Hoi,

Ik ben nav. je advies om met een externe laadstroom een 'zetje' te geven de verbindingen gaan nalopen. Conclusie, één van twee aansluitingen (degene met de thermo zekeringen voor op de cellen had ik met de minus ipv. plus verbonden. Vandaar dathet laden niet startte ! Na dit te hebben gecorrigeerd is het probleem verholpen en kon de acccu geladen worden.
Voordat ik tot dit punt kwam heb ik de zekeringen opgezocht zoals door jou beschreven, gevonden(zie foto)en doorgemeten (op de printplaat weliswaar) en kreeg een weerstand waarde zien.Wat is funktie van (compleet) zwarte en kleine bruin blokje onderdeel?
Als ik deze had moeten vervangen dan heb ik een heatgun moeten gebruiken of bestaan er andere oplossingen trucs ?
Ook de overige 'zwevende' zekeringen had eerst gecontroleerd en waren OK.

Afijn, je lees tussen mijn regels door dat ik doorsnee hobbiest ben maar mij graag de 'in & outs' eigen wil maken op dit gebied. Dus ik stel mij op als een spons ihkv. je/jullie aangereikte informatie.

Het laad-FET verhaal kan alleen nog niet plaatsen. Ik zal eerdaags een foto er van maken.(vergeten) Misschien dat je die kunt aanwijzen ? Altijd goed om op de hoogte te zijn van overige doemscenario's ;)

Ander vraagje : Als ik de nieuwe actieradius wil berekenen dan pas ik de formule Voltage x Ah= Kwh toe ? Welke waarde kies ik nu voor Ah?

Bedankt alvast !

Het is gemiddelde spanning (b.v. 3.7V * 10) maal Ah van de accu (bijvoorbeeld 4 * 2900mAh = 4*2.9Ah) en dan krijg je Wh (niet kWh).

In mijn voorbeeld is het 10*3.7V*4*2.9Ah = 429.20 Wh.

Ik hou er altijd van om ook gewoon de eenheden mee te nemen in berekeningen. Waar voor getalletjes geldt 2 * 3 = 6, geldt voor eenheden dingen als V * A = W. En link heb je dus een "h" die rechts ook weer terugkomt. Als je "h" schrijft als "3600s" en weet dat W*s = J, dan kan je ook de energie in de accu uitrekenen in Joules.

Op 22 juni 2023 00:42:23 schreef Charlsss:
Hoi,

Ik ben nav. je advies om met een externe laadstroom een 'zetje' te geven de verbindingen gaan nalopen. Conclusie, één van twee aansluitingen (degene met de thermo zekeringen voor op de cellen had ik met de minus ipv. plus verbonden. Vandaar dathet laden niet startte !

Les voor de volgende keer ;) Niet denken 'dat zit wel goed' maar jezelf wantrouwen en alles nógmaals nalopen. In dit geval is het goed afgelopen, maar dergelijke energiebronnen maken geen geintjes en er zit geen aan/uit schakelaar op ;)

Voordat ik tot dit punt kwam heb ik de zekeringen opgezocht zoals door jou beschreven, gevonden(zie foto)en doorgemeten (op de printplaat weliswaar) en kreeg een weerstand waarde zien.Wat is funktie van (compleet) zwarte en kleine bruin blokje onderdeel?

Zo te zien is dat een diode ;) Eronder zitten de shunts, meetweerstanden in Nederlandse taal (die twee onderdeeltjes met R002 erop). Daarover valt een kleine spanning die afhankelijk is van de stroom erdoor. Die spanning wordt door het BMS IC gemeten en geeft zo een accurate restlading-voorspelling.

Áls er een logische zekering op de print zit, zit die vaak heel dicht bij de pack-plus aansluiting op de print. In fietsaccu's is dat ding al snel zo lang als het laatste kootje van je pink en - afhankelijk van de dikte van je pink :D - ook net zo breed als het laatste kootje van je pink en zo een millimeter of 5 hoog zo niet hoger.
http://m-voorloop.nl/techniek/revisie-bebob-accu/bebob-v90rm-scp-logic-fuse-12ah4-dexerials.jpg
Je ziet hier een afbeelding uit een van m'n eigen 14,4 Volt videocamera-accu's. De zekering daarin is veel kleiner, maar het uiterlijk verschilt amper van de grotere varianten voor hogere stromen en spanningen. Ook de opdruk is vrijwel gelijk.

Als ik deze had moeten vervangen dan heb ik een heatgun moeten gebruiken of bestaan er andere oplossingen trucs ?

Lastig ;) ik moest er in mijn accu's twee vervangen en kwam er toen achter dat het bovenstukje stukje plastic was en geen keramiek of van dat keiharde spul waar IC's mee omgeven worden. De bovenkant smolt binnen de kortste keren ;)

De andere heb ik geloof ik met bijwarmen met hete lucht en een fijne punt en flux gesoldeerd, om te voorkomen dat ik weer de bovenkant naar de knoppen zou helpen.

Afijn, je lees tussen mijn regels door dat ik doorsnee hobbiest ben maar mij graag de 'in & outs' eigen wil maken op dit gebied. Dus ik stel mij op als een spons ihkv. je/jullie aangereikte informatie.

Dat geeft niet ;) Ik was tot pakweg 3 jaar terug ook nog een totale leek op het gebied van lithium-accu's (nou ja, ik wist wel een beetje hoe ze geladen moesten worden, maar dat was het).

En toen wou ik de accu's van m'n videocamera reviseren omdat die allemaal met gare cellen kampten.

Na 9 maanden zelfstudie lukte het me de eerste weer tot leven te wekken en in die tussentijd heb ik gigantisch veel geleerd, waaronder dat de wereld van beveiligde gas gauges een wat schmmig wereldje is waar bakken met geld in omgaan.

Het laad-FET verhaal kan alleen nog niet plaatsen. Ik zal eerdaags een foto er van maken.(vergeten) Misschien dat je die kunt aanwijzen ? Altijd goed om op de hoogte te zijn van overige doemscenario's ;)

Dat doet dan nu ook niet meer zo ter zake ;) Het ging er om dat punt te vinden om te meten of er ergens iets mis was.

Wederom een plaatje van een van m'n accu's (niet schrikken ;) ):

http://m-voorloop.nl/techniek/revisie-bebob-accu/bebob-v90rm-batt-print-pcb-componenten-parts.jpg

Links zie je die twee zwarte vlakjes, waar de print ook barst van die 'zilveren gaatjes' zeg maar. Dat zijn de laad- en ontlaadFETs. In fietsaccu's zijn het er vaak meer en kan het ook een ander model zijn.

Áls er iets mis met de spanning van je pack, begin je over het algemeen eerst met meten van de packspanning: de spanning dus rechtstreeks op de cellen waar ze op de print aangesloten zijn.

Als dat oké is, meet je de spanning van het pack tussen pack-minus en pack-plus-na-logische-zekering: als die laatste namelijk door is, is er een enorme spanningsval te meten (duidelijk) of je verliest een paar Volt maar er kan geen grote stroom meer lopen (minder duidelijk) omdat de zekering als het ware een weerstand geworden is.

Is de zekering in orde, dan kun je de spanning van pack-minus naar plus meten, maar dan op het punt waar de eerste FET in het circuit zit (de laad- en ontlaadFET staan vaak in serie met elkaar).

Als je daar nog goede spanning meet, maar op het knooppunt tussen de twee FETs in niets of een afwijkende waarde, dan kan het zijn dat de FET spert (en dat kan gewoon terecht zijn, als het BMS die FET laat sperren, hoeft dat niet meteen een defect te betekenen).
Als het BMS de FET openstuurt maar de FET defect is, dan meet je vaak een spanningsval of zelfs helemaal niets.

Is de eerste FET goed, dan kun je je richten op de tweede: komt de spanning ook daar goed doorheen, dan is praktisch alles wel in orde. In mijn video-accu's zit weliswaar nog een 15 Ampère klassieke zekering (in SMD-formaat weliswaar), maar verder zit er, op de meetweerstanden na, geen onderdeel meer in wat roet in het eten kan gooien.

Tipje: zoek in het datablad van (bijvoorbeeld) de BQ20Z65 eens het 'typical application circuit' op. Dan krijg je een globaal idee van de opbouw van accu's met beveiligings-elektronica en de plaats van laad- en ontlaadFETs.

Nee, de BQ20Z65 is geen fiets-accu beveiligings-chip, maar het principe verschilt amper van de grotere versies die meer cellen aankunnen. Hooguit wordt het alleen dan een Analog Front End (zeg maar alleen het deel dat de cellen monitort) en wordt het belangrijke deel (beslissingen nemen wat betreft afschakelen van de laad- of ontlaadFET) vaak overgelaten aan een externe controller.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt ;)

Hi,

Onderwijl dat ik probeer je in formatie te begrijpen/plaatsen heeft de volledig opgeladen accu onderwijl z'n 1e fietsrit achter de rug !
Hmmm, na enkele km's gaf de display al gauw 'lege accu' aan. Vervolgens volledig shutdown.
Constatering : meet geen uitgangsspanning op externe uitgang van de accu ! Wél op de accupack zelf. Snel de celgroepen doorgemeten en constateer meteen al dat de 1e 'celgroep' (gepositioneerd vanaf minus poolaansluiting BMS) nog maar 1 Volt bezit ?!
De BMS zou hier een stokje voor moeten steken dat celgroepen niet zo ver kunnen/mogen ontladen !?
Hiermee kan de conclusie worden getrokken dat deze BMS vervangen moet worden, lijkt mij? Is dit nog te bevestigen nav. doormeten bepaalde component(en) op de printplaat? Nu herinner ik mij ten tijdevan het ontmantelen van de accu mbt. de originele cellen óók de betreffende 1e cel(andere variant van 18650 cellen!) een lage eindwaarde meette! Ik trok de conclusie dat oa. deze cel oorzaak van het probleem was.(meerdere stonden bol,nl)
Nu heb ik een tweede gelijkwaardige accu die ik ook inmiddels heb ontmanteld en zal deze BMS toepassen Wordt weer een soldeerklusje ! Twee stappen vooruit...1 stap achteruit :S

Dat is het lastige van dit soort exercities: een accu, of beter gezegd de electronica die de boel beveiligt, kan om zoveel redenen stuk zijn.

