Racal-Dana 1998 driver voor TestController BETA test

miedema

Golden Member

Racal-Dana 1998 device configuration file voor TestController BETA test

Wie wil testen hoe goed zijn/haar Racal-Dana counter kan loggen met TestContoller?

.
Ik heb een device configuration file geschreven voor mijn Racal-Dana 1998 counter, zodat je met deze counter kunt loggen in TestController.

TestController is een populair freeware programma waarmee je met veel verschillende apparaten kunt loggen (en veel meer).
Homepage TestController
TestController op EEVblog

Het configuration file is bedoeld voor gebruik met een Prologix GPIB adapter, of kloon daarvan.
Een goedkope DIY, en prima werkende oplossing is de AR488 GPIB adapter.
AR488 Arduino-based GPIB adapter op EEVblog
AR488 GPIB interface op Githib

Meer als een Arduino en een GPIB connector is de AR488 niet :-).
Maar de firmware is erg goed uitgekristalliseerd (door veel EEVblog inbreng), en heeft een superset commando’s bovenop standaard Prologix.

Voor GPIB ondersteund TestController vooralsnog alleen Prologix en AR488. Deze GPIB adapters hebben het voordeel dat ze direct, zonder drivers aan te sturen zijn. Je hoeft dus geen dikke laag Keysight/National/R&S VISA software te installeren.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/IMG_2278__Racal-Dana_1998-600pix.jpg
klik op plaatjes voor grotere versies

De Racal-Dana 1998 heeft voor remote controll alleen een GPIB interface. En die “GPIB” komt uit het begin van het GPIB tijdperk, toen er nog veel minder standaard was. SCPI hadden ze toen nog nooit van gehoord :-).
De besturingscommando’s zijn voor de counter specifiek, ook de manier van reageren op de GPIB handshakes is niet helemaal standaard. Het was een puzzel om dat onder controle te krijgen :-).

.
Natuurlijk moet deze configuration file uiteindelijk aan TestController toegevoegd worden.
Maar eerst wil ik kijken of we hier op CO een beta test kunnen doen :-).

Zelf heb ik natuurlijk zo uitgebreid mogelijk getest.
Maar met 1 counter, en 2 verschillende GPIB adapters, is dat een beetje weinig om er vertrouwen in te hebben dat het met elke counter en elke Prologix(kloon) goed werkt...

Dus als er mensen zijn met een Racal-Dana 1998 of 1999, en TestController gebruiken: ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :-).

Alle functies van de counter zijn in TestController beschikbaar:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/TC-screenshot-Racal1998-600pix.png
(De curve op deze foto is het opwarmen van de eigen OCXO van m’n Racal-Dana 1998 :-) )

.
Een paar tips om je op weg te helpen:

- Pak de ZIP uit, en plaats het configuration file "Racal1998-1999 BETA.txt" in de map \documenten\TestController\devices.
(Configuration files die je in deze map zet hebben prioriteit boven de standaard meegeleverde configuration files.)

- De counter wordt gebruikt in de ADDRESSED MODE (GPIB dip switch 1 OMLAAG).
(Dat betekend dat de counter telkens gevraagd wordt wat om wat te doen, in plaats van dat hij continue,en ongecontroleerd data uitspuugt).

- De counter wordt gebruikt in single-shot mode. Hij doet 1 meting per log interval.
Zorg er dus voor dat je de log interval ruimer kiest dan de gate tijd :-)
Ook wordt eerst de buffer uitgelezen, waarna een nieuwe meting gestart wordt. Bij loggen is de de 1e meting dus meestal leeg...

- Meer info in de header van het configuration file.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/IMG_2271__Racal-Dana_1998_controlled_by_TestController-600pix.jpg

Waar ben ik vooral benieuwd naar:

- Een test met een originele Prologix GPIB-USB adapter
Als je iets schrijft voor een Prologix adapter, dan is het wel fijn als het ook met een originele Prologix getest is :-).

