EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Problemen met mijn keyless entry card. Er zit een ogenschijnlijk slecht kontakt in. In den beginne hielp het door er op te duwen maar nu wordt het erger. Ondertussen alles bijgesoldeerd en zoveel mogelijk nagekeken op haarbreuken in de printsporen. Niets te vinden. Ik heb via draden extern een batterij aan gesoldeerd zodat ik batterij contact issues uitsluit. Als ik plooi heb soms reactie maar als ik gewoon op de tafel tik ook. In ieder geval ben ik op een vraag gestuit waar ik het antwoord niet op kan vinden. Dus bij deze:
In de kaart zit een losse PCF7936 chip die je vroeger ook in de gewone sleutels zonder verdere electronica vond. Het lijkt me dat de print enkel de chip een lange afstandssignaal geeft. De print werkt dus volgens mij simpelweg als versterkertje. Haal ik de batterij er uit en steek ik de kaart in de gleuf dan start de auto dus.
Op het internet (zoekende naar een vervangkaart) vind ik enkel modellen met de chip op de print en word er dan steeds gesproken over herprogrammeren. Geen losse transponderchip en gans andere modellen dus. Volgens mij doet de print in mijn specifiek geval enkel dienst als versterker maar gezien ik er niets van af weet had ik deze veronderstelling graag bevestigd of ontkracht gezien met grondige kennis van zaken door kenners. Zitten die in de zaal?
Kom ik toe met 1 of ander transponder versterkend afstandsbedieningsding? Of zitten er dubbele beveiligingen op?
Het dichtste dat ik op het net kwam met een vergelijkbare sleutel was deze. Maar dat gaat mijn petje en verwachte onkosten te boven:
https://www.immo-tools.lt/site/files/failai/X74Ph2_Card.pdf
De losse chip is enkel de startblokkering van de motor. De rest van de elektronica heeft hier niets mee te maken.
De printplaat met zender zend een andere code uit voor de deurvergrendeling. Dit zijn 2 aparte systemen.
Edit:
De 78F9116A is een µC
De EM4074 Kan ik niet direct vinden maar is van EM Micro Electronic en maakt deel uit van een reeks EM40xx waarvan sommige een 13.56 MHz 64 Data bit Read Only Contactless Identification Device zijn. Dit is dus waarschijnlijk de chip waar de codes in opgeslagen zijn die voor de deurvergrendeling zijn.
[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (44%)]
EricN
Dat is duidelijk. Ik had het me wat eenvoudig voorgesteld blijkbaar. Ik maakte de veronderstelling omdat de auto ook start met de kaart zonder dat de transponder id buurt vd ontvanger zit. Daar moet dus toch wat overlap zitten tussen deurvergrendeling en starten.
Maar ongeacht dat wordt het voor mij te complex om erin verder te gaan. In hoogste nood (totale weigering) moet ik me dus tot kundigen wenden. Alsnog bedankt voor de deskundige uitleg.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Misschien een smdtje met afgebroken contacten, bij weerstanden makkelijk in circuit na te meten (bij ctjes op zich ook maar daar staat geen waarde op). In circuit kan een weerstand wel lager meten dan z’n opdruk maar nooit hoger, tenzij ‘ie defect/open is.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Problemen met een kaart zelf ben ik nog nooit tegengekomen. Zoals je het omschrijft denk ik eerder aan de microswitch in de kaarthouder. Dat komt vaak voor.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het zou me niet verbazen dat je een via hebt met los contact. ik neem aan dat je andere keycard wel goed werkt?
EricN
Ik heb vanalles geprobeerd en verondersteld. Smd weerstanden heb ik ook getracht te betrappen. Bij een slecht contact aan de intere verbinding zou ik na bijsolderen toch een reactie verandering verwachten (ik heb het dan net zoals jij niet over de soldering an sig) daar de mechanische spanning dan wijzigd. Ook met een plastiek o-ring haak de componenten proberen mechanisch te manipuleren maar ook daar komt geen uitsluitel uit. Wat wel vreemd is dat wanneer de print vlak op de tafel ligt en je tikt (niet "klopt), dat er dan ook onderbrekingen komen. (Blijven drukken op een toets en dan behoort het ledje 1x te flitsen maar dan flikkert het ledje irregulier). Ook bij duwen of licht plooien. Er is geen richting te vinden.
In dit geval duidelijk de kaart want de 2de gaat prima en als ik op de kaart kneep ging het ook.
Mss off topic: welke flux raden jullie aan? Achteraf afspoelen met ipa of iets anders?
EricN
@testman. Dat zou nog kunnen. Ik zie er alleen niet zo direct een begin aan. Er zitten er veel onder de processoren. Mss moet het eerst nog erger worden vooraleer ik er terug wat dieper in duik. Ik had hier enkel gehoopt dat het (gezien het een ander model leek) het met een simpel ali-tje (china) opgelost zou geraken. Niet dus.
Ik zou de deur ook gewoon kunnen los laten. Zulk een euro4 wrak zal wel niet gestolen worden, haha.
testman
je hebt de drukkers ook al eens vervangen? of is openen en sluiten hetzelfde symptoom?
ik weet dat er een goedkoop bedrijf in eindhoven zit die dergelijke sleutels bij kan maken/ programmeren..
[Bericht gewijzigd door testman op (39%)]
EricN
Idd drukker. Overbrugd. En alle 3 exact hetzelfde euvel. Ook zonder drukkers. Hij doet de deur niet los bij naderen. Dan heb je geen drukknop nodig. Druk je op de kaart gaat het wel dus ik dacht eerst batterij maar nu was het erger en hielp drukken niet meer. Ondertussen gaat het terug beter maar niet feilloos.
EricN
Ondertussen is de keycard hersteld en werkt hij al een paar maand zonder enige hapering.
Ik heb aan de EM4074 chip een haarbreuk gevonden. Op een gegeven moment was de fout consistent en werkte/werkte niet als ik ergens bepaald drukte. Op die manier opgespannen in houder en terug alles nagemeten. 1 gaf niet door. Voorheen kon je op random plaatsen drukken en kreeg je geen idee van richting. Een fijn stuk koperdraad uit een soepele kabel gevist en over de baan en poot gesoldeerd.
Gelukkig geen via. Ik was er al aan begonnen maar het was gekkenwerk.
Op maandag 27 maart 2023 21:29:00 schreef EricN:
Zulk een euro4 wrak zal wel niet gestolen worden, haha.
Zeg het niet te hard. Van mij werd eens een Opel Kadet 12S, die toen al 22 jaar oud was, gejat.
EricN
Meestal krijg je die terug als de benzine op is. Aan 10L/100km gaat die niet ver geraken.
In mijn geval zou ik gewoon op een hoger gelegen punt de zwarte rookpluim moeten volgen. Haha.
[Bericht gewijzigd door EricN op (36%)]
testman
Op zondag 18 augustus 2024 19:27:10 schreef harry64:
[...]
Zeg het niet te hard. Van mij werd eens een Opel Kadet 12S, die toen al 22 jaar oud was, gejat.
maar dat was vast geen diesel, een oude euro 4 wagen ga je de komende maanden snel lager in prijs zien komen. daar is men overal mee bezig, ook op t werk gaat er nog wat oud roest uit nu het nog ( betrekkelijk ) goedkoop kan.
Ach, als dat dieseltje van EricN goed rijd lekker nog even doorkarren.
Goedloper rijden kan niet en je krijgt er toch niets meer voor.