gebruik overschot DC zonnepanelen

Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2023 10:57:06 schreef fcapri:
nee, toch niet, enkel bij netkoppeling moet er gekeurd worden.
heb jij 10panelen hangen die accus opladen off grid, is er geen probleem en geen keuring

Oké. Jij woont er, ik niet.

België is overigens een mooi land, kom er graag. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 maart 2023 10:57:06 schreef fcapri:

in belgie wordt het deel ZEKERINGKAST gekeurd.

zonnepanelen niet.

Wat weten jullie toch weinig.

"""De AREI-keuring (AREI = Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) moet worden uitgevoerd vóór de zonnepanelen in gebruik genomen worden. Met deze keuring wordt onderzocht of het veilig is om de zonnepanelen op te starten.""""

[Bericht gewijzigd door stortbak op vrijdag 17 maart 2023 12:23:18 (37%)

Ik zie ook grote lacunes in jouw kennis en vaardigheden om kennis op een effectieve manier over te dragen, en om je te gedragen zoals dat gewenst is op sociale plekken.

Maar daar hoor je mij ook niet over.

Oh. Wacht.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2023 12:21:16 schreef stortbak:
Wat weten jullie toch weinig.

Wat ben jij als ik vragen mag, professor, ingenieur, hoogleraar? Of ben je gewoon een stoomheier?

Ik snap werkelijk niet wat je bezielt, je weet echt ieder topic te verzieken. Zullen we CO maar opdoeken en alleen jou mail-adres hier neer zetten zodat jij alles beantwoord? Want wij zijn allemaal kneuzen in jou beleving.

Je haalt echt iedereen onderuit, ook in je eigen topic toen over je pellet kachel. Er werden gewoon goede antwoorden gegeven toen, maar voor jou was dat niet goed genoeg. Altijd commentaar op iedereen, jij wilt hapklare brokken en als je dat niet krijgt is de gene die iets aandraagt onkundig.

Als je hapklare brokken wil moet je naar een ingenieursbureau, die regelen alles voor je. Je vergeet dat hier mensen zitten die nog werken, misschien wel 90%. Die hebben wel iets anders te doen dan voor jou een hele installatie, schema's en software te maken. Daarom snap ik niets van de reacties van je en niet alleen ik.

Ik weet nog een goed forum voor je, dat heet FVD.

Blijf hier lekker weg als het je niets zint. Je bent zeker een vriend van Leeuw van Recht of misschien ben je wel de zelfde.

Volgens mij heb je sociaal een enorm probleem.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 maart 2023 12:21:16 schreef stortbak:
[...]

Wat weten jullie toch weinig.

"""De AREI-keuring (AREI = Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) moet worden uitgevoerd vóór de zonnepanelen in gebruik genomen worden. Met deze keuring wordt onderzocht of het veilig is om de zonnepanelen op te starten.""""

ja idd, op zonnepanelen die OP HET ELECTRICITEITSNET staan. ik heb 3 zonnepanelen op mijn ligfiets die een 12V li-ion opladen. en weet je wat, ZONDER arei keuring hé. ik ben de topcrimineel van belgie.
ik heb een 12V zonnepaneel in mijn oldtimer voor de 12V accu niet te laten leeglopen, ZONDER keuring
ik heb een groot zonnepaneel op mijn vouwcaravan met charge controller en een dikke lood accu, alweer zonder keuring.

toyota levert zelf prius met panelen in het dak, alweer zonder arei keuring zeker, die durven nogal, en dat voor zo een grote firma. ze zouden beter moeten weten...

keuring is enkel verplicht voor installaties die netgekoppeld zijn! zet gij een zonnepaneel op uw vijverpomp en geen kat die het komt keuren hoor, ge moogt ELKE firma contacteren, ze gaan weigeren te komen.

en wat keuren ze dan:

Hoe verloopt de AREI-keuring?
Tijdens de visuele controle, kijken onze experts de volgende elementen na:

