Racal-Dana 1998 driver voor TestController BETA test

miedema

Golden Member

Ha haasje93,

Dank je voor de tip over de PM2811.
Ik begreep van flash2b dat het connector bakje eronder zeldzaam was.
Maar om eerlijk te zijn heb ik nog helemaal geen tijd gehad om naar dat ding te kijken.... :'-(

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Inmiddels is versie 2.35 van Test controller uit.

Het Racal-Dana 1998-1999 configuration file is daar in opgenomen.

Groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Ha Gertjan,

Top, dat is mooi!

ja, dat bakje zie je niet heel vaak. Omdat dat een optie was en deze voedingen meer als racktypes gebruikt zijn.

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Inmiddels is ook het Racal-Dana 1991 en 1992 configuratie file voor TestController afgerond.
Ik heb het aangemeld op EEVblog

Aangezien er net een een update van TestController uit is, zal het nog wel even duren voor dit script in de volgende versie wordt opgenomen.
Maar als je er al vast mee aan de slag wil, dan kun je hem hier onder downloaden, en in de map "Documenten/TestController/drivers" zetten.

Hartelijk dank aan Peter_dtn, voor zijn beta testen, advies en inzicht! Zonder hem was deze driver er niet gekomen....

Groet, Gertjan

Download Racal1991-1992.zip

De printjes en ProMicro's zijn binnen.

Een exacte kopie van de uitvoering van Miedema.

Er zijn wat problemen met het gebruik van Prologix GPIB Configurator. Deze wil Version 6 zien en EZGPIB van Ulrich Bangert wil USB zien.
E.Girlando heeft een nieuwe sketch geschreven die dit zou verhelpen.
Deze beter niet gebruiken. Zie volgende post.

Om wat te debuggen op de 488 bus kwam deze HP 59401A op mijn pad :

[attachment=2]

Eerst maar veel manuals lezen

Groet,

Henk

miedema

Golden Member

Ha Camino1,

Wat leuk dat je nu ook AR488 adapters aan het maken bent.

Ik moet zeggen dat ik de Prologix GPIB Configurator van KE5FX nog nooit nodig heb gehad.... De AR488 werkt "out of the box", en een eventuele aanpassing komt met een paar ++ commando's uit je besturing.

Maar er is inderdaad een bijzonderheid met de KE5FX GPIB Toolkit en EZGPIB. Ze gebruiken de version string om te kijken of ze met een Prologix te maken hebben.
- KE5FX wil in de ++ver string "Version 6 zien.
- EZGPIB wil in de ++ver string "GPIB-USB" zien.

Dat is uitgebreid gedocumenteerd in het AR488 topic op EEVblog. Precies uitgelegd vindt je het in deze post.
Daar staat ook uitgelegd hoe je met ++ commando's het antwoord dat de AR488 geeft op de ++ver vraag naar wens kunt aanpassen.

Inmidels heb ik hier voorgesteld om de door KE5FX en EZGPIB vereiste stukjes string in de standaard identificatiestring van de AR488 op te nemen. En WaveyDipole heeft toegezegd dat in de volgende versie aan te passen.

Die Girlando GPIB adapter is een voorvader van de AR488. Het werk van Girlando was de basis waar de AR 488 op verder gebouwd is. Door daar naar terug te gaan raak je veel compatibiliteit kwijt, en veel problemen er bij.... In elk geval is het geen AR488 meer :-)

Trouwens, als je zelf je toch zelf je ProMicro 's programmeert, wat let je om die version string in jouw INO even naar wens aan te passen? Fluitje van een cent :-)

Maar nogmaals, ik heb het niet als een probleem ervaren. EZGPIB gebruik in niet meer sinds ik TestController ken. En die KE5FX GPIB Toolkit begint toch wel wat oud te raken. Eigenlijk alleen nog interessant als je toevallig een ondersteunde oude HP analyzer bezit...

groet, Gertjan.

En alles werkt nu naar wens.
Ook met de toolkit. EZGPIB nog testen.
De R&S SML doet het ook prima.
Die .ino file van Girlando ging van een andere hardware uit. Maar snel verwijderd.

Nu kan ik aan de slag met de 10W linear van QRP labs.

Ik groet u allen zeer.