- Testen met een Racal-Dana 1999
De Racal-Dana 1999 is bijna identiek aan de 1998. Hij heeft een hoger frequentiebereik, en mist t.o.v. de 1998 de “Ratio B/A” functie.
Ik heb het configuration file ook geschikt gemaakt voor de 1999. Als het goed is herkent hij de 1999, en laat dan die “Ratio B/A” functie niet zien.
Maar dat heb ik dus niet kunnen testen...
Dus als er een Racal-Dana 1999 bezitter is, ik ben héél benieuwd...

- Maar ik ben natuurlijk benieuwd naar alle ervaringen, reacties en verbeter ideeën :-).

Edit 25-04-2023: hieronder nu het definitieve configuration file:

Download het Racal-Dana 1998 en 1999 configuration file voor TestController

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Racal-Dana 1991 en 1992 counters

Deze populaire Racal-Dana counters zijn zusjes van de 1998 (“de versie met meer knopjes”)
Toch zijn de commando’s voor deze counters weer grotendeels anders dan voor de 1998 & 1999.

Wel denk ik dat ik, met m’n huidige kennis van deze counters, ik ook voor de 1991 en 1992 vrij makkelijk een configuration file zou kunnen schrijven. Maar daar moet ik dan wel zo’n counter voor bij de hand hebben om te testen.
Dus als iemand zo’n counter heeft, en hem even uit zou willen lenen, dan hou ik me aanbevolen!

Het zou mooi zijn als 1991 / 1992 bezitters eindelijk óók kunnen loggen met hun counters!

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Werkt dat programma ook met een echte IEEE488 kaart dat u weet ?
Ik zal eerst een en ander lezen maar deze vraag komt bij mijn opstelling als eerste naar boven.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Aannemende dat je met "dat programma" TestController bedoelt:
TestController ondersteunt alleen Prologix GPIB interfaces (en klonen daarvan, zoals de populaire AR488)
AR488 heeft een superset van Prologix, en wordt apart (en erg goed) ondersteund.

Helaas dus niet de Agilent en National GPIB insteekkaarten voor in een PC etc. (Ik denk dat je daar op doelt...)
Voordeel van Prologix is dat je geen VISA layer nodig hebt. Maar als je die al hebt draaien, dan kan TestController daar dus niets mee.

In de basis richt TestController zich meer op modernere interfaces zoals LXI en serieel. Pas later is er GPIB ondersteuning bijgekomen...

Argument van HKJ, de schrijver, is dat een AR488 zó simpel en goedkoop is, en zo simpel qua software, dat je niet anders meer zou willen.

En daar zit veel in: een AR 488 is niet meer dan een Arduino kloon van een paar Euro plus een GPIB connector. Een printje tussen die 2 is (voor o.a. Nano en ProMicro) al ontworpen en bestel je voor een appel en een ei bij JLCPCB etc.

Extra software is niet nodig: TestController spreekt via USB rechtstreeks de GPIB adapter aan.

Als je het leuk vindt, dan kan ik je wel zo'n AR488 bezorgen. Op het moment zijn meer printjes en GPIB connectors vanuit China naar me onderweg.

Groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Dat is een interessant aanbod graag :)
Ik ga kijken op de TestController site dank voor de info.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Stuur me een mailtje met je adres, dan handelen we je AR488 verder via de mail af.

Op die TestController site staat veel info. HKJ is een intelligente man, en hij weet erg beknopt veel te vertellen. Daardoor moet je soms wel goed lezen wat er precies staat. Soms staat wat je zoekt verspreid over meerdere plekken.

Het basisgebruik van TestController is simpel en vanzelfsprekend, maar er is veel meer mogelijk dan je op het eerste gezicht ziet. Er zijn veel verborgen extra's. Met scripts zijn meetopstellingen te automatiseren etc.
Als je rondneust op de site van HKJ, dan zie je dat hij veel geautomatiseerde metingen aan accu's en laders etc. doet.

In m'n startpost staan ook 2 links voor AR488 info.
Maar eigenlijk heb je voldoende aan het AR488 GPIB Controller User manual.

En als je TestController gebruikt met een bestaand configuratiebestand voor je meetapparaat, dan hoef je eigenlijk niks over AR488 te weten. Alleen aan welke COM poort hij hangt, en wat het GPIB adres van je meetapparaat is :-)

.
Ik zie overigens dat inmiddels een paar mensen m'n Racal-Dana 1998 configuration file opgehaald hebben.
Dus ik ben benieuwd.... :)

groet! Gertjan.

Peter_dtn

Golden Member

Hallo Gertjan, heel interessant, ik heb een 1991 counter en wil het graag proberen, echter ik kan de printjes niet vinden op Alie, als er een link is dan graag.

Met groet,
Peter

miedema

Golden Member

Ha Peter_dtn,

Zoals gezegd in mijn 2e post is de Racal-Dana 1991 helaas toch weer anders dan de 1998....
Het zijn wel zusjes, maar door de andere mogelijkheden zijn de meeste commando's net even anders.

Ik zou dus voor de 1991 (en 1992) een apart configuratiebestand moeten schrijven. Maar ik denk dat ik, met mijn huidige kennis van deze counters, en een counter bij de hand om te testen, dat vrij snel zou kunnen doen.

AR488 printjes
De AR488 is een ontwerp van een paar mensen op EEVblog, aangevuld met inbreng van velen op EEVblog.
Het is dus niet iets wat je bij AliExpress of zo kunt kopen.

Een AR488 adapter is niets meer dan een (geprogrammeerde...) standaard Arduino Nano of ProMicro, met een GPIB connector er aan. Er zijn handige printjes ontworpen om die 2 compact te verbinden.

Een voorbeeld:
https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/caiser01_IMG_2342-600pix.jpg

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/caiser01_IMG_2344-600pix.jpg
(foto's uit het EEVblog topic geplukt)

Maar AR488 is inmiddels veel breder. Ik heb hier een prima wekende gebufferde versie. Mensen maken AR488's met UNO's etc. Maar ook met andere uP boards, wifi, bluetooth....

Van die printjes zoals hierboven vind je de gerbers in de 2 links in mijn startpost. Ik kan je er ook aan helpen. Die gerbers kun je zo naar een printboer sturen.
Zo verwacht ik morgen 10 van die printjes van JLCPCB :-)

groet, Gertjan.

Peter_dtn

Golden Member

Hallo Gertjan,

ik wil het graag proberen, als je me 1 of 2 printjes kan verkopen dan bouw ik het samen, de Arduino's heb ik de connectors wellicht op Alie (of heb jij die ook?)

Misschien hebben meer mensen interesse en kunnen we een aantal printjes van de gebufferde versie laten maken. Als ik het goed gezien heb is dit vooral belangrijk als de Arduino aan staat en het meet-apparaat uit.

met groet,

Peter

miedema

Golden Member

Ha Peter_dtn,

Leuk dat je het wil proberen!

Ik heb niet veel AR488 spullen over... Ik had zelf een paar printjes en connectors overgenomen van EEVblog user DC1MC, en nu dus (andere, ProMicro) printjes laten maken, en een paar connectors gekocht via AliExpress. En daarvan al weer een paar beloofd aan andere CO'ers...

Een printje kan ik nog wel missen. Ik heb er er voor een Nano of een ProMicro.
GPIB connectors zijn onderweg uit China (helaas slechts vijf...) Maar daar kan ik er ook nog wel eentje van missen.

Die GPIB connectors zijn lastig te vinden. (Beste zoeksleutel is "Centronics 24p") Mouser en Digikey hebben ze nog. En ik heb nu een Chinese? fabrikant gevonden, Fuyconn, die verkoopt via AliExpress.

.
Inmiddels heb ik vandaag met de nieuwe printjes m'n eerste AR488 adapter gemaakt met een ProMicro.

Tijd voor een paar familiefoto's:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/IMG_2308__AR488_GPIB_adapters_GJM-600pix.jpg

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/IMG_2309__AR488_GPIB_adapters_GJM-600pix.jpg
klik op foto's voor grotere versie

Links de versie met een Arduino Nano. In het midden m'n nieuwe, met een ProMicro. En rechts de gebufferde versie (met Nano kloon, voor mij gebouwd door DC1MC)

De versies met Nano en ProMicro zijn bedoeld om achter op een meter te klikken, en zo elke meter z'n eigen GPIB adapter te geven. Geen gedoe met dikke GPIB kabels :-).
Deze zijn eigenlijk nog testversies. Bij de uiteindelijke wil ik de Arduino rechtstreeks (zonder female headers) op de print solderen. Zodat de adapter nóg platter wordt, en zo min mogelijk ruimte achter de meter nodig heeft.

De gebufferde versie heeft de 'officiële' GPIB buffers, en kan dus een hele GPIB bus, met een string meters aansturen. Zoals GPIB eigenlijk bedoeld is.
(De I/O pinnen van Arduino zijn daarvoor te zwak. Ze kunnen slechts 1 of 2 apparaten aansturen.)

.

Wat betreft jouw Racal-Dana 1991: wat we zouden kunnen doen, is dat ik een configuratie bestand schrijf aan de hand van het 1991 manual, en dat jij thuis test of het werkt....

groet, Gertjan.

Peter_dtn

Golden Member

Een printje kan ik nog wel missen. Ik heb er er voor een Nano of een ProMicro.
GPIB connectors zijn onderweg uit China (helaas slechts vijf...) Maar daar kan ik er ook nog wel eentje van missen.

Ik heb nog een Nano, dus die versie heeft de voorkeur, ik heb de connectors inmiddels maar ze hebben een lange reistijd, als je er 1 kan missen..

Wat betreft jouw Racal-Dana 1991: wat we zouden kunnen doen, is dat ik een configuratie bestand schrijf aan de hand van het 1991 manual, en dat jij thuis test of het werkt....

Goed plan, ik heb nog een "oude" GPIB kaart voor in de PC en zal daarmee testen of ik met de counter kan communiceren.

Dank alvast voor de moeite, als je me de details mailt zal ik het bedrag overmaken..

miedema

Golden Member

Er zijn een paar AR488 printjes op weg naar Peter_dtn.

Ik ga een device configuratiefile voor zijn Racal-Dana 1992 schrijven, en Peter gaat kijken of het werkt....

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Ik heb de GPIB connectors van de Chinese fabrikant Fuyconn binnen:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/IMG_2312__Fuyconn_GPIB_connectors-600pix.jpg
natuurlijk zijn de foto's weer klikbaar :-)

De kwaliteit is wellicht iets meer "Chinees" dan bij de bekende A-merken, maar nog altijd ruim voldoende. In de praktijk werken de connectoren probleemloos.
(Maar ik heb ze nog maar een dag :-) )

Met deze connectors kan ik zeer platte AR488 GPIB adapters maken:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/IMG_2317__Ultraplatte_AR488_ProMicro_GJM_achterop_Racal-Dana_1998-600pix.jpg

Die GPIB adapter zit niet meer in de weg :-)
(In tegenstelling tot bijna alle andere adapters, die zo ver uitsteken dat het apparaat niet meer op de plank past...)

Nog een plaatje voor het mooie:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/IMG_2323__AR488_ProMicro_GJM_achterop_Racal-Dana_1998-600pix.jpg

Kortom, ik ben blij met deze nieuwe bron voor GPIB connectors via Ali Express

Zo wordt het steeds makkelijker om via GPIB te meten en te loggen :-).

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Dat is een mooie constructie ik zal in het een mail sturen voor de bestelling / info.
Ik werk nu met een controller van NI en van HP maar die kabels is echt een ramp zwaar !
Kan de controller een redelijk lengte kabel aan wel binnen standaard USB drivers ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Zoals gezegd, stuur me een mailtje, dan krijg je er eentje van me :-).
Alleen maar leuk om ook een keer wat terug te kunnen doen.

Kan de controller een redelijk lengte kabel aan wel binnen standaard USB drivers ?

