Ik zie 5 elco's en een tantaaltje.
Waar vond je op dit forum een aanwijzing (link) dat de foutcodes iets met elco's te maken kan hebben?

De elco's zien er helemaal niet verdacht uit en zijn van gerenommeerde makelij (Epcos).

Die rechter 470µF lijkt er niet zo heel fris meer uit te zien.

Op de 1e foto niet, maar op de andere foto's lijkt ie prima.

Op 27 april 2023 20:02:24 schreef *Alfred*:
Waar vond je op dit forum een aanwijzing (link) dat de foutcodes iets met elco's te maken kan hebben?

deze topic. Beschrijving is 100% zelfde.
Dus dacht ik waarom niet proberen.
Ketel is van 2009, dus weinig te verliezen

https://www.circuitsonline.net/forum/view/147536/3

In de zoekfunctie F62 intypen, eerste hit :)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/147536#highlight=f62

Dus het zijn de elcos of een lek gasblock?

Als de oorzaak het gasblok is zal de foutmelding na het vervangen van de elco's gauw terug zijn.

Met een busje lekzoekspray heb je zo bekeken of er een lek is.

Gr.F_S

Op 27 april 2023 20:02:24 schreef *Alfred*:

De kans is niet groot dat die "grote dikke" primaire elco van 100µF/400v defect/slecht is. Dat is tevens de duurste.

Op 27 april 2023 20:53:56 schreef Kouemaha:
[...]deze topic. Beschrijving is 100% zelfde.
Dus dacht ik waarom niet proberen.
Ketel is van 2009, dus weinig te verliezen

Als je met die verliezen de reparatiekosten van die print noemt. Ja misschien. Als het probleem inderdaad iets met een gaslek is heb je denk ik veel meer te verliezen. Je huis ofzo.

Technisch gezien: Ja, slechte elcos kunnen inderdaad een foutcode veroorzaken. Op de voedingslijnen kan dusdanig veel storing ontstaan dat de cpu fouten gaat maken en errors gaat genereren. Waarom dan juist die bewuste error en niet steeds een andere? Geen idee. Dat kan de manier zijn waarop de software is geschreven. Maar het kan ook gewoon een echte foutmelding zijn. De foutmelding dat er iets mis is met het gasblok is best een serieuze melding.

Ik zou in elke geval de echte oorzaak van die foutmelding willen weten voordat ik zou doorgaan met het gebruiken van deze ketel.

Ik maak het vrij zelden mee dat een storing daadwerkelijk is wat het op het eerste gezicht lijkt. Het is zeker in dit soort hybride printen bijna altijd meer dan wat als eerste defect lijkt. Er zijn op de print meer dingen stuk of in de apparaten die er aan hangen zijn er dingen stuk. En om als deze problemen op te lossen heb je tijd en een goed uitgeruste werkplaats nodig. En het hele apparaat in een werkende testopstelling.

Drie elko's vervangen is bij mij 10 minuten werk. De hele print uitkasten, elko's vervangen, print weer terug bouwen, alles aansluiten en testen is al snel vier uur werk. Het bestellen van die drie elko's moet dan misschien ook nog tussen door.

Mensen denken te snel dat de prijzen van reparatie bedrijven achterlijk hoog zijn. Maar die reparateurs willen net als hun klanten hun kind ook graag een boterham met pindakaas geven in plaats van een kale boterham.

Wie of wat kan ik vragen dit te laten doen? Ik vroeg het eerder aan een ketelbedrijf, maar zij wilden enkel de volledige printplaat vervangen.
Gaat om regio Brussel.

Ik denk dat het vervangen van die print gewoon de goedkoopste oplossing is. Als die print 200 euro kost is dat nog steeds goedkoper dan 4 uur repareren, voorrijden enz.

Als TS nu de elco's besteld, print wil uitbouwen en inbouwen is er vast wel iemand te vinden die wil solderen.

Dan moet hij ze opmeten qua afmetingen (hoogte, breedte en afstand tussen pootjes) en dan spanning en waarde opgeven.

Dan kunnen wij helpen met selecteren en kan hij ze bestellen..

Echter ik denk hierbij:

Op 27 april 2023 19:36:28 schreef Kouemaha:
[...] dank voor het voorstel ! Lommel is doenbaar, maar om de printplaat tot in Lommel te brengen, moet die er wel eerst af. Ik heb geen idee hoe ik zelfs daar moet aan beginnen. Ding zit vol met bekabeling…

Ik hoopte stiekem iemand te vinden die ter plaatse kan komen..

Die ga je dus om de reden hierboven niet vinden..
Zelf uitbouwen, elco's bestellen en printje wegbrengen naar iemand die ze wil wisselen.

Edit:
Belangrijk stuk vergeten. Ja dit kost tijd en beetje geld, maar voor of na, maakt geen verschil als het toch kleppen blok is.. dat blijft net zo lek, dus als het nu gevaarlijk zou zijn, is het dan net zo gevaarlijk.

Overigens als je een print koopt voor 200 euro, zul je die er ook nog in moeten (laten?) Zetten... Dat kost ook tijd of geld, dus neem die overweging ook mee.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (19%)]

Ik woon redelijk dichtbij Brussel, maar ik ga hier mijn vingers niet aan branden sorry... Als het later dan mis gaat en het gaat in de vlammen op, wie is dan verantwoordelijk?

Bovendien moet het verplicht gekeurd zijn in België, jaarlijks en hersteld of nagezien door een bekend installateur.

Dus je bent nu ook illegaal bezig, als je huis in brand staat, riskeer je ook dat de verzekering niet zal tussenkomen!

Mijn Nefit turbo combi viel herhaaldelijk in storing 6.A na een schoonmaakbeurt volgens de regels van het handboek nog steeds.
Was achteraf toch een elco in de voeding van de print.......
Nou ja, de ketel warmtewisselaar is weer mooi schoon en de afvoer is gecontroleerd op lekken.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (20%)]

TS heeft exact dezelfde foutmelding opgelost met een paar nieuwe elco's

Terug open, haardroger erop, en werkt terug.

Typisch voor versleten elco's

Ik zou in elke geval de echte oorzaak van die foutmelding willen weten voordat ik zou doorgaan met het gebruiken van deze ketel.

Dat zijn de versleten elco's waardoor de voeding buiten specs gaat.
Daardoor reageert de gasklep (met stappenmotor?) niet correct en grijpt de beveiliging in zoals het hoort.

De foutmelding dat er iets mis is met het gasblok is best een serieuze melding.

Als het zo serieus is zou ik niet in de mogelijkheid voorzien om de foutmelding als gebruiker te resetten.

Toen die ketel ontworpen is zal Nefit echt niet deze melding hebben gemaakt omdat ze toen al wisten dat elcos deze fout ging genereren. Dat is gewoon een melding die normaal gesproken wat met dat gas gebeuren heeft te maken. Nu 15 jaar later weten we dat blijkbaar een rotte elco deze storing kan veroorzaken. Dat wil niet zeggen dat deze melding altijd een relatie met de elcos heeft.

Vergeet niet dat je op een forum alleen maar elcos als oorzaak vindt omdat daar het topic over gaat. Het is ook maar een handje vol mensen, niet echt statistisch verantwoord ;-_ Je weet niet hoeveel mensen aan de hand van dit soort info de elcos hebben vervangen zonder of met goed resultaat.

Maar dat is niet zo van belang, het is aan de reparateur of hij dat van belang vindt. Een hobbyist die geen officiele rekening maakt loopt weinig risico. Niemand kan bewijzen dat hij die elcos heeft vervangen en de TS zal ook zijn mond wel houden tegen zijn verzekering.

Nee, maar als er een lid van de familie slachtoffer van wordt door je geknoei, dan is het te laat...

Je mond houden haalt dan letterlijk niets uit.

Laat het gewoon herstellen door een erkend installateur, dan hoef je je later ook niet schuldig te voelen als er iets mis gaat. Een schuldgevoel dat je je hele leven lang blijft achtervolgen.
Gooi het niet op een akkoordje met de levens in het gezin...

