Dashboard lampjes, sterkte regeling

Beste mensen,

Een BMW 1600 (1970) heeft een lichtschakelaar met daarin ook een draadgewonden potmeter om de dashboard lichtjes te regelen.
De weerstand van de potmeter varieert van 0 tot 11 Ohm.
Er hangen 4 dashboard lampjes aan van ongeveer 5 Watt (lampjes 'a' schema detail 2)
De spanning is 12 volt

De potmeter zit in serie: batterij +, zekering, schakelaar (58R), potmeter midden (58a), lampjes (58b), batterij min. (schema detail 1)

De schakelaar wordt heet, dat schijnt vaker voor te komen. Ik vraag me af waarom dat is.
Het lijkt me logisch dat de weerstandsdraad vermogen dissipeert. En dus warm wordt. Ik neem aan dat die zo ontworpen is dat hij dat aankan. Maar gaan roken??

Misschien zijn het slechte kontakten?
Er zit 1 middenkontakt (aangesloten op 58a) dat sleept over de draad. De weerstandsdraad is verder aangesloten op 58b en het andere einde ligt los eigenlijk.

RAAF12

Golden Member

Roken is niet goed kan je zien wat heeft gerookt? Het werkt allemaal wel zoals het bedoeld is? Als de schakelaar heet wordt zal die misschien overgangsweerstand hebben. Dat is te testen door die tijdelijk te overbruggen.

Henry S.

Moderator

Het sleepcontact en/of de contactbaan is versleten. Hier hebben latere modelen ook last van, zelfs 30 jaar later.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Draadgewonden potmeters voor het dimmen van het licht hebben het meest 'moeilijk' als je ze maar heel ietsje laat dimmen.

De verlichting brandt dan nog bijna op volle sterkte, dus de stroom door de potmeter is dan nog bijna maximaal. Maar omdat de potmeter dan maar net een klein stukje is ingeschakeld, wordt er maar 1 of 2 windingen gebruikt en die worden dan heel erg heet. Langdurig in deze stand zou problemen kunnen geven.

Met de potmeter op bijvoorbeeld de middenstand is de stroom al veel kleiner en wordt de warmteontwikkeling verdeeld over meer windingen.

Dank voor de reacties, ik ga toch maar het ding openmaken, hoewel dat eigenlijk niet kan zonder schade. Ze zijn vrijwel niet meer te koop, en zoja, dat valt lastig te beoordelen of ze niet hetzelfde euvel hebben.

5w lampjes zijn volgens mij te zwaar. Er horen dacht ik 3w lampjes in.
Dat kan het probleem misschien zijn.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 2 juni 2023 21:31:18 schreef Paul Welther:
5w lampjes zijn volgens mij te zwaar. Er horen dacht ik 3w lampjes in.
Dat kan het probleem misschien zijn.

Ik had bij een andere BMW die toevallig in de buurt was een lampje gemeten, trok 350 mA bij 12 volt, dat is 4,2 Watt. Drie watt zal beter zijn, ik vroeg me af of ze in die vorm te krijgen waren.
Trouwens Paul, het is een Heritage Cars auto, maar dat had je wel begrepen misschien.

Nu zeker .... duurde even voor het kwartje viel.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op vrijdag 2 juni 2023 22:06:30 (57%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik neem aan dat je de lichtsterkte van de lampjes een keer instelt en dan zo laat. Dan kan je toch gewoon de potmeter vervangen door een vaste weerstand, die ook het opgenomen vermogen aankan?

Jacques van Montfort
RAAF12

Golden Member

Dit zijn liefhebberauto's en ik kan me zo voorstellen dat ze alles authentiek willen hebben. Die potmeter zal best uit elkaar kunnen, misschien is die gefelst of perspassing? Plaats anders een duidelijke foto van de constructie. Het is zelfs mogelijk een andere wire-wound te slopen om daarmee deze weer te restaureren.