Het is dan ook eigenlijk zaak om alles door te lichten. Bij de mijne deed (en kon) ik dat omdat ik de officiële interface van de fabrikant had aangeschaft.

Bij elke accu die ik zelf herstelde werd daarom voor aansluiten van nieuwe cellen gecontroleerd of elke beveiligingsfunctie nog werkte: immers, áls er iets stuk zou zijn, kon de accu een bloedlink stuk electronica worden.
Ook kon een defect balanceer-circuit roet in het eten gooien. Dan heb je er mooie nieuwe cellen aanhangen, wordt 1 groep meteen naar de knoppen geholpen omdat het balanceercircuit constant actief is.

Dat kun je in jouw accu ook nameten: er zit ergens een rijtje identieke onderdelen (2 of 3 weerstanden, vaak een condensator en een transistor of MOSFET of een spanningsbewakings-IC'tje met 3 pootjes.

En dat voor elke cel opnieuw zodat elke cel individueel gebalanceerd kan worden (in de praktijk wordt er geen lading van een te volle cel naar een minder volle cel verplaatst, maar het teveel aan energie in de ene cel opgestookt in een weerstandje of intern weerstandje in het BMS IC. Aan dat laatste kleeft vaak het nadeel dat het IC dan maar 1 of 2 cellen tegelijk kan 'affakkelen' omdat de IC-behuizing niet meer warmte kan dissiperen.

Vaak staat een deel van dat circuit parallel aan de cel: door over een deel van het circuit te meten kun je meten of er ergens een spanningsval meetbaar is. Dat kan een onterecht ingeschakeld balanceer-circuit zijn. Dan is het slechts een kwestie van tijd voordat een nieuw aangesloten cel ook leeg is en hoe graag het BMS die situatie probeert op te heffen, dat lukt niet omdat er iets stuk is. Of dat dan de ingang/uitgang van het BMS-IC is of de transistor/MOSFET die in sluiting ligt, is dan de vraag en vereist foutzoeken.

Als je géén mogelijkheden hebt om met het IC te praten zoals in dit geval, is het een stuk moeilijker, want je weet niet wat het BMS rapporteert: de meeste BMS'en en AFE's zijn zo geavanceerd dat ze een defect balanceer-circuit kunnen detecteren: als het IC geen opdracht geeft tot balanceren maar de spanning van 1 celgroep toch teveel of sneller daalt dan de rest, wordt er automatisch een foutstatus gerapporteerd.

Wat betreft de tweede accu: áls je de mogelijkheid hebt om beide printen los te nemen, doe dat dan! Zo heb ik ook mijn accu's uiteindelijk onderzocht om erachter te komen dat er een klein verschil tussen zat.

Voor jou een uitgelezen mogelijkheid om verschillen te meten tussen beide printen. Spanningsval wordt uiteraard moeilijk zonder aangesloten cellen, maar een defecte transistor of MOSFET kun je er, hoogstwaarschijnlijk ook in situ (met het onderdeel dus op de print) mee opsporen. Het nadeel is dat je er zeker van moet zijn dat de andere print WEL in orde is...

1 Celgroep was dus leeg gezogen naar ongeveer 1 Volt ! Het is me gelukt om deze celgroep, aan de accupack, weer op te peppen naar 4,0 V. Nu heb ik alleen 0,1 V verschil tov. overige cel. In principe had ik verwacht dat de betreffende celgroep niet meer te was te 'reanimeren'? Mbt. stelregel dat ze NIET onder een bepaalde voltage mogen komen.
Vraag : nu het mij wel is gelukt op 4 V te krijgen maar is het misschien dat de oplaadcycli van deze celgroep hierdoor is verkort tov. de andere ? Dan loop ik daar in een later stadium tegenop.

IK heb inmiddels beide printplaten los gesoldeerd en ben aan het meten en hoop (?) op verschillen uit te komen om oorzaak hiervan op te kunnen lossen.

Zie foto's van betreffende printplaat.

Hoe kan ik berekenen dat mijn huidige ebike motor onder de toelaatbare max. continu discharge capaciteit van mijn cellen zit ?(spec's per cel= Max. Discharge Current = 10 A )
Dit is natuurlijk een verkeerde volgorde van een revisie project aangezien mijn accupack al is samengesteld 8)7 maar nog opzoek ben naar bovenstaand probleem.
Het betreft per celgroep van 4 met gemidd. capaciteit per cel van 2500-2700Mah.