hallo,

ik heb nu iets heel vreemds aan de hand,
mijn arduino IDE selecteert automatisch een ander USB poort dan degene die in apparaatbeheer word aan gegeven :? :?
ik heb het getest met 2 controller boards:
de raspberry pi pico en een STM32411
ik heb USBDeview gedownload (daar kan je alle USB dingen zien).

raspberry pi pico:

USB poort
apparaatbeheer   5
usbdeview        6
arduino IDE      6

STM32411:

USB poort
apparaatbeheer 5
usbdeview      4
arduino  IDE   4

de "ellende" is gisteren begonnen toen ik de thonny IDE werkend wou krijgen, die gaf vanaf het begin ook al de verkeerde USB poort weer, en de arduino IDE ineens ook (heeft voorheen goed gewerkt met COM 5).
ondertussen thonny verwijderd.
maar daarmee zijn de problemen niet opgelosd :(

weet iemand hier meer over ?

gisteren nieuwe raspberry pi pico besteld, omdat diegene die ik nu heb ook niet meer word gezien als een driver, daar kom je door tijdens de power-up de boorsel knop vast te houden, je ziet vervolgens de raspberry pi pico als een opslag device in "deze pc"

[Bericht gewijzigd door trix op (13%)]

Gaat het om de 2.0 IDE?

Dit probleem komt mij niet bekend voor, maar heb er al zo mee geworsteld, vooral met de serial monitor, dat ik overweeg terug te stappen naar 1.8, hoewel dat ook een stap in het onbekende is.
Het blijft mensenwerk, maar het maakt verdrietig dat zoiets nog kan gebeuren.

arduino IDE:

Version: 2.0.4
Date: 2023-02-27T16:14:28.576Z
CLI Version: 0.31.0

Copyright © 2023 Arduino SA

ik draai onder windows 11.
nu zag ik een linkje waarin het mogelijk is om in apparaat beheer de port nummer te forceren naar een ander nummer, zal wel in een ander windows versie zijn. gaat dat in windows 11 ook ?
https://support.arduino.cc/hc/en-us/articles/360016420140-COM-port-num…

[Bericht gewijzigd door trix op (27%)]

ik zou dit topic graag even op "pause" willen zetten,
kennen we die optie hier ? anders zou die mischien wel wenselijk zijn :)

en van de "pause" af :)

de nummering v/d USB poorten is opgelosd.
het lukt echter nog niet om een code naar de raspberry pi pico te sturen met de arduino IDE, dat ging eerst zonder problemen.

ik heb een nieuwe raspberry pi pico genomen.
je moet in de raspberry pi pico eerst een programmatje downloaden, dit doe je door een "Bootsel" knopje in te drukken en vasthouden en vervolgens de USB kabel in de poort te steken, en het knopje weer los laten.
vervolgens verschijnt de raspberry pi pico dan als een drive in je verkenner.
vervolgens moet je een bestandje downloaden en kopiëren naar die drive.
en ik vermoed dat het daar fout gaat.
tijdens het kopiëren verschijnt:

als je op "ja" klikt, lijkt het bestand toch gekopieerd te worden (er verschijnt zo'n groen balkje met die %-en er boven)
die drive verdwijnt weer vanzelf, dat is ook normaal dacht ik.
als je dan vervolgens weer op die drive kijkt (bootsel knop gebeuren) dan is het bestand daar niet te zien :?

hoe weet ik of dat bestand er wel op staat ?

verder valt mij op dat apparaat beheer nergens een fabrikant naam (raspberry of zoiets) laat zien.
zit nu op: COM 5.
en wat zijn die onderste: universele serial bus-controllers
hier komt er ook een bij (samengesteld USB apparaat) wanneer ik de USB kabel in de poort steek.

Hallo trix,

Op moderne PC's kunnen USB-poorten 'verspringen' om de meest optimale communicatie op te zetten. Meestal is dat geen probleem, maar bij 'eenvoudige' programma's zoals Arduino-IDE zeer zeker wel.

Wellicht heb je iets aan de bijlage