Henk

miedema

Golden Member

Ha Camino1,

Mooi dat je de boel aan de pruttel hebt.
Gefeliciteerd met je HP GPIB analyser. Heb je hem al uit kunnen proberen?

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Inmiddels heb ik weer de 3458A van Blackdog te leen. (met veel dank!)
Ik ben begonnen aan een configuratiefile voor TestController. Om te beginnen voor mijn eigen weerstand- en spanning referentie metingen.
Maar zien hoe ver ik dit configuratie bestand ga completeren....

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

HP/Agilent/Keysight 3458A configuratie bestand voor TestController

Het HP/Agilent/Keysight 3458A configuratie bestand is af. Het is toch nog behoorlijk compleet geworden.

De HP 3458A is een complexe 8,5 digit meter, geschikt voor een brede range van taken. Van supersnel meten in een system opzet, tot super nauwkeurig meten in een Kalibratie lab.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/tc/IMG_0043__Agilent_3458A-600pix.jpg

Mijn configuratiebestand is bedoeld om nauwkeurig te kunnen meten, en minder toegespitst op snelheid. (In een system opzet zal er toch custom besturingssoftware geschreven worden....)

.

Bij een meter waar zoveel parameters in te stellen zijn moet je keuzes maken. Alles wat ik gebruik, of waarvan ik denk dat het nodig zou kunnen zijn voor precisie metingen zit in de menu's:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/tc/TC_3458A_OHMF_screenshot-600pix.png
klik op plaatje voor grotere, beter leesbare versie

De keuzes voor de belangrijke parameters NPLC (Number of Power Line Cycles) en APERture (integratie tijd van de A-D converter) zijn dubbel uitgevoerd.
Zo kun je op de bovenste regel met de piano knoppen snel de meest voorkomende keuzen maken. En op de onderste regel kun je in het invulvakje elke geldige waarde ingeven, mocht je wat anders willen. (of wordt voorgeschreven in een procedure)

Bovendien staan in die invulvakjes altijd de waarden die op het moment door de meter gebruikt wordt. Geen overbodige luxe bij zo'n complexe meter met zoveel instelbare parameters die allemaal het meetresultaat beïnvloeden...
Ook leerzaam om te zien hoe NPLC en Aperture elkaar beïnvloeden!

.

Overigens is bovenstaand screenshot van een echte meting van een 10kΩ referentie weerstand van me. De weerstandswaarde is de rode curve.
Maar leuker is de blauwe curve, dat is de temperatuur van de weerstand, gemeten met een LM35 in het weerstandsbakje.
Die piek aan het begin van de temperatuur curve komt omdat ik de weerstand vast gehad heb om hem aan te sluiten. En dan te bedenken dat ik dat zo snel mogelijk gedaan heb, en wollen handschoentjes aan had om dit effect te minimaliseren :-).

Verder laat ik met de DHT22 de kamer temperatuur en luchtvochtigheid meelopen. Voor dat doel voldoet die DHT22 prima.

.

Voor de mensen die nu ook met hun 3458A willen loggen in TestController hier het configuratiebestand: AgilentHP3458A.zip

groet, Gertjan.

Dag Gertjan,

Het is weer een hele mooie geworden.Hulde.
Ik ben alleen bang dat er maar weinig CO-ers zijn met dit prachtige instrument.
Maar ik vermoed dat de HP 3456A grotendeels het zelfde is ( minus die twee digits dan). Kan je dat bevestigen?
Nog een prettige vacantie,

Groet,

Henk

miedema

Golden Member

Ha Henk,

De belangrijkste doelgroep van een hobbyproject ben je zelf :-)
Ik heb wat afgeprutst met gammele Excel macro's en andere houtje-touwtje software om met die 3458A te kunnen loggen. (De Keysight software ondersteunt de 3458A niet!) :o
Nu ging dat als een zonnetje, en daar wordt een mens blij van. :-)

Daarnaast wordt ook deze driver in TestController opgenomen, en bereikt zo een veel grotere doelgroep. Tik eens 3458A in het zoekvenster van EEVblog, en je hebt dagen leesvoer. :-)

.

Een snelle blik in het HP 3456A manual leert dat het 3456A taaltje totaal anders is als dat van de 3458A. De 3456A is ook duidelijk ouder: de commando's zijn 1 letter plus cijfer. (B.v. de ranges: R1, R2 etc.) Net als bij de Racal Rana counters.

De 3458A commando's zijn al veel meer SCPI achtig. (Maar de structuur is nog totaal niet SCPI....)

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Daar ben ik ook achter gekomen :S ik zou bijvoorbeeld de HP5335A wel eens willen proberen.
Dit is neen counter volges mij net iets ouder als de Racal Dana 1991 / 1992.
Maar wel HPIB dat is verwwarrend in dit geval HP-Instrument Basic :D
Voor de multimeters was in de beginne de taal HPML HP-Multimeter language....

Verder draait de hartware prima ik kan bijvoorbeeld de HP34401A via het programma ( seperaat ) aansturen.
Maar via testcontroller ( er zit een script in de boekenkast ) maar wat dat doet :?
Ik krijg het al niet voorelkaar om de virtuele zaagtand te laten zagen zonder rafels,
er gebeurt wel iets maar geen zaagtand meer het laden van een condensator met een snelle stop....
Nog maar eens lezen ook de Keithley multimeter staat erbij de 2015 ik heb de 2015THD natuurlijk weer anders !

De hardware is prima denk ik dus daar kan ik er wel een 10....15 stuks gebruiken.
Maar voor mijn apparatuur is de testcontroller waarschijnlijk niet in alle opzichten geschikt.
Nog verder studeren :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Goed om te horen dat je AR488 het goed doet!

Dat TestController configuratie bestand voor de HP 34401 ondersteund alleen verbindingen via de COM poort....
Dat is het nadeel van open-source: iedereen die een configuratie file schrijft doet dat naar eigen goed dunken. Kennlijk vond de schrijver van het 34401A file dat GPIB overbodig was....

Deze regels in een configuratie bestand bepalen wat de aansluitmogelijkheden van het apparaat zijn:
#port com
#baudrate 9600N82H

Als je de #port regel in het 34401A configuratie bestand (AgilentHP34401A.txt) aanpast naar:
#port com GPIB
dan zul je bij toevoegen van de 34401A in TestController kunnen kiezen tussen COM of GPIB.

Maar dan moeten de commando's voor serieel en GPIB gebruik natuurlijk wel identiek zijn... Ik heb dat niet getest...

Bij mij hangt m'n 34401A ook aan Testcontroller via de COM poort. Tot volle tevredenheid overigens :-).

.
Er is trouwens een topic op EEVblog waar je met al je TestController vragen terecht kunt: Program that can log from many multimeters.
Ook heel handig voor het vinden van info is dat je op EEVblog kunt zoeken binnen dat topic. :) Een uitkomst om info te vinden in een zeer uitgebreid topic als dit!

groet,
Gertjan.

miedema

Golden Member

Op 28 juni 2023 20:19:49 schreef electron920:
ik zou bijvoorbeeld de HP5335A wel eens willen proberen

Ha electron920,

Je loopt tegen het probleem van zo ongeveer alle oudere meetapparatuur aan: Er is geen standaard software waar je ze mee kunt uitlezen of loggen....

Welke weg je dus ook kiest, je zult altijd zelf software moeten schrijven, of een driver/interface voor bestaande software moeten schrijven.

Het voordeel van TestController is enerzijds dat er al veel mensen zulke drivers geschreven hebben, waar je ook van kunt profiteren.
En anderzijds, als je de moeite neemt om zelf een driver voor je meter te schrijven, dan hebben veel andere mensen er ook plezier van!

Aangezien het eigenlijk niet veel meer is dan een vertaalslag van het taaltje van de meter naar TestController, wordt je daar vrij snel handig in. Weet ik nu vanuit de praktijk :-)

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Nog een device configuration file voor Testcontroller.
Nu voor de Fluke 863, 865 and 867B Graphical Multimeters.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/tc/IMG_0008__Fluke_867B-400pix.jpg

Ik heb het configuratie file geschreven en getest met m’n Fluke 867B, maar het zou voor de hele serie moeten werken. (Ze gebruiken allen dezelfde instructie set)

Bij deze meters kun je de functies niet met remote commando’s instellen. (Mechanische draaischakelaar…)
Dus je moet alles op de meter instellen, en testcontroller haalt de informatie over de huidige mode etc. uit de opgehaalde meetgegevens.

.

Eigenlijk heb ik 2 configuratie files geschreven :-)
Ik begon met eentje die alleen het primaire display uitleest. Dat gaat het snelst, en kun je dus ook het snelst loggen. (tot 5 metingen per seconde)

Maar deze meter heeft hele mooie dual display functionaliteit. En regelmatig is dat erg handig.
Omdat de meter een opto-geïsoleerde RS-232 uitgang heeft, en de netadapter extreem mooi geïsoleerd is, is de meter erg geschikt om het lichtnet te monitoren. Dan is zowel spanning als frequentie meten met één meter wel zo handig:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/tc/Powergrid-Utrecht-600pix.png

Dus heb ik ook een configuratie file gemaakt dat beide displays uitleest en logt. Deze kan wat langzamer uitlezen (1…4 metingen per seconde). Maar voor veel toepassingen is dat geen probleem.
(Voor echt snel meten moet je sowieso een andere meter kiezen. Bij deze oudere meter merk je dat dingen als RMS uitrekenen gewoon tijd kosten)

In de praktijk staan beide files in TestController onder elkaar in de selectie lijst, als 2 meters, en kies ik degene welke op dat moment het handigst is. In de afgelopen maanden gebruikte ik beiden ongeveer evenveel.

Ik heb de configuration files aangeboden om in TestController op te nemen, maar voor de liefhebbers vindt je ze alvast hier: Fluke 86x device file.zip
.

En natuurlijk kon ik het niet laten om van m’n Fluke 867B een frequentie karakteristiek te meten, geautomatiseerd in TestController: :-)

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/tc/Fluke_867B_dB_tot_1MHz-800pix.png

Binnen 1dB recht tot 400kHz, en mooi geleidelijk afvallend. Mooi! :-)

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Duidelijk antwoord en, een probleem is het niet echt TestController is best handig maar,
mijn bestaande Controller ( lab view ) voldoet prima.
Ik heb zo'n 35 apparaten van diverse merken die met elkaar praten :D alleen dit is allemaal IEEE488 met lastige kabels vandaar.

Ik denk dat de HP34401A op com wel werkt ik moet daar een kabel voor maken.
Op de AR488 geen probleem ik ben bezig met de Keithley 2015THD !
Dat is even puzzelen met de generator die er in zit ik wil een sweep maken !
Het is interessante materie eerst de TestController qua diverse menuopties onder controlle krijgen.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

Als je in labVIEW helemaal thuis bent, dan ben je prima onder de pannen zou ik zeggen :-)
Je kunt dan ook GPIB gebruiken zoals het hoort: alle apparaten op 1 bus, die dan met elkaar over die bus kunnen communiceren.

Maar natuurlijk is het leuk om ook aan andere besturingssoftware te ruiken.

Ik denk dat TestController in jouw situatie sub-optimaal is.

TestController is helemaal geoptimaliseerd op besturing via SCPI. Communiceren via LAN (LXI) en COM is de basis.
GPIB is daar later bijgekomen. Maar de implementatie is basic. Je kunt via GPIB wel een meter uitlezen, maar pollen met SPOLL, en reageren op een SRQ (service request) is er (nog) niet bij.

Ook ondersteund TestController vooralsnog maar 1 instrument per GPIB controller. Dat is prima binnen het concept van "achterop elke meter een adapter" (AR488) In feite converteer je daarmee een GPIB instrument naar een USB instrument. Maar zo mis je wel de mogelijkheid dat meerdere instrumenten via de GPIB bus gegevens uitwisselen...

.

Ook het Prologix GPIB adapter concept (waar de AR488 een kloon van is), is juist ontstaan om niet afhankelijk te zijn van dure labVIEW achtige software.
Door niet via VISA te praten is een Prologix makkelijk rechtstreeks met eenvoudige zelf geschreven software aan te sturen.

Maar binnen een labVIEW omgeving is zo'n AR488 juist onhandig: hij luistert niet naar VISA...

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Een nieuwe versie van Testcontroller is uit! (V3.26 V2.36)
Met daarin opgenomen alle in dit topic voorbijgekomen device definities.

Zie ook EEVblog https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Dank voor de attentie maar er was een foutje ingeslopen de versie is V2.36 !!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

TestController definitie voor de Philips PM2811 voeding.

Dit topic verandert van karakter naar een verzameling van TestController device configuration files :-)

Ik heb een definitie geschreven voor de Philips PM2811:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/pm2811/IMG_1676__Philips_PM2811-600pix.jpg

Ik kocht deze voeding op een radiomarkt, met vermelding dat hij wat aandacht nodig had. En dat was ook zo :-).

Meest in het oog springend was dat het backlight van het display defect was. En zonder dat backlight was het display een zwart gat. Alleen met een zaklamp was het display te lezen.

Backlight vervangen bleek een uitdaging. In de eerste plaats omdat er nauwelijks bij te komen was. Alsof het front PCB aan het front vast gebakken zat. Verder bleek dat backlight een electro luminescent panel te zijn. Minder makkelijk te vinden. Uiteindelijk prima opgelost. Ik heb er wat over geschreven op EEVblog. En die nieuwe blauwe kleur past beter bij de eveneens blauwe kleur elementen op het frontje :-).

Verder, testend en schrijvend aan de definitie voor TestController, kwam ik er achter dat ik een erg vroege versie heb. De spanning instelling (en alle uitlezingen) zijn 12 bits. Maar de stroom instelling is slecht 8 bits. Dat betekend dat je de stroom slechts in stapjes van 47mA kunt instellen.
Al een jaar nadat de voeding op de markt kwam is dit veranderd naar ook 12bits: 2,5mA per stapje.

Verder maakte de fan herrie, dus vervangen door een nieuwe. (Sunon EE60252B3-000U-A99).
Hoewel de nieuwe fan op zich mooi stil is, en nu in rubber opgehangen zit, is de voeding niet veel stiller geworden. Het meeste geluid komt van het gieren van de lucht door de kast (en door het inlaatrooster, vaak een probleem...)

Verder werkt de voeding prima. Calibratie procedure doorlopen, en daar bleek weinig mis mee. Hij is best snel voor z'n leeftijd: over GPIB haal ik 5 read-outs per seconde. (Met een AR488, uitlezen van spanning, stroom en vermogen)

Deze voeding kan 30V en 10A leveren, maar in totaal maximaal 60Watt. In m'n TestController menu zit er een vinkje om stroom en spanning te koppelen (U * I ≤ 60W). Zet je b.v. de spanning hoger, dan gaat (als je boven 60W uitkomt) de stroom instelling vanzelf zo er als nodig omlaag.

https://www.miedema.dyndns.org/co/2023/pm2811/PM2811-CV-menu-screenshot-600pix.png

Leuk is de Over Current Protection: je kunt instellen dat de voeding bij Over Current in stroombegrenzing gaat (Constant Current mode), maar ook dat hij de uitgang afschakelt.

Ook leuk is m'n Protection Status indicator: Bij een fout geeft hij precies aan wat er mis is: Over Voltage, Over Current, Over temperature, Out of Sense, of Calibration invalid.

Ik had nog geen programmeerbare voeding, dus dit is een uitbreiding van mijn meetarsenaal waar ik blij mee ben :-)

Voor degenen die deze definitie alvast willen gebruiken: Philips PM2811.zip

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Er is een nieuwe versie van TestController uit: versie V2.38.

Ook mijn Philips PM2811 definitie is nu in de distributie opgenomen.

Zie voor meer info: EEVblog, program that can log from many multimeters

groet, Gertjan.

Ha heer miedema,

Ik kan de download niet vinden het geen ik heb gevonden heeft bij het openen een fout melding.
Leuk programma maar het wordt een beetje rommelig door de hoeveelheid aan info !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha electron920,

De download is standaard hier te vinden. Je vindt deze link altijd onderaan de hoofd pagina, Test controller, intro.

Maar inderdaad is daar op dit moment nog de vorige versie te vinden....
Dat komt wel vaker voor. Het duurt regelmatig een paar dagen voor een update inderdaad gepropageerd is. Kennelijk een kwestie van een cache ergens die eerst weer ververst moet worden.

groet, Gertjan

Ha heer miedema,

Dank voor de info dat het bovenaan staat is mij bekend maar nog geen nieuwe versie.
Wacht ik rustig af ik probeer een driver voor de PM2534 maar ik zou graag een laag dieper willen over IEEE om de system 21 bus te benaderen.
Ik denk dat het wel gaat lukken is uiteindelijk een GPIB comando die Philips vertaalt naar de 21 bus...

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.