Foutmelding Sparta ion E0011

Ik heb hier de welbekende Sparta ion banaan accu met een E0011 foutmelding.
Heb hem geprobeerd te laden en dat duurt erg lang.
Dit duurt wel een dag of 4 gezien hij om de haverklap stopt met laden.
Na dat hij vol is kun je der nog geen meter mee rijden en krijg je weer de E0011 melding.
Heb het pakket los gehaald en de accu's verwisseld met een ander goed pakket.
Helaas blijft de melding en het trage laden.
Het oude pakket ook gemeten met mijn multi lader en die gaf aan dat het pakket nog dik 9000mah was dus eigenlijk nog als nieuw.
Ondanks dat er een volle accu pakket aan zit geeft hij op het display 1 balkje aan en begint het hele trage laden weer opnieuw.
Als de accu naar 4 dagen vol is en ik haal de zekering er uit en er weer in dan begint de hele circus weer opnieuw.
Alle 2 de accu pakketten hebben nog voldoende Ah.
Toch einde print?

wat deed het originele accupakket? zat daar 1 of meerdere cellen in die gaar waren heb je je reden te pakken. het BMS reset niet, die houd vast aan de waarden uit de originele cellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 18 maart 2023 19:50:13 schreef testman:
wat deed het originele accupakket? zat daar 1 of meerdere cellen in die gaar waren heb je je reden te pakken. het BMS reset niet, die houd vast aan de waarden uit de originele cellen.

Nee het oude pakket zat zoals ik schreef nog dik 9000 mAh in.
Neem aan dat bij 1 of meerdere kapotte cellen dat niet had gehaald.

In het andere pakket die ik geprobeerd heb zat dik 6000 mAh in.

Heb niet alle cellen apart gemeten.

je hebt neem ik aan getest op normale ontlaadstroom? de bms kan al langer hebben gezien dat bij pieklast ( als met wegrijden ) 1 of meer cellen te ver inzakken mbt klemspanning. probeer maar eens met een flinke last en meet per cel hoe ver deze inzakt, dan heb je wrs wel iets te pakken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zijn dit pennetjes om te programmeren ?

Op 18 maart 2023 23:08:55 schreef testman:
je hebt neem ik aan getest op normale ontlaadstroom? de bms kan al langer hebben gezien dat bij pieklast ( als met wegrijden ) 1 of meer cellen te ver inzakken mbt klemspanning. probeer maar eens met een flinke last en meet per cel hoe ver deze inzakt, dan heb je wrs wel iets te pakken.

Gewoon het hele pakket geladen en ontladen dus niet per stuk.
Kon maar met 1,5A laden en ontladen anders sprong de lader in de stress hahaha
Wat ik nog kan doen is elke cel appart testen en dan kijken.

de fiets is van 2005-2006? is niet slecht dat het zo lang heeft gewerkt nog. niet zelden na de winter accu om zeep, lang niet aan de lader gehangen, diepontladen. komt ook bij jongere fietsen voor. deze accu is nog een nimh model toch?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je nog ondersteuning op de fiets nadat de foutmelding E0011 verschijnt of valt de ondersteuning uit?

Op 18 maart 2023 23:51:39 schreef testman:
de fiets is van 2005-2006? is niet slecht dat het zo lang heeft gewerkt nog. niet zelden na de winter accu om zeep, lang niet aan de lader gehangen, diepontladen. komt ook bij jongere fietsen voor. deze accu is nog een nimh model toch?

Denk nog iets jonger.
Staat ook "maar" dik 2200 km op de teller dus echt veel had hij met het orginele pakket niet gelopen.

Ja zijn NiMH D cellen
20 stuks.

Maar als je de bms niet kan resetten dan heeft het dus ook geen zin om een goed pakket er achter te hangen.
De bms controleert niet elke cel zoals bij een lion of lipo accu.
Er zit halverwege het pakket een draad met een weerstand er tussen die naar de print gaat dus zal hij het halve pakket kunnen controleren lijkt mij.
Ik zal hem eens vol laden met mijn slimme lader en dan eens weer aan de fiets hangen.
Kijken wat hij doet.

Op 19 maart 2023 00:09:06 schreef Bobosje:
Heb je nog ondersteuning op de fiets nadat de foutmelding E0011 verschijnt of valt de ondersteuning uit?

Nee de ondersteuning is dan weg
Na het opladen wat 4 dagen duurt heb je even een fractie dat er weer ondersteuning is maar valt dan weer direct in storing.

