Heel eerlijk weet ik niet hoe die zit, maar verwacht dat de monteur die wel weer zou kunnen herstellen als een nieuwe kan vinden.
Weet alleen niet welk onderdeel dit is want staat niks op.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Zwarte pen op massa en meten DCV op 1000v range vd meter. Je behoort op 2 rond de 310vdc te meten. Op 2 ook zoiets maar als de tny in werking is kan het op a wat fluctueren.
EricN
Op 19 mei 2023 10:34:46 schreef Doityourself:
Heel eerlijk weet ik niet hoe die zit, maar verwacht dat de monteur die wel weer zou kunnen herstellen als een nieuwe kan vinden.Weet alleen niet welk onderdeel dit is want staat niks op.
Motorfrequentiesturing IC
EricN
Zwarte meetpen op de eerder genoemde massa
Meter op ACV
Op 1 , 2 , 3 moet 230vac staan. Mogelijks de aan/uit indrukken.
Inderdaad stoppen met het simpelweg vervangen van dingen. En met die zekering bedoelde ik niet die in de meterkast. Op de print en in het apparaat zitten vaak ook zekeringen. Als zo'n tiny er uit fikt gebeurt dat eigenlijk nooit alleen.
Als je me beetje op weg kan helpen wat defect zou kunnen zijn als de display niks doet en heb een andere nieuwe bedieningspaneel al getest die ook niks doet.
Op deze vraag is ook geen antwoord te geven. In dit soort gevallen moet er gewoon fout of storing gezocht worden. En omdat je in electronica vrijwel nooit gewoon kunt zien wat er loos is moet je je alles deduceren uit metingen en verschijnselen die wel kunt zien.
In jouw geval lijkt de tiny defect door die brandplek en lijkt het hele circuit dood. Nu is die tiny een belangrijk onderdeel van het, of een van de voedingscircuits. Dan is het dus logisch dat er niets meer werkt.
Het eerste dat je dus moet gaan meten is of er een voedingsspanning aanwezig is. Een tiny is een onderdeel van een geschakelde voeding die de netspanning direct omzet van de 230volt AC naar een veel lagere gelijkspanning van bijvoorbeeld 5 of 12 volt. Dan weet je dus meteen dat er ergens een voedingsspanning van ruim 300 volt aanwezig moet zijn. Die spanning moet staan op een grote dikke condensator met een betrekkelijk lage capaciteitswaarde (100 a 200 uF ofzo. geen 1000) en een hoge maximale spanningswaarde van meer dan 350 volt. )
Als je die 320 volt niet kan meten moet je gaan gaan zoeken naar het waarom daarvan. De oorzaak zou bijvoorbeeld een printzekering kunnen zijn. En printzekeringen zijn er in veel vormen, soorten en maten. Sommige zien er uit als een weerstand en sommige gewoon als zekering. En dat zal uitgezocht moeten worden. Er zit vrijwel zeker iets als een zekering in. Als dat niet zo is kan de brug gelijkrichter, de vdr enz. ook nog allemaal nog stuk zijn. Vaak is dat wel op een of andere manier zichtbaar.
Helaas wordt het wel lastig als je het verschil tussen een trafo en een relais niet kunt zien. Een trafo gaat overigens zeer zelden of eigenlijk nooit defect. En als die defect is dan kun je dat vaak ook nog heel goed zien en ruiken. De trafo's in schakelvoedingen hebben vaak dikke mechanisch sterke wikkelingen die niet zomaar breken of uitfikken.
Ik heb een radio uit 1930 waarvan de uitgangstrafo defect is. Maar die is nu 90 jaar oud en is gemaakt in een tijd dat men nog niet goed koperdraad kon maken. Het koperdraad uit die tijd is erg zwak en bros en valt snel uit elkaar. Deze trafo zal ik dus opnieuw moeten gaan wikkelen. Bij moderne schakelvoedingen is dit echter absoluut niet het geval en gaan de trafo's ook eigenlijk alleen stuk als ze zwaar overbelast worden door bijvoorbeeld een kortsluiting of vocht. In dit soort van gevallen zie je dat dan meestal ook wel.
Dus stop met het vervangen van onderdelen en ga systematisch naar de fout(en) zoeken. Gebruik daar dan ook geëigende meetapparatuur voor. Een timmerman krijgt ook geen spijker in het hout zonder een hamer.
Op 19 mei 2023 10:23:12 schreef Doityourself:
Weet iemand of de IC onder de koelplaat/heatsick ergens te vinden is?
Staat geen nummer oid op.Deze maakt sluiting.
Waarom in godsnaam bij deze componenten gaan zoeken? Dat heeft niets te maken met de defecte voeding. En de voeding is het eerste dat weer moet werken. Zonder dat kun je echt niets. Dus koelplaat met koelpasta er weer netjes op terugplaatsen en terug naar de voeding. Meet die driehonderd zoveel volt.
Beste, ik ben niet zomaar dingen aan het vervangen.
Heb enkel de 2 onderdelen wat zichtbaar is vervangen.
De plaat ligt nu bij een electro monteur die printplaten repareert en komt met de ic onder de koelplaat. Hij gebruikt ook degelijk apparatuur maar gaf aan niet zeker weet of deze ic onder de koelplaat los te verkrijgen is of alternatief voor kan want staat niks op.
Dus er wordt nu niet van alles zomaar vervangen. Is ook de reden dat het voor mij al boven mijn pet ging na vervangen van de 2 die zichtbaar stuk waren.
Dus de vraag is op moment of de ic ergens te verkrijgen is want meeting geeft aan dat die sluiting geeft.
Update, er was een trace verbroken bij de condensator die vervangen was ( had een zwarte plek) en ondanks deze was goed was vervangen zorgde deze voor sluiting naar de ic motor feq sturing. Deze sluiting is nu weg.
Ik ga hem zo ophalen, hopelijk werkt ie nu.
Module terug geplaatst en helaas niks.
Voeding secundair is nu goed volgens monteur.
Ik heb nog even de voorkant eraf gehaald en krijg geen meeting op de deurslot stekker, als die niet werkt zou display ook niet aangaan begreep ik want is het alsof ie dicht blijft.
De deurslot heeft 2 gele draden, hoort neem in aan voltage te meten ook zonder stekker in stopcontact? Netzoals de 3 gele draaiden die naar de zeepbakje gaat?
Ook even de kabel naar de aan knop gemeten en krijg geen waarde (zonder stekker in stopcontact) zou hier toch ook iets op gemeten moeten worden, blauwe naar het paneel ook niet.
Lijkt dus dat de stroom nog niet goed is, is dat ook vanuit secundair?
Zie ik op de foto dat de 2 pootjes dicht bij de trafo aan elkaar gesoldeerd zitten??. Ik had vorige week een identiek geval en was alleen IC defect (wat het meestal is) Je kan meten met een multimeter TOV van massa IC op de pootjes van de TNY of IC wel geactiveerd word, meestal rond 5V op 1 van de pootjes en vrijstaande pootje is 300V
Hoe kan je nu spanning meten zonder stroomtoevoer?! Ondertussen is nog niet de bevestiging gekomen dat er +- 310V over de grote elco staat. Je krijgt hier de pap in de mond, maar springt van hak op tak zonder enige feedback. De kans is groot dat dit een zoveelste geval van "kapotrepareren" gaat worden.
En daar zijn er de laatste tijd meer van...
Zonder enige basiskennis kan je niet repareren.
[Bericht gewijzigd door revado op (36%)]
Zichtbaar defect hoeft je geen basis kennis voor te hebben van electro techniek.
Solderen en juist zelfde component.
Ik, zowel ongetwijfeld meer mensen komen hier om hulp en trachten iets van deze “basiskennis” wat jullie basis noemen met termen die veel al niet begrijpen of moeten opzoeken wat er precies wordt bedoeld.
Als het helpen te veel moeite kost voor sommige zonder direct een oordeel te vellen over iemand die de tijd en energie erin stopt om meer te leren en te begrijpen hoe bepaalde dingen werken, waarom ben je dan op een forum.
Is het verplicht om basis kennis te hebben om onderdelen te kunnen vervangen en dan helaas nog niet het juiste resultaat te krijgen, hulp te vragen zonder direct kleinerend te worden benaderd. Lees vaak dit meten met stekker op stroom en dat meten zonder want is levensgevaarlijk.. etc. Als hier dan iets wordt gepost lijkt me niks minder dan logisch voor een leek bevestiging te krijgen op misschien iets wat voor jouw logisch is maar voor een ander niet meer na weken googelen, lezen, YouTube filmpjes etc hoe en wat je nog kan doen.