De uitvoering van de elektrische installatie in overeenstemming met de schema’s en plannen
De aansluiting van de fotovoltaïsche installatie via een aparte stroomkring
De aanwezigheid van minstens één differentieelschakelaar (ook verliesstroomschakelaar of aardlekschakelaar genoemd) van 300 mA aan het begin van de installatie
De aanwezigheid van minstens één differentieelschakelaar van het type A aan het begin van de fotovoltaïsche installatie (deze verliesstroomschakelaar mag dezelfde zijn als diegene vermeld in het vorige punt)
De bescherming tegen overstroom evenals tegen elektrische schokken bij rechtstreeks of onrechtstreeks contact
De plaatsbepaling van de gelijkstroomgeleiders (DC) en actieve wisselstroomgeleiders (AC)
De plaatsbepaling of identificatie van de stroomkringen, beveiligingstoestellen tegen overstroom, schakelaars, aansluitklemmen, enz.
De aanwezigheid en de afstemming van de beschermingsgeleiders*
De aanwezigheid van de duidelijk zichtbare waarschuwingsborden met de volgende vermeldingen:
“Niet ontkoppelen onder stroom", “Elektrische installatie permanent onder spanning”.

bij offgrid panelen hedde hier een dik probleem als je DC zonnepanelen naar DC accu gaat hé. niks van bovenstaande kan gekeurd worden want het zit er niet. en t is dan nog visueel.

eerste vraag dat ze al stellen is de EAN code van je electriciteitsmeter. nogal moeilijk off grid hé

De zonnepanelen-keuring bestaat in hoofdlijnen uit twee fasen.
In de eerste fase wordt een visuele keuring gedaan. Hierbij wordt aan de hand van het ééndraadschema en het situatieschema gecontroleerd of alle aansluitingen overeenstemmen met de werkelijkheid. Daarnaast worden de CE-certificaten van de zonnepanelen en omvormer geverifieerd en wordt er gekeken of de installatie van de zonnepanelen via een aparte stroomkring loopt en/of de installatie goed beveiligd is.

In de tweede fase worden enkele metingen en tests uitgevoerd, zoals de isolatieweerstand en aardverspreidingsweerstand van de installatie. In totaal duurt de hele keuring zo’n 30 tot 60 minuten. Na afloop wordt er een keuringsverslag opgemaakt met de meetstanden en bevindingen.

fase 1: is uw schema in orde hoe de omvormer aan uw kast hangt, en kloppen de zekeringen? is uw omvormer veilig om aan het net te hangen en zijn de zonnepanelen wel geen chinese rommel (=bekijkt geen kat)
fase 2:isolatie en aardverspreidingsweerstand.
welke aardverspreidingsweerstand heb ik als ik zonnepanelen naar omvormer voor DC accu heb? dat is een DC/DC circuit.

je netbeheerder heeft NIKS te eisen van keuring door het arei, enkel je brandverzekering zou dit kunnen vragen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 maart 2023 12:35:38 schreef Lambiek:
Want wij zijn allemaal kneuzen in jou beleving..

Wil je nu echt dat ik elke zin ga uitleggen, daar is TS toch ook niet bij gebaat?
Er wordt toch niet gelezen.............

Ik heb een antwoord gegeven met oplossing.
En zolang TS geen info geeft is er niets op te lossen............

Er is beweerd dat met veel panelen je een omvormer overbelast.
Dat is onzin en heb ik dus aangehaald.
Vervolgens is er iemand die keihard beweert dat ik zelf verzin dat je een omvormer zou overbelasten met veel panelen............

Er wordt geadviseerd gewoon een belasting parallel aan een aantal panelen in die string te hangen.
Alsof de regelaar dat prettig vindt.............

Er wordt geadviseerd om vele elementen in de boiler in serie te zetten om dat hoge DC voltage maar te kunnen gebruiken......
Welk element is daarvoor geschikt van welk merk in welke boiler?
Welk element kan tegen 1000V DC?
Allemaal loos gepraat als het niet beschikbaar is op de markt......

Vervolgens waarschuw ik dat je met dat soort gehobby geen goedkeuring krijgt van de installatie.
Men weet niet eens dat in België dat soort installaties gekeurd MOETEN worden..........

Nu lees ik een bewering dat een netbeheerder helemaal niet mag eisen dat het gekeurd moet worden, laat die poster dat dan maar gaan uitleggen in België.............

Moet ik doorgaan?
Het is net een kleuterklas met allemaal proefballonnetjes.
Het ene idee nog minder uitvoerbaar dan het andere.

En dan mij gaan aanvallen omdat ik alleen maar nuchtere opmerkingen plaats?
Alleen niet met witte handschoentjes op een satijnen presenteerblad aangeboden.

Wellicht eens inhoudelijk reageren op een bericht ipv ten strijde te trekken bij het zien van de naam van de auteur.

Toen ik vragen stelde over een toerenregeling met tacho van een 50W spleetpoolmotortje, kreeg ik van jullie antwoorden als koop maar een frequentie regelaar en plaats een 3 fase motor..............
Alsof die er zijn van 50Watt. En hoe ga je dan die frequentieregelaar aansturen aan de hand van een watertemperatuur........ er wordt maar wat geroepen.
Hier ook weer: hang maar wat condensatoren over de panelen heen..........

En nog een keer dit voorbeeld:
Vraag hier op deze "groep": ik rijd in een auto in de 3de versnelling, hoe moet ik overschakelen naar de 4de?
Geven jullie antwoord: koop maar een auto met automaat.

Fijne dag en tot een andere keer.

Op 17 maart 2023 15:21:30 schreef stortbak:

Vervolgens waarschuw ik dat je met dat soort gehobby geen goedkeuring krijgt van de installatie.
Men weet niet eens dat in België dat soort installaties gekeurd MOETEN worden..........

Nu lees ik een bewering dat een netbeheerder helemaal niet mag eisen dat het gekeerd moet worden, laat die poster dat dan maar gaan uitleggen in België.............

ik begin het stilletjes aan moe te worden. ik ben ook niet alwetend, maar wat ik hier zeg weet ik WEL.

ik BEN van belgie, ik heb een bijberoep waar ik electriciteit LEG en laat keuren. ik MAAK alle schemas die keuringsinstanties vragen, ik HEB zonnepanelen waarbij 20 laten installeren in 4 in zelfbouw.
ik HEB mijn eigen monitor tools in de zekeringkasten hangen, zelf er tussen gebouwd.
en mijn boel is GEKEURD !!!
ik heb ondertussen ook al 3-4 off grid systemen gebouwd met zonnepanelen ook

moet jij mij nu maar een link sturen dat een off grid installatie gekeurd moet worden.
EERSTE vraag dat een keuringsinstantie zal stellen is je EAN nr.
fijn, k heb een mobilhome, 5 panelen op eht dak, dikke accu, GEEN electriciteitsmeter. wat gaan ze dan gvd nog komen keuren.

enige die het kan vragen is je brandverzekering.
de netbeheerder HEEFT GEEN KLOTEN TE MAKEN met off grid installaties !!!

deze boel is dus gekeurd hé. zonnepanelen komen links boven binnen. grote meter voor de 20panelen, kleine voor de 4panelen.
onderaan is de kwh meter die het hele huis monitord.
btw, vorige week donderdag is fluvius hier geweest om de oude meter af te breken (3fase 63A) en een nieuwe geplaatst. ze waren zelf verbaasd dat hier 3x400V 63A in een woonhuis zit en hebben zelf hogerop gebelt.
antwoord daar was: jij moet meter vervangen, als er 63A hangt, zet je 63A terug

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 17 maart 2023 15:37:09 schreef fcapri:
moet jij mij nu maar een link sturen dat een off grid installatie gekeurd moet worden.

Beste,
Ik heb nooit de term off-grid gebruikt. fcapri begon daarover meen ik.
TS laat weten dat hij een door "de wet" bepaald maximum aan omvormer-vermogen mag plaatsen.
En dat daardoor de omvormer kleiner is gekozen dan het vermogen wat de panelen zouden kunnen opwekken.
Wanneer hij off-grid zou zijn, had hij geen te kleine omvormer gehad.
Uw verhaal zal helemaal waar zijn, maar doet hier helemaal niet terzake.

Dit bedoel ik nu met "er wordt niet gelezen". :S

Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2023 15:21:30 schreef stortbak:
Ik heb een antwoord gegeven met oplossing.

Ja, dit.

Kort de string in zodat je nooit overschot hebt en leg die weggehaalde panelen aan een micro omvormer en laat die het net voeden.

Ja dat kan.

TENZIJ je grote omvormer zo gekozen is dat je hoofdzekering heel blijft bij vol vermogen van de zon.

En dan ga je het overgebleven vermogen lekker weg stoken in je omvormer.

Maar dat was de vraag niet, dit is de vraag.

De TS vraagt of hij iets kan met het overschot aan de DC zijde, dus vóór de omvormer.

Dus over niet goed lezen gesproken. :)

Maar ik hou er over op, ik vind het goed.

Ik wacht eerst de TS af, als die nog gaat reageren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 17 maart 2023 15:21:30 schreef stortbak:

Ik heb een antwoord gegeven met oplossing.
En zolang TS geen info geeft is er niets op te lossen............

Ja je kwam meteen oplossing maar niet voor het probleem van TS. Dus wie leest er nu selectief.

Op 17 maart 2023 12:21:16 schreef stortbak:
Wat weten jullie toch weinig.

Dan aan jouw toch de taak om het wel goed uit te leggen maar dat doe je ook niet. Weet wel dat dit een Forum is. Er is niemand op een forum met absolute kennis over alles. Maar met dat wat we wel weten en dat te combineren kan je vrijwel overal een oplossing voor bedenken.

Het kan zomaar dat jij veel meer weet over dit onderwerp dan wij allemaal bij elkaar, maar waarom deel je dat niet met ons? Voorlopig laten Lambiek en sparkyGSX wel samen de oplossing zien wat voor TS kan werken. En ik weet ook zeker als TS het aan 1 van die 2 zou vragen ze dat ook werkelijk kunnen maken ( niet gratis) en ook dat het dan een iets wat door een keuring komt. Misschien niet in 1 keer maar dan na wat wat veranderingen weer wel.

Op 17 maart 2023 16:24:32 schreef stortbak:
TS laat weten dat hij een door "de wet" bepaald maximum aan omvormer-vermogen mag plaatsen.

Dit bedoel ik nu met "er wordt niet gelezen". :S

Oh je bedoelt dat jij niet kan lezen. TS heeft nergen het woord wet genoemd. Bovendien door de wet nee echt niet er bestaat geen wet die dat verbied. TS heeft gezegd:

Zelf zit ik met industriële installatie van 30kW (3*10kW omvormer) en als ik meer wil steken zou ik netontkoppelingsrelais moeten steken (6000€ ofzo)

Dat TS dus niet meer vermogen aan omvormers heeft is gewoon een technische oorzaak en ook een financiele oorzaak.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 maart 2023 16:24:32 schreef stortbak:
[...]
Beste,
Ik heb nooit de term off-grid gebruikt. fcapri begon daarover meen ik.
TS laat weten dat hij een door "de wet" bepaald maximum aan omvormer-vermogen mag plaatsen.
En dat daardoor de omvormer kleiner is gekozen dan het vermogen wat de panelen zouden kunnen opwekken.
Wanneer hij off-grid zou zijn, had hij geen te kleine omvormer gehad.
Uw verhaal zal helemaal waar zijn, maar doet hier helemaal niet terzake.

Dit bedoel ik nu met "er wordt niet gelezen". :S

lezen doe je dus ook niet, want je replied naar mij dat jij er niet over begon maar 'fcapri'. en dat ben ik.
wanneer je DC aftakt om in een weerstand te verstoken, al is het een boiler of what so ever, hang je hier NIET meer aan de keuring vast.

de keuring bekijkt de aansluiting van de zonnepanelen op de omvormer: nog steeds goed
de keuring bekijkt of de omvormer op een aparte groep zit: ok
de keuring bekijkt of er minstens 1 diff aanwezig is: OK
de keuring meet de aarding: OK

dus het deel dat van DC naar AC op het net gaat is ongewijzigd, dus veranderd er NIKS aan de keuring.
dat je secundair aan je panelen DC aftakt om in een accu te steken, dat niet aan het net hangt, of in een boiler dat ook niet aan het net hangt, boeit dus weinig.

zoals ik al zei, het gedeelte dat aan het NET hangt wordt gekeurd.dat je panelen ook DC aan een accu levert of een boiler boeit niet.

en daar antwoord jij dan op dat panelen moeten gekeurd worden.
en ik zeg: alles wat NIET naar het net gaat NIET

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

de keuring bekijkt de aansluiting van de zonnepanelen op de omvormer: nog steeds goed

Dan zien ze dus ook dat de panelen niet alleen aan de omvormer hangen maar ook aan iets anders. Lijkt mij dat ze dan ook moeten kijken wat dat iets anders dan ook is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is mogelijk, maar onze lokale allesweter beweert dat het automatisch afgekeurd wordt. Als ik dan vraag op welke grond, want "dit heb ik nog nooit gezien" lijkt me geen geldige reden voor afkeur, heeft hij daar geen antwoord op.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Op 17 maart 2023 19:37:43 schreef SparkyGSX:
maar onze lokale allesweter beweert

Met zijn laatste post heeft hij al laten zien dat hij ook niet weet waar hij het over heeft wat beweerde dat TS dingen heeft gezegd die er niet blijken te staan en ik heb besloten om deze persoon maar volledig te gaan negeren. Als we dan gewoon alles wat hij gezegd heeft ook gelijk maar negeren dan weten we ook wel dat een goed aangelegde installatie word goed gekeurd. Misschien niet altijd in 1 keer maar dat doet er verder niet zo toe.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 17 maart 2023 19:51:11 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 maart 2023 18:32:47 schreef benleentje:
[...]Dan zien ze dus ook dat de panelen niet alleen aan de omvormer hangen maar ook aan iets anders. Lijkt mij dat ze dan ook moeten kijken wat dat iets anders dan ook is.

bij mij keken ze enkel hoe die solar draden aan de inverter waren ingeplugt en dat ze niet zomaar 'loskomen'.
10cm verder keken ze al niet naar die draden.
als ik dus op het dak van die splitter connectoren heb dat ik DC naar de omvormer stuur in huis, en een 2de set DC naar de garage waar dan mijn DC verbruiker staat, gaan ze dat totaal niet bekijken.
https://webshop.cedel.nl//Files/8/120000/120581/ProductPhotos/1920/1018510970.jpg.webp

en dit is precies wat TS vroeg. als de panelen in staat zijn meer op te wekken dan de omvormer kan verbruiken, dat je die stroom dan elders kan 'verbruiken'.

in principe als je tot een 8-9panelen hebt liggen, zou je rond de 260-300V DC moeten halen. dan zou je een schakelende voeding aan die panelen kunnen schakelen (na de diode brug dus, waar de 400V ingangselco zit) en daarmee dus loodaccu's opladen.
quasi elke schakelende adapter zou je hiermee kunnen aansluiten om apparaten te voeden.
ook kan je dit direct aan een weerstand van een boiler voeden. of er nu 230V AC of 300V DC op komt, boeit hem weinig. alleen.... die wil ineens 1000w trekken dan en dan heb je te weinig voor je omvormer.

ook hier bevestiging gevonden dat die dingen dus niet gekeurd worden aangezien ze niet terugleveren aan het net.
bij TS zou je dan een samenmengsel hebben. een deel dat AC gekoppeld is met de inverter en dat moet gekeurd zijn (eis van netbeheerder voor je iets aan het electriciteitsnet mag koppen) en het aftakkende DC deel is in principe voor eigen rekening

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 16 maart 2023 22:17:04 schreef stortbak:
[...]

Straks staat er vast weer "mag wel iets vriendelijker" .

Dus je hebt TOCH zelfkennis? Je doet er helaas alleen wat weinig mee, dat is dan wel weer jammer.

Ik snap dat de netbeheerder wil dat gecontroleerd wordt dat de omvormers aan de regels voldoen, kwa harmonische, beveiliging tegen eilandbedrijf, etc.

300VDC geeft een hoger vermogen dan 230VAC, dat is immers als de RMS spanning. Ik zou dus niet (veel) verder gaan dan 230VDC voor zo'n verwarmingselement, en dan ook nog goed opletten dat je de maximale spanning t.o.v. de aarde niet overschrijdt, want behalve het maximale vermogen moet ook de isolatie geschikt zijn voor de spanning, zeker als je meerdere verwarmingselementen in serie moet zetten om de spanning te halen.

@fcapri: de TS had het over 800V en 16A.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

De netbeheerder nog niet zo, maar in BE heb je zoiets als het AREI. En de bemoeizucht daarvan gaat *nogal* ver. Erger nog, dat is een wet, en geen norm zoals in NL.
Hoever een keurder kijkt is nog maar de vraag. Maar als die het niet ziet (of daar niet naar kijkt) wilt niet zeggen dat het dan automatisch ook maar zomaar mag.
Dat je offgrid wat meer mag is leuk, maar deze installatie is helaas netgekoppeld.

Prutsen aan de DC kant is een tikje knullig (en niet weinig gevaarlijk), zeker omdat de reden daarvoor een te kleine omvormer is (of teveel panelen, het is maar hoe je het bekijkt)
Als je nu je panelen niet optimaal kunt inzetten is het resultaat van een afweging die je vooraf gemaakt hebt. Wat de reden daarvoor ook mogen zijn.

En dan nog, hoeveel kWh ga je in een boiler bufferen? Na een paar uur volle zon is die ook wel verzadigd.

Op 15 maart 2023 20:56:40 schreef beki:
Maar dit zou gaan over 800V en 16A, en ik merk dat dit niet iets is waar je zelf mee wil klooien...
Best wachten tot er iemand commercieel product op de markt brengt dat hiermee om kan..

Dat lijkt me de enige verstandige oplossing.

benleentje

Golden Member

Op 17 maart 2023 21:21:55 schreef Sine:

Prutsen aan de DC kant is een tikje knullig (en niet weinig gevaarlijk), zeker omdat de reden daarvoor een te kleine omvormer is (of teveel panelen, het is maar hoe je het bekijkt)
Als je nu je panelen niet optimaal kunt inzetten is het resultaat van een afweging die je vooraf gemaakt hebt. Wat de reden daarvoor ook mogen zijn.

Waarom nu gelijk weer prutsen? Als je dat zou willen dan kan dat gewoon ook op een goede manier gebeuren.

Wel een gehoord van voortschrijdend inzicht? Dat je in het verleden iets heb aangenomen dat het wel mee zou vallen maar dat het toch tegenvalt? JE later van inzicht bent verandert? Er zijn genoeg redenen te bedenken over waarom, maar boeit eigenlijk weinig TS vraag gewoon of er mogelijkheden zijn om zijn overschot te kunnen gebruiken.

Dat lijkt me de enige verstandige oplossing.

Of iemand inhuren die dat voor je kan maken zolang het maar geen gepruts word.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Op 18 maart 2023 00:28:51 schreef benleentje:
[...]Waarom nu gelijk weer prutsen?

Ok, anders gezegd, ik vind dat prutswerk. Er zijn gewoon goede oplossingen voor zonder dat knoeierij nodig is.

Wel een gehoord van voortschrijdend inzicht? Er zijn genoeg redenen te bedenken over waarom, maar boeit eigenlijk weinig TS vraag gewoon of er mogelijkheden zijn om zijn overschot te kunnen gebruiken.
[...]Of iemand inhuren die dat voor je kan maken zolang het maar geen gepruts word.

De TS geeft ook netjes aan waarom, dat was een economische keuze. En een nette oplossing (een paar panelen omhangen naar een extra omvormer) is te duur. Dus vandaar de vraag voor een (wat minder net) alternatief.

En dat is er niet echt, zeker niet bij de vermogens waar we hier mee aan het spelen zijn. Dat is zomaar eens 12kW aan DC. Daar veilig wat in aanpassen is een hele opgave.
Maar die conclusie had de TS ook al zelf getrokken.
Nu kun je lang en breed filosoferen over mogelijke dingen die je wel kunt doen (en ga vooral je gang) maar dat is dan niet meer dan luchtfietserij.

Overigens, ik heb het al eens benoemd, hoeveel ga je daar werkelijk mee besparen? De oplossing mag al niet duurder zijn dan een kleine omvormer. En die heb je voor een 3 a 400 euro.
Plus je moet er ook nog wat mee doen, en met een boiler kom je niet ver.
Even snel op de achterkant van een enveloppe gerekend is zo'n oplossing ook economisch niet interessant.

Een 12kW omvormer voor 400 euro? Dat lijkt me sterk.

Een constructie die niet heel gebruikelijk is gelijk prutswerk noemen vind ik ook wel kort door de bocht. Ik zie niet in waarom je eerst naar AC zou moeten, juist als je het toch maar gaat opstoken in een weerstand vind ik dat een onzinnige stap.

Het zou natuurlijk heel handig zijn als iemand dit gewoon als commercieel product zou aanbieden, maar dat lijkt vooralsnog niet het geval.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

die prosumententax is maar tijdelijk tot iedereen een digitale meter heeft. dan ben je er (tijdelijk?) van af.

bij mij was dat ook reden om voor een kleinere te kiezen. het verlies dat je maar hebt in de zomer is minimaal

ik heb dat op een grafiek eens uitgetekent wat ik zo verlies op een dag door een 5kW omvormer op 7200Wp te hebben
dat groene blokje onderaan is 1kWh en de totale dagopbrengst was daar 40.6kwh
zelf ik het beste geval zou het nog geen 2kWh schelen als die piek volledig zonnig zou zijn

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 18 maart 2023 09:51:39 schreef SparkyGSX:
Een 12kW omvormer voor 400 euro? Dat lijkt me sterk.

Natuurlijk niet, het gaat ook enkel maar voor het overschot, dus een aantal panlen.

Een constructie die niet heel gebruikelijk is gelijk prutswerk noemen vind ik ook wel kort door de bocht. Ik zie niet in waarom je eerst naar AC zou moeten, juist als je het toch maar gaat opstoken in een weerstand vind ik dat een onzinnige stap.

Het in de DC kring van een omvormer sleutelen is nou niet echt netjes.
En het opstoken in een weerstand is ook maar heel beperkt nuttig

Op 18 maart 2023 10:08:52 schreef Sine:

En het opstoken in een weerstand is ook maar heel beperkt nuttig

HOEZO "beperkt nuttig"?
Wanneer je nergens geld voor (over) hebt?
Moet je dan toch een WP boiler kopen, terwijl je nu al geen geld over hebt voor een nette oplossing (micro omvormer voor het aantal "te veel" panelen)?

Ik stook ook zonnestroom op als ik boven de 200W ga terugleveren.
Scheelt me houtpellets nu de TLV nog maar een 9ct is en stroom dus goedkoper is dan pellets.
Wil jij nu zeggen dat ik dan maar een compleet nieuw huis moet kopen zodat ik ruimte heb voor andere apparatuur?

Sine

Moderator

Laten we 1 ding vooropstellen, van mij MOET je helemaal niets.
Als je een beetje overschot kunt gebruiken en dat in een heater kunt drukken, prima. Als dat geld moet kosten wordt het alweer spannender.

Alle oplossingen anders dan aanschaf van een omvormer kosten ook geld. En je terugverdientijd (dus nut) van zo'n optie is al al helemaal ver weg als je die boiler ook nog moet aanschaffen.

Een WP boiler is in de meeste gevallen enkel rendabel als je ook van het gas af gaat.
Als ik eens naar mijn eigen verbruik kijk dan gebruik ik in augustus 3 kuub gas in de hele maand, dat is in mijn geval voor koken en warm water.
3 kuub, dat is grofweg 30kWh.
Daar hoef je niet heel lang aan te rekenen om tot de conclusie te komen dat je daar dus ook niet heel veel overschot aan opwek in kwijt kunt.

Ik stook ook zonnestroom op als ik boven de 200W ga terugleveren.

Met welk doel? Zolang je nog niet (op jaarbasis) meer teruglevert dan je verbruikt is dat minstens tot 2025 niet nodig.