Niet helemaal duidelijk of je met die "redelijke lengte kabel GPIB of USB kabel bedoelt....
GPIB: er zit natuurlijk een grens aan de hoeveelheid buscapaciteit die aangestuurd kan worden. Er worden geen buffers gebruikt, het zijn de I/O pinnen van de processor zelf die het moeten doen. Maar een paar meter GPIB kabel moet wel lukken.
Dat gezegd hebbende, het idee is natuurlijk om achterop elk apparaat een AR488 te klikken, en te verdelen met USB (dunnere kabels, makkelijk om er evt. een Hub tussen te zetten).
Die kabels zijn te verlengen zoals bij USB gebruikelijk.

De in de ProMicro gebruikte ATmega32u4 processor heeft een ingebouwde USB poort (CDC). Als Windows hem niet herkent is een inf bestandje nodig. Ik zal het meesturen.
(De ProMicro is een miniatuurversie van de Arduino Leonardo. Als je zelf op zoek gaat moet je dus zoeken naar Leonardo drivers)

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Ja dat bedoelde ik de USB kant, het gemak zit hem in wat je verteld direct op de IEEE488 bus helder.
Ik stuur morgen een mailtje, maar ben even druk met verkassen van apparatuur zo'n 75 stuks.
Dinsdag komen ze van Rijkswaterstaat ( aannemer ) om twee ramen te,
vervangen is amper 1,5 jaar geleden vervangen voor HR++ .
Maar nu 4 voudig glas i.v.m. geluid overlast nog een project van de vorige minister :(
Ik kom hier niet uit de startblokken zit nu al 4 jaar te tobben :'(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Peter_dtn

Golden Member

De AR488 werkt uit de kunst, helaas had ik nog niet de originele GPIB connector maar vond ik wel een kabel-connector. Daar heb ik jumperpinnen op gesoldeerd en die op het printje van Gertjan gezet.

Het werkte in een keer !

Nu nog wat vlieguren maken met Test Controller, so far so good.

Dank Gertjan voor de aanwijzingen en het schrijven van de driver voor mijn 1992 counter!

miedema

Golden Member

Ha Peter_dtn,

Leuk om jouw AR488 adapter te zien, en goed om te horen dat het uit de kunst werkt.
Zo had ik eigenlijk ook mijn eerste AR488 adapter gemaakt: Ik had nog wel een soldeer GPIB connector. Dus stijve stukjes montagedraad door de gaatjes van het printje, en daar de connector aan gesoldeerd (met de connectorpennen tegen de print drukkend). Eigenlijk is dat een prima, en stevige constructie. Alleen bewerkelijker :-).

En goed om te horen dat m'n configuratiebestand voor de Racal-Dana 1992 goed werkt!
Ik wil nog wel kijken of ik dat nog kan uitbreiden en verbeteren. Maar ik denk dat voor die details de mail handiger is.

Wel ben ik benieuwd of dit 1992 configuratie bestand ook goed werkt met een 1991.... (Ik dacht dat je via werk ook over een 1991 kon beschikken?)
Dan weet ik of mijn manier van Meta-omschakelen tussen de Racal-Dana 1991 en 1992 werkt.
Als het goed is, dan herkent TestController met hetzelfde configuratiebestand de 1991 ook, en mist het "Mode" menu dan de opties "Frequency C" en "Ratio C/B". (Want de 1991 heeft geen C input.)

Als dat goed werkt dan heb ik er vertrouwen in dat de omschakeling tussen de 1998 en 1999 ook wel goed werkt :-).

groet, Gertjan.

elmowww

Golden Member

Hi Gertjan,

Mooi project, en goed gevonden die GPIB connectors!

Ik moet zeggen dat ik de Racal-Dana niet heb, en niet kan testen. Tot nu gebruik ik meestal de VISA commando`s over ethernet of USB (voor de nieuwere apparaten), maar de oudere (of optieloze) apparaten missen meestal deze interfaces. En ben je aangewezen op GPIB.

Ik ben van plan ook een paar van die controllers te maken, omdat ik vooral wat specifiekere apparatuur heb die enkel via GPIB praat (RF gen, optische multimeter, multi-quadrant PSU enzo).

Ik heb een aantal connectoren besteld, en wil nu de printjes bestellen. Maar welke versie heb jij gebruikt? Zou je een linkje naar de Gerbers kunnen posten?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
miedema

Golden Member

Ha elmowww,

Ik kan je die AR488 GPIB-USB adapters alleen maar aanraden. Het zijn de meest probleemloze Prologix-achtige adapters die ik tot nu toe gebruikt heb.
En de meest compacte:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/IMG_8528_AR488_Pro-Micro_GPIB-USB_adapters_GJM-600pix.jpg

Ik zou de ProMicro versie aanraden. Inmiddels de populairste versie op EEVblog, en werkt ook bij mij geheel probleemloos.
Op de 2e plaats komt de versie met een Nano. Die kan even compact gebouwd worden, en werkt bij mij ook probleemloos.

Maar dan wel MET EEN ORIGINELE ARDUINO NANO. Met de Chinese kloon Nano's heb ik wat problemen, o.a. dat hun gekloonde CH340 USB chips er voor Windows identiek uitzien, en dan kun je dus niet meerdere adapters tegelijk gebruiken. (of samen met andere op Nano's gebaseerde meters)
De originele Nano heeft een FTDI USB chip, en die worden probleemloos uit elkaar gehouden. Maar is natuurlijk aanmerkelijk duurder dan een Chinese ProMicro.

Zorg dat je een 5V ProMicro neemt. (De 3,3V versie haalt de logische niveaus van de GPIB bus niet...)

Ik heb voor mijn AR488 ProMicro's deze gerbers gebruikt. De printjes op de foto zijn met die gerbers door JLCPCB gemaakt. Het zijn de gerbers uit het EEVblog AR488 topic, maar daar moet je er inderdaad flink naar zoeken :-).

groet & succes, Gertjan.

Peter_dtn

Golden Member

ik heb de connectors ook binnen, het versturen nam 3 weken in beslag, maar de verzendkosten waren wat vriendelijker :-)

https://nl.aliexpress.com/item/1005003473505428.html?spm=a2g0o.order_l…

let op, 24p MALE SOLDER !

miedema

Golden Member

Ha Peter,

Goed om te horen dat je connectors binnen zijn.
Ik ben benieuwd hoe deze connectors je bevallen...

groet! Gertjan.

miedema

Golden Member

Het Racal-Dana 1998 device configuration file voor TestController is z'n volgende fase ingegaan.

Ik heb de laatste vragen voor de puntjes op de i voorgelegd aan HKJ, de auteur van Testcontroller, in het Program that can log from many multimeters topic op EEVblog.

Daar verder met de laatste loodjes....

De link in de startpost naar het Racal-Dana 1998 en 1999 definition file wijst steeds naar de recentste versie. (Maar de wijzigingen zijn vooral cosmetisch)

groet, Gertjan.

Peter_dtn

Golden Member

De tweede AR488, nu met soldeer connector, het werkte meteen, alleen zorgen dat je een 5V PRO MICRO gebruikt, ze zijn er dus ook in 3V3 en het is lastig te zien wat het is..

Ik heb de spanning op Vcc gemeten 3V3 / 5V

miedema

Golden Member

Inmiddels wordt er ook gewerkt aan een

TestController device configuration file voor de Racal-Dana 1991 en 1992

Ik schrijf, en Peter_dtn is aan het testen:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/Peter-Test-v0.34---Racal_600pix.jpg
foto: Peter_dtn

Het schiet al lekker op. Eigenlijk bijna klaar....
Omdat de Racal's 1991 en 1992 meer functionaliteit hebben zijn de menu's ook flink groter geworden:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/racal1998/Racal-1991-1992-v0.35-screenshot-600pix.png

Voor de Racal-Dana 1991 of 1992 eigenaren die ook willen beta testen hier de laatste versie van het configuratie bestand:

Racal1991-1992.zip

groet, Gertjan.