ik heb het trouwens wel werkend met de arduino IDE :P

ik had een oud topic gevonden en hier een nieuwe vraag aan toegevoegd, rew had hier op gereageerd, maar mischien is het toch beter dat ik hiervoor een nieuw topic start,.........bij deze :)
link van bovengenoemde topic:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/158761

de vraag:
ik ben zelf bezig om een raspberry pi pico te programeren met "visual studio code" gewoon onder windows.
ik heb de pico-examples al geïmplementeerd.
en ben aan het kijken naar de blink.c, het lukt alleen nog niet om dit op de raspberry pico te krijgen.
hij weet dat er een pico aanhangt en dat GCC de compiler is (zie onderaan in de blauwe balk). maar als ik: run -> start debuging doe krijg ik foutmeldingen.
blijkbaar heeft het wat te maken met CMake, waarvan ik niet goed weet wat dat doet.

printscreen v/d reacties na mijn vraag:

ben je nu weer van processor geswitched?
eerst was het een AVR, toen een STM32, nu een RP2040?

Linux, maar kan ook prima in windows als je het in WSL runt lijkt me
https://www.okdo.com/getting-started/get-started-with-raspberry-pi-pic…

of kijk hier even
https://www.youtube.com/watch?v=55iPBJgxN4U

Tja, er is iets mis met je Code/Pico installatie. Ik ga ervan uit dat je geowoon de installer van Raspberry gebruikt hebt (anders dat alsnog doen!)

Zoja, dan kun je alleen verder met de foutmelding rechtsonder dat ie CMake niet kan vinden.
Installeer de laatste versie van CMake gewoon los en controleer daarna of CMake in het PATH zit (door een windows command shell te openen, en het commando "cmake" in te tikken).

En dan weer eens proberen.

@Stijnos: ik zou wel willen dat ik altijd maar een processor(-famillie) gebriukte. ESP32, AVR, STM32, SAM: komt hier allemaal langs. En het is allemaal C, en ze hebben allemaal een UART met een Tx Empty interrupt ;-)

Op 8 april 2023 00:01:41 schreef Stijnos:
ben je nu weer van processor geswitched?
eerst was het een AVR, toen een STM32, nu een RP2040?

ik ben eigenlijk aan het zoeken welke processor het meest geschikt is voor mij. iemand hier adviseerde de RP2040, dus die ben ik nu aan het bekijken.

als je niet heel ervaren bent, zie je al snel door de bomen het bos niet meer. iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en methodes, en die kom je dan ook allemaal tegen.

[Bericht gewijzigd door trix op (20%)]

Als je een goed geschreven programma hebt, voldoen ze waarschijnlijk allemaal, met een slecht programma waarschijnlijk geen van alle... ;)

dat denk ik ook wel, maar die AVR (8-bits) kon wel eens te traag zijn.

Voor 'dagelijkse klusjes' is ook een 8 bitter prima geschikt...
(alleen extreme dingen zoals beeldverwerking/grafisch display heb je misschien wel wat zwaarders nodig)

ik had het advies gekregen om gebruik te maken van freertos. nou vond ik een site die goed uitlegde hoe dat te doen:
https://learnembeddedsystems.co.uk/freertos-on-rp2040-boards-pi-pico-e…
en die maakt gebruik van visual studio code, dus ik denk, dan doe ik dat ook......maar dat valt een beetje tegen tot dusver.
maar die freertos werkt denk ik ook wel met de arduino IDE ?

niet lullig bedoeld, maar laat je ook niet alles aanpraten.
gezien je ervaring zou ik me echt niet aan free rtos gaan wagen.
Ik weet ook niet of dit nog steeds voor je xY mysterieus ding is, maar daar lijkt het me echt niet voor nodig.
Ik heb al tal van complexe besturingen gemaakt, ook gewoon op een AVR en nog nooit echt een RTOS nodig gehad. Enkel voor een ethernet en wifi productje.

Op 9 april 2023 01:22:58 schreef Stijnos:
Ik weet ook niet of dit nog steeds voor je xY mysterieus ding is,

nog steeds inderdaad :)

Voor kleine controllers is een interrupt gebruiken veel interessanter als een heel RTOS installeren... (en doet hetzelfde in principe)

Op 8 april 2023 18:32:16 schreef trix:
ik had het advies gekregen om gebruik te maken van freertos.

Slecht advies.

FreeRTOS is hardstikke mooi, en ik ben superblij dat het bestaat, maar het is net zoiets als een vandiktebank voor de timmerman: als je weet waar het voor is, en waar je het nodig hebt is het fantastisch.

Maar om gewoon een kastje te timmeren is het zwaar overkill. En met alle respect, maar jij zit nog in de fase waar je leert de hamer vast te houden!

(en FreeRTOS is uiteindelijk gewoon een stel source files (.c/.h) die je bij je project stopt en dan ook de microcontroller ingaan. Maakt niet uit of je Arduino, Visual Code of Eclipse als IDE gebruikt.)

Op 9 april 2023 20:17:31 schreef blurp:
[...]
maar jij zit nog in de fase waar je leert de hamer vast te houden!

en de pleisters in de buurt :)

Op 8 april 2023 16:14:41 schreef trix:
[...]

ik ben eigenlijk aan het zoeken welke processor het meest geschikt is voor mij. iemand hier adviseerde de RP2040, dus die ben ik nu aan het bekijken.

als je niet heel ervaren bent, zie je al snel door de bomen het bos niet meer. iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en methodes, en die kom je dan ook allemaal tegen.

ik zit zelf wel iets biven de fase van de hamer vasthouden, maar nog lang niet op het niveau van volleerd programmeur. Ik kijk voor elk project welke microcontroller is wil gebruiken. Veel if weinig in, veel of weinig zware berekeningen enz. Ik neem dat wel iets wat vanuit de arduino ide gebruikt kan worden. Maar omdat ik wel redelijk goed in c/c++ ben heb ik verder nog nooit problemen ondervonden tijdens het switchen.

bij een raspberry pi pico hoort niet een bepaalde IDE, de meeste artikelen op het internet gaan er van uit dat je gebruikt maakt van een raspberry pi 4. dat vind ik te omslachtig, nu had ik ontdekt dat je ze ook kan programmeren met de arduino IDE, gaat niet vanzelf, daar moet je dan wel wat voor doen. dat is dus gelukt.

in het algemeen:
het gegoochel van de juiste files downloaden, implementeren, en werkend krijgen, dat is het meest lastige van het programmeren,.....dat moet je ook al meteen in het begin doen.
als het eenmaal werkt (code schrijven, compilen, downloaden naar controller) dan word het overzichtelijker, dan kan je met het eigenlijke programmeren beginnen (kom je nog meer problemen tegen natuurlijk ;))