Op 28 april 2023 16:42:46 schreef CrossFireX:
Nee, maar als er een lid van de familie slachtoffer van wordt door je geknoei, dan is het te laat...

Laat het gewoon herstellen door een erkend installateur, dan hoef je je later ook niet schuldig te voelen als er iets mis gaat.

Aan het gasgedeelte moet je zeker niet gaan knutselen als je niet weet hoe het werkt en als je er ook niet de meters of tools voor hebt. Dan kan er wel wat mis gaan.
Bij het vervangen van een elco door een nieuwe, zeker als die aantoonbaar afwijkt van wat het zou moeten zijn, kan er weinig mis gaan en zal een storing ook niet verdwijnen als dat niet de oorzaak was.
Wel vereist dat dan weer dat je over de spullen beschikt om de oude elco's zonder schade aan de print te desolderen en nieuwe te plaatsen.
Ik wil niet alle verwarmingsmonteurs over een kam scheren, maar daar zitten er wel bij die geen diagnose kunnen stellen en vanaf boven beginnen met vervangen van onderdelen, om daarna kontakt op te nemen met de fabrikant, die dan na het aanhoren van de symptomen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet te vertellen dat het een bepaalde sensor (NTC) is. Zelfs een driewegkraan was verdacht, omdat het heveltje van het motortje wat de pen indrukt vrij kon bewegen en dus wel stuk zou zijn.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (21%)]

Op 28 april 2023 15:53:51 schreef CrossFireX:
Ik woon redelijk dichtbij Brussel, maar ik ga hier mijn vingers niet aan branden sorry... Als het later dan mis gaat en het gaat in de vlammen op, wie is dan verantwoordelijk?

Bovendien moet het verplicht gekeurd zijn in België, jaarlijks en hersteld of nagezien door een bekend installateur.

Dus je bent nu ook illegaal bezig, als je huis in brand staat, riskeer je ook dat de verzekering niet zal tussenkomen!

Als de TS zijn pcb opstuurt durf ik er best een paar nieuwe elko's in te zetten hoor. Zoals ik al zei het is 10 minuten werk. Alleen garantie tot heel ver voor de deur. Geen bonnen en rekeningen. En de TS mag het zelf testen en uitzoeken of alles veilig is. En als het toch niet werkt? Probleem verder voor de TS.

Ik heb een lekkend riool. Onwijze k-klus om te herstellen. Materiaal kosten zijn weinig. Arbeidskosten waarschijnlijk hoog. Maar ik ga gewoon iemand voor die klus betalen. Ikzelf zou het wel kunnen maar heb de juiste materialen en gereedschappen niet. Ben waarschijnlijk dagen bezig om dat te gaan uitzoeken en dan heb ik er ook nog eens geen zin in.

Op 28 april 2023 15:58:34 schreef OXO:
TS heeft exact dezelfde foutmelding opgelost met een paar nieuwe elco's

[...]
Typisch voor versleten elco's

[...]
Dat zijn de versleten elco's waardoor de voeding buiten specs gaat.
Daardoor reageert de gasklep (met stappenmotor?) niet correct en grijpt de beveiliging in zoals het hoort.

[...]
Als het zo serieus is zou ik niet in de mogelijkheid voorzien om de foutmelding als gebruiker te resetten.

Oxo, Jij bent erg zeker van jou zaak over deze storing. Dan rijd jij toch even naar de TS om die elco's te vervangen. Je wordt vast verwend met een kop koffie en een gevulde koek.

Als het de elco's niet blijken te zijn krijg je natuurlijk geen gevulde koek.

Wat kan er mis gaan als je defecte componenten vervangt door gelijkwaardig?

Oxo, Jij bent erg zeker van jou zaak over deze storing. Dan rijd jij toch even naar de TS om die elco's te vervangen. Je wordt vast verwend met een kop koffie en een gevulde koek.

De condensatoren vervangen is het enige wat je hier zelf kunt proberen en geef het inderdaad heel veel kans op slagen.
Binnen een kleine straal zou ik de pcb zelf gaan uit- en inbouwen.
Van verder mag men ze altijd brengen en terug afhalen.
Ware het niet dat je onderstaand mijn voorraad onderdelen ziet klaar staan en het gevolg daarvan.
Verder zit ik in de categorie waar ze koek en gebak eerder afraden :?

De ketel is reeds gekeurd, halfjaartje geleden. Zoals elke 2 jaar.
Ook reeds een erkende hersteller laten komen. Die zei dat het de printplaat is, die er uit moet en klaar. 60 euro om deze boodschap over te brengen.

Nog wat context: het probleem is begonnen bij het vervangen van de thermostaat. Voorheen nooit problemen gehad. Oude honeywell vervangen door een vaillant (ja, is compatibel) en om dat te doen bekabeling verlegd naar de bus op de printplaat.
Bij eerste keer aanzetten van de ketel na deze wijziging meteen in error. Na 2 maal resetten ging alles zoals het hoort. Fast forward 2 maand verder, error kwam. Reset, werkt terug. Week later. Error. Reset helpt niet. Haardroger erop en werkt terug.

Gezien het probleem er kwam na de vervanging van de thermostaat, en het probleem verholpen is met de haardroger, lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat het defect de gasblok zou zijn.

Situatie is ook dat ik zeer actief opzoek ben naar een nieuwe woning, en geen zin heb om nog een grote kost te maken. Enerzijds is 400 euro nieuwe printplaat in een oude ketel van 2009 gekkenwerk, en anderzijds probeer ik de aankoop van een nieuwe ketel liefst zelf niet meer te doen…

klinkt meer en meer als elco's. de ketel bleef eerst werken omdat het winter was, door eigen stookwarmte was de print ook warm. nu overdag warmer dus stookt de ketel minder/niet. print word koud en hapert dus. die paar elco's vervangen en zien. veel goedkoper kan het niet zijn. met een soldeerbout en donor apparaat om elco's uit te kunnen halen kom je ook al een eind. oude tv, pc voeding oid is wrs al zat.

Ik moest wel eventjes lachen over het stukje aansprakelijkheid waarom cv installateurs geen elco's vervangen.

Ik zit zelf in de beveiligingsinstallaties (sprinkler) en het is inderdaad zo dat als een product onderdeel word vervangen voor een ander dat dan het productcertificaat vervalt en de fabrikant afstand doet van elke aansprakelijkheid als hun product niet naar behoren functioneert....

Maar....als men het onderdeel vervangt voor een originele vervanger dan behoud je dat certificaat. Mits vervangen door een kundig persoon.
Dus een elco van hetzelfde merk/type/waarde laten installeren door een reparatiewinkel is geen enkel probleem.

Op 28 april 2023 16:42:46 schreef CrossFireX:

Laat het gewoon herstellen door een erkend installateur, dan hoef je je later ook niet schuldig te voelen als er iets mis gaat. Een schuldgevoel dat je je hele leven lang blijft achtervolgen.

Grappig hoe we denken bij cv-ketels...
Maar versterkers, CRT tv's, LI-ion accu's en noem maar op die zonder enig probleem een woning kan afbranden daar hebben we het niet over?

En kan iemand mij vertellen welk risico er kleeft aan het vervangen van een paar elco's?

Je doet je naam eer aan :-)

Dat-is-niet-waar-het-om-gaat. Waar het omgaat is dat TS voor wat kwartjes op de eerste rij wil zitten en of jij het kan verdragen om voor wat dubbeltjes te verdragen als bij TS zijn hok alsnog affikt en hij en zijn eventuele kindjes/gezin sterven in dat 'vagevuur' van dubbeltjes en kwartjes.

Ik weet 'iets' van gas en ketels én ik weet véél van elco's en SMPS voedingen.
Voor mij zit TS 'economisch' te ver weg om aan 'goedkoop' z'n elco's te wisselen. Want er zou minimaal 100.- euro aan brandstofkosten bij komen. Maar dan nog zit er een fors verschil tussen BE en NL qua rechtsbescherming.

Het gaat dus niet om dat elco's in verhouding geen drol kosten.

Gewoon de print vervangen, hier wil je toch geen gedonder mee hebben.