Beste mensen,
Een BMW 1600 (1970) heeft een lichtschakelaar met daarin ook een draadgewonden potmeter om de dashboard lichtjes te regelen.
De weerstand van de potmeter varieert van 0 tot 11 Ohm.
Er hangen 4 dashboard lampjes aan van ongeveer 5 Watt (lampjes 'a' schema detail 2)
De spanning is 12 volt
De potmeter zit in serie: batterij +, zekering, schakelaar (58R), potmeter midden (58a), lampjes (58b), batterij min. (schema detail 1)
De schakelaar wordt heet, dat schijnt vaker voor te komen. Ik vraag me af waarom dat is.
Het lijkt me logisch dat de weerstandsdraad vermogen dissipeert. En dus warm wordt. Ik neem aan dat die zo ontworpen is dat hij dat aankan. Maar gaan roken??
Misschien zijn het slechte kontakten?
Er zit 1 middenkontakt (aangesloten op 58a) dat sleept over de draad. De weerstandsdraad is verder aangesloten op 58b en het andere einde ligt los eigenlijk.