Je kunt er niets mee, maar je kunt of wilt het ook niet verklaren. En die verklaring is juist waar ik naar zoek.
Ik wil best aannemen dat je meerder boems hebt meegemaakt, maar ik geloof er nog steeds geen bal van dat die boem veroorzaakt wordt doordat 2 accu's in serie staan. Volgens mij zijn het gewoon toevallige gebeurtenissen. Dus wie het kan uitleggen, kom maar op.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 19 juni 2023 20:45:02 schreef Jazeker:
Je kunt nou wel blijven volhouden, feit is dat in serie geschakelde startaccu's met regelmaat een probleem laten zien.
Daarnaast is er geen afdoende device beschikbaar om dit te takkelen.Vandaar mijn suggestie om elke accu z'n eigen lader te geven.
Want daarmee los je overladen van een van de 2 accu's wel op.
Vraag is wat mij betreft slechts of dit technisch 100% ok is.
Dit is technisch okay, zolang je laders secundair zwevend (gescheiden) zijn en je oplet dat de laadtoestand van beide accu's hetzelfde is voordat je ze in serie gaat ontladen.
De enige scenario's die ik me kan voorstellen waarin seriegeschakelde accu's eerder BOEM zeggen dan losse accu's, zijn gevallen waarin 1 accu gaar is en de ander iets minder gaar. Of gevallen waarin ongelijke accu's gebruikt zijn of ongelijke laadtoestand of belasting voorkomt.
Dus ook ik zoek naar een verklaring, want je zal ongetwijfeld weten wat je hebt meegemaakt dus blijft over het waardoor.
Immers is je doel om te voorkomen wat je hebt meegemaakt, en misschien kom je met willekeurige maatregelen een heel eind (hoopte Samsung toen ze last hadden van om verschillende redenen ontploffende Galaxy notes die ondanks alle maatregelen toch bleven ontploffen) maar begrijpen is beter en dat doe je pas als je weet waarom het misging.
En dat is niet (alleen maar) omdat ze in serie staan.
EDIT: begrijp ik uit je startpost dat je inderdaad twee verschillende accu's in serie hebt staan? Een R en een S ofzo?
benleentje
Golden Member
Op 19 juni 2023 10:34:53 schreef KlaasZ:
Ik zie eigenlijk het hele probleem niet.
Een loodaccu van 12V bestaat uit 6 cellen in serie. Die worden onderling ook niet gebalanceerd en daar maakt niemand zich zorgen over. Nu heb je 12 cellen in serie, maar dat maakt volgens mij niks uit.
Er kan alleen maar verschil ontstaan als de accu's niet identiek zijn.
Onze heftruck van 48 volt heeft eigenlijk 24 afzonderlijke accu's van elk 2V en die is 13 jaar oude geworden dat is erg oud. En toch moet de accu af en toe gebalanceerd worden maar dat doet de lader. Na het laden laad hij nog 15 minuten gepulst door. De cellen die al vol zijn die gaan ontgassen en de cellen die nog niet vol zijn laden gewoon door. De puls is iets van 30 seconde vol spanning en dan weer 30 seconde een wat lagere spanning om zo niet te veel warmte in de al volle cellen te ontwikkelen. Dus het maakt inderdaad geen bal uit of je een 12Vaccu of een 24V accu hebt, het zijn gewoon 6 0f 12 cellen die in serie staan.
Onze hoogwerkers werken ook op 48V en die hebben 4x 12Vaccu in serie daar zijn ook nooit problemen mee.
Ik begrijp de reacties maar in mijn directe (boot)omgeving zijn er in korte tijd 2 gevallen van een flinke BOEM met de bijbehorende gevolgen.
Het is wat mij betreft WEL een issue.
Loodaccu's zijn de meest veilige accu die er zijn en die zullen eerder droog koken dan boem doen. IK kan je met zekerheid vertellen dat een loodaccu nooit zal exploderen tijdens het laden. Wat er wel gebeurt is dat er tijden het laden gassen vrijkomen die boven de accu kunnen blijven hangen. De ruimte waar de accu staat moet zeker tijdens het laden goed geventileerd worden want anders is er een kans op boem. Maar dat is dus niet de accu zelf maar de gassen die niet weg kunnen.
Ik heb nog gedacht om elke accu zijn eigen 12 volt lader te geven.
Overladen per accu is dan misschien verleden tijd.
Dan heb je eerder kans op ongelijkheid in de accu's onderling en het is meer schadelijk dan goed. Een 24V lader zal nooit 1 van de accu overladen en dat kan ook niet. Een loodaccu is niet te overladen dat is een fabel en dikke onzin. Overladen is een toestand waarin er teveel energie in de accu zit zoals bv dat kan bij li-ion en ze onstabiel worden. Maar als een loodaccu vol is dan komt er niet meer lading in maar gaat hij enkel warmer worden en gaat hij gassen. En dat wil je ook want dan kan de ander accu ook volladen.
Dus nogmaals als een loodaccu aan het laden is dan neemt hij lading op in zijn platen als alle beschikbare plaats voor het opslaan van lading vol is dan kan hij dus geen lading meer opnemen. De stroom die je daarna nog in de accu stopt zorgt dan voor warmte.
Een accu heeft teveel interne weerstand waardoor de spanning over die accu lager is dan van de andere.
De andere accu krijgt hierdoor teveel spanning toebedeeld, de 24 volt lader wil tenslotte dat de ingestelde waarde gehaald wordt.
Gevolg: De goede accu gaat BOEM, de mindere accu was al minder.
Een accu die merkbaar teveel interne weerstand heeft moet je gewoon vervangen. punt einde discussie.
Maar er is wel een probleem de interne weerstand is ook een beetje afhankelijk van de lading in de accu. Dat er spanning verschillen per cel of accu zijn is niet zo een probleem.
Ik meet 14,24 en 14,55 volt bij laden tijdens absorptie.
Je hebt nu eenmaal 2 verschillende accu's met elke een iets andere capaciteit. De ene accu is bv 49,4Ah en de andere 51Ah dat zijn normale toleranties.
De accu met de kleinere capaciteit zit eerder vol en zal dus eerder een hoger klemspanning hebben. Totdat die kleinere accu vol is dan stijgt zijn klemspanning niet veel meer en dan trekt de ander bij.
En door het kleine toegestane verschil in capaciteit zullen ze elk ook een iets andere Ri hebben maar ook dat is geen probleem.
Je hebt pas problemen met de accu's als de spanning verschillen ruim 1V of meer worden.
Of als de startmotor niet meer goed rond wil gaan.
PS als ik van ee n48V accu de spanning per cel ga meten met bv een zuurweger dan zie is voor het laden ook grote verschillen van soms wel 0,1V per cel en als ik de maximum en minimum naast elkaar ligt soms wel 0,2V verschil, maar dit trekt altijd weer recht nadat de accu geladen is.
Jij hebt een verschil van 0,2V niet per cel maar tussen 2 accu's wat dus geen enkel probleem is.
Maar het ding gaat al balanceren bij 0,2 volt.
En met een beetje pech blijft dat ding balanceren.
Hoe weet de lader dat. Dat is toch gewoon 1 enkel 24V uitgang?
Ik ga me niet verdedigen of elke opmerking individueel beantwoorden.
Dan volgt er zeker weer een wedervraag en ben ik de hele avond bezig.
Daarnaast ontbreekt het me aan fundamentele kennis.
Ik zoek slechts een eenvoudige oplossing, een vorm van bewaking of anderszins, zonder tijdens het laden, al of niet continue, naar 2 voltmetertjes te hoeven staren.
RAAF12
Golden Member
Er zit hier heel veel kennis en ervaring en dat jij dat (nog) niet hebt is prima. Maar Boem verhalen zonder duidelijke bronvermeldingen zijn wel een zwaktebod. Het beste lijkt mij dat je de fabrikant/leverancier eens belt en daar de vraag stellen of via de website. Ik hoop dat ze je voor je gemoedsrust kunnen overtuigen dat zij veilige producten maken en dat je die bang hoeft te zijn voor een 'boem'
Topfabrikant, en de laders worden over de hele wereld verkocht!
benleentje
Golden Member
Ik zoek slechts een eenvoudige oplossing, een vorm van bewaking of anderszins, zonder tijdens het laden, al of niet continue, naar 2 voltmetertjes te hoeven staren.
Dat doe je met een goede 24V lader waar alles al inzit. En goede zal de ongelijkheid in spanning na het opladen wegwerken. Maar je zal altijd iets aan ongelijkheid meten en 0,2V verschil is gewoon zo goed als geen verschil. HEt is pas erg als je startmotor niet meer rond wil gaan.
En dat een accu boem kan doen is gewoon zorgen voor goede ventilatie.
In onze reachtruck zit de accu normaal in het frame. Als die geladen moet worden dan zit er een hendel en dan beweegt de accu met de mast mee tot buiten het frame. En dan pas mag je hem gaan opladen dat staat ook zo in de handleiding.
Onze andere heftruck heeft dan een hendel waarme je de hel bovenbouw ca 80 graden kantelt en dan komt de accu geheel vrij.
De elektrische pallet wagen heeft een klep boven de accu die tijden het laden moet worden open geklapt.
Al deze dingen staan in de handleidingen en is er voor dat de gassen die uit de accu komen tijden het laden weg kunne en niet ophopen.
Als je een ruimte hebt waarin er ik dacnt mer als 10 accu's tegelijk geladen kunnen worden dan zijn er zelf speciale eisen aan die ruimte. Die speciale eisen zijn er ook op een boot, maar wie weet dat of houd zich eraan?
Nu is een gesloten accu wel zo dat het gas er normaal gesproken er niet uit kan, maar als de accu gaar/ slecht beginnen te worden dan kan het gas er alsnog uit. Dat gas is waterstofgas en licht ontvlambaar en in de juiste samenstelling met de lucht kan het exploderen. dat noemt met de LEL level
https://www.in1keervca.nl/blog/wat-betekenen-lel-en-uel
Om te zorgen dat je onder de lel blijft is goede ventilatie belangrijk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 19 juni 2023 23:41:27 schreef Jazeker:
Ik ga me niet verdedigen of elke opmerking individueel beantwoorden.
Dan volgt er zeker weer een wedervraag en ben ik de hele avond bezig.
Daarnaast ontbreekt het me aan fundamentele kennis.Ik zoek slechts een eenvoudige oplossing, een vorm van bewaking of anderszins, zonder tijdens het laden, al of niet continue, naar 2 voltmetertjes te hoeven staren.
Dus je weet al een oplossingsrichting zonder dat je het probleem kent of begrijpt. Dat is het moment waarop je naar anderen zult moeten luisteren als je iets wilt bereiken.
Omdat je daar niet op ingaat, ga ik ervan uit dat je inderdaad 2 iets verschillende types accu's hebt zoals in de startpost vermeld. Dat, en/of een klein capaciteitsverschil kan het spanningsverschil verklaren. Een verschil dat trouwens nu niet alarmerend groot is, maar als er fysieke verschillen in de accu's zijn of de slijtagetoestand is niet hetzelfde dan kan dat natuurlijk wel een keer groter worden. Dat verhelp je niet door ze apart te laden.
Ik ken de precieze verschillen tussen de types niet, maar bedenk dat een eventuele ongelijkheid op den duur net zo goed voor problemen gaat zorgen tijdens het ontladen. Misschien zou je ze überhaupt niet in serie moeten willen zetten. Dan is jouw probleem dus niet alleen het vinden van een lader, maar ook van een nieuw stel accu's. Van exact hetzelfde type, dus geen letter die verschilt in het typenummer, en om andere verschillen uit te sluiten ook maar meteen uit dezelfde batch (of in 1 behuizing onder de naam 24V accu).
Daarmee voorkom je dat ze scheeftrekken tijdens het ontladen, en minstens zo goed dat ze scheeftrekken tijdens het laden.
Dit betreft een oplossing die aan jouw eis voldoet dat je niet naar twee voltmetertjes moet staren.
Op 19 juni 2023 23:41:27 schreef Jazeker:
Daarnaast ontbreekt het me aan fundamentele kennis.
Doe dan maar gewoon wat anderen hier aanbevelen. Gewoon de twee accu's in serie houden en opladen met 24V of iets meer en je er verder geen zorgen over maken.
Heel simpel gesteld, elke (lood)accu is een pakket van in serie geschakelde cellen volgens de spanning die je nodig hebt.
Heftrucks zijn vaak pakketten van losse cellen, tot wel 100V soms.
Die worden allemaal in serie geladen.
Als je een 12V accu laadt staan er 6 cellen in serie.
Als je 24V nodig hebt en hierbij 2x12V accu's gebruikt staan er gewoon 12 cellen in serie. Dat is het leuke aan lood-accu's, daarbij kan dat perfect.
De ladingstoestand daarvan moet je eigenlijk vaststellen met een zuurweger, en dit per cel. Het leuke aan de lood-accu's is dat je deze perfect vol kan duwen zonder cellen stuk te maken. Het enige minpunt is dat bij het (over)laden er een ontleding van het water plaatsvindt waardoor er gassen ontsnappen en je water moet toevoegen.
Andere accu's kunnen niet overweg met ontladen, daar is geen 'afvoer' van energie wanneer de cel vol is en dit kan leiden tot andere fenomenen. Bij lood accu's in heftrucks wordt hiervan gebruik gemaakt, het balanceren is eigenlijk gecontroleerd overladen om er voor te zorgen dat alle cellen ook op hetzelfde niveau geraken. Bij bv li-ion heb je hiervoor een bms nodig, bij lood-accu's gewoon langer doorladen met een lagere stroom.
Op 20 juni 2023 03:59:36 schreef maartenbakker:
[...]
Omdat je daar niet op ingaat, ga ik ervan uit dat je inderdaad 2 iets verschillende types accu's hebt zoals in de startpost vermeld. Dat, en/of een klein capaciteitsverschil kan het spanningsverschil verklaren. Een verschil dat trouwens nu niet alarmerend groot is, maar als er fysieke verschillen in de accu's zijn of de slijtagetoestand is niet hetzelfde dan kan dat natuurlijk wel een keer groter worden. Dat verhelp je niet door ze apart te laden.Ik ken de precieze verschillen tussen de types niet, maar bedenk dat een eventuele ongelijkheid op den duur net zo goed voor problemen gaat zorgen tijdens het ontladen. Misschien zou je ze überhaupt niet in serie moeten willen zetten. Dan is jouw probleem dus niet alleen het vinden van een lader, maar ook van een nieuw stel accu's. Van exact hetzelfde type, dus geen letter die verschilt in het typenummer, en om andere verschillen uit te sluiten ook maar meteen uit dezelfde batch (of in 1 behuizing onder de naam 24V accu).
Helemaal aan het begin van deze discussie heb ik het uitgezocht en gepost, het gaat om accu's met gespiegelde polen voor "netjes" aansluiten. TS heeft dat bevestigd, accu's zijn gelijk merk, type, capaciteit en leeftijd. Alleen de + en - pool zijn gespiegeld.
Dus in verschillen tussen accu's zou ik het niet zoeken.
Op 20 juni 2023 09:33:36 schreef Henk H.:
[...]Helemaal aan het begin van deze discussie heb ik het uitgezocht en gepost, het gaat om accu's met gespiegelde polen voor "netjes" aansluiten. TS heeft dat bevestigd, accu's zijn gelijk merk, type, capaciteit en leeftijd. Alleen de + en - pool zijn gespiegeld.
Alle vragen die de TS gesteld heeft zijn inmiddels meerder keren beantwoord. 'K geef het op.
Het laatste (Henk H.) klopt.
Goed gezien/onthouden!
Ik wil best een aantal aanbevelingen accepteren.
Wat ik niet accepteer is dat BOEM simpelweg kan plaatsvinden.
En BOEM wordt veroorzaakt door overlading van (een der) accu's, door wat voor oorzaak dan ook.
De 2 situaties die ik vernomen heb m.b.t. BOEM geven mij geen aanleiding de oorzaak te zoeken in gepruts aan de installatie of in ouderdom.
Nog iets:
Waarom hebben we in een boot bilgeschakelaars?
Waarom hebben we in een boot temperatuurbewaking in het motorruim?
En zo kan ik nog 10 voorbeelden noemen.
Ook deze bewakingsapparatuur kun je afdoen met 'onnodig' want, enz, enz.
Maar ik geloof er wel in.
Ik blijf herhalen: Ik zou graag een device hebben die de situatie monitort.
Jullie zijn de eersten, en terecht, die altijd roepen 'meten is weten'.
Waarom is er geen klein device die constant meet en bij een instelbaar verschil mij dat verschil laat weten?
Hoe moeilijk kan dit zijn?
Die Victron battery balancer is al genoemd. Is niet instelbaar qua alarmwaarde, maar kan wel balanceren om te voorkomen dat één van de accu's overladen raakt.
Wellicht heb ik er overheen gelezen, maar ik begrijp niet helemaal waarom dat geen oplossing is/kan zijn, of iets dat geprobeerd kan worden? Prijs ca 7 tientjes, geen kleingeld maar kost ook geen rib uit je lijf.
Op 20 juni 2023 10:25:58 schreef Jazeker:
Het laatste (Henk H.) klopt.
Goed gezien/onthouden!Ik wil best een aantal aanbevelingen accepteren.
En BOEM wordt veroorzaakt door overlading van (een der) accu's, door wat voor oorzaak dan ook.
Als je alles al weet waarom vraag je daar dan naar?
De 2 situaties die ik vernomen heb m.b.t. BOEM geven mij geen aanleiding de oorzaak te zoeken in gepruts aan de installatie of in ouderdom.
Ik blijf herhalen: Ik zou graag een device hebben die de situatie monitort.
Jullie zijn de eersten die altijd roepen 'meten is weten' en terecht.
Waarom is er geen klein device die constant meet en bij een instelbaar verschil mij dat verschil laat weten?
Hoe moeilijk kan dit zijn?
Dat is helemaal niet niet moeilijk. Dat soort van apparatuur bestaat al vele jaren.
In vroeger tijden waren dit soort van dingen gebruikelijk:
Er stonden meethuizen vol met dit soort apparaten. En een hele afdeling mensen om de stapel geproduceerd papier te verwerken.
En ik heb zelf een soort van dingetje op basis van een arduino gebouwd om inderdaad de accuspanning te monitoren van de accu's van een meetapparaat (zelf ook weer een logger) dat op een onmogelijke plaats gedurende lagere tijd zijn werk moest doen. De accu's haalde de tijdspanne niet. Met de logger hebben we uit eindelijk de oorzaak gevonden. Te hoge omgevingstemperatuur en te snel oxiderende contacten.
Echt moeilijk was dit niet.
Maar je kunt het ook gewoon kopen hoor.
Deze bijvoorbeeld:
https://www.mobilenergy.nl/e-xpert-pro-hv-accu-monitor
Maar zelf zoeken is toch ook geen probleem?
https://www.google.com/search?q=accu+spannings+logger&tbm=isch&ved=2ah…
Hiermee kun je na de boem zien wat er gebeurt is. Met de al genoemde over en onderspanningsbeveiligingen, hoofdschakelaars en accuscheiders en het apparaat dat Henk noemt kun je de boem misschien wel voorkomen.
Ik denk niet dat er iemand is die elke week megabytes aan data gaat lopen analyseren om alleen maar de conditie van de accu te weten. Dat doe je een keer als er een probleem is dat probleem los je vervolgens op. Daarna laat je alles aan speciaal aan daarvoor ontwikkelde automaten over. Het toestel van Henk dus of die onder en over-spannings beveiligingen.
maartenbakker
Golden Member
Op 20 juni 2023 09:33:36 schreef Henk H.:
[...]Helemaal aan het begin van deze discussie heb ik het uitgezocht en gepost, het gaat om accu's met gespiegelde polen voor "netjes" aansluiten. TS heeft dat bevestigd, accu's zijn gelijk merk, type, capaciteit en leeftijd. Alleen de + en - pool zijn gespiegeld.
Dat kon ik zo snel niet terugvinden toen ik het zocht... Maar daarmee zijn de belangrijkste punten aangevinkt en kunnen ze dus in serie gebruikt worden. Het kleine capaciteitsverschil vangt de lader op in de laatste fase van het laden. En als je inderdaad een lader met balancer gebruikt of een metertje dat alarm kan slaan bij een grote onbalans dan wordt dat ook geen groter probleem.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
Ik laat het even bezinken.
Deels hebben jullie best relevante punten.
Maar er zijn ook partijen die zweren bij 0,2 volt diff.
Ik weet het dus even niet.
Het mooiste zou zijn een simpel device dat beide spanningen meet en een belletje laat rinkelen vanaf een instelbare diff.
benleentje
Golden Member
Ik wil best een aantal aanbevelingen accepteren.
Even een vraag heb jij mijn vorige post wel gelezen?
Daarin staat toch vrij duidelijk waarom er explosie kan plaats vinden. Dat een accu die aan het laden gevaarlijk is en dat er een explosie kan veroorzaken is gewoon een feit en niets nieuws. Dat weet men al sinds de uitvinding ervan.
Maar het ligt niet aan de accu zelf of dat je hem aan het overladen bent maar gewoon omdat er zich waterstof aan het ophopen is boven de accu. Wanjt waterstof is lichter dan lucht en dat stijgt omhoog En dat moet je zien te voorkomen dat moet zo snel mogelijk weg. Als je bv een ventilatie opnening hebt die zeg 50 cm vanaf het plafond in de want zit dan hoopt zich boven dat ventilatie rooster nog steeds waterstof op. Een ventilatie rooster moet dus zo hoog mogelijk.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]
RAAF12
Golden Member
Op 20 juni 2023 21:39:28 schreef Jazeker:
Ik heb alle posts gelezen.
Dank daarvoor!!!
En wat is het plan? je kan ook nog een (IP) camera op de accu zetten en monitoren. Die kan je instellen op bewegingsdetectie. Zodra er iets ontsnapt ( is ook hoorbaar met een sensitive microfoon in de cam) en/of plof deformatie geluiden gaat het alarm op je telefoon af. Wat ook kan dat je een device zoals die iPhone pepermuntjes* op de accu legt zo gauw die gaat verplaatsen krijg je een alarm signaal. Ben je op tijd om te kijken wat er aan de hand is. There are no problems, only solutions (John Lennon)
* AirTag https://www.apple.com/nl/airtag/
ps. Nieuwere telefoons in de duurdere serie hebben als bonus een 3D LIDAR scanner!!!! geen aandelen, helaas Sinterklaas
Wel een 13 Pro Max met een magnetische achterzijde.
RAAF12
Golden Member
Info. Ik heb meer moeite gedaan en kostbare tijd verspilt aan jou. Go figure. Troll.
Don't feed the trolls. (ben ik er toch weer ingetrapt
)
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]
Ik heb iedereen bedankt (jou dus ook) voor de bijdragen.
Ook heb ik gemeld dat ik het even laat bezinken.
Om dan beledigd te zijn na zelf een onzin post te hebben geplaatst lijkt me wat overdreven.
Dat bezinken hoeft niet zo lang te duren. De uitkomst van dit topic is dat je een probleem ziet wat niet bestaat.
Er zijn tal van voertuigen met 2 accu's in serie waar helemaal niets wordt gedaan aan balansering. Dus maak je niet te sappel.
Waarom vaak gezeik aan het eind van een discussie?
Ik bepaal zelf om dat bezinken korter of langer duurt.
Daar heb ik jou niet voor nodig
.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Om te beseffen dat er met die batterijen en hun installatie nix mis hoeft te zijn is er inderdaad al meer dan genoeg tijd geweest, en het werd langs alle mogelijke kanten gemeld.
Begrijpelijk dan ook dat niet velen zich geroepen voelden om te helpen bij het oplossen van een probleem dat helemaal geen probleem is.
Om in te zien dat het postgedrag heel erg op een trolletje leek is er misschien wel wat tijd nodig, ja, dat kan ik me wel voorstellen. Het komt allemaal wel goed, mits wat tijd en wat boterhammen, zoals men in het Antwerpse zegt.