Russische GPS nu niet meer correct, door aanvallen met droons zit er een moedwillige fout in, hoe reageert een systeem dat meerdere GPS systemen ontvangt? ( kan je het in het systeem GLONAS uitzetten, zo niet, wat zijn de gevolgen....(voor gebruik in NL)

Ik ken dat bericht (nog) niet. Hoe dan ook zou het verlies maar klein zijn; het systeem was al nooit zo best, en ook niet echt voor onze regionen bedoeld.
https://www.rferl.org/a/russia-satellites-ukraine-war-gps/31797618.htm…

Bing in Edge doet ook Nederlands en geeft dit antwoord

# Bing
Het is mogelijk om GLONASS uit te schakelen op de Paradyme en GeoSteer RTK-systemen. GLONASS is het Russische equivalent van GPS en wordt ondersteund door de meeste moderne navigatiesystemen. Het is echter niet duidelijk of het uitschakelen van GLONASS de storingen oplost die worden veroorzaakt door de Russische satelliet. Het is daarom aan te raden om contact op te nemen met de dealer van uw navigatiesysteem voor meer informatie over het uitschakelen van GLONASS of het installeren van nieuwe software.
Ik hoop dat dit helpt. Laat het me weten als je nog andere vragen hebt.

eigen bijdrage: driehoekjes zijn Glonas

Oei, ik was me van niets bewust, en ik gebruik cheapo USB-ontvangertjes die zowel Glonass (sic!) als GPS ontvangen. Ik ga er mee aan de slag en laat iets weten - als ik ooit iets heb om te laten weten.

Intussen wil ik toch even enkele insecten copuleren:
Russische GPS dat bestaat niet, is een contradictio in terminis. Het toverwoord is [GNSS].
GPS = US'aanse GNSS
Glonass = Russische GNSS
Beidou = Chineesche GNSS
Galileo = Europese GNSS
(en er zijn er nog een paar, in diverse stadia van ontwikkeling en dekkingsgraad, bv. Japan, India, ... Nog eventjes wachten op Noord-Korea)

De meeste moderne gps ontvangers kunnen zelfs gelijktijdig 3 GNSS ontvangen, vb GPS, GLONAS en GALILEO (vb ublox M8 / M10). De ublox M9 doet zelfs 4 GNSS simultaan. Het zou mij sterk verwonderen indien GLONAS totaal de mist in gaat, dat deze ontvangers dan grote fouten gaan vertonen. Volgens mij worden dan gewoon de Glonas signalen niet meer gebruikt in de "navigatie oplossing".
Ik heb alleszins de laatste maanden geen enkel probleem vastgesteld in de metingen voor GPS-speedsurfen (3 GNSS simultaan).
Voor de geinteresseerden : https://github.com/RP6conrad/ESP-GPS-Logger/blob/master/README.md

Alle satelliet navigatie systemen hebben een militaire kant die door het leger aan of uit gezet kan worden. Er wordt bij het aanzetten extra code toegevoegd die tot gevolg heeft dat datapunten gaan afwijken tenzij je de code hebt om dat ongedaan te maken. Het komt mij niet vreemd over als Rusland dat momenteel heeft aanstaan gezien de situatie in de wereld. Dus voorlopig geen Glonas gebruiken en wellicht ook geen Galileo. Voor zover ik weet kun je bij de instellingen opgeven met welke systemen je GPS moet werken, ik heb er maar een paar en niet allemaal, dus het zou zomaar kunnen dat er afwijkingen zijn.

De tijd dat "burger gps" een veel slechtere nauwkeurigheid had dan "militaire gps" zijn lang voorbij (zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system#Opzettelijke_d…).
Een moderne gps ontvanger heeft nu een positie nauwkeurigheid van enkele meters. Het kan nog veel nauwkeuriger met RTK GPS : hier wordt dan gecorrigeerd via een basis station met vaste positie. Hier worden nauwkeurigheden behaald van enkele cm !! Elke moderne boer gebruikt deze systemen in het veld, hun tractoren worden gestuurd aan de hand van deze RTK gps. Ook landmeters en in de civiele techniek is RTK gps niet meer weg te denken.
Bewuste degradatie van nauwkeurigheid kan nog altijd, maar omdat er momenteel 4 GNSS (USA : GPS, EUR : GALILEO, Rusland : GLONAS, China : BEIDOU) vrij bruikbaar zijn, brengt dit geen zoden meer aan de dijk.

Met jouw info zal de Bing AI wel beter worden.Via de bots die alles afgraven zal het er wel bijgezet worden. Maar wellicht gaat het sneller als ik het zelf even doe. Ga message 1 even editten en nog eens de vraag erin dumpen. Leuk! edit: zo snel gaat dat niet.....
Dus maar even een nieuwe vraag gesteld

Ontvangen bericht. De prijs van een GPS RKC systeem voor particulieren kan variëren afhankelijk van de specificaties en de leverancier. Op traktorpool.nl kunt u tweedehands GPS-systemen vinden tegen de beste prijzen bij professionele handelaren of particuliere aanbieders. Op rtk-gps.nl kunt u RTK Autosteer systemen vinden voor een betaalbare prijs. Bij RTK-GPS.nl krijgt u het systeem eerst één maand op proef. Ik raad u aan om contact op te nemen met een leverancier van GPS RKC systemen voor meer informatie over de prijzen en specificaties. Ik hoop dat dit antwoord uw vraag beantwoordt. Laat het me weten als u nog meer vragen heeft.
Meer informatie:
1. traktorpool.nl
2. rtk-gps.nl
3. elocktron.nl

Ik vrees dat dit toch wel snel foragebruik zal verminderen. Vaak betere info van all over de world!!!! Kneusjes die geen verstandig woord kunnen uitbrengen zijn er vooral de dupe van. Blijft het klootjsvolk met een laag !Q, domme praat en politieke (woke) zwamjurken en de laaggeschoolden over! No offence maar een redelijke inschatting mijnerzijds wat we kunnen verwachten. Ik denk dat mijn gestudeerde dochter (die ik gisteren met een N=1) opmerking nog even uit de koers kon brengen, nu een beetje in de lach schiet. (Pa, wat doe je nou weer je bent oud!)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (17%)]