator hangen.

Dat zou ik wel een mooi staaltje degelijkheid vinden! :-)

fred101

Golden Member

Ik zou zeggen probeer het eens. Als je het mist en verder de meter goed vindt dan lijkt het mij bruikbaar.
Je kunt de min/max/average idd oproepen maar het scherm houdt de laatste meting vast. Het verschil met Fluke is dat de 869S veel sneller reageert. Ik heb het net geprobeerd op wat batterijen met de 869S en een Fluke 77-III maar ik merk weinig verschil anders dan de veel hogere snelheid van de Brymen. Maar goed, ik gebruik dat nooit dus misschien pakt het anders uit in de praktijk.

Veel is heel persoonlijk, de nadelen die Swake noemt zeggen mij niets, sterker nog, ik vind bv de piep aan de zachte kant. Ik vind de losse diode functie prima maar mis idd een piep. De doorpiep functie is voor mij heel belangrijk en de 869s is supersnel.

Ik heb even wat meer getest. De weerstand en diodetest werken maar half. Zo te zien een diode probleempje. Open bij weerstand meting geeft ongeveer 1300 ohm en open in de diodestand is 0,65V

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Als ik weer thuis ben zal ik het eens proberen, misschien heb ik aldoor in een misvatting geleefd. Ik heb op een bepaald moment de Brymen en een (ik geloof) Fluke 175 van werk naast elkaar gehad om ergens de conclusie te trekken dat ik de AutoHold van deze Fluke handig vond tegenover de Brymen, maar ik heb het soort werk dat ik toen deed niet meer gedaan. :X

Wat betreft die 0,7V lijkt het er misschien op dat een set van die 'clamp' transistors stuk is. Die Joe Smith die al die multimeters zo martelt heeft die ook ooit moeten vervangen toen hij er 12kV op had gezet. Hij merkte op dat die meestal eerst stroom lekken wat je problemen zou verklaren. Hij noemde toen ook welk type hij gebruikte, al heb ik dat niet paraat en zijn filmpjes zijn met soms wel meer dan een uur lang net onhandig om het "even" op te zoeken.

Het is de BM859s geworden. Heb ‘m in de holster van de F87 gedaan die een veel betere standaard heeft.
Ga er van het weekend uitgebreid mee aan de gang. ;-)

Allen bedankt voor de info!

[Bericht gewijzigd door pa3hfu op vrijdag 17 maart 2023 17:24:08 (17%)

fred101

Golden Member

Wat is nu de reden dat je voor de 859s bent gegaan ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een stuk compacter dan de 869s. Heb lang getwijfeld, maar de bijdrage van Bram heeft me “over de streep getrokken”.

fred101

Golden Member

De 869s is idd nogal fors, ik wist niet dat de 859 kleiner was. De standaard van de 869 is niet geweldig, die van Fluke zijn idd beter. Ziet er strak uit. Qua functies is er weinig verschil. De 869 heeft alleen geleiding en VFD functies extra.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs