Zou een Fm zender willen bouwen met een radio buis.

Dit topic is gesloten

Dat zijn juist leuke denkpuzzeltjes. Hoe steekt de boel echt in elkaar en waar zit de denkfout?

SIMUL

Special Member

Zender met ECC85 volledig in elkaar gestoken , getest en werkte langs geen kant . Zonder gloeispanning op de buis trok de voeding geen stroom , bij inschakelen gloeispanning werd anode stroom zo groot dat de ingangsweerstand in serie met de voeding door ging .
Gemeten maar niets gevonden dat niet goed was aangesloten , ook dummy gebruikt van 50 Ohm
Moet toegeven mijn kennis van hoogfrequent is niets , ook ferme lap gekregen van de voeding .
Dus ontwerp afgebroken
Iedereen bedankt voor de raadgevingen , maar tevergeefs

Zonder kathodeweerstand wordt de anodestroom erg hoog als de buis niet staat te oscilleren. Voor de rest kan er weinig misgaan.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 24 mei 2023 17:16:23 schreef SIMUL:
Moet toegeven mijn kennis van hoogfrequent is niets , ook ferme lap gekregen van de voeding .
Dus ontwerp afgebroken

Je noemt zelf al een paar redenen op, waarom je niet door moet gaan met buizen.

1. Geen verstand van RF
2. Onbekwaam in het veilig omgaan met HOOGSPANNING !!!

Een 'lap' is waarschijnlijk een schok, maar begrijp mij goed ... je hebt maar 1 leven gekregen.

Zelf ooit in mijn multiple 4CX250B tijd ook een 'lap' gekregen door een relay fout, maar dat was rond de 3KV .. dodelijk dus ... dat was wel het moment dat ik dacht dat 1 leven er te weinig waren om door te gaan.

Wil toch meegeven, stel je eigen veiligheid voorop en dan zeker met buizen.
Maar ook, probeer je theorie op het vlak van oscillatoren / zenders bij te schaven, waarbij je beter begrijpt wat en waarom iets werkt of juist niet werkt.

In mijn begin RF tijd was er geen internet, dus alles was overdracht van de 'oude garde' over hoe je iets doet.
Tegenwoordig is alle informatie maar een klik met je muis verwijdert, maar dan is kost het nog steeds veel tijd ... jaren .. om veel dingen goed te begrijpen en toe te passen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 mei 2023 17:16:23 schreef SIMUL:
bij inschakelen gloeispanning werd anode stroom zo groot dat de ingangsweerstand in serie met de voeding door ging

Op 24 mei 2023 17:38:25 schreef Martin V:
Zonder kathodeweerstand wordt de anodestroom erg hoog als de buis niet staat te oscilleren.

Bij wél oscilleren zou de stroom minder moeten worden doordat het rooster negatief wordt door de gelijkgerichte HF-spanning.
In dit schema gebeurt dat niet, doordat de roosterweerstand daarvoor veel te klein is. De k is weggevallen; een onschuldige verschrijving. Ik had dit eerder in de discussie moeten zien, maar ik heb pas nu het schema vergroot om alle getallen te lezen. 470 ohm is te klein.

Áls de oscillator al start (wat met zo'n kleine weerstand óók nog de vraag is), blijft het rooster op nul hangen en wordt niet negatief. De stroom blijft dus hoe dan ook hoog.
Probeer eens 470k als roosterweerstand, dan zal het wel beter gaan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik wil TS beslist niet bashen en ik vind dit topic best leuk. Maar @ Simul vraagt opnieuw een 2N5641 te koop en laat er deze (!) foto bij zien. Beryllium-gruwelijk, dacht ik. Ik hoop niet dat de foto serieus als voorbeeld voor het gevraagde dient..

SIMUL

Special Member

Bedankt , is spijtig heb het al afgebroken ,ik begrijp niet waarom ik niet het juiste schema heb gekregen van .....: dan kon ik wat experimenten .

Henry S.

Moderator

Op 24 mei 2023 18:57:12 schreef DDSFM:
Een 'lap' is waarschijnlijk een schok, maar begrijp mij goed ... je hebt maar 1 leven gekregen.

En gelijkspanning is extra gevaarlijk!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een lap is een schok met een vergeten k aan het begin.

fred101

Golden Member

Die vergeten k komt natuurlijk door die klap

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Niet opgeven hoor, werken aan buizen is reuze leuk!
Ik heb zo vaak 500V beetgepakt, maar nee het is niet prettig, probeer altijd met alleen je linker of rechterhand te gebruiken, zo kan de spanning niet via je hartspier lopen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Misschien niet opgeven, maar wel voor de rest van het jaar even van de HF en hoogspanning afblijven totdat je voldoende bij hebt geleerd om het tot een goed einde te brengen.

Schokken zijn niet onvermijdelijk. Gestructureerd werken en de juiste veiligheidsmaatregelen bij de juiste spanningsniveaus kunnen een heleboel leed voorkomen. Ik heb in de 20 jaar dat ik met elektronica knutsel - waarvan 15 jaar met netspanning en buizen-hoogspanning - nog nooit een volle klap van de netspanning of van de anodespanning gehad.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 24 mei 2023 20:33:49 schreef Henry S.:
[...]
En gelijkspanning is extra gevaarlijk!

Leg dat eens uit.
Wisselstroom 50 Hz is m.i.juist veel gevaarlijker omdat het de sync van de hartpomp in de war kan sturen.
50mA kan al dodelijk zijn terwijl de andere effecten zoals brandwonden en elektrolyse pas een probleem vormen bij flink hogere stromen.
Bij dc wordt het pas gevaarlijk vanaf 150-300mA

Bovendien verkrampt ac de spieren waardoor een beetgepakte draad moeilijk los te laten is.
Bij dc krijg je echt een schok waardoor je je in een reflex gaat terugtrekken.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 1 juni 2023 17:32:22 (16%)

Henry S.

Moderator

Als je onder dezelfde omstandigheden HV-DC beetpakt kan je niet meer loslaten.

@hieronder: Idd, je blijft plakken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 1 juni 2023 20:39:14 (20%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

AC is gevaarlijker als het aan komt op hartfibrillatie, DC als het gaat over vast blijven plakken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bovendien verkrampt ac de spieren waardoor een beetgepakte draad moeilijk los te laten is.

50 maal per seconde is de spanning en stroom wel even nul. Een moment waarop losgelaten zou kunnen worden. Ondanks dat, heb ik wel eens een elektricien met trap en al omver moeten duwen om hem van de stoppenkast los te krijgen. Kon hem nog opvangen ook zodat hij zich ook niet bezeerd heeft. Maar het loslaat verhaal gaat dus gewoon niet altijd helemaal op.

Bij dc krijg je echt een schok waardoor je je in een reflex gaat terugtrekken.

En dit verhaal gaat dus ook niet altijd helemaal op.

Daarom houd ik het er maar op dat alle aanrakingen van de wat hogere spanningen gevaarlijk zijn. Of het nu gelijk of wisselspanning is. De war of the AC/DC currents is toch wel erg lag geleden gestreden.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 1 juni 2023 21:12:19 (21%)

Op 1 juni 2023 20:50:24 schreef Ex-fietser:

Ooit hebben ze allerlei enge proeven gedaan om dit soort dingen uit te zoeken en bewijzen. Proeven die nu erg lang geleden zijn maar waar wel dit soort conclusies uit gekomen zijn. Die oeroude test resultaten waarvan je je kunt afvragen hoe goed die toen zijn uitgevoerd worden nu nog gebruikt omdat dit soort van testen gelukken niet meer gedaan (mogen) worden. Er komen dus gelukkig nooit betere en nieuwere testresultaten.

*knip*

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 2 juni 2023 17:36:33 (9%)

Sine

Moderator

AC of DC, met genoog oomph er achter kun je beide echt niet loslaten.

En als je denkt dat je in die 5ms dat stroom laag genoeg is bij AC kunt loslaten ... moet je toch eens checken of je niet stiekem superman bent.
Gaat niet beurn nie.

Ik heb hem al eens gepost ... big clive doet een poging met 10mA+

https://youtu.be/-5R-KBa18ME?t=1369

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 1 juni 2023 21:34:46 (18%)

Op 24 mei 2023 20:33:49 schreef Henry S.:
[...]
En gelijkspanning is extra gevaarlijk!

Vanaf welke spanning en stroom ? ik heb nog nooit boven de 12 V DC en enkele Amp's gewerkt dus lijkt me niet echt gevaarlijk. Heb ook wel eens aan het AC net gehangen ik denk ik totaal een 2 tal keer meer niet. Ja klopt 1 x kan al te veel zijn.

PS Wel eens een trafo op 28 V gebruikt waar er een lamp op DC spanning aan ging. Dat was een korte tijd daarna nooit meer gebruikt. Heb alles nog.

Henry S.

Moderator

Volgens een VCA cursus kan 50Vac al dodelijk zijn, en 120Vdc. De stroomsterkte is doorslaggevend, tot 2mA voel je wat, 2-10mA krijg je kramp en wordt loslaten moeilijk, maar >10-20mA is loslaten niet meer mogelijk. 20-30mA ademnood, 30-100mA ernstige ademnood met direkte verstikking. >100mA dodelijk.

Er zijn marges en de gevolgen zijn sterk afhankelijk van het lichaam, de tijdsduur, de weg door het lichaam, temperatuur, klimaat.

Dus zou je denken dat Vac gevaarlijker is... Over het algemeen wel...

Maar voor de TS kan Vdc snel veel gevaarlijker zijn: Bijv met 1 hand de behuizing beet, en met de andere hand 'even' een toltrimmer met de hand verdraaien. Dan heb je meteen twee keer kans op een verkrampte greep die je niet meer los krijgt. Dan blijf je letterlijk aan de DC plakken...

Werk je onder spanning in versterkers (ook de transistorversterkers waar gauw 2x 80V op staat) of andere buizenapparatuur, hou dan 1 hand in je broekzak.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

@Henry S: Goeie poging om je foute waarschuwing :

En gelijkspanning is extra gevaarlijk!

goed te praten. Maar dan moet je wel geloofwaardige bronnen aanhalen.

Op 2 juni 2023 01:11:56 schreef Henry S.:20-30mA ademnood, 30-100mA ernstige ademnood met direkte verstikking. >100mA dodelijk.

Naar aanleiding van een onderzoek destijds naar de gevaren om telecomaparatuur in straatcabines te voeden door 120Vdc via de telefoonkabels te voorzien heb ik die materie goed uitgepluisd.
AC is vooral gevaarlijker doordat bij stromen vanaf 50 mA reeds hartritmestornissen kunnen optreden die fataal zijn.Bij DC is dat niet het geval. Dat één der verschijnselen ademnood zou zijn vanaf 20mA met directe verstikking tussen 30 en 100mA is sterk overdreven. Al kan natuurlijk elke functie van je lichaam verstoord raken bij sterke elektrocutie, ademhalingsproblemen zijn niet waar je meteen aan moet denken, en zeker niet bij dergelijke kleine stromen, enkel het hart is daarvoor gevoelig vanaf 50mA, en dan enkel bij wisselstroom...

Er zijn marges en de gevolgen zijn sterk afhankelijk van het lichaam, de tijdsduur, de weg door het lichaam, temperatuur, klimaat.

De eerste drie factoren kloppen, maar dat het gevaar afhankelijk zou zijn van de temperatuur is eveneens onzin. Noch de lichaamstemperatuur noch de omgevinstemperatuur hebben daar enige invloed op.

En natuurlijk het klimaat om het helemaal actueel te maken.
Straks staat weer in de krant: 'kans op elektrocutie sterk toegenomen door de klimaatverandering' We moeten zo snel mogelijk onze stikstofuitstoot verminderen. Gelieve dus het gebruik van uien te beperken.:-)

fred101

Golden Member

Warm weer = meer zweten = lagere weerstand = meer kans op elektrocutie :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Jaja, en het is ook direct afhankelijk van je schoenen.
Als je aan den ellentriek prutst op blote voeten heb je meer kans op elektrocutie dan op sloefkes. untsoweiter...
En vooral je handen afdrogen na het wassen voor je spanningsvoerende delen aanraakt.

Henry S.

Moderator

Goed zo, blijf in je 'ik het het beter' bubbel.

Deze OT 'discussie' kunnen we afsluiten. Ik verwijs nog even naar de HV sticky: https://www.circuitsonline.net/forum/view/14242

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten