Beste,
Ik heb een combi microgolf oven van miele binnen, H 7840 BMX met inverter sturing. Magnetron kapot, magnetron vervangen. Als ik meet op de hoogspanning heb ik niks... Alles op de inverter plaat uitgemeten en ik vind niets raars. De cruciale componenten zijn ok, transisors ok, transfo ok, hf diodes ok, ik heb stuursignaal op de basis van de transistoren... En toch geen Hoogspanning. iemand tips? zie foto
EV
Dit is het welbekende Siemens (Panasonic) issue en probleem kan in buis en inverter zitten. Heb hier een testopstelling voor beide, maar bij overlijden van de buis KAN de inverter meegegaan zijn. Dus dit is een 2 ledig probleem..
En ja, je buis is duidelijk overleden ( antenne mist, dit komt door gebruik van metalen roosters ED), maar controleer ook de golfpijp waar de buis inzit, indien aangetast door vlamvorming dan is het een onvermijdelijke afkeur!!
[Bericht gewijzigd door smd op (34%)]
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Daar krijg ik geen speld tussen. Volledig eens dus wat maakt dat deze reactie volledig overbodig is.
Ik begrijp niet goed wat je zegt? De buis is duidelijk kapot, ok.
Nieuwe buis heb ik liggen en ook geinstalleerd...
Je zegt afkeur? Dus inverter plaat niet te herstellen? Nieuwe plaatsen?
Of?
Alvast bedankt voor de info
EV
EricN
Als je in een lege werkende microgolf wat ijzergruis gooit dan krijg je bij aanzetten een licht en klankspel. Als je defecte antenne de tunnel waarin hij stralen strooit het zo bont gemaakt heeft dat die tunnel (de carrosserie, de microgolfovenkast) beschadigd is dan gaat bij elke werking intern in die tunnel vonken ontstaan en dus wederom schade.
Mijn mening over invertermodules:
Bij defect maak ik telkens een bestek van beide onderdelen. Dat komt ook het meeste voor. Af en toe is het de 1 of de ander. Maar een oudere inverter ziet er meestal ook afgeleefd uit. Niet echt een duurzaam ontwerp.
Wat jouw print betreft zou ik de secundaire condensatoren en 2 hoogspanningsdiodes nakijken. De multimeter metingen op de brug en transistor zijn niet altijd toereikend. Het ic kan van de vlambogen ook een slag gehad hebben.
Meestal is bij zulke antennes sprake van een mishandelde oven dus opgelet met compassie gevoelens. Kijk ook de rest na van de tunnel, mica en stralingsverdeler.
Hoi Eric,
Tunnel en mico zijn in perfect staat.
HF diodes heb ik nagemeten door 12v samen met weerstand op te steken en de spanning over de diodes was bij elk 7v+- in sper was dat 12v+- dus lijkt me te kloppen. De TNYxxx ic die er inzit is ook niet gesneuveld. En de brug volgens de multimeter ook ok.
Ik vraag me af, bij het oude systeem met tranfo heb je een wikkeling voor de hoogspanning, maar ook een lage spanning die de amperages leverd. Hoe zit dit bij het inverter model?
EricN
Ik bedoel het vermogentransistor driver ic.
Nee zo werkt een magnetron niet. Die extra wikkeling die ook bij deze aanwezig is dient niet om de stroom te leveren maar om de gloeidraad te doen gloeien. Dat is een wikkeling die bij rond de hf trafo zit. Daar komt niets aan.
Is die 2de diode geen overspanningsbeveiliging die oneindig in de 2 kanten dient te meten? Is het opschrift dezelfde v die 2 hs diodes?
Die antenne ziet er wel beroerd uit. Die tunnel toch maar extra inspecteeen. 500€ kosten en dan uiteindelijk vuilbak is niet wat je wil.
[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]
Waar zijn de restanten van de antenne gebleven?? Het verdampt normaliter niet en moet ergens zijn gebleven. Wat EricN zegt, de print zorgt voor gloei en hopogspanning, maar als buis in de eerste secondes abnormale stroom trekt, stopt resonantie van pulstrafo door beveiliging electronica inverter..
Dus dikke kans dat er iets fout gaat met oscillator/ beveiliging op inverter..
Nieuwe inverter en nieuwe buis geplaatst. Nog steeds geen vermogen... Op de fiche van het stuursignaal heb ik wat spanning. 3.2v +-.
Lijkt me redelijk. Staat daar nog iets mee in serie of dergelijke waardoor ik geen vermogen krijg? Ik krijg er nog kop nog staart aan....
Alvast bedankt.
Elektrov
EricN
En is de zekering van moederbord nog heel?? Krijgt de inverter wel 230V?? En wat EricN zegt, originele onderdelen??? Imitatie wil soms wel eens niet werken of zeer snel stuk gaan..
Beide stukken origineel, 230v komt toe wanneer magnetron relais schakeld. Zekering moederbord ook ok. Ik versta er niets van.
Greetz
EricN
Dat is tegenslag. Zo veel kosten en nog nergens. Ik zou een kijken of er een service menu is om verbruikers aan te sturen of foutcodes uit te lezen.
Logischer wijs gezien kan dit vrijwel niet. Een banaal magnetron probleem en dan niets dat werkt naderhand. Ik vermoed dat we nog iets over het hoofd zien. Nog even volhouden.
Ik heb daartussen 1,3 v. Dus signaal… vermogenstransistor zou moeten opengaan toch. Of is dot te weinig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zie langs de buis ook een motortje van een klep, die schakelt tusen oven/magnetron gebruik. als door de overslag in de golfpijp die aansturing stuk is dan kan er ook weleens geen vermogen uit de golfopening komen. een beveiliging die nog open staat zou wel gemeld worden of de magnetronbuis ging geheel niet aan.
EricN
Dat is de stralingsverdeler. Een soort sproeiarm. Maar je denkwijze kan ergens richting geven. Een SM zou helpen in dit geval.
Wat je kan meten, of de ingang van de inverter een 220 hz aan signaal ontvangt voor minimaal 10 Seconde op 600Watt stand, als dat er niet is, is er iets mis met moederbord. Is dat er wel is het buis/ inverter..
Hi, Sorry to transfer language to English. I am repairing similar oven as in this topic and trying to find Miele wiring diagrams ( DMG 7440 or similar as in this topic). I would appreciate lot if somebody knows where to get diagrams or can share with me. Thank you!
EricN
Diagrams or schematics are very model specific. I don't understand why you place a request for a DMG7440 in a H7840 topic and also why you mention "or simular".
Please make a new topic and tell your problem meticulously with a picture of your model sticker. Maybe we can help that way.
Op dinsdag 9 december 2025 19:36:01 schreef EricN:
Diagrams or schematics are very model specific. I don't understand why you place a request for a DMG7440 in a H7840 topic and also why you mention "or simular".Please make a new topic and tell your problem meticulously with a picture of your model sticker. Maybe we can help that way.
Yea agree. I made new topic. I was quickly looking that topic model is using similar hv power supply for magnetron, which seems to be broken in my case.
Op maandag 3 juli 2023 23:12:33 schreef ElectroV:
Ik heb daartussen 1,3 v. Dus signaal… vermogenstransistor zou moeten opengaan toch. Of is dot te weinig.
Excuses voor het opbrengen van een oud topic maar ik heb bij deze oven het probleem dat mijn hetelucht functie niet meer functioneert. Het element zelf lijkt ok, dus ik vermoed een relais.
Helaas kan ik nergens het schakelschema vinden welke ik hier in een screenshot zie. Kan iemand deze met me delen?
EricN
1. Dus andere functie (boven/onderwarmte) gaat perfect?
2. "Lijkt" is geen goede diagnose. We hebben zekerheid nodig daar in 99% vd gevallen het de weerstand betreft. (Tss 20-30ohm)
3. In serie met de weerst staat soms een veiligheid. Volg de draden. Meet uit (0ohm).
4. Relais. Ultra eenvoudig draad volgen tot op print. Schema gaat niet helpen. Dat geeft niet de fysieke positie vh relais weer. Enkel de pin of de stekker. Dat kun je door draadvolgen ook.
[Bericht gewijzigd door EricN op (26%)]
Ja die gaan goed.
-Het element heb ik doorgemeten, geeft 26 ohm.
-Op het moment dat hetelucht aanstaat meet ik geen 230v op de aansluiting naar het hetelucht element, wel op de ventilator en de onderwarmte (die boost tijdens opwarmen)
-er zit een thermische beveliging vlak naast het element, ook als ik deze omzeil werkt het niet.
-draad (paars) heb ik gevolgd nar het relais, maar wilde op basis van schema bevestigen/uitsluiten of ik op de juiste weg zit.
Tevens wilde ik kijken of er nog ergens een schakeling op de 0 zit of alleen op de fase