Kijk eens bij foutmelding E11 in onderstaand document of daar een mogelijke oplossing staat.

https://techniek.piet-van-meel.nl/wp-content/uploads/2016/11/error-lij…

Je zou nog kunnen overwegen om alle NiMH cellen geheel los te koppelen van de BMS en de cellen stuk voor stuk te ontladen tot 0,9V. Daarna alle ontladen cellen weer aansluiten op de BMS en met de originele Sparta ION lader het accupack weer geheel opladen zodat de BMS misschien opnieuw leert hoe groot de totale accu capaciteit is en dat daarmee de foutmelding verdwijnt.
Geen garantie dat dit werkt, het is te proberen.

Op 19 maart 2023 15:46:22 schreef Bobosje:
Je zou nog kunnen overwegen om alle NiMH cellen geheel los te koppelen van de BMS en de cellen stuk voor stuk te ontladen tot 0,9V. Daarna alle ontladen cellen weer aansluiten op de BMS en met de originele Sparta ION lader het accupack weer geheel opladen zodat de BMS misschien opnieuw leert hoe groot de totale accu capaciteit is en dat daarmee de foutmelding verdwijnt.
Geen garantie dat dit werkt, het is te proberen.

Apart ontladen niet gedaan wel in zijn totaliteit.
Ik zal ze eens apart ontladen en weer eens opnieuw aansluiten en laden met de orginele lader?

Met hoeveel Ampère zou ik de cellen het beste kunnen laden ontladen?
Gezien de cel 10 Ah is laad en ontlaad ik hem met 5A nu.
Meer of juist minder?
Leek mij wel safe genoeg

Wauw, klopt die aanduiding op de lader wel? 1,73 Volt is erg hoog voor een NiMh cel, die geloof ik bij 1,45 Volt of zo volgeladen is. Als die 1,73 Volt klopt, is in ieder geval zeker dat er ergens een of meer cellen gaar zijn.

Met 5A lijkt mij opzich niet verkeerd, je krijgt dan in ieder geval een snelle indicatie welke cel rot is en welke niet, omdat de spanning dan keihard inzakt. (als er nog spanning is...)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fred101

Golden Member

Meestal zijn ze vol rond de 1,35V. Tenminste, mijn lader stopt daar. Bij 1,73V is de Ri van de cellen al redelijk hoog.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

5 A ontladen was wat te veel hahaha.
Dan zat de cel binnen enkele seconden al op de 0,9 volt.
Nu op 2,5A gezet en nu gaat het beter.

Er zit geen bms in dit batterijpakket,alleen een controlcircuit die de helft van de batterij spanning controleerd en aan de hand daarvan metingen doet.
De elektronica heeft problemen. Mijn advies probeer van een ander accupakket de elektronica wisselen.

Op 19 maart 2023 19:42:59 schreef weardguy:
Wauw, klopt die aanduiding op de lader wel? 1,73 Volt is erg hoog voor een NiMh cel, die geloof ik bij 1,45 Volt of zo volgeladen is. Als die 1,73 Volt klopt, is in ieder geval zeker dat er ergens een of meer cellen gaar zijn.

Met 5A lijkt mij opzich niet verkeerd, je krijgt dan in ieder geval een snelle indicatie welke cel rot is en welke niet, omdat de spanning dan keihard inzakt. (als er nog spanning is...)

Ik kan ze op verschillende manieren laden.
Dit is de normale stand.
Zal ff posten wat die standen zijn aangezien ik anders de ontlading moet onderbreken.
Hij laad met stappen maar hoe die dat doet geen idee.

Op 19 maart 2023 19:42:59 schreef weardguy:
Wauw, klopt die aanduiding op de lader wel? 1,73 Volt is erg hoog voor een NiMh cel, die geloof ik bij 1,45 Volt of zo volgeladen is. Als die 1,73 Volt klopt, is in ieder geval zeker dat er ergens een of meer cellen gaar zijn.

Met 5A lijkt mij opzich niet verkeerd, je krijgt dan in ieder geval een snelle indicatie welke cel rot is en welke niet, omdat de spanning dan keihard inzakt. (als er nog spanning is...)

het zijn nimh cellen van 15 jaar+ oud, die zijn echt niet goed meer. het lage aantal gereden km zegt dat ook al, cellen hebben hoge Ri door stilstand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 maart 2023 19:58:48 schreef lanting73:
5 A ontladen was wat te veel hahaha.
Dan zat de cel binnen enkele seconden al op de 0,9 volt.
Nu op 2,5A gezet en nu gaat het beter.

Als een NiMH cel wordt belast en de spanning van de cel al binnen enkele seconden zakt naar 0,9V dan is of de cel niet volledig geladen geweest of de cel is defect.
Een volle NiMH cel kan makkelijk een flinke belasting aan voor een redelijk lange tijd.

jerome

Golden Member

Als je bij een belasting van 5A al direct instuikt naar 0,9V per cel is de accu rijp voor reciclage. Die dingen moeten vlotjes 10A doen. 36V met een 300W motor veronderstel ik.