Ieder zijn vak maar dit soort opmerking lijkt me nergens voor nodig en heeft op geen enkel opzicht behulpzaam.
Op 19 mei 2023 10:36:16 schreef EricN:
Zwarte pen op massa en meten DCV op 1000v range vd meter. Je behoort op 2 rond de 310vdc te meten. Op 2 ook zoiets maar als de tny in werking is kan het op a wat fluctueren.
Heb op mijn meter geen 1000v, bij voltage alleen 250, 200, 20, 200m
Heb de zwarte pen op live van stekker gedaan en losse pootje gemeten van de IC en nummer 2 van de foto.
Krijg hier bij beide 236V zelfde als wat bij de stroomstekker zelf te meten is.
Ook de eelco (grote ronde zwarte cilinder met zwart) op live pin stekker geeft op alle 3 236V
Als ik zwarte pen op N zet van stekker ( zou massa dan moeten zijn want andere is live of aarde) dan krijg ik bij de ic op alle pootjes niks, niks bij nummer 2 en ook niks bij de eelco.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Iedereen probeert je zoveel mogelijk te helpen, maar je beantwoord vele vragen helemaal niet... Zijn we bezig over een punt, heb jij het weer over iets helemaal anders. Je weet soms niet eens wat je meet en dan moeten wij hier een zinnig antwoord geven.
We vragen je soms om op een punt de spanning te meten, en dan kom jij met de vraag; Met de stekker IN of UIT het stopcontact... 
Dat is toch helemaal te gek voor woorden??? Hoe wil je nu iets repareren als je niet eens basiskennis hebt? Ja dit is een forum, maar er wordt toch verwacht dat je al wat kennis hebt, dit is geen opleiding tot. 
Mijn boeken RESI en TRANSI zijn er nog altijd met hun Mysteries van Elektronica...
Ik heb toch een antwoord op verschillende feedback gegeven of vraag iets meer verduidelijking. Is echt niet dat ik niet gewillig ben om de suggesties op te volgen maar soms ook lastig als ik punten moet meten en benamingen van componenten niet geheel duidelijk zijn.
Anyway, heb dus van massa gemeten naar de ic en ook naar de elco en niks.
Enige meting die ik krijg is 236v op live naar de elco en op de kleine componenten die in de foto nummer 2 zijn gemarkeerd. Krijgt nergens een 300
Zie geen van de pootjes van de ic 5v of met massa stekker in stopcontact en geen 300 of hoger op het losse pootje
Op 19 mei 2023 10:39:22 schreef EricN:
Zwarte meetpen op de eerder genoemde massaMeter op ACV
Op 1 , 2 , 3 moet 230vac staan. Mogelijks de aan/uit indrukken.
Op 1 heb ik 235v op 3 niks en 2 is me niet duidelijk waar ik de rode pen moet om te meten.
Op 19 mei 2023 10:31:56 schreef EricN:
Secundair circuitMeter zwarte pen op massa
Meter op ohmse stand
1, 2, 3 meten ohms. Zou geen laagohmigheid mogen geven.
Meter op ohm stand 20k geven 1 en 2 rond 4.71 en 3 geeft 2.40
EricN
De secundaire lijkt me ok
Punt 2 is idd een uitschuivertje. Dat is de aansluiting vlak naast 1. De terugkerende draad van de aan uit schakelaar. Het kan zijn dat hier enkel (kortstondig) 230vac komt als je de aan/uit indrukt of ingedrukt houd.
Op punt 3 kan het mss al na de diode zijn. Mss moet je eens op DCV proberen en ook tijdens het indrukken vd aan/uit. De aan uit schakelaar is veelal een impulsschakelaar.
De spanning over de dikke elco (DCV, gelijkspanning dus) is uiterst cruciaal.
Ik heb hier de afvalprint niet waar ik de foto's mee gemaakt heb dus ik niet meer volgen hoe het voor de rest zat.
Wel al goed gemeten. Ondanks de opmerkingen. Het probleem is complex en de afstand voor de hulp groot dus het gaat wel niet eenvoudig worden. Hopelijk komen we er uit.
EricN
235 V ( DC of AC?) over de condensator is verrekte laag, dat klopt niet.. Misschien is het handig om met print naar een repair cafe te gaan of aan een mede forum lid te geven voor herstel?? Ik voorzie dat het een boem word en dan is print wel echt einde oefening..